powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CXXIX)
wrzesień 2013

Espoo Ciné 2013: Potężna jest miłość matki
Jan Forsström ‹Silmäterä›
„Dawno, dawno temu żyła sobie księżniczka Egiptu…” Opowiadana na dobranoc bajka stanowi motyw przewijający się przez „The Princess of Egypt.” Reżyserski debiut scenarzysty Jana Försstroma, spod pióra którego wyszły najciekawsze fińskie filmy ostatnich lat, potwierdza, że do najlepszych reżyserów wywodzących się z Finlandii wkrótce może dołączyć nowe nazwisko.
ZawartoB;k ekstraktu: 100%
‹Silmäterä›
‹Silmäterä›
Marja (Emmi Parviainen) wcześnie została matką. Jej życie kręci się wokół samotnie wychowywanej córeczki (Luna Leinonen Botero), roznoszonych nocami gazet i rzadkich spotkań z przyjaciółkami. Dziewczynka nigdy nie poznała swojego ojca, w opowieściach matki jest nim tajemniczy „król Egiptu.”
Pewnego dnia Marja wpada na dawnego znajomego, pomimo jej zaprzeczeń mężczyzna zaczyna podejrzewać, że jest ojcem małej Julii. W końcu staje się to jego obsesją.
Marja pewnie nie zdobyłaby tytułu matki miesiąca; wyczerpana nocną pracą przesypia całe dnie, mieszkanie jest wiecznie zabałaganione a kolację stanowią przypalone frytki oblane olbrzymią ilością keczupu. Mimo to są sobie z córeczką bardzo bliskie, wyczuwa się niezwykłą wieź, która je łączy.
W tę niedoskonałą, ale szczęśliwą codzienność nagle wkracza obcy. Obcy, bo z Marją łączył go krótki, zaledwie dwumiesięczny związek. Nie bez znaczenia jest też fakt, że Kamaran, podobnie jak grający go reżyser filmowy Mazdak Nassir, pochodzi z Iranu.
Film Försstroma ma dwie płaszczyzny, jedna skupia się na relacji Marji z córką, druga – na coraz bardziej odczuwalnym w fińskim społeczeństwie rasizmie. Jest on tu niezaprzeczalnie obecny, mało kto stara się go ukryć. Dystyngowana sąsiadka zauważa, że trzeba mieć się na baczności bo „arabowie to inna kultura”, w pracy Marji wystarczy wzmianka o niepokojących ją cudzoziemcach żeby znaleźli się chętni do rozwiązania problemu. To, że potencjalny ojciec jest obcokrajowcem i do tego jeszcze muzułmaninem sprawia, że wydaje się większym zagrożeniem. Nękanie przez byłego kochanka wzmaga w Marji te uczucia, zaczyna z nienawiścią przyglądać się pracującym z nią imigrantom a fińską żonę Kamarana pyta wręcz czy ta nie „była w stanie znaleźć sobie Fina.”
Film otwiera scena przedstawiająca matkę czule spoglądającą na nowo narodzone dziecko. W poczucie bezpieczeństwa towarzyszące tej wyjątkowej chwili szybko wkracza niepokój.
Jan Försstrom od początku wywołuje u widza poczucie zagrożenia, czyni to jednak w bardzo subtelny sposób. Świat znajdujący się poza mieszkaniem Marji wydaje się nieprzyjazny, na każdym kroku czyha niebezpieczeństwo. Może nim być pojawiająca się znikąd ciężarówka, zakrwawiony chłopak w windzie, zboczeniec, któremu co rano trzeba dostarczyć gazetę czy wreszcie były kochanek.
„Princess of Egypt” nie jest superprodukcją, ale film wydaje się dopracowany pod każdym względem. Zachwycają zdjęcia Päivi Kettunena, zwłaszcza przesycone ciepłym światłem zbliżenia twarzy Marji i Julii. Scenariusz tylko pozornie wydaje się prosty. Prawie każda, najmniejsza nawet scena ma tu wiele znaczeń, aktorki wydobywają więc z niego, co się da.
Emmi Parviainen jako Marja to kobieta – dziecko z odrostami i odpryśniętym lakierem na paznokciach. Często zdarza się jej zachowywać w lekkomyślny sposób, córeczka bierze wtedy na siebie ciężar odpowiedzialności.
W środowisku filmowym mówi się często, że nigdy nie należy pracować ze zwierzętami lub dziećmi. Tym większe wrażenie robi więc, że Försstrom podjął to wyzwanie już w pierwszym filmie i od razu udało mu się osiągnąć takie efekty. Mająca latynoskie korzenie Luna Leinonen Botero zachwyca naturalnością.
„The Princess of Egypt” to wielkie osiągnięcie Försstroma, który nie tylko wyreżyserował film, ale jest także autorem scenariusza i montażystą. Postawił sobie poprzeczkę bardzo wysoko i choć nie planuje rezygnacji z pracy scenarzysty po zobaczeniu filmu wiele osób będzie z niecierpliwością czekać na jego kolejny film. Braciom Kaurismäki wyrosła pod nosem poważna konkurencja.



Tytuł: Silmäterä
Reżyseria: Jan Forsström
Zdjęcia: Päivi Kettunen
Scenariusz: Jan Forsström
Muzyka: Lau Nau
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Finlandia
Gatunek: dramat
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 100%
powrót; do indeksunastwpna strona

19
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.