powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CXXXVII)
czerwiec 2014

17. Cropp Kultowe: Dzień 7. Sensacją człowiek żyje
Motywem przewodnim siódmego dnia katowickiego festiwalu okazała się sensacja w różnym wydaniu, zawsze jednak w odniesieniu do głębszych tematów, którym udało się przetrwać próbę czasu. A na deser, w kinie samochodowych, zapanował król Kong, pozwalając festiwalowiczom poczuć się tak, jak gdyby na chwilę przenieśli się do USA.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ogromną atrakcją siódmego dnia festiwalu był pokaz filmu „Psy” Władysława Pasikowskiego, głównie ze względu na to, że film został odnowiony cyfrowo, a także dlatego, że Cropp Kultowym udało się zorganizować pokaz jako drugiemu festiwalowi w Polsce, tuż za krakowskim Off Plus Camera. „Psy” to klasyk polskiego kina sensacyjnego i – jak to zwykle bywa z filmami, które zapisują się w historii – przełom, który w czasie premiery, to znaczy w 1992 roku, wywołał ogromne kontrowersje. Te wzbudził główny bohater, były esbek, jak i pokazanie pewnych kwestii na ekranie, zwłaszcza przemoc i bezkompromisowość, widoczna nie tylko w sposobie przedstawienia poszczególnych scen, lecz również w języku bohaterów. Emocje wywołał również temat, bo chociaż „Psy” to kino sensacyjne, to dotyczy spraw polskiej moralności. Dzisiaj „Psy” nie wydają się już takie kontrowersyjne, może ze względu na upływ czasu i zmiany, jakie do tej pory miały miejsce, chociaż przygnębiające wnioski na temat ludzkiej moralności zawsze będą aktualne, podobnie jak kultowe dialogi z filmu i rola Bogusława Lindy.
Tematykę sensacyjną eksploruje również Brian de Palma w swoim słynnym „Człowieku z blizną” z 1983 roku. Film z „Psami” łączą także kontrowersje wywołane w momencie wyjścia filmu na ekrany, głównie za sprawą bezpośredniego spojrzenia na działalność przestępczą i przemoc. „Człowiek z blizną”, jak i w przypadku wielu innych słynnych filmów uznanych za kontrowersyjne, wytracił po latach ostrość. Może dlatego, że widzowie zostali znieczuleni intensyfikacją brutalności w kinie ostatnich dwóch dekad, a może patrzą na wszystko z innej perspektywy. Niezwykły charakter ma nadal rola Ala Pacino, jak i siła oddziaływania wielu sekwencji, na przykład końcowej strzelaniny. To także ciągle dosadna, niepozostawiająca złudzeń obserwacja tego, że każdy wcześniej czy później upadnie, jeżeli będzie chciał sięgnąć po zbyt wiele.
W zapisywaniu ważnych wydarzeń z siódmego dnia festiwalu nie można również zapomnieć o zacnej inicjatywie imprezy, jaką jest kino samochodowe pod Spodkiem. Już po raz kolejny organizatorzy zaproponowali widzom, aby zabawili się w amerykańską tradycję oglądania filmów z siedzeń własnego auta. W poniedziałek pokazano „Flash Gordona” Mike’a Hodgesa, siódmego dnia festiwalu wyświetlono z kolei „King Konga” z 1976 roku z Jessiką Lange, wówczas jeszcze nikomu nieznana modelka. Ale to nie wszystkie ważne inicjatywy festiwalowe. Trzeba również zaznaczyć niezwykle ciekawą sekcję Najlepsze Filmy Świata, która wielkimi krokami zbliża się do końca: dziś wieczorem odbędzie się ostatni pokaz z tego cyklu. W festiwalowy czwartek widzowie mogli obejrzeć natomiast „Grę pozorów”, pomijany przez krytyków obraz Neila Jordana, z czasów jeszcze przed „Wywiadem z wampirem”, chociaż zdobył wiele nagród, w tym za scenariusz, i do tej pory zaskakuje intrygującą fabułą, świetnie poprowadzoną narracją i zajmującym aktorstwem.



Cykl: Cropp Kultowe
Miejsce: Katowice
Od: 16 maja 2014
Do: 25 maja 2014
powrót; do indeksunastwpna strona

11
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.