powrót; do indeksunastwpna strona

nr 7 (CXXXIX)
październik 2014

Nowe Horyzonty 2014 w 20 odsłonach
Konrad Wągrowski
ciąg dalszy z poprzedniej strony
‹Blue Ruin›
‹Blue Ruin›
Blue Ruin (reż. Jeremy Saulnier)
Ocena: 70%
Niezależny, sundance’owy thriller, mocno w klimatach wczesnych braci Coen. Dwight, życiowy rozbitek, bezdomny, mieszkający po tragedii rodzinnej w starym, zdezelowanym samochodzie dowiaduje się, że sprawca jego dramatu właśnie wyszedł z więzienia. To jest impuls, którego brakowało w jego życiu – Dwight wyrusza by dokonać zemsty. Problem w tym, że nie jest on typem zabójcy, bohater, bardzo przekonująco grany przez Macona Blaira, to raczej nieudacznik, próbujący nadrabiać własne niedoskonałości zaangażowaniem, choć z czasem nabywający spodziewanych wątpliwości co do sensowności swej misji. Niezłe kino, mocne krwawe, ale nie pozbawione też specyficznego czarnego humoru, będące przy okazji komentarzem do amerykańskiego stosunku do przemocy.
‹Biały Bóg›
‹Biały Bóg›
Biały bóg (Fehér isten, reż. Kornel Mundruczo)
Ocena: 70%
„Biały bóg”, pokazywany wcześniej z sukcesem w Cannes, to z pewnością jedno z wydarzeń festiwalu, film zaskakujący i będący tematem licznych dyskusji. W warstwie fabularnej jest to budząca skojarzenia z „Ptakami” Hitchcocka i kinem grozy opowieść o buncie bezdomnych psów, które opanowują Budapeszt. Ich przywódcą jest mieszaniec, będący do niedawna własnością spokojnej lokalnej dziewczyny. Na kilka dni zamieszkuje ona ze swym ojcem, który psa nie znosi i przy pierwszej okazji się go pozbywa. Film sprytnie lawiruje między kinem familijnym, horrorem i dramatem politycznym – bo oczywiście bunt psów (z poruszanymi tematami rasy, mieszańców, aparatu przemocy) łatwo można odczytać jako alegorię współczesnej sytuacji na Węgrzech, a poza tym bywa naprawdę sugestywny wizualnie, zwłaszcza w scenach psiej agresji.
‹Refugiado›
‹Refugiado›
Pod ochroną (Refugiado, reż. Diego Lerman)
Ocena: 70%
„Pod ochroną” to proste argentyńskie kino o domowej przemocy. Żona, maltretowana przez męża, postanawia zabrać ze sobą syna i uciec. Brzmi jak telewizyjna produkcja TVN, ale kilka elementów decyduje o wysokiej jakości filmu Diego Lermana. Po pierwsze – żadnej przemocy nie zobaczymy na ekranie, widzimy tylko jej późniejsze efekty, zarówno fizyczne, jak i – przede wszystkim – psychiczne, dzięki czemu film wywiera dużo silniejsze wrażenie.. Po drugie – film opowiadany jest przede wszystkim z punktu widzenia dziecka. Po trzecie – ma znakomite zdjęcia naszego Wojciecha Staronia. Dodajmy też najbardziej przerażającą scenę… przesyłania kwiatów. Warto.
‹Ojcowie, matka i ja›
‹Ojcowie, matka i ja›
Ojcowie, matka i ja (Meine keine Familie, reż. Paul-Julien Robert)
Ocena: 60%
„Ojcowie matka i ja” (w oryginale chyba ciekawiej „Meine keine Familie”) to austriacki dokument o ludziach, którzy między 1976 a 1991 żyli w komunie, z jej typowymi na owe czasy atrybutami” rezygnacją z własności, wolnym seksem i wspólnym wychowywaniem dzieci. Reżyser filmu w gruncie rzeczy rozlicza się z własną traumą, bo sam był jednym z tych dzieci. Rozmawia z własną matką, z potencjalnymi ojcami, dociera do osób, które wraz z nim wychowywały się w tym środowisku – będącym w gruncie rzeczy dziwnym eksperymentem społeczno-artystycznym pewnego twórcy, skazanego zresztą w 1991 za seksualne wykorzystywanie nieletnich (to było bezpośrednią przyczyną zamknięcia przedsięwzięcia). Ciekawy film, poruszający zadziwiająco dużo tematów – zadaje pytania o przyczyny przystępowania do takiej wspólnoty, formy w niej funkcjonowania, problemy dzieci dojrzewających w takim środowisku, ich późniejsze traumy wynikające z upokarzających na nich eksperymentów. Twórca jest krytyczny, ale próbuje zrozumieć.
‹Sobowtór›
‹Sobowtór›
Sobowtór (The Double, reż. Richard Ayoade)
Ocena: 60%
„Sobowtór” Richarda Ayoade to zaskakująca mieszanka zupełnie z pozoru nieprzystających elementów. Luźna adaptacja „Sobowtóra” Fiodora Dostoyewskiego umieszczona została przez Ayoade w scenerii alternatywnego korporacjonizmu rodem z „Brazil” Terry’ego Gilliama. Simon James (Jesse Eisenberg), pracownik biurowy niższego szczebla, nieszczęśliwie zakochany w koleżance z pracy (Mia Wasikowska) zostaje skonfrontowany z niejakim… Jamesem Simonem, własnym sobowtórem, będącym jednak kompletnym przeciwieństwem bohatera pod względem charakteru. Mamy w tym filmie niezły klimat oparty głównie na ciekawej scenografii, mamy korporacyjną satyrę, mamy zagadkę i odrobinę mistyki i filozofii. Ciekawe, do własnych interpretacji.
‹Kumiko›
‹Kumiko›
Kumiko (Kumiko, the Treasure Hunter, reż. David Zellner)
Ocena: 70%
„Kumiko” Davida Zellnera to ciekawy, balansujący na granicy absurdu hołd złożony kinu braci Coen. Tytułowa bohaterka (w tej roli naprawdę znakomita, znana z „Babel” i „Pacific Rim” Rinko Kikuchi) to zagubiona współczesna japońska pracownica biurowa, żyjąca w gruncie rzeczy we własnym świecie marzeń o odkrywaniu skarbów. Podczas jednej z wypraw trafia na ukrytą kasetę VHS z filmem „Fargo” braci Coen, a scenę, w której Steve Buscemi chowa pod śniegiem walizkę z pieniędzmi uznaje za autentyczną wskazówkę. Wyrusza więc do Ameryki na poszukiwania… W pierwszej części mamy delikatny komediodramat o zagubieniu we współczesnym świecie, w drugiej, gdy nieprawdopodobnie niezorganizowana Kumiko przemierza zaśnieżone USA, otrzymujemy już wyraźne nawiązania do kina braci Coen, delikatnie przeplatana klimatami rodem z Davida Lyncha. Ciekawe i inspirujące.
Ocena 60% – fajna absurdalna wariacja na temat kina braci Coen. Świetna Rinko Kikuchi. Nic wielkiego, ale bawi.
‹Swobodne opadanie›
‹Swobodne opadanie›
Swobodne opadanie (Szabadesés, reż. György Pálfi)
Ocena: 60%
Węgierska groteska trochę w klimatach Pythonów, trochę chyba Jodorowsky’ego. Mamy tu na przykład scenę odwrotnego porodu, czyli wpychania niemowlaka… Ludziom ogólnie bardzo się podobało, mnie może nie aż tak bardzo, ale oryginalne to było…
‹Francuski minister›
‹Francuski minister›
Francuski minister (Quai d’Orsay, reż. Bertrand Tavernier)
Ocena: 60%
Bertrand Tavernier, reżyser „Francuskiego ministra” ma już swoje lata (73) i to widać, bo kręci kino bardzo klasyczne w formie. Trzy lata temu zaprezentował we Wrocławiu widowisko kostiumowe „Księżniczka Montpensier”, solidne, ale przypominające pokrewne tematycznie dzieła francuskiej kinematografii z lat 60., tym razem mogliśmy zobaczyć jego polityczną farsę „Francuski minister”, niby współczesną, ale estetycznie bliską kinu z lat 70. Ale to nie jest zarzut, bo film jest dzięki swemu niedzisiejszemu urokowi całkiem sympatyczny i bezpretensjonalnie zabawny. Z pewnością jego głównym atutem jest Thierry Lhermitte, doskonale odnajdujący się w roli beztroskiego, nastawionego na autopromocję ministra spraw zagranicznych. Na drugim planie też kilka ciekawych postaci, słabiej natomiast wypada Raphaël Personnaz w roli głównego protagonisty. Film niezbyt odkrywczy, nie domykający wszystkich wątków, ale w swej prezentacji polityka, dla którego najważniejsze jest jak sam wypadnie w mediach, jak błyskotliwe przemówienie wygłosi i przedkładającego kolacje z artystami nad poważne polityczne rozmowy „Francuski minister” jest chyba bardzo blisko współczesnej rzeczywistości. No i po seansie nie można się oprzeć, by nie zacząć wstawiać do recenzji cytatów z Heraklita…
‹Wróg›
‹Wróg›
Wróg (Enemy, reż. Denis Villeneuve)
Ocena: 60%
Sobowtór motywem przewodnim festiwalu. Klimat niezły, ale interpretacja mocno nieoczywista…
‹Magisterka›
‹Magisterka›
Magisterka (Tesis, reż. Alejandro Amenabar)
Ocena: 60%
„Magisterka” to debiut późniejszego twórcy „Otwórz oczy”, „Innych” i „W stronę morza” Alejandro Amenabara. Film pokazywany był w sekcji „VHS” nie dlatego, że kiedyś był kasetowym przebojemy, ale dlatego, że kasety VHS pełnią w nim kluczową rolę. Studentka filmoznawstwa planuje napisać pracę na temat filmowej przemocy, w związku z tym poszukuje wyjątkowych materiałów, w czym pomaga jej kolega z uczelni, pasjonat gatunku. W ręce obojga trafia kaseta, na której oglądają śmierć jednej ze studentek i zdają sobie sprawę, że scena nie była wyreżyserowana, lecz mają do czynienia z autentyczną śmiercią na ekranie… Film udaje, że chce coś powiedzieć na temat naszego stosunku do przemocy na ekranie (chcemy ją oglądać, więc trzeba ją nam dostarczać w coraz bardziej ekstremalnych wersjach), ale w gruncie rzeczy jest nieskomplikowanym thrillerem, może estetycznie już nieco niedzisiejszym, ale wciąż dającym widzowi dużo zabawy.
‹Jauja›
‹Jauja›
Jauja (reż. Lisandro Alonso)
Ocena: 50-60%
Nieźle popieprzone, ni cholery nie zrozumiałem, o co chodziło, ale ten film coś w sobie ma. Tylko, że nie wiem jeszcze co. No i długie ujęcia Viggo Mortensena, a jego filmową córkę gra naprawdę fajna duńska nastolatka.
‹Zabić człowieka›
‹Zabić człowieka›
Zabić człowieka (To Kill a Man)
Ocena: 40%
„Zabić człowieka” to dzieło nagrodzone na ostatnim festiwalu Sundance, dla mnie jednak najmniej chyba przekonujący film tegorocznych Nowych Horyzontów. Fabularnie przypomina nasz „Lincz” (a właściwie autentyczną historię za nim stojącą – samo „Zabić człowieka” też jest zresztą oparte na faktach). Jorge, spokojny mieszkaniec małego miasteczka zostaje napadnięty przez lokalnego bandziora, który następnie postrzeliwuje syna bohatera. Gangster trafia do więzienia, ale po zakończeniu niedługiego wyroku zaczyna nękać rodzinę Jorgego. Skargi do władz nie dają rezultatu, bohater musi więc wziąć sprawy w swoje ręce. I choć scena „nieprofesjonalnego” zabójstwa jest przejmująca i ciekawa, to film kuleje na poziomie zarysu postaci i aktorstwa, co nie pozwala w pełni odebrać jego przekazu.
‹Björk: Biophilia Live›
‹Björk: Biophilia Live›
Bjork: Biophilia Live
„Biophilia Live” to właściwie nie film (choć startował w konkursie „Filmy o sztuce”, ale zapis koncertu Bjork na ekranie, zarejestrowanego podczas ostatniej trasy promującej album „Biophilia”. Jedynym elementem dodatkowym jest krótki początkowy komentarz Richarda Attenborough, odnoszący się do głównego tematu płyty – fascynacji życiem we wszelkich jego formach. Poza tym mamy śpiewającąa Bjork, jej chórki i genialnego perkusistę. Muzycznie produkcja bardzo atrakcyjna, choć oczywiście raczej dla fanów islandzkiej gwiazdy.



Tytuł: Lewiatan
Tytuł oryginalny: Левиафан [Leviafan]
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 21 listopada 2014
Reżyseria: Andrey Zvyagintsev
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Rosja
Czas trwania: 140 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zimowy sen
Tytuł oryginalny: Kış Uykusu
Dystrybutor: Film Point Group
Reżyseria: Nuri Bilge Ceylan
Zdjęcia: Gökhan Tiryaki
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Turcja
Czas trwania: 196 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Clouds of Sils Maria
Reżyseria: Olivier Assayas
Zdjęcia: Yorick Le Saux
Scenariusz: Olivier Assayas
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Francja, Niemcy, Szwajcaria
Czas trwania: 124 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zrywa się wiatr
Tytuł oryginalny: 風立ちぬ [Kaze tachinu]
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 29 sierpnia 2014
Reżyseria: Hayao Miyazaki
Scenariusz: Hayao Miyazaki
Muzyka: Joe Hisaishi
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Japonia
Czas trwania: 126 min
Gatunek: animacja, biograficzny, dramat, historyczny, melodramat, wojenny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dziewczynka z kotem
Tytuł oryginalny: Incompresa
Reżyseria: Asia Argento
Zdjęcia: Nicola Pecorini
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Czas trwania: 103 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Turysta. Siła natury
Tytuł oryginalny: Force Majeure
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 2014
Reżyseria: Ruben Östlund
Zdjęcia: Fredrik Wenzel
Scenariusz: Ruben Östlund
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Dania, Norwegia, Szwecja
Czas trwania: 118 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Porwanie Michela Houellebecqa
Tytuł oryginalny: L’enlèvement de Michel Houellebecq
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 26 września 2014
Reżyseria: Guillaume Nicloux
Scenariusz: Guillaume Nicloux
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Blue Ruin
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 22 sierpnia 2014
Reżyseria: Jeremy Saulnier
Zdjęcia: Jeremy Saulnier
Scenariusz: Jeremy Saulnier
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Francja, USA
Czas trwania: 90 min
Gatunek: thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Biały Bóg
Tytuł oryginalny: Fehér isten
Reżyseria: Kornél Mundruczó
Zdjęcia: Marcell Rév
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Niemcy, Szwecja, Węgry
Czas trwania: 119 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Refugiado
Reżyseria: Diego Lerman
Zdjęcia: Wojciech Staron
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Argentyna, Francja
Czas trwania: 90 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ojcowie, matka i ja
Tytuł oryginalny: Meine keine Familie
Reżyseria: Paul-Julien Robert
Scenariusz: Paul-Julien Robert
Rok produkcji: 2012
Kraj produkcji: Austria
Czas trwania: 93 min
Gatunek: biograficzny, dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Sobowtór
Tytuł oryginalny: The Double
Reżyseria: Richard Ayoade
Zdjęcia: Erik Wilson
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kumiko
Tytuł oryginalny: Kumiko, the Treasure Hunter
Reżyseria: David Zellner
Zdjęcia: Sean Porter
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 105 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Swobodne opadanie
Tytuł oryginalny: Szabadesés
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Węgry
Czas trwania: 80 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Francuski minister
Tytuł oryginalny: Quai d'Orsay
Reżyseria: Bertrand Tavernier
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 113 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wróg
Tytuł oryginalny: Enemy
Dystrybutor: M2 Films
Data premiery: 15 sierpnia 2014
Reżyseria: Denis Villeneuve
Zdjęcia: Nicolas Bolduc
Rok produkcji: 2013
Kraj produkcji: Hiszpania, Kanada
Czas trwania: 90 min
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Magisterka
Tytuł oryginalny: Tesis
Zdjęcia: Hans Burmann
Rok produkcji: 1996
Kraj produkcji: Hiszpania
Czas trwania: 125 min
Gatunek: kryminał, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Jauja
Reżyseria: Lisandro Alonso
Zdjęcia: Timo Salminen
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Argentyna, Brazylia, Dania, Francja, Holandia, Meksyk, Niemcy, USA
Czas trwania: 108 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zabić człowieka
Tytuł oryginalny: Matar a un hombre
Zdjęcia: Inti Briones
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Chile
Czas trwania: 82 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Björk: Biophilia Live
Zdjęcia: Brett Turnbull
Obsada: Björk
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Wielka Brytania
Czas trwania: 97 min
Gatunek: dokument, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

129
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.