powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CXXIX)
wrzesień 2013

Wenecja 2013: Lew znów ryczy
28 sierpnia rozpoczęła się siedemdziesiąta już edycja Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Wenecji. Na otwarcie pokazany został film „Gravity” w reżyserii Alfonso Cuaróna.
Z okazji okrągłej rocznicy, na zaproszenie dyrektora festiwalu Alberto Barbery, 70 reżyserów o światowej renomie, między innymi Walter Salles, Todd Solondz, Claire Denis, Kim Ki-Duk i Krzysztof Zanussi nakręciło 70 filmów krótkometrażowych zainspirowanych pytaniem o przyszłość kina. Będą one zaprezentowane podczas festiwalu a już we wrześniu będzie można je obejrzeć na internetowej stronie Biennale.
Festiwal ma w tym roku aż trzy konkursowe kategorie oraz trzy zespoły jury. Przewodniczącym jury przyznającym główną nagrodę został włoski reżyser Bernardo Bertolucci. „Jest to nie tylko wielki reżyser, ale też pasjonat kina i osoba ciekawa, otwarta i pełna pasji” – mówił na konferencji Alberto Barbera uzasadniając swój wybór.
Co ciekawe, Bertolucci początkowo odmówił zaproszeniu dyrektora festiwalu: „szczerze mówiąc, dyrektor Barbera obiecał mi, że filmów będzie 18, czyli po dwa dziennie, potem po konferencji prasowej okazało się, że jest ich 20. Oznacza to, że trzy razy musimy zobaczyć trzy filmy w ciągu dnia. Z jednej strony jest to wspaniałe, z drugiej – nie wiem jak spojrzymy na ten ostatni film (…) Początkowo odmówiłem, bo już wcześniej to robiłem i wiem, że przewodniczenie jury to ciężka praca. Barbera napisał do mnie wiosną list i się ugiąłem, to w końcu jedna z propozycji, na które nie można odmówić (…) Być może po zakończeniu wrócę do Rzymu, wezmę do ręki ten list i go spalę.”
W wyborze najlepszego filmu pomogą mu Andrea Arnold, Renato Berta, Carrie Fisher, Martina Gedeck, Jiang Wen, Pablo Larrain, Virginie Ledoyen oraz Ryuichi Sakamoto. W Jury sekcji Orizzonti zasiądą natomiast Paul Schrader, Catherine Corsini, Leonardo di Costanzo, Golshifteh Farahani, Frédéric Fonteyne, Ksenia Rappoport i Amr Waked.
W tym roku położono specjalny nacisk na stworzenie odpowiedniej przestrzeni na targi filmowe oraz na zorganizowany po raz pierwszy Biennale College, dzięki któremu umożliwiono realizacje trzech filmów o budżecie wynoszącym 150,000 euro. Zwycięskie projekty można będzie zobaczyć już w najbliższych dniach; „Memphis” Tima Suttona, „The Year of June” Nawapola Thamrongrattanarit i „Yuri Esposito” Alessio Favy. Podczas rozmowy z dziennikarzami, prezydent Biennale Paolo Baratta zauważył, że Biennale College ma pomóc „przemienić pomysł w zrealizowane dzieło”.
Według dyrektora festiwalu Alberto Barbery, wybrane filmy będą z pewnością stanowić niespodziankę a rola festiwalu jeszcze nigdy nie była tak ważna. „Wiele osób pytało mnie w ciągu tych dni czemu jeszcze służy festiwal filmowy. Odpowiedziałem, ze nie stanowi to z mojej strony prowokacji ani paradoksu, ale uważam, ze rola festiwali nie maleje, ale wciąż rośnie. Żyjemy w społeczeństwie informacji, bombarduje się nas informacjami, także tymi na temat kina, filmów, które już nakręcono, które dopiero się kręci, które trafiają do dystrybucji. Powoduje to straszne zagubienie, hałas, ciężko się zorientować w tym nagromadzeniu danych, które docierają do nas za pośrednictwem różnych platform i z każdej strony, poprzez recenzje, gazety, portale społecznościowe. A więc po co istnieją festiwale? (…) Po to, aby wybierać, dokonywać selekcji najbardziej interesujących, najważniejszych rzeczy do zobaczenia. Pełnią funkcję przewodnika, wskaźnika (…) Widzieliśmy około 3500 filmów fabularnych i dokumentów i krótkichmetraży a wybraliśmy 50, 60, 70, nie więcej. To trochę tak, jakby powiedzieć: słuchajcie, według nas właśnie te filmy należy zobaczyć, na tych reżyserów należy zwrócić uwagę, bo do nich należy jutro. Festiwale ponownie wracają do roli selekcjonera, odkrywcy, nie stanowią już tylko wystawy promującej filmy, które potem już po paru tygodniach trafiają do kin. (…) Każdego roku festiwale tworzą takie małe przewodniki, dzięki którym łatwiej jest widzowi dokonać wyboru.”
Festiwal potrwa na Lido do 7 września.
powrót; do indeksunastwpna strona

25
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.