powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CXXI)
listopad 2012

Orient Express: Ja – matka
„Zagadka zbrodni” i „The Host: Potwór” odniosły wielki, światowy sukces. Tak wielki, że Hollywood postanowiło pochłonąć reżyserski talent ich twórcy i powierzyć mu reżyserię bardzo amerykańskiego „Snowpiercera”. Nie wiem, czy Pan Joon-ho Bong odnajdzie się w zachodnich realiach, ale jeśli chodzi o jego najświeższy, koreański dorobek, nie mam najmniejszych wątpliwości, że to prawdziwy majstersztyk…
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Mother›
‹Mother›
Swoim najnowszym filmem „Matka” południowokoreański reżyser Joon-ho Bong powraca do ligi mistrzów suspensu. Starzejąca się wdowa Hye-ja (Hye-ja Kim) mieszka razem ze swoim opóźnionym mentalnie synem (Won Bin). Kobieta robi wszystko, by zapewnić godny żywot jedynemu dziecku, ale los nie szczędzi jej zmartwień – Do-jun zostaje aresztowany i oskarżony o morderstwo pewnej nastolatki. Choć policja i cała lokalna społeczność przypinają mu łatę przestępcy, Hye-ja postanawia dowieść niewinności syna i na własną rękę rozpoczyna śledztwo. Nie wie jednak, że ceną za rozwiązanie tej szarady będzie jej własna moralność…
Po międzynarodowym sukcesie „Zagadki zbrodni” oraz „The Host: Potwór” (rekord oglądalności w Korei Płd.) miłośnicy twórczości Joon-ho Bonga zastanawiali się, czym jeszcze zaskoczy ich reżyser. Tymczasem on uplótł pozbawioną blichtru opowieść, w którą uwikłana zostaje szara, niepozorna kobieta. Życiowym powołaniem i sensem jej egzystencji jest bycie matką, kochającą całkowicie bezwarunkowo i bezgranicznie. W wywiadach reżyser przyznał, że jej postać stworzył z myślą o odtwórczyni głównej roli, aktorce Hye-ji Kim. Ta ikona seriali jednoznacznie kojarzyła się Bongowi z wizerunkiem oddanej rodzicielki. Artystyczna symbioza tej dwójki przyniosła obopólne korzyści – ona stworzyła dla niego przejmującą postać, on wprowadził ją na wielkie ekrany. Jej gra zdobyła poklask i nagrody, jego produkcję pokazano w Cannes i wybrano na przedstawiciela w wyścigu po Oskara za film nieanglojęzyczny… Doskonałym uzupełnieniem tandemu Kim – Bong okazał się koreański aktor i model, Won Bin, który wcielił się w postać upośledzonego, aspołecznego syna w sposób niemal tak wiarygodny jak Leonardo DiCaprio w „Co gryzie Gilberta Grape’a?”.
Jednak w thrillerze Bonga doskonałe są nie tylko kreacje aktorskie, ale i cały filmowy świat, obfitujący w poruszające cienie i szarości. Ludzie są w nim obojętni i niewrażliwi, a z widoków zatrzymanych w kadrze bije ubóstwo i przygnębienie. Na tym tle rozgrywa się dramat matki, który daje początek brzemiennej w skutkach metamorfozie… Dzięki temu film Joon-ho Bonga staje się intrygującą hybrydą społecznego dramatu z kryminałem, mocno osadzoną w koreańskich realiach… Bong (będący również współautorem scenariusza) burzy jednak mur różnic, siłą uniwersalnego przesłania o tym, że nie ma większej miłości na świecie niż miłość matki do dziecka, choć jego produkcja nadaje temu uczuciu nowy wymiar…
Nie po raz pierwszy Joon-ho Bong udowadnia, że nie brak mu świeżych pomysłów i z pewnością nie zamierza do końca swojej kariery odcinać kuponów od „The Host: Potwór”. „Matka” to film nietuzinkowy, ale jednocześnie kompletny pod każdym względem. I obsada, i muzyka, i zdjęcia mają tu swój czas, miejsce i uzasadnienie. Z ich pomocą odsłaniamy kolejne karty opowieści o matce – nie tak kontrowersyjnej jak w japońskim filmie „Kokuhaku”, ale w równym stopniu rozbudzającej głód azjatyckich produkcji.



Tytuł: Mother
Tytuł oryginalny: Madeo
Reżyseria: Joon-ho Bong
Zdjęcia: Kyung-Pyo Hong
Rok produkcji: 2009
Kraj produkcji: Korea Południowa
Czas projekcji: 128 min
Gatunek: dramat, kryminał, thriller
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

82
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.