powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CXVI)
maj 2012

Mroczny jazz – koncertowo
The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble ‹I Forsee The Dark Ahead, If I Stay›
Kilka miesięcy temu przeżyłem niemałe zaskoczenie, kiedy dowiedziałem się, że nowe wydawnictwo The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble zostało udostępnione do pobrania zupełnie za darmo na stronie Bandcamp zespołu.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Zaskoczenie było oczywiście bardzo pozytywne, bo jak wiadomo nie od dziś, pod szyldem holenderskiego kolektywu wyszło już kilka naprawdę udanych albumów, a niestety tylko stosunkowo nieliczni szczęśliwcy mogli uczestniczyć w koncertach grupy. Za sprawą „I Forsee the Dark Ahead, If I Stay” TKDE upiekli dwie pieczenie na jednym ogniu: po pierwsze – wreszcie ukazała się ich płyta koncertowa (mamy więc namiastkę wydania scenicznego), po drugie – jest to swego rodzaju „the best of” formacji. Nie dość, że zawiera przekrojowy materiał z całej jej kariery, to stanowi kompilację nagrań z różnych występów, z kilku lat działalności. Tym samym może być świetnym „zestawem startowym” dla początkującego słuchacza, pozwalającym wgryźć się w klimat utworów zespołu i różnorodność, jaką oferuje w ramach swojej twórczości.
Warto podkreślić, że ta koncertowa składanka wcale nie brzmi jak zbiór utworów z różnych płyt (dość odmiennych, mimo pewnej ciągłości stylistycznej) ani tym bardziej nagrań zarejestrowanych podczas wielu koncertów – w Polsce, Hiszpanii, Holandii, Słowenii i na Węgrzech. Spójność materiału przemawia za uznaniem płyty za pełnoprawne uzupełnienie dyskografii grupy, a nie tylko za zbędny dodatek (w dodatku darmowy). Album otwiera znacznie skrócona wersja „Celladoor” z ostatniego studyjnego wydawnictwa („From The Stairwell”), tutaj pełniąca rolę intra. Drugi na liście utwór – „Lobby” – to w moim odczuciu jedna z najbardziej przystępnych kompozycji TKDE. Świetnie brzmiące wykonanie, bardzo przestrzenne i za sprawą niesamowitego żeńskiego wokalu – wręcz magiczne. Mroczne piękno w czystej postaci, podlane jazzem i elektroniką. Bardziej ekspresyjny śpiew możemy podziwiać w nieco mniej elektronicznym „Mists of Krakatoa”. Odrobinę plemienności za sprawą partii perkusji przynosi „Adaptation of the Koto Song” – cała kompozycja sprawia wrażenie wyciętej ze ścieżki dźwiękowej jakiegoś filmu, również za sprawą sampla umieszczonego w pierwszej minucie. Wspaniale wypadła „wiązanka” trzech utworów, na liście pod numerem szóstym – „Nothing Changes/Senki Dala/Embers"; kolejny na swój sposób przebojowy fragment albumu – oczywiście w ramach przyjętej konwencji (czy może raczej w jej okolicach, jak na grupę z zacięciem eksperymentalnym przystało). Hipnotyczny, emanujący pięknym smutkiem główny motyw dominuje przez kilka minut nagrania, zostając na długo w pamięci. To tylko niektóre z dowodów na szeroki wachlarz środków wyrazu, jakim posługują się ci muzycy. Do innych zaliczyć należy wykorzystanie gitary basowej w najdłuższym na płycie, powolnym, kroczącym „The MacGuffin”. Ciężki klimat, podkreślany głośnym, przesterowanym brzmieniem basu – to robi wrażenie, chociaż po pewnym czasie wydaje się zbyt jednostajne i nieco nużące. Ostatnie pięć minut kompozycji to zupełna zmiana atmosfery – najpierw wyciszenie, a następnie wybuch muzycznych emocji i rozładowanie napięcia, świdrującego w głowie słuchacza.
Pierwszą koncertówkę The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble zaliczam do bardzo udanych płyt – tym bardziej że jest znakomitą wizytówką grupy, zaproszeniem do jej wielowymiarowego muzycznego świata. Mam tylko nadzieję, że w przyszłości zespół zdecyduje się na wydanie albumu z jednym koncertem, w całości – o ile uda mu się zarejestrować całą dramaturgię występu, od początku do końca.



Tytuł: I Forsee The Dark Ahead, If I Stay
Wykonawca / Kompozytor: The Kilimanjaro Darkjazz Ensemble
Nośnik: CD
Data wydania: 16 października 2011
Czas trwania: 63:14
Gatunek: elektronika, jazz, koncert
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Utwory
CD1
1) Celladoor [The Netherlands, 2011]: 2:32
2) Lobby [Hungary, 2007]: 7:26
3) Mists Of Krakatoa [Poland, 2011]: 5:08
4) Adaptation Of The Koto Song [Hungary, 2011]: 5:00
5) Symmetry Of 6’s [The Netherlands, 2009]: 6:14
6) The Nothing Changes/Senki Dala/Embers [Hungary, 2007]: 10:04
7) Black Wings [Spain, 2006]: 6:02
8) Goya [The Netherlands, 2009]: 5:34
9) The MacGuffin [Slovenia, 2007]: 15:14
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

139
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.