powrót; do indeksunastwpna strona

nr 03 (CXXV)
kwiecień 2013

Esensja ogląda: Marzec 2013 (4)
Malik Bendjelloul ‹Sugar Man›, Régis Roinsard ‹Wspaniała›, Thomas Vinterberg ‹Polowanie›, Tommy Wirkola ‹Hansel i Gretel: Łowcy czarownic›, Peter Ramsey, William Joyce ‹Strażnicy marzeń›, Mark Andrews, Brenda Chapman ‹Merida Waleczna›
To już ostatnia edycja „Esensja ogląda” w tym miesiącu – już czwarta. Zrecenzowaliśmy dla Was 6 filmów – 5 kinowych („Sugar Man”, „Wspaniała”, „Polowanie”, „Hansel i Gretel: Łowcy czarownic” i „Strażnicy marzeń”) oraz jeden DVD („Merida Waleczna”).
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Sugar Man
Gabriel Krawczyk [70%]
Nagrodzony na tegorocznej gali oscarowej dokument (przynajmniej w konwencji, bo historia nosi wyraźnie znamię fanowskiego podejścia – i całe szczęście, bo ta właśnie perspektywa nadaje energię całości) to najciekawiej skonstruowany film muzyczny, jaki miałem okazję obejrzeć. Historia z człowiekiem-widmem w roli głównej i rock’n’rollowymi latami 60. w tle spełnia swoją funkcję tym lepiej, im mniej wie o niej widz z pozaseansowych źródeł. Tutaj odgrywa to szczególną rolę, mamy bowiem do czynienia w rasową opowieścią detektywistyczną. Dochodzenie tyczy się tekściarza porównywanego do samego Boba Dylana (przy czym to ten drugi miał ponoć czyścić buty pierwszemu), który pozostawił po sobie ledwo dwa krążki (wyprzedane w całym nakładzie) i słuch po nim zaginął. Próba rozwikłania tajemnic kariery muzycznej Sixto Rodrigueza staje się portretem wyjątkowej w czasach tak powszechnego celebrytyzmu osobowości, portretem „cichego kontestatora”, burzyciela naszych przyzwyczajeń i wyobrażeń na temat sław i osobistości. „Sugar Man” to wreszcie pean na cześć kulturowych fanów-zapaleńców, dzięki wytrwałości zdolnych ziścić własne pragnienia i własnymi marzeniami tworzyć niejako historię na nowo.
ZawartoB;k ekstraktu: 50%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wspaniała
Gabriel Krawczyk [50%]
Oto przysmak doskonały dla widzów o kubkach smakowych niezbyt wytrawnych, którym brak w kinie historii (prze)słodkiej, przyjemnej i z happy endem. Są tacy widzowie – nadchodząca zgaga z przesłodzenia wynikająca niestraszna im wcale, bo i zdrowo czasem przesłodzić w kinie, by z codziennej szarości nie zmarnieć. Od depresji zimowej wiosny takie właśnie kino jest i będzie ratunkiem zawsze – kino kolorowe, retro (Paryż lat 50.) i dynamiczne (rzecz opowiada o siedzeniu przy biurku… najszybszych w swoim fachu maszynistek), tak różne od szarej rzeczywistości. Z zadziornymi postaciami i pięknymi aktorami (Romain Duris i znana z „Artysty” Bérénice Bejo) w rolach głównych, z miłością jako siłą nadrzędną, wszechwładną i cudowną, zdolną przyciągnąć przeciwieństwa i doprowadzić do zwycięstwa tak w sferze uczuć, jak w mozolnej codzienności. Bo gdy serce uderza do głowy, i mozolna codzienność rumieńców nabiera.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Polowanie
Grzegorz Fortuna [90%]
Nie przepadam za określaniem filmów nieco wyświechtanym i nadużywanym przymiotnikiem „ważny”, ale w przypadku znakomitego „Polowania” naprawdę ciężko od tego uciec. Film Thomasa Vinteberga jest bowiem nie tylko dojrzałym i kompletnym portretem ofiary małomiasteczkowego linczu (w tej roli obsadzony wbrew aktorskiemu emploi Mads Mikkelsen), ale też – a może przede wszystkim – wnikliwą i drobiazgową analizą zachowań społeczności, która gotowa jest zniszczyć życie niewinnemu człowiekowi bazując na niepewnych pogłoskach. Reżyser ucieka jednak od taniej publicystyki, nie stara się przepchnąć prostej tezy. Zamiast tego rejestruje moment, w którym cywilizowani na pozór ludzie zaczynają niemal średniowieczne polowanie na czarownice. I choć pewne rozwiązania scenariuszowe po pierwszym seansie mogą się wydać niezbyt przekonujące, to o klasie filmu niech świadczy sposób zarysowania wątku, który rozgrywa się niejako w tle głównych wydarzeń – historii nastoletniego syna głównego bohatera, nie mogącego poradzić sobie z sytuacją, w jakiej postawiony został jego ojciec. W tym kontekście tytułowe polowanie ma wymiar nie tylko dosłowny (motyw polowania na jelenie przewija się przez cały film) i metaforyczny (nagonka na granego przez Mikkelsena mężczyznę); jest też symbolem wkraczania w dorosłość i stawania się częścią pewnej, niezdolnej do trzeźwej oceny społeczności. Wielkie, wieloznaczne kino, świetnie zagrane, wciągające i przerażające w wymowie. Szkoda, że przez nasze kina film Vinterberga przeleciał prawie bez echa.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Hansel i Gretel: Łowcy czarownic
Małgorzata Steciak [60%]
Ten film jest zły. Ma fatalny scenariusz, historia się nie klei, a trup ściele się gęsto, krwawo i trochę bez sensu. Obraz przedstawia losy dorosłych Jasia i Małgosi (choć widać dystrybutor uznał, że „Hansel i Gretel” będzie brzmiało bardziej atrakcyjnie!), którzy zajmują się zawodowym tępieniem czarownic i różnych innych obrzydlistw. Film Tommy’ego Wirkoli (autora m. in. „Zombie SS”) nie stara się być czymś więcej poza głupawą komedią z czerstwymi dialogami, idealnie wpisując się w kanon moich prywatnych guilty pleasures. Nic nie poradzę – kampowa stylistyka „Jasia i Małgosi” sprawiła, że bawiłam się na tej bezmyślnej naparzance wyśmienicie. Aha, a Jaś ma cukrzycę.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Strażnicy Marzeń
Miłosz Cybowski [80%]
Typowa historia, sztampowa fabuła i niecodzienni bohaterowie. Jak się okazuje taki materiał na film w zupełności wystarcza do stworzenia (przy pomocy nowoczesnej grafiki komputerowej) przyjemnego, rodzinnego filmu, na którym dobrze mogą bawić się nie tylko dzieci. Na szczęście mimo solidnej i nieodzownej dozy pretensjonalności niektórych scen i typowego wątku „uwierz w siebie” całość ogląda się w miarę przyjemnie. Oczywiście mało rzeczy potrafi nas (z fabularnego punktu widzenia) zaskoczyć, ale niektóre drobiazgi (jedna z końcowych scen z Sandmanem, puchaty Bunnymund czy pracowite yeti i plączące się pod nogami elfy u Mikołaja) bardzo mocno ratują „Strażników”. Jest to też jedna z tych produkcji, w których główna postać znacząco ustępuje swoją barwnością bohaterom drugoplanowym. Graficznie – cudo. Fabularnie – sztampa. Ale i tak warto obejrzeć.
• • •
DVD i Blu-Ray
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Merida Waleczna
Miłosz Cybowski [90%]
Nie po raz pierwszy Pixar serwuje nam nietypową, zaskakująco dojrzałą opowieść, która nie tylko bawi, ale też zmusza do kilku refleksji. Ta kapitalna graficznie produkcja powinna przypaść do gustu zarówno dzieciom, jak i dorosłym. Mimo fantastyczno-szkockiego klimatu filmu, nie sposób nie uśmiechnąć się obserwując niektóre bardziej współczesne odniesienia (vide wiadomość od wiedźmy). Zresztą, same postaci (w szczególności główna bohaterka) są kapitalnie przedstawione i tak życiowe, że każdy rodzić powinien uśmiechnąć się pod nosem przypominając sobie swoje lata nastoletnie i zatrwożyć z myślą o tym, co go czeka z własnymi pociechami. A jako dodatkowy smaczek (dla wytrwałych) polecam oglądanie „Meridy” w wersji oryginalnej. Niepowtarzalny szkocki akcent wszystkich podkładających głos aktorów może śmiało konkurować z akcentami Bunnymunda czy Mikołaja ze „Strażników”.



Tytuł: Sugar Man
Tytuł oryginalny: Searching for Sugar Man
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 22 lutego 2013
Reżyseria: Malik Bendjelloul
Muzyka: Rodriguez
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Szwecja, Wielka Brytania
Czas projekcji: 86 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Wspaniała
Tytuł oryginalny: Populaire
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 22 marca 2013
Reżyseria: Régis Roinsard
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Francja
Czas projekcji: 111 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Polowanie
Tytuł oryginalny: Jagten
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 15 marca 2013
Reżyseria: Thomas Vinterberg
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Dania
Gatunek: dramat
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%

Tytuł: Hansel i Gretel: Łowcy czarownic
Tytuł oryginalny: Hansel and Gretel: Witch Hunters
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 8 lutego 2013
Reżyseria: Tommy Wirkola
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Niemcy, USA
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Strażnicy marzeń
Tytuł oryginalny: Rise of the Guardians
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 4 stycznia 2013
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: USA
Gatunek: animacja, przygodowy
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Merida Waleczna
Tytuł oryginalny: Brave
Dystrybutor: CD Projekt
Data premiery: 7 grudnia 2012
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: USA
Gatunek: animacja, familijny
EAN: 9788363745455
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

104
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.