powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CXXI)
listopad 2012

Państwo wojny w Toruniu
Od 25 października do 30 grudnia w Centrium Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu” w Toruniu odbędzie się wystawa pt. „Państwo wojny”.
Andrzej Patrum, 'Avant-garde Silent', a part of a movie 'Live gallery' of Józef Robakowski, 1974-1975, 35mm video, 24'59
Andrzej Patrum, 'Avant-garde Silent', a part of a movie 'Live gallery' of Józef Robakowski, 1974-1975, 35mm video, 24'59
Specyfika funkcjonowania założonej w 1978 roku przez Małgorzatę Potocką i Józefa Robakowskiego Galerii Wymiany jest tutaj elementem kluczowym. Prywatne mieszkanie na dziewiątym piętrze w jednym z wieżowców „łódzkiego Manhattanu” stało się miejscem spełniającym rolę punktu spotkań, którego główna idea zrodziła się z potrzeby dialogu, gromadzenia i dystrybuowania wiedzy na temat sztuki, a także z potrzeby bezpośredniego kontaktu dającego poczucie wspólnoty. Galeria Wymiany w latach 80. to ważny punkt niezależnej sceny artystycznej z rozbudowaną siecią ogólnopolskich i międzynarodowych kontaktów.
Przestrzeń mieszkania stała się przestrzenią sztuki prywatnej – zjawiska będącego konsekwencją zanegowania oficjalnych form życia artystycznego i wynikającego ze społeczno-politycznych uwarunkowań, jakie przyniosła ostatnia dekada Polski Ludowej. W ówczesnych realiach naturalnym postulatem wielu środowisk twórczych pozostała chęć stworzenia niezależnych miejsc sztuki. Rodzący się ruch wynikał w dużej mierze z przyjęcia postawy samokolektywizacyjnej, zmuszającej do działań wspólnotowych.
Józef Robakowski, 'My theatre', videoperformance, 1985, 9'
Józef Robakowski, 'My theatre', videoperformance, 1985, 9'
Wystawa jest próbą przyjrzenia się tym zjawiskom na przykładzie Galerii Wymiany oraz zbadania ich charakteru i specyfiki. Próbuje wskazać motywacje generujące ten ruch, który w wyniku wzmożonych państwowych środków represji, kryzysu gospodarczego i politycznego przyjmował postawę samoobrony, przejawiającej się niekiedy jako działanie nihilistyczne, prywatne i milczące. Tytułowe Państwo wojny zaczerpnięte zostało od tytułu realizacji filmowej z 1982 roku. W czasie stanu wojennego w podtoruńskiej wsi Osiek nad Wisłą grupa artystów nakręciła improwizowany film pełen absurdu, ironii, dramatu i niepokoju, w którym zdarzenia pozbawione logicznej interpretacji wykreowała panująca w tym czasie rzeczywistość „państwa wojny”.
War state, 1982, movie 16mm, 12'23
War state, 1982, movie 16mm, 12'23
Wystawa świadomie rezygnuje z listy nazwisk artystów, akcentując kolektywny proces formułowania się tej postawy. Koncentruje się na przedsięwzięciach grupowych, marginalnych, pozainstytucjonalnych oraz prywatnych, wpisanych w ramy dwóch wystaw: Konstrukcja w procesie (1981) i Lochy Manhattanu. Sztuka innych mediów (1989). Niemniej trzy postacie pozostają kluczowe dla ekspozycyjnej narracji: Andrzej Partum, który swoją postawą antycypuje moment przemieszczenia się ze sfery publicznej do prywatnej, Józef Robakowski spiritus movens Galerii Wymiany i wielu wydarzeń, o których tu mowa, oraz Jacek Kryszkowski, którego postawa pozostaje synonimem sztuki tego czasu.
War state, 1982, movie 16mm, 12'23', teamwork, edit by Józef Robakowski (still video)
War state, 1982, movie 16mm, 12'23', teamwork, edit by Józef Robakowski (still video)


War state, 1982, movie 16mm, 12'23', teamwork, edit by Józef Robakowski (still video)
War state, 1982, movie 16mm, 12'23', teamwork, edit by Józef Robakowski (still video)
Centrum Sztuki Współczesnej „Znaki Czasu”
87-100 Toruń, Wały gen. Sikorskiego 13
tel. +56 657 62 00
fax +56 621 07 24
powrót; do indeksunastwpna strona

157
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.