powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CXXII)
grudzień 2012

Korespondencje w Łodzi
Od 14 grudnia 2012 roku do 30 czerwca 2013 roku w Muzeum Sztuki w Łodzi odbędzie się wystawa „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”.
Wybitne dzieła, wielkie nazwiska i synergiczne połączenie dwóch, korespondujących ze sobą kolekcji. Przed nami największe w Polsce przedsięwzięcie wystawiennicze sezonu 2012/2013. Od 14 grudnia w ms2 prezentować będziemy prace największych artystów XX wieku, m.in. Pabla Picassa, Wassily’ego Kandinskiego, Paula Klee, Pieta Mondriana, Mariny Abramović i Louise Bourgeois. Na 3 piętrach Muzeum wystawionych zostanie 350 prac, ponad sto z nich będzie można zobaczyć w naszej części Europy po raz pierwszy.
„Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm” to wystawa o szczególnym znaczeniu dla Muzeum Sztuki w Łodzi, bo jest ściśle związana z jego historią. Zbiory Muzeum zostaną zestawione z dziełami ze znanej szwajcarskiej kolekcji – Kunstmuseum Bern i pokazane w ramach jednej, nietypowej wystawy. Co łączy obie kolekcje? Mimo, że powstawały całkiem niezależnie od siebie, w innym miejscu a nawet czasie, są do siebie uderzająco podobne, zawierają nawet takie same dzieła.
Stąd też narodził się pomysł na tytuł wystawy -„korespondencje”. Symetria zbiorów zaintrygowała kuratorów, którzy postanowili zapytać o uniwersalizm sztuki: czy istnieje uniwersalny język sztuki zrozumiały dla każdego tak, jak chciała tego międzywojenna awangarda?
Kolekcję łódzką zainicjowali w 1929 roku polscy artyści – Władysław Strzemiński, Katarzyna Kobro, Henryk Stażewski, Jan Brzękowski i Julian Przyboś działający jako grupa „a.r” w Łodzi lub Paryżu. Udało im się pozyskać w darze dzieła od czołowych twórców europejskiej awangardy , m.in. Pabla Picassa, Sonii Delaunay i Hansa Arpa. Historia szwajcarskich zbiorów jest o ponad dekadę dłuższa. Stworzył ją Herman Rupf (1880-1962), bogaty mieszczanin, filantrop i biznesmen. Zapisał się na kartach historii jako pierwszy kolekcjoner sztuki abstrakcyjnej i współczesnej w Szwajcarii. Pierwsze prace kupił już na początku XX w., ostatnie pod koniec lat 50. tego samego stulecia. Rupf, tak jak artyści z grupy „a.r.” pozyskiwał prace w Paryżu, ówczesnym epicentrum życia artystycznego. Kolekcja biznesmena była przede wszystkim ozdobą dla jego domu. Dopiero w latach 50. Rupf zdeponował ją w berneńskim Kunstmuseum i założył fundację – Rupf Stiftung.
„Korespondencje” stanowią swego rodzaju panoramę ostatnich 100 lat sztuki. Po raz pierwszy w naszym kraju będzie też można zobaczyć tak szeroki wybór materiałów archiwalnych poświęconych sztuce XX wieku: zdjęcia przedstawiające wizerunki najwybitniejszych europejskich twórców, a także listy i dokumenty, które naszkicują kontekst historyczny towarzyszący powstawaniu obu zbiorów.
Wystawa jest podzielona na dwanaście części, tzw. pasaży, nawiązujących do lektury Waltera Benjamina – „Pasaże”. Ekspozycja w ms2 – tak jak zbiór luźno pisanych notatek filozofa (złożonych kilka lat temu w książkę) – dzieli się na pozornie niepowiązane ze sobą części. W „Pasażach” Benjamin tworzy projekt filozoficzny, analizując kulturę materialną XIX wieku. Podobną podstawę badawczą przyjęli kuratorzy, którzy analizują kulturę materialną XX stulecia. Skupiają się nie tylko na sztuce, ale również na związanych z jej historią artefaktach. W kierunku kolejnych pasaży(zatytułowanych m.in. „Niesamowite zamieszkiwanie”, „Polityka marzenia”, „Praca dowcipu”) prowadzi widzów czarno-biała identyfikacja wizualna, stworzona przez Tomasza Kozaka, warszawskiego artystę. Oryginalna aranżacja wnętrza staje się również poetyckim komentarzem do wystawy. Kolejną warstwę wielowymiarowej struktury ekspozycji stanowią cytaty zaczerpnięte z literatury, filozofii i poezji, prezentowane na ścianach muzeum. To swego rodzaju znaki drogowe, które naprowadzają widzów na tematy rozważań, podejmowanych w poszczególnych częściach wystawy. Dzieła są zestawione w taki sposób, by podkreślić wielowymiarowość tytułowych „korespondencji” – relacji, które nawiązały się między kolekcjami. Prace Mariny Abramović czy Louise Bourgeois spotykają się z dziełami Aliny Szapocznikow i Magdaleny Abakanowicz, obiekt Nam June Paika – z instalacjami Warsztatu Formy Filmowej, a filmy Billa Violi – ze współczesnym polskim wideo.
Ekspozycji dzieł najwybitniejszych artystów XX wieku towarzyszy bogaty program edukacyjny dla dzieci i dorosłych oraz specjalnie przygotowany blok projekcji filmowych. W planach jest także wydanie 700-stronicowego katalogu „Korespondencje. Sztuka nowoczesna i uniwersalizm”, zawierającego teksty kuratorskie poświęcone kolekcjom oraz reprodukcje prezentowanych prac.
Wystawa „Korespondencje” została przygotowana przez Muzeum Sztuki w Łodzi we współpracy z Rupf Stiftung oraz Kunstmuseum w Bern. Można będzie oglądać ją w ms² do 30 czerwca 2013 r. Po jej zamknięciu część Międzynarodowej Kolekcji Sztuki Nowoczesnej z Łodzi zostanie zaprezentowana w Kunstmuseum w Szwajcarii.
Muzeum Sztuki w Łodzi
Łodź; ms: ul. Więckowskiego 36; ms2: ul. Ogrodowa 19; Pałac Herbsta: ul. Przędzalniana 72
tel. +48 42 633 97 90
fax +48 42 632 99 41
Czynne: Gmach główny: wt-ni 10-17; ms2: wt 10-18, śr-ni 12-20; Pałac Herbsta: wt 10-17, śr i pi 12-17, cz 12-19, so-ni 11-16
Wstęp: Szczegółowe informacje na stronach MS
powrót; do indeksunastwpna strona

161
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.