powrót; do indeksunastwpna strona

nr 7 (CXIX)
wrzesień 2012

Karol Pustelnik w Andrychowie
‹Karol Pustelnik w Andrychowie›
‹Karol Pustelnik w Andrychowie›
Karol Pustelnik (ur. 1918 - 2010r.) był artystą o statusie osobnego w Grupie Krakowskiej.
Mimo, iż związany z nią od początku jej istnienia, pozostawał dotąd jak gdyby na uboczu głównych trendów i mód artystycznych, wierny swej własnej – jak sam zwykł mówić ochocie do malowania.
W jego obrazach mieszają się elementy zaczerpnięte z rzeczywistości z tymi, które są dziełem wyobraźni, cytaty ze świata przyrody i cytaty ze świata sztuki. Postacie i zwierzęta, przedmioty i wnętrza, drzewa i kwiaty, madonny jak z ludowych obrazków – podporządkowane są tutaj szczególnej, irracjonalnej przestrzeni, gdzie współistnieją w dziwnej symbiozie. Niczym wyjęte ze zwykłych kontekstów, przedmioty gotowe, prawem wyboru artysty przeniesione na płótno, zderzone ze sobą – spotykają się tu w umownej wielowymiarowej przestrzeni jak collage′u, czy – kiedy indziej w przestrzeni symultanicznej, jak z pop-artowskiego obrazu. Pozornie przemieszane ze obą elementy różnych poetyki różnych rzeczywistości – tworzą jednak nowe, spójne wewnętrznie całości podporządkowane szczególnym poczuciem ładu.
Każdy jest osaczony, olej, płótno, 1968
Każdy jest osaczony, olej, płótno, 1968
Pustelnik w sobie tylko właściwy sposób potrafi połączyć wrażliwość artysty świadomego awangardowych przemian w sztuce z poetycką wrażliwością malarza – prymitywa. Malarstwo tego artysty, tak bardzo do tej pory inne i własne – nagie stało się zadziwiająco aktualne. W nonszalanckim łączeniu realności i fantazji, w rysunkowym , szkicowym jakby traktowaniu formy, w pozornie dziecięcej spontaniczności czy naiwności, w swej intuicyjności i emocjonalności wreszcie – spotyka się ono z malarstwem najmłodszej generacji artystów znanych jako Neue Wilde. O ile jednak malarstwo Nowych Dzikich jest wyrazem swoistej anarchii całego pokolenia, jego buntów wobec obowiązujących norm i systemów w imię postmodernistycznej wolności tworzenia, to u Pustelnika jest ono rezultatem jego własnej koncepcji sztuki i własnej postawy i konsekwencji od lat. To, co w ich twórczości wynika z wieloletnich przemian w sztuce, to co zostało przygotowane przez oddziaływanie kolejnych awangard z czego dopiero postmodernizm wyciągnął daleko idące konsekwencje – Pustelnik osiągnął niezależnie, wcześniej, w sposób bezpośredni i prosty. Jego spontaniczna, naiwna wrażliwość pozwoliła mu bowiem ignorować bariery między różnymi poetykami i żonglować różnymi konwencjami artystycznymi w sposób oryginalny i – nieoczekiwanie współczesny.
Nadzieja sięga poza krąg (ballada), olej, płótno, 1967
Nadzieja sięga poza krąg (ballada), olej, płótno, 1967
Zmarł 22 września 2010 roku.


Własne podwórko, technika własna, płótno, 1968
Własne podwórko, technika własna, płótno, 1968
Galeria Sztuki Współczesnej RYNEK 7
34-120 Andrychów, ul. Rynek 7
tel. 502 840 347
Czynne: pn-śr 10:00-16:00; cz-pi 10:00-17:00; so 10:00-14:00; niedziela nieczynne



Miejsce: Andrychów
Od: 20 września 2012
Do: 20 października 2012
WWW: Strona
powrót; do indeksunastwpna strona

130
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.