Od 7 września do 14 października w Nowohuckim Centrum Kultury w Krakowie odbędzie się wystawa retrospektywna prac Piotra Schneidera pt. „Nieobecna obecność”.  | Filtr, litografia, 1985
|
„…Nurtujące artystę – problem niezniszczalnej potęgi życia i zjawisko jego uniwersalnej jedności pod pozorem różnorodności przejawów, znalazło silne odbicie w jego sztuce. […] Sfotografowane fragmenty, przeniesione na metalową płytę graficzną odpowiednio zestawione tworzą ekspresyjne tautologie natury. Pod zdyscyplinowanym duktem zaoranej gleby, roślinnością łąki tętni podskórna energia. […] Struktura przyrody poddana działaniu niewidzialnej energii przekształca się w strukturalne uniwersum. Wielkie odbija się w małym – pole, łąka przypominają zdjęcia satelitarne odległych galaktyk. Artysta mówi zatem o tajemniczej jedności natury. Sakralny charakter tej jedności jest przez Schneidera szczególnie silnie wyakcentowany w grafikach, w których zastosował przestrzenną ingerencję.” – Maria Zientara w katalogu wystawy Wokół pejzażu 1995  | Kompozycja, olej na płótnie, 50 x 70 cm, lata 90.
|
„Piotr Schneider należy do tych artystów, którzy obdarzeni są szczególnego rodzaju łaską: potrafią dostrzegać niecodzienne w codziennym, sacrum w profanum, a przede wszystkim odkrywać nowe, głębokie sensy w przedmiotach oraz zdarzeniach postrzeganych przez innych jako zwykłe i pospolite. Jego sztuka jest synestezyjna: plastyczna, poetycka i… muzyczna. Zasada ut pictura poesis zdaje się współgrać z formułą ut pictura musica tworząc wspólnie symfonię Kosmosu.” – Andrzej Warmiński w katalogu wystawy Crescendo 2007  | bez tytułu, fotografia, 100 x 70 cm, 2002
|
Piotr Schneider ur. w Krakowie w 1942 r., studiował w krakowskiej ASP. W 1967 r. otrzymał dyplom w Katedrze Miedziorytu u prof. Mieczysława Wejmana, Katedrze Drzeworytu u prof. Franciszka Bunscha i Katedrze Grafiki Książki u prof. Witolda Chomicza. Uprawiał malarstwo, grafikę, fotografię i projektowanie. Mieszkał i tworzył ponad 40 lat w Nowej Hucie. Wcześnie zaczął uczestniczyć w międzynarodowych imprezach graficznych tj. II Międzynarodowe Biennale Grafiki w Krakowie (i w 6 następnych edycjach), „intergrafik 70” w Berlinie, trzykrotny udział w wystawach w Kanagawie w Japonii, w 1989 r. – przegląd grafiki europejskiej w Grenoble, w 1990 w Mentonie. W 1991 r. odbyły się międzynarodowe spotkania grafików w Indiach oraz Norymberdze, w 1993 r. w holenderskim Maastricht. Wystawy indywidualne i zbiorowe w Polsce, Francji, Niemczech, Holandii, Japonii, Szwajcarii, Szwecji, na Węgrzech, we Włoszech. Zmarł w 2007 roku pozostawiając bogaty dorobek twórczy. Wystawa w galerii Nowohuckiego Centrum Kultury ma charakter retrospektywny, z podziałem na grafikę /poziom 0/, fotografię /poziom 1/ oraz malarstwo /poziom 2/. |