powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CXXII)
grudzień 2012

Autor
Mała Esensja: Słodycz łamania głowy
‹Czekoladki›
Jeśli powyżej mlecznego wafelka ma być kakaowa kulka, a obok niej kawałek truskawkowego tortu, to gdzie trzeba umieścić kawałek piernika? Ze zbliżonej treści zadaniami (przedstawionymi graficznie, nie opisowo) przyjdzie się zmierzyć młodym (lub starszym) graczom w „Czekoladkach”.

Dziękujemy wydawnictwu Egmont za udostępnienie egzemplarza gry na potrzeby recenzji.

ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Czekoladki›
‹Czekoladki›
„Czekoladki” to kolejny na naszym rynku (po „Rush Hour”) tytuł z wydawanego przez Egmont cyklu „ThinkFun1). Składają się nań łamigłówki umysłowe przeznaczone przeważnie dla jednej osoby, przystępne dla dzieci w wieku szkolnym. Pod względem edytorskim są to gry starannie wydane, z sensownymi instrukcjami, woreczkiem podróżnym i zbyt dużym opakowaniem, wypełnionym plastikową wytłoczką.
Ideą gry jest wypełnienie bombonierki (nieco „kryzysowej”… mieszczącej tylko 9 czekoladek) stałym zestawem słodkości, za każdym razem w inny sposób – który trzeba odgadnąć na podstawie graficznych podpowiedzi. Każde zadanie (z czterdziestu, po dziesięć na każdy stopień wzrastającej trudności) ma tylko jedno prawidłowe rozwiązanie, ujawnione na odwrocie karty. Te zaś, aby się nie rozsypywały, zostały spięte w rodzaj kołonotatnika, wraz z instrukcją i okładkową reklamą.
Czekoladki oferowane są w trzech kształtach: kwadratowym, okrągłym i trójkątnym, z czego każdy dostępny jest w trzech kolorach: brązowym, kremowym i różowym. U dołu wszystkich dziewięciu plastikowych czekoladek występuje popielata foremka na muffinki. Bombonierka to oczywiście kwadrat trzy na trzy, z zagłębieniami na słodycze… lub pomocnicze żetony. Z uwagi bowiem na wzrastający poziom trudności, rozwiązania kolejnych zadań nie są bynajmniej oczywiste nawet dla dorosłego gracza. Graficzne podpowiedzi tylko na początku określają zarówno kształt, jak i kolor czekoladki… Im dalej, tym trudniej. Przykładowo: w jednym rzędzie ma wystąpić trójkąt obok trójkąta, a po ich lewej stronie ma pozostać miejsce na jeszcze jeden kształt. W innym z kolei rzędzie (a może tym samym?) środek jest niewiadomego koloru, za to po obu bokach ma być COŚ różowego. W sytuacji braku pewności co do koloru czy kształtu pożądanej w danym miejscu słodyczy, użyć można tymczasowo kartonowego żetonu – wyobrażającego bądź to kolor, bądź to potrzebny kształt. Aż sytuacja się wyklaruje…
Wszystkomówiąca instrukcja.<br/>Fot. za www.puzzled.co.nz
Wszystkomówiąca instrukcja.
Fot. za www.puzzled.co.nz
Gra jest bardzo przyjemna, wciągająca, a przy tym rozwijająca umysł. Uczy logicznego myślenia, analizowania faktów i cierpliwości. Z informacji wyłuskanych z sieci wynika, że jest też dostępna w wersji elektronicznej (na gadżety mobilne) – oraz, jeśli dobrze zrozumiałem, że zadania o tę grę oparte wykorzystano na Ontario Mathematics Olympiad. Jak widać – poważna sprawa.
I przy tym szalenie niebezpieczna. Nie tylko ze względu na pożeranie czasu, ale i cieknącą ślinkę…
1) ThinkFun to amerykańska firma założona w 1985 roku, specjalizująca się w produktach charakteryzowanych przez samą nazwę: myśl i baw się przy tym.



Tytuł: Czekoladki
Tytuł oryginalny: Chocolate Fix
Data produkcji: wrzesień 2012
Wydawca: Egmont
Cykl: ThinkFun
EAN: 5908215002855
Info: 1 gracz, od 8 lat
Wyszukaj w
:
Rebel.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w: Kulturowskazie
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

105
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.