powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CXVI)
maj 2012

Czerwone, żółte, niebieskie w Krakowie
Marta Makarczuk odczuwa, rozumie i uparcie realizuje malarstwo będące relacją życia i myślenia, przeżywania i szukania sensów, malarstwo będące zapisem życia wewnętrznego.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Refleksje o twórczości Rembrandta, Francisa Bacona, odszukiwanie w tekstach Malraux czy Jerzego Nowosielskiego rozważań dotyczących istoty sztuki – otóż właśnie te refleksje prowadzą nas do źródeł inspiracji malarskich Marty Makarczuk, do malarstwa, które od pewnego czasu przeżywa ważną ewolucję. Wspomniana tu ewolucja to droga od tego, co jest obrazem rzeczywistości budowanym światłem, przestrzenią, kolorem, do płócien, w których malowana i studiowana rzeczywistość jest drogą do tajemnicy. Może to ryzykowne, ale malowany teraz świat i ludzkie ciało, mięso i ryby, zdecydowanie zmieniające się formaty płócien – to nie tylko rezultat twórczych przeżyć. Jest to w moim przekonaniu stawianie siebie i patrzących na te obrazy wobec tajemnicy i sensu życia. Obserwując od szeregu lat malarstwo Marty Makarczuk, dostrzegam w jej obrazach wzrastające znaczenia koloru i światła, korzystanie z większych niż kiedyś formatów, które pozwalają na rozbudowanie dramatyzmu przedstawień ludzi, przedmiotów, płócien, kawałów mięsa i swoistego portretowania ryb. To powiększanie świata obrazu nie wynika – w moim przekonaniu – z tęsknoty za formą monumentalną. Jest to raczej droga ku wyrazistości, wzmacnianiu siły koloru, ku ukazywaniu tego metafizycznego teatrum pełnego ciał i przestrzeni, w której kolor odgrywa rolę o wiele większą niż kiedyś. Malowane w ostatnich miesiącach obrazy są rodzajem pamiętnika czy raczej dziennika Marty Makarczuk.
Stanisław Rodziński
Marta Makarczuk urodziła się w 1980 roku w Giżycku. W latach 2001–2006 studiowała na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie. W 2006 roku obroniła dyplom z wyróżnieniem w pracowni prof. Stanisława Rodzińskiego oraz aneks rysunkowy w pracowni prof. Jacka Gaja. W 2007 roku jej praca dyplomowa została nagrodzona medalem przez TPSP w Dworku Jana Matejki w Krakowie. W 2007 roku została nagrodzona Stypendium Twórczym Miasta Krakowa. W latach 2008–2011 pełniła funkcję asystenta w Pracowni Malarstwa prof. Stanisława Rodzińskiego, obecnie pracuje na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.
Wernisaż: 13 kwietnia 2012, godz. 18. Wystawa czynna do 8 maja od poniedziałku do piątku, w godz.: 11–17 lub po wcześniejszym umówieniu się.
Galeria Lamelli
31-027 Kraków, ul. Mikołajska 2
tel. +48 012 422 19 55, +48 012 422 08 14
Czynne: poniedziałek-piątek: 11-17
powrót; do indeksunastwpna strona

146
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.