powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CXXV)
kwiecień 2013

Sentymentalny antywestern
Patrick deWitt ‹Bracia Sisters›
Śmieszno-gorzka powieść o rewolwerowcach, poszukiwaczach złotach, błądzeniu na życiowej drodze i trudnej miłości braterskiej. Czy Eli i Charlie odkryją, że na świecie istnieje jeszcze coś pewnego poza śmiercią?
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Bracia Sisters›
‹Bracia Sisters›
Wszyscy ludzie są obłąkani, wszystkie zwierzęta są obłąkane, ziemia jest obłąkana, nawet przyroda jest obłąkana – tym cytatem z Twaina można podsumować utwór deWitta. Historia dwóch płatnych zabójców, podążających za zleceniem do ogarniętej gorączką złota XIX-wiecznej Kalifornii, zgodnie z regułami dobrej groteski długo nie pozwala zdecydować, czy ta opowieść jest bardziej zabawna czy smutna.
Oczami Eliego Sistersa śledzimy pełną przygód podróż, ale także jego próby zrozumienia własnej osobowości i relacji z bratem. Obaj Sisters Brothers pociągają za spust z równie brutalną skutecznością, lecz nie są z tej samej gliny. Charlie błyskawicznie traci cierpliwość, cieszy się z siły dawanej przez przemoc, a nieliczne wątpliwości zapija wieczorami w saloonie lub burdelu. Eli jest inny. Przed wyciągnięciem rewolweru próbuje wyczerpać wszystkie pokojowe rozwiązania (najczęściej bezskutecznie, bo jest z tych, których mowa nie nadąża za myślami), często popada w melancholię, a o sile jego charyzmy najlepiej świadczy fragment: Zapytałem jakąś kobietę o godzinę, a ona zmierzyła mnie wzrokiem i odpowiedziała: – Dla pana nie mam nawet minuty. – Po czym sobie poszła. Bracia gardzą nawzajem swoimi charakterami i są w nieustannym sporze, co jednak nie przeszkadza im w konsekwentnym dążeniu do wykonania zadania.
W tle ciągnie się panorama Dzikiego Zachodu, w którym gorączka złota wypaliła umysły osadników i sprawiła, że nawet para psychopatów jawi się wobec nich jako względnie normalna. Na szlaku do San Francisco Eli i Charlie spotykają niemal wyłącznie ludzi na krawędzi obłędu, zaś samo miasto okazuje się jednym wielkim domem wariatów, który promieniuje szaleństwem. Dotyka ono nawet konia Eliego, a na koniec samą rzekę, z której poszukiwacze wyławiają cenny kruszec. Autor przyznaje, że westernowa sceneria to tylko dekoracja dla wewnętrznych przeżyć bohaterów, a całą wiedzę na temat Dzikiego Zachodu zaczerpnął z jednej książki oraz tego, co pamiętał z oglądanych w dzieciństwie filmów. Jak na tak skromny materiał źródłowy i dużą umowność świata, efekt robi wrażenie siłą przekonywania.
DeWitt pisze stylem przypominającym krzyżówkę Hellera z Murakamim: z jednej strony kilkustronicowe rozdziały, oszczędna narracja i dialogi, lekka ironia i śmieszno-tragiczny absurd; z drugiej próby nadania oniryzmu niektórym fragmentom (noc w chatce wiedźmy, sny Eliego podczas postoju w mieście), szkatułkowe wplatanie historii snutych przez drugoplanowe postacie i częste refleksje młodszego z braci o smutkach i radościach życia. Narrator Eli jest jednym z największych atutów powieści. Wrażliwy morderca zastanawia się, czy w jego życiu jest miejsce na moralność, troszczy o niedomagającego wierzchowca i zakochuje w każdej napotkanej ładnej kobiecie, która nie jest prostytutką. Momenty, w których jego przemyślenia przechodzą od zwyczajowej szorstkości do niemal czułości, to małe arcydzieła zwięzłego rysu psychologicznego. Świetnie skonstruowaną postacią jest też Hermann Warm, którego bracia na zlecenie szefa mają w San Francisco naszpikować ołowiem – nie sposób dociec, czy jest on tutaj jedynym normalnym, czy może najbardziej szalonym ze wszystkich.
„Bracia Sisters” zdobyli już na świecie grono fanów zastanawiających się nad możliwą ekranizacją. Jedni widzieliby w roli reżyserów braci Coen, inni (pewnie na fali „Django”) Quentina Tarantino, jeszcze inni Wesa Andersona. Na razie prawa do adaptacji nabył znajomy pisarza, aktor John C. Reilly. Oby powierzył je komuś godnemu, bo utwór na to zasługuje. Być może nie przywraca wiary w naturę człowieka, ale na pewno w dobrą literaturę.



Tytuł: Bracia Sisters
Tytuł oryginalny: The Sisters Brothers
Data wydania: 6 lutego 2013
Przekład: Paweł Schreiber
Wydawca: Czarne
ISBN: 978-83-7536-500-9
Format: 336s. 125×205mm
Cena: 39,90
Gatunek: historyczna, mainstream, przygodowa
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

55
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.