powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CXXI)
listopad 2012

Jad w Bytomiu
Od 13 października do 15 listopada w Bytomiu odbędzie się wystawa prac Natalii Romik pt. „Jad”.
JAD1 – (z hebr. ręka; w judaizmie narzędzie liturgiczne, przypominające różdżkę z zakończoną miniaturą dłoni, pomagająca w czytaniu Tory)
JAD2 – to mikro nomadyczna machina, zmieniająca swe zewnętrzne, lustrzane odbicie enzymem protestu. Maszyna zatrzymywać się będzie w miejscach erozyjnego problemu architektonicznego m. in. (Będzinie, Bytomiu, Sosnowcu) – rozwijając swój „bandaż” oporu w formie instalacji dźwiękowej, świetlnej czy (zasłony dymnej). Jako architektoniczny „pomocnik” spróbuje odrysować, odwrócić i zakreślić rzeczywiste uwarunkowania pożydowskiej architektury (nie)pamięci, dostosowując się do zmiany otoczenia.
JAD spróbuje udrożnić zatory pamięci i niepamięci miasta jako obszaru niesfinalizowanego. Obszaru, w którym kuczka stała się po prostu gołębnikiem a będzińskie polichromie niewygodnym skarbem.
Performance skierowany zostanie przeciw kompulsywnemu kierowaniu miastem, nieodwracalnym decyzjom (bądź ich brakiem) wobec niszczejącej i zapomnianej pożydowskiej architektury w nowej urbanistycznej rzeczywistości.
Prowadząc machinę protestu pomiędzy miastami będziemy wspólnie z mieszkańcami odkrywali ostatnie opiłki pożydowskiej architektury pamięci. Pozostawiając im skrawek do dopełnienia. Dopełnienia jako krzyku i odbicia w jednym palcu.
Projekt w przestrzeni powyższych miast aglomeracji Górnego Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego ma na celu odkrycie, zapoznanie się i działania artystyczne z miejscami pustki pożydowskiej architektury, naruszając etapy warstwowego zapomnienia. Performance stanie się punktem wyjścia w rozmowach o architektonicznej pamięci zbiorowej i jednostkowej, który skropli się w CSW Kronika w Bytomiu. Tam też zaprezentowana zostanie „urbanistyczna mapa niepamięci” (współtworzona z Fundacją Brama Cukermana), kontrująca pozostałości zabytków z nowymi planami władz centralnych i lokalnych (w tym żydowskich gmin wyznaniowych). Projekt będzie miał też odsłonę w Sosnowcu i Będzinie.
Natalia Romik (ur. 1983) – absolwentka nauk politycznych, architektka praktyk, artystka. Jej główne pole działań artystycznych i naukowych to styk sztuki i architektury, działania ulotne i efemeryczne, które zrealizowała m.in. podczas performance „Star dust” w ramach festiwalu „The Knot” w Warszawie i Berlinie, performance „Predator” w ramach warszawskiego festiwalu Zniknij nad Wisłą. Współautorka projektu rewitalizacji synagogi w Chmielniku na centrum kulturalno-oświatowe „Świętokrzyski Sztetl” czy scenariusza kompleksu „Zoom Natury”. Współautorka projektu „RUMB” (wraz Ewą Rudnicką) w Krakowie w 2011 roku, obecnie animowanego przez bytomską Kronikę na Śląsku. Stypendystka programów naukowych, m.in. Stypendium Ministra Kultury 2012 na projekt „Żydowska architektura (nie)pamięci na Śląsku”. Autorka prac video-art np. „Tego tu nie ma”. W październiku rozpoczyna doktorat o architekturze Sztetli na UCL London Bartlett Shool of Architecture. Mieszka w Warszawie.
Centrum Sztuki Współczesnej Kronika
Bytom, Rynek 26
tel. +32 281-81-33
Czynne: wt-cz: 11.00-18.00, pi: 14.00-20.00, so: 11.00-15.00
powrót; do indeksunastwpna strona

148
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.