powrót; do indeksunastwpna strona

nr 7 (CXIX)
wrzesień 2012

Autor
Niemiec na rowerze
‹Powstanie ′44 w komiksie - Archiwum historii mówionej #4›
Co roku, przy okazji kolejnych wydań antologii konkursowych „Powstanie ’44 w komiksie” przychodzi na myśl to samo pytanie – jak długo jeszcze? Czy na pewno powstanie warszawskie jest aż tak nośnym tematem, by przez kolejne lata zbierać coraz mniej wnoszące do tematu miniatury komiksowe. A może to czas na zmianę formuły?
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Powstanie ′44 w komiksie - Archiwum historii mówionej #4›
‹Powstanie ′44 w komiksie - Archiwum historii mówionej #4›
To już czwarta edycja antologii, ale w międzyczasie mieliśmy jeszcze co najmniej 3 zbiory miniatur komiksowych o powstaniu w innych seriach. Daje to już siódmy zbiór niewiele w sumie różniących się opowieści. Od roku już co prawda twórcy narzucają temat przewodni – najpierw było to spojrzenie na rolę kobiet w powstaniu (ze znakomitym jego ujęciem autorstwa Joanny Saneckiej-Wojdy i Sylwi Resteckiej), w tym roku mamy komiksy inspirowane autentycznymi opowieściami zapisanymi w Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego. Wiele to jednak nie zmienia – w swej zdecydowanej większości komiksy cały czas oscylują między bohaterstwem żołnierzy, okrucieństwem wroga i dramatem ludności cywilnej. Nie można się temu dziwic – te trzy ujęcia praktycznie zawsze będą determinować spojrzenie na powstanie. Ale odnosi się wrażenie, że to wszystko zostało już powiedziane i najwyższy czas na próbę innego, być może bardziej zdystansowanego, spojrzenia.
Wybór komiksu zwycięskiego – „Co jest czarne, co jest białe, a co jest bez sensu” Marii Rostockiej – zaskakuje, ale trzeba przyznać, że jury wykazało się odwagą, nagradzając opowieść nietypową, odbiegającą od szablonu. Z drugiej jednak strony mam wątpliwość, czy akurat komiks stosunkowo pogodny, akcentujący wartości humanistyczne, odległy od codziennego dramatu czasów powstania najlepiej oddaje ducha tamtych czasów. Niemiec jadący na rowerze do dentysty (obecny również na okładce antologii) to raczej nie do końca typowy obrazek z warszawskiego sierpnia 1944. Należy jednak założyć, że jury nie kierowało się tym, by na kilku stronach najlepiej opisać tamten czas, ale przedstawić w ciekawej formie interesujące zdarzenie. I to oczywiście się udało.
Nie można zarzucić antologii monotonni – prezentowane prace nie tylko podejmują różnorodne tematy - wspomnienia dramatyczne, wspomnienia tragiczne, ale też swego rodzaju kurioza i ciekawostki; zmienia się także pryzmat – żołnierski, cywilny, dziecięcy. Są też przygotowane w bardzo różnej formule graficznej - od bardziej realistycznej, poprzez surrealizm, aż po groteskę, zmienia się także pomysł na narrację, nawet do prowadzonych równolegle trzech przenikających się opowieści. Tym niemniej żadna z prac tak naprawdę nie zaskakuje, żadna nie przedstawia jakiegoś bardzo nowatorskiego ujęcia, żadna nie wnosi nic nowego do dotychczas poruszanych tematów.
Brakuje mi odważniejszego spojrzenia. Nie tylko akcentującego dramat, bohaterstwo, ale pokazującego jak wielką tragedią było powstanie, zadającego poważne pytanie o jego sens, podnosząca bezpośrednie odpowiedzialności dowódców, spoglądająca na nie w ujęciu historiozoficznym. Zdaję sobie sprawę, że czegoś takiego nie da się osiągnąć w kilkustronicowym shorcie, to zawsze będzie tylko prosty zapis jakiegoś zdarzenia, lub nieskomplikowana alegoria. Chyba więc przyszedł czas – jeśli chcemy kontynuować temat – na większą pozycję albumową. Być może więc następny konkurs należałoby poświęcić na ocenę pomysłów na wieloplanszowy komiks, a zwycięzcy sfinansować wydanie obszernego dzieła.



Tytuł: Powstanie ′44 w komiksie - Archiwum historii mówionej #4
Data wydania: maj 2012
Wydawca: Egmont
ISBN: 9788323747673
Cena: 29,99
Gatunek: antologia
Wyszukaj w: Wysylkowa.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

97
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.