powrót; do indeksunastwpna strona

nr 7 (CXIX)
wrzesień 2012

Rysunek wraca w wielkim stylu w Białymstoku
W dniach od 31 sierpnia do 4 października w Białymstoku odbędzie się wystawa pt. „Rysunek wraca w wielkim stylu”.
Sławomir Elsner, Populaire 04., 84 x 59,5 cm, 2011
Sławomir Elsner, Populaire 04., 84 x 59,5 cm, 2011
Wystawa jest próbą przyjrzenia się rysunkowi z pozycji autonomicznego, skończonego dzieła, pozbawionego charakteru szkicu służącego za punkt wyjścia do procesu dalszych poszukiwań twórczych, wyrażonych docelowo w innych mediach. Z jednej strony rysunek, co pokazuje historia sztuki, stanowił zapis pierwszej myśli artysty, utrwalonej na gorąco, który w dalszej perspektywie był elementem procesu tworzenia monumentalnej architektury, malarstwa, czy rzeźby. Z drugiej zaś strony, był od zarania dziejów, samodzielną formą artystyczną umiłowaną przez twórców najrozmaitszych dziedzin sztuki, czasem dostępną dla oczu widzów, a czasem „tworzonych do szuflady”, istniejącą w sferze intymnej, przeznaczoną „dla siebie” bez zamysłu wystawiania. Rysunek wraca w wielkim stylu obejmuje przykłady licznych prac autorstwa pokoleniowo różnych artystów polskich i zagranicznych wychodzących również poza format rysunku na papierze, w którym, „rysunkowość”, linearność, czy sumaryczność zapisu odgrywa kluczowe znaczenie.
Volodymyr Kuznetsov, Pożar na dachu z cyklu Pamiętnik, 2011, 102 x 165 cm, haft i druk na tkaninie
Volodymyr Kuznetsov, Pożar na dachu z cyklu Pamiętnik, 2011, 102 x 165 cm, haft i druk na tkaninie
W ramach wystawy zobaczyć można szerokie spektrum dzieł. Od prac w klasycznych technikach rysunkowych na papierze (Pola Dwurnik, Mariusz Tarkawian, Zbigniew Libera, Sławomir Elsner, Paweł Jarodzki), malarstwo (Karol Radziszewski) poprzez wykorzystanie druku (kolaże Anny Okarsko, prace Manfreda Mohra), fotografii (Antoni Mikołajczyk), tkaniny (Volodymyr Kuzniecow), trójwymiarowych projektów (Marzena Nowak, Olaf Brzeski, Fred Sandback) skończywszy na pracach wideo (Aleksander Perigot, Chen Shaoxing) i performance (Dennis Oppenheim).
Więcej informacji na temat galerii na stronie Galerii Arsenał.


Olaf Brzeski, Upadek człowieka którego nie lubię
Olaf Brzeski, Upadek człowieka którego nie lubię


Karol Radziszewski, Ćwiczenia na równowagę, 2007 (Kolekcja Galerii Arsenał)
Karol Radziszewski, Ćwiczenia na równowagę, 2007 (Kolekcja Galerii Arsenał)


Zbigniew Libera, Nasza Cela (z serii Obóz), 1994-1996, ołówek na papierze, 42 x 59 cm;<br/>Fot. Dzięki uprzejmości artysty i Galerii Raster
Zbigniew Libera, Nasza Cela (z serii Obóz), 1994-1996, ołówek na papierze, 42 x 59 cm;
Fot. Dzięki uprzejmości artysty i Galerii Raster


Elizabeth Smolarz, rysunek z cyklu Mieszkanie, 2005;<br/>Fot. dzięki uprzejmości artystki
Elizabeth Smolarz, rysunek z cyklu Mieszkanie, 2005;
Fot. dzięki uprzejmości artystki


Pola Dwurnik, Naj, 2012, ołówek, tusz i kolaż na papierze, 59 x 50,7 cm
Pola Dwurnik, Naj, 2012, ołówek, tusz i kolaż na papierze, 59 x 50,7 cm
Galeria Arsenał
15-222 Białystok, ul. Mickiewicza 2
tel. +48 85 742 03 53, +48 85 744 76 40
fax +48 85 742 85 60
Czynne: codziennie (z wyjątkiem poniedziałków i dni poświątecznych) w godz. 10.00 – 17.00
Wstęp: bilet normalny 6 zł, ulgowy 3 zł, w czwartki wstęp wolny
powrót; do indeksunastwpna strona

131
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.