Nie od dzisiaj wiadomo, że małpy uwielbiają banany. Muszą wykazać się nieraz wielkim sprytem, aby rozkoszować się pysznymi owocami. Kto pierwszy wedrze się na Monte Banana i zdobędzie najwięcej bananów? Gra jest pełna emocji i humoru.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
„Monte Banana” wzbudza sympatię już od pierwszej chwili. Ma wspaniałą szatę graficzną, jest pełna kolorów i szympansiej radości życia. Pionkami w tej grze są uśmiechnięte figurki naszych człekokształtnych kuzynów, które zapraszają do wspólnej zabawy. Instrukcja głosi, że grę rozpoczyna gracz, który potrafi najlepiej udawać małpę – i już wszystkim robi się wesoło! Miejscem akcji jest góra Monte Banana, na którą trzeba się wspiąć, aby zdobyć jak najwięcej bananów. Gracze przesuwają swoje pionki – możliwy jest ruch w górę i w dół – według kart o wartościach od 1 do 5. Każdy z graczy dysponuje jednym zestawem kart, dlatego trzeba bardzo uważnie zaplanować strategię gry, bo w danej rozgrywce każda karta może być wykorzystana tylko jeden raz. Nieraz się zdarza na przykład, że zwycięstwo przyniosłoby nam przesunięcie naszego pionka o 3 pola – a tutaj nic z tego, bo kartę wykorzystaliśmy już wcześniej! Trzeba też koniecznie zwrócić uwagę na urocze rysunki wesołych małpek, które widnieją na każdej z kart. Rozgrywka kończy się, gdy wszyscy gracze pozbędą się swoich kart. Teraz przychodzi pora na podsumowanie i rozdzielenie nagród – żetonów z pysznie wyglądającymi bananami. Wygrywa ten gracz, którego małpka wspięła się najwyżej na Monte Banana. Liczba przyznanych żetonów za zwycięstwo, drugie i trzecie miejsce, zależna jest od tego, ile osób uczestniczy w grze (szczegóły znajdziemy w instrukcji). Przystępujemy do kolejnej partii, ale nasze pionki zostają w tych samych miejscach, gdzie zakończyła się poprzednia runda – i to jest bardzo ciekawe rozwiązanie, dzięki temu każda następna rozgrywka rozpoczyna się inaczej. Znów musimy intensywnie pomyśleć o strategii gry, żeby uzyskać jak najlepsze miejsce na Monte Banana, gdy rozgrywka się skończy. To nie jest łatwe, bo mamy tu sporo szczegółowych ograniczeń związanych z możliwością poruszania się pionków po górze, co stwarza mnóstwo nieprzewidzianych sytuacji. Niektóre przepisy wydają się trochę niejednoznaczne i wymagają dość długiej analizy: np. możliwe jest przeskoczenie pola na którym znajduje się małpa innego gracza, nie liczy się go, ale jednocześnie „pole na którym kończy się ruch małpy musi być wolne”. Są więc chwile, gdy grę trzeba zatrzymać i przedyskutować wszystkie „za i przeciw” zawarte w instrukcji. Wesołe małpki skutecznie jednak zapobiegają jakimkolwiek kłótniom. Zresztą po jakimś czasie reguły udaje się opanować i gra jest przyjemna. Trzeba jednak powiedzieć, że po dłuższym czasie staje się chwilami trochę nużąca, ze względu na powtarzalność naszych działań. „Monte Banana”, rozgrywana w wersji zgodnie z instrukcją, przeznaczona jest dla dzieci od 8 lat, ale można już próbować zaprosić do gry młodsze dzieciaki, proponując im na przykład rozgrywkę w myśl klasycznych reguł przesuwania pionka zgodnie z wylosowaną liczbą punktów na karcie. Jednak niezależnie od tego, na jakie warunki gry się umówimy – przyniesie nam ona sporo radości i zadowolenia. A po skończonej grze warto zaprosić uczestników na wspólne jedzenie bananów, już tych prawdziwych.
Tytuł: Monte Banana Data produkcji: 2013 EAN: 9001890608698 Info: 2-4 graczy, od 8 lat Ekstrakt: 70% |