Rozpoczął się nabór do dwóch konkursów w ramach 3. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego „Ars Independent” w Katowicach. Najlepsze otrzymają we wrześniu statuetkę Czarnego Konia i nagrodę pieniężną. Festiwal odbędzie się od 20 do 29 września 2013 roku. Do Konkursu „Czarny Koń” zgłaszać można pełnometrażowe debiuty i filmy drugie. Reżyserzy dzieł zakwalifikowanych do konkursu powalczą o statuetkę Czarnego Konia oraz nagrodę pieniężną w wysokości 10 000 złotych. Animacje szkolne oraz animowane debiuty i filmy drugie zrealizowane po ukończeniu szkoły biorące udział w Konkursie Czarny Koń Animacji staną w szranki o statuetkę Czarnego Konia Animacji oraz nagrodę pieniężną w wysokości 2 000 złotych. Aby zgłosić film do konkursu wystarczy zapoznać się z regulaminem oraz wypełnić formularz zgłoszeniowy znajdujący się na stronie www.arsindependent.pl i przesłać go wraz z kopią poglądową filmu na adres organizatora. Jednym z głównych punktów programu 3. edycji Ars Independent będzie retrospektywa łotewskiej reżyserki Laili Pakalniny. Stała bywalczyni największych festiwali filmowych (m.in. Cannes, Berlinale, Locarno) zagości w Katowicach jako jurorka Konkursu Głównego. Laila Pakalnina ma na swoim koncie ponad dwadzieścia krótko- i pełnometrażowych dokumentów oraz fabuł. Jej nowelka „It’ll Be Fine” znalazła się w zbiorowym filmie „Wizje Europy” obok etiud takich twórców jak Béla Tarr, Peter Greenaway czy Aki Kaurismäki. Polską premierę w trakcie 3. MFF „Ars Independent” będzie miał najnowszy film Pakalniny „Pizzas”. To surrealistyczna historia dwóch osiemnastoletnich sprzedawców pizzy, Oskarsa i Matissa, którzy pewnego dnia postanawiają ukraść samochód swojej szefowej i wyruszyć w podróż pełną dziwacznych spotkań i wydarzeń.  | |
Sekcja Japan Independent zabierze widzów w podróż po kinie niezależnym Kraju Kwitnącej Wiśni. Zaprezentowana zostanie twórczość m.in. Katsuyi Tomity i Takushiego Tsubokawy. Katsuya Tomita jest czołowym przedstawicielem japońskiego kina niezależnego. Jego głównym zajęciem jest jednak praca w charakterze kierowcy ciężarówki. Filmy Tomity podejmują przede wszystkim tematykę społeczno-polityczną i koncentrują się wokół problemów tożsamości. W swoim ostatnim, jak dotąd, filmie „Saudade” dokonał zbiorowego portretu japońskiej metropolii z perspektywy mieszkających tam obcokrajowców. Takushi Tsubokawa tworzy z kolei kino poetyckie odwołujące się do tradycji japońskiego kina. Jego nastrojowe ujęcia często porównywane są do twórczości Yasujirō Ozu. W Polsce reżyser jest znany przede wszystkim z „Arii” (2007), filmu prezentowanego na Warszawskim Festiwalu Filmowym. Poza filmem Tsubokawa zajmuje się muzyką – gra na akordeonie w Kumonosu Quartet. W sekcji Głośniej pokażemy najciekawsze dokumenty muzyczne z całego świata. Jednym z nich będzie „Yangoon Calling – Punk in Myanmar”. Film Alexandra Dluzaka i Carstena Piefke to portret środowiska punkowego w Birmie, gdzie do tej pory trwa walka o demokratyzację ustroju. Twórcy oddali głos swoim bohaterom, pozwalając im wykrzyczeć wszystko to, o co walczą. Efektem jest szczery i fascynujący obraz Birmy u progu społeczno-politycznych przemian. |