powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CXXV)
kwiecień 2013

Wiedźmin w Esensji
Z okazji zapowiadanej na jutro premiery książki „Opowieści ze świata wiedźmina”, będącej antologią rosyjskich opowiadań nawiązujących do sagi Andrzeja Sapkowskiego, powracamy do postaci słynnego białowłosego zabójcy potworów. Dziś przypomnimy wybrane teksty o wiedźminie, które w ciągu minionych lat pojawiły się na naszych łamach, jutro zaprezentujemy rosyjskie spojrzenia na Białego Wilka, a pojutrze przedstawiamy redakcyjną dyskusję.
‹Opowieści ze świata wiedźmina›
‹Opowieści ze świata wiedźmina›
Pisaliśmy o Wiedźminie:
Ech, rwie się dusza, by pokonfabulować, ale cóż, noblesse oblige, ścisnę zęby i pójdę na bolesną szczerość. Gdy „Fantastyka” w roku 1985 ogłosiła konkurs na opowiadanie fantastyczne, tknięty niewytłumaczalnym impulsem postanowiłem wystartować, ba, wygrać nawet. Taktycznym krokiem ku zwycięstwu miało być „wyróżnienie się na tle”, a wyróżniać miała mnie właśnie konwencja fantasy, co do której mniemałem, że jest w Polsce mało znana i mało modna.
Wszystko powyższe razem daje już najlepsze na świecie czytadło, książkę poszarzałą i wytartą od wielokrotnej lektury oraz pisarza znanego i cenionego przez rzesze fanów. Ale Andrzej Sapkowski ma też swoje poglądy i lubi je w swoich książkach ujawniać. Zdarza mu się też podyskutować i pozastanawiać się nad naszym dniem codziennym i to bez szkody dla materii powieści. Jest kilka opowiadań (szczególnie opowiadań), w których udaje mu się naprawdę powiedzieć coś ciekawego i dać czytelnikowi spory materiał do rozważań. A nawet jeżeli nie, to i tak każdy, naprawdę każdy utwór AS-a nadaje się do przeczytania jeszcze raz. I jeszcze raz. I tak aż do nieskończoności.
Problematyka przeznaczenia zajmuje bardzo ważne miejsce w twórczości Andrzeja Sapkowskiego. Już drugi tom opowiadań króla polskiej fantasy nosi znaczący tytuł „Miecz przeznaczenia”, co w pewien sposób sugeruje czytelnikowi treści zawarte w dziele. Jednocześnie zaś, jest to deklaracja autora. Poprzez taki tytuł wprowadza on czytelnika w krąg problematyki egzystencjalnej.
To, co przeżyłem potem, trudno określić spełnieniem oczekiwań, trudno to także nazwać lekkim rozczarowaniem. To, co zobaczyłem na ekranie, zdruzgotało moje wszelkie optymistyczne myśli i opinie na temat adaptacji prozy Andrzeja Sapkowskiego. Film w reżyserii Marka Brodzkiego do scenariusza Michała Szczerbica był oparty na motywach opowiadań o wiedźminie pt. „Ostatnie życzenie” i „Miecz przeznaczenia”. Niestety, wygląda to tak, jakby panowie chcieli pokazać nam wszystko, ale właściwie nie mieli pomysłu, jak to zrobić.
AB: No to która z nas powie pierwsza: fajny film widziałam?
PB: Obawiam się, że żadna, choć trzeba przyznać, że momenty były. Oj były.
Anna Brzezińska i Paulina Braiter rozmawiają o ekranizacji „Wiedźmina”.
Adaptacji komiksowej przygód wiedźmina dokonali – za zgodą i przy współudziale Andrzeja Sapkowskiego – Bogusław Polch i Maciej Parowski. Ich dzieło w latach 90. ubiegłego stulecia narobiło trochę szumu i wzbudziło wiele kontrowersji w polskim światku komiksowym. Ile jest warta adaptacyjna robota Polcha i Parowskiego?
Geralt z Rivii to jeden z największych zdobywców cnót niewieścich, jakich zrodziła polska literatura fantastyczna. Twórcy gry „Wiedźmin” nie poskąpili graczom zaznania zapomnienia w ramionach licznych dziewcząt, a zaciągnięcie każdej z nich na siano honorowane jest zdobyciem pięknej karty. Oto przegląd najciekawszych podbojów Geralta i galeria najładniejszych kart zarazem.
Galeria wiedźmina:
Opowiadania ze świata wiedźmina:



Tytuł: Opowieści ze świata wiedźmina
Data wydania: 20 marca 2013
Wydawca: Solaris
ISBN: 978-83-7590-093-4
Format: 500s.
Cena: 49,–
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
powrót; do indeksunastwpna strona

4
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.