powrót; do indeksunastwpna strona

nr 01 (CXXIII)
styczeń-luty 2013

Najlepsze książki roku 2012
...w głosowaniu czytelników Esensji, oczywiście. Przedstawiamy wyniki naszego dorocznego plebiscytu.
Nasi czytelnicy – podobnie jak w głosowaniu na książki roku 2009 – postawili na Jarosława Grzędowicza i jego „Pana Lodowego Ogrodu”. To więc już drugi triumf tego autora i tego cyklu w naszym plebiscycie – z pewnością jednak ostatni, jeśli chodzi o cykl, bo tom czwarty był jednocześnie tomem ostatnim. Dodajmy, że „Pan Lodowego Ogrodu” toczył bardzo zażartą walkę z „Droodem” Dana Simmonsa, wyprzedzając go dopiero pod koniec głosowania. Podobnie zacięta walka miała miejsce o medal brązowy, gdzie J. K. Rowling rzutem na taśmę pokonała Szczepana Twardocha.
A oto pierwsza piętnastka naszego głosowania:
‹Pan Lodowego Ogrodu. Tom 4›
‹Pan Lodowego Ogrodu. Tom 4›
1. Jarosław Grzędowicz – Pan Lodowego Ogrodu, tom 4
Ten cykl to właściwie jeden wielki, literacki popis możliwości kreacji współczesnego pisarza popkulturowego. Faszerowany efektami blockbuster z przesłaniem sprowadzony do postaci książki. Perspektywa opisu zmieniająca się w zależności od tempa akcji, wielotorowa fabuła, słowa kreślące dziwaczny, szalony wręcz obraz rodem z sennych widziadeł Hieronima Boscha. Supertechnologia w bezpardonowym pojedynku z magią. Akcja gna przez świat, który nie jest jedynie płaską dekoracją służącą za tło zmagań herosów. Odkrywamy skomplikowany mechanizm z barierami kulturowymi, obsesjami i pragnieniami, który zachowuje prawo do istnienia i funkcjonowania nawet bez galerii pierwszoplanowych postaci.
To już nie jest tylko forma rozrywki. Jarosław Grzędowicz błyskotliwie udowadnia, że uniwersalnym popowym kodem pisarz może mówić o rzeczach fundamentalnych i prowokować do wyciągania wniosków.
Taki jest „Pan Lodowego Ogrodu”. Porywająca opowieść o konsekwencjach popełnionych czynów.
Czwarty i finalny tom cyklu „Pan Lodowego Ogrodu” Jarosława Grzędowicza można śmiało nazwać jedną z najbardziej wyczekiwanych fantastycznych premier tego roku (jeśli nie w ogóle najbardziej wyczekiwaną). Co dostaną czytelnicy, którzy sięgną po tę książkę? Ostateczne starcie Pieśniarzy, charakterystyczny dla twórczości tego autora klimat, trochę czarnego humoru i rzecz jasna soczysty język Vuko Drakkainena.
‹Drood›
‹Drood›
2. Dan Simmons – Drood €“
9 czerwca 1865 roku Charles Dickens – najsłynniejszy i najpopularniejszy powieściopisarz na świecie, będący u szczytu sławy i zdolności twórczych – jadąc pociągiem do Londynu w towarzystwie swojej potajemnej kochanki, przeżył katastrofę kolejową, która na zawsze zmieniła jego życie.
Czy po tym wypadku zaczął prowadzić mroczne podwójne życie? Czy conocne eskapady do najohydniejszych londyńskich slumsów i nasilająca się obsesja na punkcie ukrytego przed światem podziemnego Londynu, trupów, grobowców, morderstw, palarni opium i rozpuszczania zwłok w dołach z wapnem były tylko przejawem zwykłej pisarskiej ciekawości, czy jednak czymś znacznie bardziej przerażającym?
Podobnie jak w „Terrorze”, Dan Simmons w sposób nienaganny sięga po prawdziwą historię, by na jej bazie snuć fantastycznie wciągającą i budzącą grozę opowieść. Oparty na faktach z życia Charlesa Dickensa i opowiedziany przez Wilkiego Collinsa (przyjaciela Dickensa, częstego współpracownika, a także potajemnego rywala kojarzącego się z mozartowskim Salierim) Drood zgłębia nierozwikłane tajemnice ostatnich lat życia pisarza, a także, być może, odsłania sekret ostatniego, niedokończonego dzieła Dickensa, „Tajemnicy Edwina Drooda”. Mrożący krew w żyłach, niedający się zapomnieć i absolutnie oryginalny – „Drood” to Dan Simmons w szczytowej formie.
Dan Simmons postawił sobie za cel stworzenie wielkiej powieści nawiązującej do najlepszych osiągnięć literackich mistrzów XIX wieku i trzeba przyznać, że udało mu się to wspaniale. „Drood” to fantastyczna książka, czerpiąca garściami z pisarstwa Charlesa Dickensa (i nie tylko; można tu znaleźć np. nawiązania do klasyków grozy, jak E. A. Poe), choć podkreślić trzeba, że tylko stylizowana na powieść „z epoki”. Jest ona bowiem bardzo współczesna (pomimo charakterystycznych manieryzmów), bez typowych dla epoki szczegółowych opisów i emfatycznych dialogów.
‹Trafny wybór›
‹Trafny wybór›
3. Joanne K. Rowling – Trafny wybór
Kiedy czterdziestokilkuletni Barry Fairbrother nagle umiera, mieszkańcy Pagford są w szoku. Szybko okazuje się, że w pozornie sielankowym angielskim miasteczku, z brukowanym rynkiem i wiekowym opactwem, wybucha prawdziwa wojna.
Wojna bogatych z biednymi, nastolatków z rodzicami, wojna żon z mężami i nauczycieli z uczniami. Pagford z pewnością nie jest tym, czym wydawało się na początku.
A wszystko z powodu miejsca w radzie parafialnej, które zwolniło się po śmierci Barry’ego. Kto zwycięży w wyborach naznaczonych zaciekłością i obłudą? Będziemy świadkami wojny, jakiej Pagford jeszcze nie przeżyło!
Pełen czarnego humoru, pasjonujący i zaskakujący, „Trafny wybór” jest pierwszą powieścią J.K. Rowling dla dorosłych.
‹Morfina›
‹Morfina›
4. Szczepan Twardoch – Morfina
Ostatnimi czasy rzadko ma się do czynienia w naszej rodzimej literaturze z powieścią tak dopracowaną; zagmatwaną i jednocześnie komunikatywną, agresywną stylistycznie, posiadającą własny idiom, a zarazem niezwykle przystępną. Twardoch po raz kolejny okazuje się pisarzem ponadprzeciętnym – udowadnia, że na temat roku 1939 i okupacji Warszawy nie napisano wszystkiego. Jego groteskowa, a zarazem przejmująca książka otrzymała PASZPORT POLITYKI. I kto wie, być może o „Morfinie” usłyszymy ponownie w maju, przy okazji podania kandydatów do tegorocznej Nagrody Literackiej Nike?
‹Nieśmiertelny›
‹Nieśmiertelny›
5. Catherynne M. Valente – Nieś›miertelny“
Talent Valente przejawia się nie tylko w konstrukcji całości, ale też – może przede wszystkim – w drobiazgach. W zapadających w pamięć porównaniach, jak to o miłości, która jest jak poderżnięcie gardła, i w opisie oczu pomalowanych pod kolor śmiertelnej rany. Wszystko tu, nawet proste sceny posiłków (nieważne, czy to kawior i wódka, czy klej zdzierany ze ścian w czasie głodu) nosi tu piętno niezwykłego stylu Valente. Ten świat pachnie, smakuje, a przede wszystkim od początku aż po ostatnie słowo wibruje niesamowicie intensywnymi emocjami. Może po prostu trzeba być poetą, żeby pisać takie książki?
‹Upiory›
‹Upiory›
6. Jo Nesbo – Upiory
„Upiory” są powieścią wielowątkową. Dochodzenie mające na celu odsunięcie oskarżeń o popełnienie morderstwa od Olega odsłania kolejne warstwy fabuły, wywołuje efekt domina, w wyniku którego zagrożeni czują się nie tylko mafiosi, ale także współpracujący z nimi sprzedajni politycy i gliniarze. To także najmroczniejsza część całej serii. Norweski pisarz buduje tak grobowy nastrój, że czytelnik od pierwszej do ostatniej strony musi zdawać sobie sprawę, względnie wyczuwać to intuicyjnie, że rozwiązanie zagadki dla nikogo nie okaże się satysfakcjonujące.
‹Czarne›
‹Czarne›
7. Anna Kań„toch – Czarne
„Czarne” to opowieść o młodości, która – zanim tak naprawdę zdąży zaistnieć i zanim człowiek zdąży ją docenić i posmakować – osuwa się w cień wspomnień. To książka niejednoznaczna, wymykająca się schematycznym kluczom interpretacyjnym, napisana wyrafinowaną polszczyzną, której poetyckość podkreślają silnie spuentowane, krótkie rozdziały. To historia, która zarzuca w głowie kotwicę i nie opuszcza czytelnika, zmuszając go do ponownej reinterpretacji, mnożenia sensów i odnalezienia w powieści samego/samej siebie. Jestem pewien, że nie tylko ja jeszcze nieraz wrócę do „Czarnego”.
‹Smok Griaule›
‹Smok Griaule›
8. Lucius Shepard – Smok Griaule
„Smok Griaule” to zbiór niebanalnych opowiadań i noweli. Lucius Shepard nie tylko ma ciekawe pomysły, ale też dysponuje bardzo dobrym warsztatem a jego teksty skłaniają do refleksji. Do tej pory tłumaczone na język polski teksty Sheparda pojawiały się sporadycznie. „Smok Griaule” jest pierwszym zbiorem jego autorstwa ukazującym się w Polsce. Warto się z nim zapoznać, by wyrobić sobie własną opinię na temat autora, zwłaszcza że niebawem ukażą się jego następne utwory.
‹Dziennik›
‹Dziennik›
9. Jerzy Pilch – Dziennik
Jeden z najwybitniejszych i najpoczytniejszych współczesnych pisarzy polskich ujawnia wreszcie pełny zapis swojego dziennika, który prowadził przez ostatnie lata (w dużych fragmentach publikował go w „Przekroju„). Znany z brawurowo poprowadzonych powieści, zachwycający jako autor dramatów i scenariuszy, powszechnie czytany jako felietonista, tym razem pokazuje się nam jako memuarysta w sensie ścisłym.
‹Wypalanie traw›
‹Wypalanie traw›
10. Wojciech Jagielski – Wypalanie traw€“
Mistrzowska opowieść, która na długo pozostaje w pamięci. Zmysł obserwacji i mistrzostwo pióra Wojciecha Jagielskiego zamienia tu i teraz mieszkańców południowoafrykańskiego miasteczka w uniwersalną opowieść o rozczarowaniu, jakie niesie z sobą każda wielka społeczna rewolucja.
‹Mapy. Obrazkowa podróż po lądach, morzach i kulturach świata›
‹Mapy. Obrazkowa podróż po lądach, morzach i kulturach świata›
11. Aleksandra Mizieliń„ska, Daniel Mizieliń„ski – Mapy. Obrazkowa podróż po lą…dach, morzach i kulturach ś›wiata
„Mapy” to najlepsza, najciekawsza pozycja twórców obrazkowych opowieści o miasteczku Mamoko i wielu innych edukacyjnych książek dla dzieci. Pomysł na książkę jest wyjątkowo prosty – Mizielińscy wybrali po prostu kilkadziesiąt krajów świata, narysowali ich dość nieskomplikowane mapy (koncentrując się na granicach, liniach brzegowych, głównych rzekach i miastach), ale te mapy ubarwili – jak to dawniej bywało – ogromną gamą prostych, ale starannych rysunków pokazujących najważniejsze elementy kojarzące się z danym krajem.
‹Widma›
‹Widma›
12. فukasz Orbitowski – Widma
„Widma” to jak dotąd najambitniejsza powieść Łukasza Orbitowskiego, imponująca rozmachem i brawurą. Znawca i popularyzator popkultury maści wszelakiej proponuje w niej wciągającą zabawę w zmyślanie – tego, jak mogłaby wyglądać historia Polski, gdyby tylko poprzestawiać kilka jej elementów. Intrygujący popis wyobraźni, nie zawsze trzymanej w ryzach.
‹Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL›
‹Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL›
13. Filip Springer – Źle urodzone
Dworce w Warszawie i Katowicach, poznański okrąglak, obserwatorium meteorologiczne na Śnieżce, warszawski Pawilon Chemii i Supersam… Ikony architektury modernistycznej czasów PRL-u. Zdaniem jednych – budynki zasługujące na podziw i uznanie, zdaniem innych – ohydne komunistyczne baraki, które należy zrównać z ziemią. Dlaczego budzą takie kontrowersje? Jakie były okoliczności ich powstania i dlaczego niektórych z nich już nie ma? „Źle urodzone” to fascynująca opowieść nie tylko o przedziwnych losach budynków, ale też o ich twórcach.
‹Obce dziecko›
‹Obce dziecko›
14. Alan Hollinghurst – Obce dziecko
Swoją konstrukcją „Obce dziecko” przypomina nieco powieść „Lata” Virginii Woolf, gdzie impresje z różnych lat składają się na obraz toczącego się życia, od epizodu do epizodu. Nie ma płynnej chronologicznej ciągłości, bohaterów książki spotykamy na różnych etapach ich życia, w nowych rolach i w nowym otoczeniu. Niemal każda strona powieści daje nam niezwykłą okazję do refleksji nad upływającym czasem i zmieniającej się z biegiem lat postaci świata. Czas nieubłaganie biegnie do przodu, teraźniejszość szybko staje się przeszłością. Blakną listy i zapisy w dziennikach, odchodzą ludzie, a wspomnienia zacierają się w pamięci.
‹Fuga›
‹Fuga›
15. Wit Szostak – Fuga
Nowa powieść Szostaka to domknięcie krakowskiej trylogii: „Chochoły” opowiadały o powstawaniu mitologii rodzinnej, „Dumanowski” – o mitologii narodowej. W „Fudze” człowiek poprzez mity i symbole próbuje opowiedzieć samego siebie. Pojawiają się w niej postaci i motywy znane z poprzednich książek. Z tych nici narrator tka kobierzec swego życia, czasem kłamiąc, czasem fantazjując – a wszystko po to, by móc jakoś dotknąć swoich najbardziej bolesnych doświadczeń. W opowieści próbuje ocalić to, co stracił w prawdziwym życiu.
• • •
Upominki książkowe wylosowali:
  • Rafał Lewandowski, Poznań
  • Grzegorz Jamróz, Wrocław
  • Daniel Porzycki, Sucha Beskidzka



Tytuł: Pan Lodowego Ogrodu. Tom 4
Data wydania: 30 listopada 2012
ISBN: 978-83-7574-751-5
Format: 880s. 125×195mm
Cena: 44,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Drood
Tytuł oryginalny: Drood
Data wydania: 19 września 2012
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-268-0
Format: 832s. 150×225mm; oprawa twarda
Cena: 69,–
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Trafny wybór
Tytuł oryginalny: The Casual Vacancy
Data wydania: 14 listopada 2012
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-24-02146-8
Format: 512s. 140×205mm
Cena: 39,90
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Morfina
Data wydania: 8 listopada 2012
ISBN: 978-83-08-05011-8
Format: 624s. 145×205mm
Cena: 44,90
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nieśmiertelny
Tytuł oryginalny: Deathless
Data wydania: 2 marca 2012
Przekład: Robert Waliś
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-240-6
Format: 288s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 37,–
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Upiory
Tytuł oryginalny: Gjenferd
Data wydania: 27 czerwca 2012
Autor: Jo Nesbø
Przekład: Iwona Zimnicka
ISBN: 978-83-245-9257-9
Format: 432s. 135×205mm
Cena: 34,90
Gatunek: kryminał / sensacja
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Czarne
Data wydania: 5 października 2012
Wydawca: Powergraph
ISBN: 978-83-61187-53-0
Format: 272s. 135×205mm; oprawa twarda
Cena: 34,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Smok Griaule
Tytuł oryginalny: The Dragon Griaule
Data wydania: 27 stycznia 2012
Wydawca: MAG
ISBN: 978-83-7480-234-5
Format: 432s. 135×202mm; oprawa twarda
Cena: 45,–
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dziennik
Data wydania: 18 kwietnia 2012
Wydawca: Wielka Litera
ISBN: 978-83-63387-05-1
Format: 464 s.
Gatunek: biograficzna / wspomnienia
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wypalanie traw
Data wydania: 7 maja 2012
Wydawca: Znak
ISBN: 978-83-240-2256-7
Format: 256s. 140×205mm
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Mapy. Obrazkowa podróż po lądach, morzach i kulturach świata
Data wydania: 7 listopada 2012
Wydawca: Dwie Siostry
ISBN: 978-83-608-5095-4
Format: 108s. 272×370mm; oprawa twarda
Cena: 59,90
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Widma
Data wydania: 22 marca 2012
ISBN: 978-83-08-04774-3
Format: 544s. 145×205mm
Cena: 44,90
Gatunek: fantastyka, groza / horror
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Źle urodzone. Reportaże o architekturze PRL
Data wydania: 22 marca 2012
Wydawca: Karakter
ISBN: 978-83-62376-12-4
Format: 272s. 190×245mm
Cena: 74,–
Gatunek: non-fiction
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Obce dziecko
Tytuł oryginalny: The Stranger’s Child
Data wydania: 19 września 2012
Wydawca: Muza
ISBN: 978-83-7758-194-0
Format: 616s. 155×235mm
Cena: 49,99
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Fuga
Data wydania: 5 listopada 2012
Ilustracje: Maciej Sieńczyk
ISBN: 978-83-89603-70-8
Format: 232s. 145×205mm
Cena: 30,–
Gatunek: fantastyka, obyczajowa
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

102
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.