powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXXXVIII)
lipiec-sierpień 2014

Bildungsroman na trzy głosy
Ignacio Martínez de Pisón ‹Gierki›
Oryginalny tytuł tej świetnej warsztatowo powieści w dosłownym tłumaczeniu brzmi: „Czas kobiet”. Jej bohaterkami są kobiety, poszukujące swojej tożsamości i wybijające się na niezależność w patriarchalnej kulturze. A w tle – realia demokratyzującej się Hiszpanii lat 70. XX wieku.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Każda z trzech sióstr: María, Paloma i Carlota ma do opowiedzenia swoją historię. Gdy umiera ich ojciec, dziewczyny są jeszcze młode i muszą zmierzyć się z tą stratą. To w rodzinie wielka i nieodwracalna zmiana, tym bardziej, że ze śmiercią męża zupełnie nie radzi sobie ich matka. Musi zarobić na utrzymanie, znaleźć pracę i stawić czoło życiu, ale to przychodzi jej z trudem.
„Gierki” to klasyczny Bildungsroman, rozpisany na trzy głosy. Siostry na przemian snują historię życia, opisując swoje nastoletnie lata. Każda z nich jest inna: María jest najrozsądniejsza ze wszystkich i to dzięki niej dom po utracie ojca trzyma się „w jednym kawałku”. Zajmuje nawet jego miejsce pracy, dochodząc do wniosku, że wszystkiego można się nauczyć. Tradycyjnie myśląca Carlota wybiera ucieczkę – najpierw z domu, a potem ucieka w małżeństwo i macierzyństwo, łudząc się, że w ten sposób rozwiążą się wszelkie problemy. Paloma jest bystrą obserwatorką, emanuje zmysłowością, przyciąga do siebie wielu mężczyzn, również takich, których spotkać na swojej drodze nie powinna.
Monologi są wspaniale skomponowane, pełne szczegółów z życia codziennego, głębokich psychologicznie obserwacji, emocjonalnych zawirowań, postaci z półświatka, ludzi dobrych i złych. Sceny mają wielką siłę wyrazu, są aż gęste od nawarstwiających się znaczeń, co może sprawić, że lektura nie zawsze okaże się łatwa, bo nie ma tutaj jednolicie zarysowanej akcji. Na pewno nie jest to książka, którą da się pochłonąć jednym tchem, ale w tym przypadku ta cecha jest zaletą i przemawia na korzyść „Gierek”.
Tytuł polski akcentuje to, co rzeczywiście z powieści można odczytać: refleksję, że nie znamy się wzajemnie, iż nawet bliskie sobie osoby skrywają przed sobą wiele sekretów i prowadzą między sobą swoistą grę pozorów. To jednak tylko jedna z możliwych interpretacji. Powieść może symbolizować także upadek patriarchalnego porządku (śmierć ojca) i nastanie czasu kobiet: poszerzanie pola ich możliwości i aktywności. Znakomicie oddaje to ostatnia scena książki, nawiązująca (nie bez przymrużenia oka) do tego, czym powieść się rozpoczyna. Każda z sióstr znajdzie w życiu swoje miejsce, a małżeństwo i macierzyństwo nie jest już jedyną drogą ich „kariery”. Tę symbolikę wzmacnia dodatkowo tło, w którym autor ukazuje polityczne zmiany zachodzące w Hiszpanii po upadku dyktatury generała Franco, w stronę budowania demokracji i społeczeństwa otwartego.
„Gierki” to także gratka dla tych, którzy lubią odczytywać ukryte literackie tropy. Autor składa tu hołd klasykom literatury: Jane Austen, Borysowi Pasternakowi, Ernestowi Hemingwayowi i Vladimirowi Nabokovowi, których wymienia w powieści. Nie pada tu jednak ani razu nazwisko Antona Czechowa, a to do jego „Trzech sióstr” jakże czytelnie nawiązują „Gierki”! María, Carlota i Paloma są tak bardzo podobne do Olgi, Maszy i Iriny, choć oczywiście bohaterki hiszpańskiej powieści są mądrzejsze o kilkadziesiąt lat obyczajowych przemian, jakie minęły od momentu napisania rosyjskiego dramatu. To tylko czubek góry lodowej, jeśli chodzi o powiązania powieści hiszpańskiego pisarza ze światem literackiej klasyki. Reszty nie zdradzę, bo najlepiej samemu sięgnąć po tę powieść i dokonywać tych odkryć podczas uważnej lektury.



Tytuł: Gierki
Tytuł oryginalny: El tiempo de las mujeres
Data wydania: 24 kwietnia 2013
Wydawca: Bona
ISBN: 978-83-62836-39-0
Format: 384s.
Cena: 39,90
Gatunek: obyczajowa
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

72
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.