powrót; do indeksunastwpna strona

nr 7 (CXIX)
wrzesień 2012

Niewczesne historie w Łodzi
Od 21 września do 2 grudnia w Muzeum Sztuki w Łodzi odbędzie się wystawa „Niewczesne historie”.
„Niewczesne historie” to próba rozpoznania obecnej i nadchodzącej sytuacji Europy przy pomocy sztuki. Kiedy idee i rozwiązania, na których opierał się model europejski tracą ważność i wymagają nowych pomysłów, sztuka może proponować własne rozpoznania współczesności i przypuszczenia na temat przyszłości.
Niewczesność oznacza – według Nietzschego – działanie wbrew naszemu czasowi i przez to „na korzyść czasu, który przyjdzie”. Giorgio Agamben rozwijając tę koncepcję utożsamia niewczesne ze współczesnym: ten, kto jest współczesny wykracza poza swój czas, poza bieżący moment i pragmatyczną logikę punktualności. Ci, którzy perfekcyjnie wpisują się w teraźniejszość, nie są w stanie jej zobaczyć. Współcześni prowadzą spór z własnym czasem, a dzięki temu potrafią go właściwe rozpoznawać oraz odpowiednio działać. Odpowiednio – to znaczy w zgodzie z subiektywnie dostrzeżoną prawdą o nim. Prace prezentowane na wystawie są w tym sensie niewczesne. Stają się współczesne przez to, że wykraczają poza bieżący moment. Tworzą historie, które sygnalizują skutki naszej przeszłości oraz to, co może nadejść. Nie roszczą one pretensji do rozwiązań bieżących problemów. Polityka sztuki (w odróżnieniu od konwencjonalnej polityki) posługuje się fikcją, w której dostrzega potencjał wskazania prawdy o własnym czasie i przekłada rozpoznania o charakterze społecznym na formę artystyczną. Czyni tak w przekonaniu o niedostateczności myślenia i działania o bieżącym i pragmatycznym charakterze.
Europa jako cywilizacyjny model, projekt polityczny realizowany w ramach Unii Europejskiej, źródło aspiracji i inspirujący mit staje się na wystawie widmem. Prace artystów sugerują, że zamiast wywierać dalszy wpływ na swoje peryferia czy dawne kolonie, to Europa będzie od nich zależna. Zakładają więc przeobrażenie bieżących relacji geopolitycznych między peryferiami a centrami cywilizacyjnymi. Rozpoznania artystów odwracają się także od dominującego obecnie w polityce Unii Europejskiej pragmatycznego zarządzania kryzysem finansowym i dominacji takiej ekonomii, która sprowadza wszystkie relacje społeczne do rynkowych. Proponują naukę pozasystemowych form przetrwania, politykę przyjaźni czy ekonomię daru. Sygnalizują także odejście od aktualnych modeli demokracji liberalnej na rzecz innych, być może emancypacyjnych rodzajów wspólnotowości, a być może nowych form przemocy i władzy. Przede wszystkim konfrontują nas z koniecznością adaptacji do tego, co nieprzewidywalne i nierozpoznane lub odrzucane przez tradycje zachodnioeuropejskiej nowoczesności. Wobec nieobliczalności nadchodzących przemian, przy świadomości rozrywających Europę konfliktów nie do pogodzenia, prace artystów są próbą wyjścia poza partykularyzmy, stworzenia sztucznego języka, w którym niepodobieństwa mogą zarówno wybrzmieć, jak i połączyć się.
Muzeum Sztuki w Łodzi
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS
powrót; do indeksunastwpna strona

156
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.