W dole leje – ale tu, nad chmurami, można bez obaw bić rekordy prędkości!  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Ciekawostka: Jednym z pionierów bezpieczeństwa biernego w pojazdach – czyli zespołu cech mających na celu minimalizację skutków kolizji dla wszystkich jej uczestników – był Hugh DeHaven. Jego żywe zainteresowanie tym zagadnieniem wiązało się bezpośrednio z wypadkiem lotniczym, któremu uległ jako pilot Królewskiego Korpusu Lotniczego w czasie I Wojny Światowej. Z katastrofy wyszedł cało, jedynie ze stłuczeniem trzustki – ku własnemu zdziwieniu, bo w zderzeniu z ziemią jedynie kokpit nie uległ zniszczeniu. Po wojnie powołał do życia wydział do badań nad bezpieczeństwem w lotnictwie na Uniwersytecie Cornella. Już w 1939 postulował zastosowanie trzypunktowych pasów bezpieczeństwa, a pierwszy patent na nie otrzymał w 1955. To on także wynalazł zastosowany w pasach mechanizm bezwładnościowy – czyli tzw. napinacze. |