Uniwersalna gra, która równocześnie sprawi frajdę najmłodszym, satysfakcję ich rodzicom i będzie wyzwaniem dla seniorów? Czasem najlepsze pomysły to te najprostsze. Czasem powstają przez… przypadek. Oto dlaczego warto poznać „Seta”.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Gra „Set” została wydana po raz pierwszy w 1988 roku, ale historia jej powstania sięga połowy lat 70. Marsha Jean Falco prowadziła w tym czasie badania genetyczne i podczas analizy cech psów wspomagała się kartami z graficznymi symbolami. Po pewnym czasie dotarło do niej, że odnajdywanie poszczególnych kombinacji genów ma potencjał stania się czymś więcej niż tylko pomocą naukową. Karty zabrała do domu i przedstawiła je rodzinie w formie prostej gry. Dzięki namowom bliskich, zachwyconych pomysłem, autorka zdecydowała się po pewnym czasie na jej wydanie. „Set” z miejsca wywołał spore poruszenie w środowisku matematycznym, zdobył także całą rzeszę nagród z MENSA Select Award na czele. Dzięki firmie G3 trafia właśnie na polskie stoły. W malutkim pudełku otrzymujemy 81 unikalnych kart, a każda z nich opisuje cztery cechy: liczbę elementów (1,2,3), ich kolor (czerwony, fioletowy, zielony), kształt (owal, romb, fala) oraz rodzaj wypełnienia (brak, w paski, całkowite). Całą talię należy dobrze potasować i rozłożyć dwanaście wierzchnich kart w formie odkrytej w układzie 3x4. Wszyscy gracze jednocześnie starają się odnaleźć zestaw trzech odpowiednich kart, z których każda z cech powinna być taka sama lub całkowicie różna. Zrozumienie tej prostej w gruncie rzeczy reguły w pierwszych chwilach nastręcza pewnego problemu, dlatego przed inauguracyjną rozgrywką warto prześledzić wspólnie kilka przykładów zawartych w instrukcji. Najłatwiej odnaleźć jest układ, w którym trzy z cech będą identyczne, a tylko jedna inna, np. wszystkie karty są zielone, całkowicie wypełnione i owalne, różnią się tylko ilością elementów. Znalezienie takiego zestawu zajmuje graczom nie więcej niż 1-2 sekundy. Poszukiwania trwają znacznie dłużej, gdy na stole ukryty jest układ z jedną lub dwoma takimi samymi cechami. Osoba, która dostrzeże odpowiednie karty najszybciej, wykrzykuje słowo „Set”, zbiera je, po czym odkłada obok siebie. Do gracza tego należy także uzupełnienie powstałych w ten sposób wolnych miejsc. Raz po raz zdarza się sytuacja, że wśród dwunastu kart nie da się utworzyć żadnego trójkowego układu. W takim przypadku należy uzupełnić pulę o kolejne trzy karty, jednak po odnalezieniu kolejnego „Seta” nie odkrywa się z talii dodatkowych kart. Jeżeli w trakcie gry gracz pomyli się w swojej ocenie, musi za karę oddać jedną ze zdobytych wcześniej kart. Zabawa kończy się, gdy zostaną odkryte ostatnie karty, a ze stołu nie da się już nic zebrać. Gracz z największą ilością zdobytych kart jest ogłaszany zwycięzcą.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Set” jest grą, która łączy pokolenia. Tytuł dobrze wpisuje się w popularny ostatnio nurt gier rodzinno-imprezowych na spostrzegawczość jak „Dobble”, „Prawo Dżungli” czy „Packa na muchy”. Sukces zależy w niej od połączenia koncentracji i szybkości, niektórzy będą mieli do niej predyspozycje większe od innych. Warto wspomnieć o uproszczonym wariancie, polegającym na pozostawieniu w talii 27 kart z jedną powtarzającą się cechą np. w tym samym kolorze. Zabieg taki powoduje, że do zabawy można wciągnąć najmłodszych. Bardzo cieszy, że wydawca dodał do pudełka trzy puste karty, które poratują nas, gdy zagubimy jedną z podstawowych. Na opakowaniu widnieje przedział graczy od 1 do 20 i nie jest to tylko zabieg marketingowy, bowiem gra działa dobrze w każdej konfiguracji. W przypadku gry w pojedynkę należy starać się ukończyć rozgrywkę w jak najkrótszym czasie. „Set” to fantastyczna gimnastyka umysłu. Bez względu na strategię odnajdywania kart przy grze należy zachować pełne skupienie. Całość kończy się dość szybko i przeważnie ma się ochotę na kilka kolejnych rozdań. Swoich sił można spróbować także na wielu stronach w internecie, jednak nic nie zastąpi realnej rozgrywki z przyjaciółmi. Kto okaże się najszybszy?
Tytuł: Set Data produkcji: sierpień 2012 EAN: 5902020445166 Info: 1-20 graczy, od 6 lat Ekstrakt: 80% |