powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CXVII)
czerwiec 2012

Życie to nie bajka
Kaui Hart Hemmings ‹Spadkobiercy›
To jedna z tych powieści, która stawia bohatera w sytuacji granicznej, zaś czytelników - wobec dylematów wychowawczych i mnóstwa etycznych pytań o sprawy ostateczne. Jak stawić czoło perspektywie śmierci najbliższej osoby? Jak wyjść z twarzą z konfliktu pokoleń, nie tracąc autorytetu ojca? Z jednej strony – wszystko już było, ale książka z pewnością nie jest wtórna i pozwala ujrzeć te kwestie w nowym świetle.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Matt King jest człowiekiem sukcesu. Dobra praca, przynoszące zyski procenty ze spadku. Świetne perspektywy. Dwie córki, żona Joanie pracująca do niedawna jako modelka. Słowem, bajkowe życie pięknych i bogatych. Ale niestety – nie zdrowych. Życie rodziny Kingów zmienia się w jednej sekundzie, gdy Joanie ulega wypadkowi na łodzi motorowej. Jest w śpiączce i leży w szpitalu. Od tej pory nic już nie będzie takie samo. Trzeba się zacząć przygotowywać na najgorsze. Matt ma dramatycznie mało czasu, aby wszystko w sobie przewartościować i stać się opoką dla swoich córek.
Musi się zmierzyć z sytuacją, która przerasta jego siły. Wcześniej jego relacje z córkami były powierzchowne, spędzał więcej czasu w pracy, niż w domu. Teraz nagle – trzeba z nimi rozmawiać, starać się im wytłumaczyć sytuację, być dla nich oparciem. Pilnować ich najbardziej prozaicznych spraw. To dla Matta wyzwanie, wymagające błyskawicznego dorośnięcia do roli ojca. A nastoletnie córki, Alex i Scottie wcale nie ułatwiają mu zadania. Są, jak to się mówi, „trudne”, a w dodatku jeszcze do rodziny dołącza irytujący Sid, który ma na dziewczyny szczególnie zgubny wpływ.
Literackie portrety tych trojga młodych ludzi są bardzo dobre, autorce doskonale udało się ująć tkwiące w ich duszy rozdarcie pomiędzy uleganiem prawom swojego wieku, a koniecznością dostosowania się do powagi sytuacji. Jak w soczewce skupiajają się tu także problemy współczesnej młodzieży, odwieczne międzypokoleniowe nieporozumienia, zderzają się emocje należące do dwóch światów. Daje się przy tym odczuć, że to powieść na wskroś amerykańska. Widać to szczególnie jaskrawo także w scenach, gdy Matt kontaktuje się ze swoją rodziną i przyjaciółmi.
Niespodziewanie Alex dzieli się jeszcze z ojcem tajemnicą matki, do tej pory starannie przed nim skrywaną. Dopiero teraz tytuł powieści stanie się czytelny. W tle pojawia się misterna gra, starannie utkana intryga oraz dręczące pytania o Joanie, na które Matt już nigdy nie uzyska odpowiedzi. Jednak musi się o niej dowiedzieć jak najwięcej, po to by zrozumieć siebie i pojąć kształt relacji łączących go z żoną. Doskonale wie, że będzie to miało wpływ na jego dalsze życie, a nawet przyszłość córek.
Dodatkową atrakcją tej powieści jest to, że jej akcja toczy się na Hawajach. To rzadkość w literaturze amerykańskiej. Mamy więc tutaj egzotyczne krajobrazy i – niestety – tylko drobne okruchy specyfiki kulturowej tych wysp. Jednak w „Spadkobiercach” Hawaje nie są rajem, ale miejscem, w którym ludzie nie są wolni od problemów. Tak, jak wszędzie na świecie.



Tytuł: Spadkobiercy
Tytuł oryginalny: The Descendants
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-1674-7
Format: 352s. 144×205mm
Cena: 32,90
Data wydania: 23 stycznia 2012
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

57
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.