Październikowe edycje „Esensja ogląda” rozpoczynamy ostrożnie: recenzją dwóch pozycji kinowych i dwóch DVD/BR.  |  | ‹Więzy krwi›
|
Kompletnie nie rozumiem podtytułu filmu, dodanego zapewne przez polskiego dystrybutora („Są kobiety, dla których łamie się wszystkie zasady”), bo akurat płeć piękna w pierwszym amerykańskim filmie Guillame’a Caneta pełni raczej rolę ozdobnika niż jakąkolwiek oś napędową. Tym bardziej szkoda, bo przy ociekającej seksapilem utalentowanej trójce Cotillard-Kunis-Saldana, mocniejszy kobiecy głos wyszedł by filmowi tylko na dobre. Nie zmienia to faktu, że same „Więzy krwi” nie imponują niczym, co sprawiło aby o tej małej wpadce zwyczajnie zapomnieć. Akcja zbudowana jest na prostej i wtórnej zasadzie postawienia dwóch braci po przeciwnych stronach barykady uczciwości (policjant – złoczyńca). Co gorsza, ilość tarć między nimi i brak emocjonalnego pogłębienia ich przeplatającej się historii uwypukla największą wadę filmu – brak zrozumienia u widza siły ich relacji, która na tle całej fabuły wynika wyłącznie z rodzinnego pokrewieństwa. Wiele tu rozpoczętych i urwanych wątków, nie potrzebnych postaci i scen. A w samej forsowanej z uporem tezie o tym, iż więzy krwi są najważniejsze, ewidentnie brakuje – nomem omen – ekranowej krwistości.  |  | ‹Geograf przepił globus›
|
Po obejrzanym na Horyzontach znakomitym „Lewiatanie” Zwiagincewa i obejrzanym przedwczoraj świetnym „Geograf przepił globus” Aleksandra Wieledinskiego chyba będę musiał się przeprosić z rosyjskim kinem (które, jednak, z nielicznymi wyjątkami raczej mi nie leżało). Do „Lewiatana” będzie czas wrócić, parę słów więc o „Geografie”. Kapitalna opowieść, w której mamy i trochę takiej współczesnej rosyjskiej beznadziei i trochę ogólnoludzkiego egzystencjalnego bólu i poczucia utraconego życia i braku szans na jakąkolwiek zmianę. Rzecz w sumie mocno dołująca, ale nie w taki polski sposób (wiecie, brudne ściany katowickich domów, bohaterowie zbierają złom), tylko rosyjski – z wisielczym, ale naprawdę niezłym humorem, ironią, dużą ilością wódki. Bohater, inteligent o przegranym życiu odrzuca świadomie wszelkie szanse, bo jest zbyt inteligentny, by sądzić że w jego życiu cokolwiek mogłoby się zmienić na lepsze. I ten fatalizm połączony z nieuniknionym w takiej sytuacji dystansem do wszystkiego kreuje niepowtarzalny klimat filmu. A poza tym barwni bohaterowie drugoplanowi o wcale nieoczywistych rolach i świetny pomysł na przeniesienie drugiej części filmu w zamknięte grono uczestników wycieczki szkolnej i niesamowite pejzaże uralskiej przyrody.  |  | ‹Dary Anioła: Miasto Kości›
|
Z założenia jest to przesłodzona, naiwna historyjka uszykowana specjalnie dla stęsknionej czarów w monotonnym, codziennym świecie młodzieży. W tym przesłodzeniu jest jednak sympatyczna, pomysłowa i bardzo barwna, dzięki czemu ogląda się ją z przyjemnością, tylko z rzadka mąconą rozmaitej maści potknięciami i spłyceniami, choć ich wachlarz jest w sumie dość szeroki – od notorycznego ratowania bohaterów metodą deus ex machina (zawsze pojawi się ktoś, kto niespodzianie pomoże), przez zdumiewające przy tak porządnej realizacji kiksy (po walce brak ciał zabitych), aż po elementy wątpliwe logicznie (płocha, przeciętna licealistka robi w kilka sekund bombę z kuchenki gazowej) czy obnażające ułomną w niektórych aspektach wyobraźnię scenarzysty bądź autorki powieści (wilkołaki to wyłącznie faceci, podczas gdy reszta nadprzyrodzonej ferajny jest obupłciowa). Irytuje też finalne łzawe roztrząsanie rodzinnych powiązań. Reszta jednak stoi na dość wysokim poziomie, a już szczególnie zadowolenie może budzić spora oryginalność historii (ze sztampy jest tu chyba tylko niemal niezbita pewność, że żadnemu z pozytywnych bohaterów – no, prawie żadnemu – bardziej trwała krzywda stać się nie może), poboczność wątku romansowego, który zdawałoby się powinien dominować w produkcji tego typu, a także niewielka przewidywalność fabuły, powodująca, że zamiast ze znudzeniem zgadywać, co się stanie za dwie, trzy czy piętnaście minut, z zainteresowaniem śledzi się poczynania bohaterów.  | ‹Noe: Wybrany przez Boga 3D Steelbook›
|
Naczytawszy się o rzekomej kiczowatości „Noego: Wybranego przez Boga”, długo wzbraniałem się przed seansem. I jak zwykle niesłusznie, bo to fajniejszy blockbuster niż „Godzilla”. Konwencji fantasy nie usprawiedliwiałbym jedynie komiksowym rodowodem, bowiem czy już w samej biblijnej przypowieści jest materiał na bergmanowski dramat egzystencjalny, którego najwyraźniej domagali się co poniektórzy? Przypuszczam, że wątpię; tutaj, o ile nie chce się zrobić katechezy dla najmłodszych, można iść albo w komedię, jak w „Evanie Wszechmogącym”, albo właśnie w epicką fantastykę, jak u Aronofsky’ego. Motyw ze „skalniakami” – wyborny, nie zaszkodziłoby jeszcze więcej mitycznych stworów. Poza tym, co bardzo się chwali, da się „Noego” czytać na kilka sposobów, zatwardziały katolik znajdzie tu, well, apoteozę zatwardziałego katolicyzmu. I na zdrowie. Ja z kolei czytam to tak, że nadgorliwe wypełnianie boskich planów, decydowanie za innych i wpieprzanie się im w prywatność nigdy do niczego dobrego nie prowadzi, każdy normalny człowiek powinien najzwyczajniej w świecie zająć się własnym życiem, własnymi sprawami, własną rodziną. Niby takie proste, a wciąż zrozumiałe dla tak nielicznych, że naprawdę potrzebujemy takich właśnie filmów, gdzie Emma Watson pięknie i klarownie to wyłoży.
Tytuł: Więzy krwi Tytuł oryginalny: Blood Ties Data premiery: 18 lipca 2014 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja, USA Czas trwania: 127 min Gatunek: dramat, thriller Ekstrakt: 50%
Tytuł: Geograf przepił globus Tytuł oryginalny: Географ глобус пропил [Gieograf głobus propił] Data premiery: 3 października 2014 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 120 min Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Dary Anioła: Miasto Kości Tytuł oryginalny: The Mortal Instruments: City of Bones Data premiery: 30 stycznia 2014 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Niemcy, USA Gatunek: akcja, dramat, fantasy, romans Ekstrakt: 60%
Tytuł: Noe: Wybrany przez Boga 3D Steelbook Tytuł oryginalny: Noah 3D Data premiery: 20 sierpnia 2014 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 138 min Dźwięk (format): Dysk 1 Blu-ray 3D - angielski DTS HD-MA 7.1, polski DD 5.1, czeski DD 5.1, węgierski DD 5.1 / Dysk 2 Blu-ray - angielski DTS HD-MA 7.1, polski DD 5.1, czeski DD 5.1, węgierski DD 5.1, rosyjski DD 5.1, tajski DD 5.1, turecki DD 5.1 Napisy: Dysk 2 Blu-ray 3D - angielskie, polskie, czeskie, estońskie, węgierskie, łotewskie, litewskie, portugalskie, słowackie / Dysk 2 Blu-ray - angielskie, polskie, arabskie, bułgarskie, kantońskie, mandaryńskie, czeskie, estońskie, greckie, hebrajskie, hindi, węgierskie, islandzkie, koreańskie, łotewskie, litewskie, portugalskie, rumuńskie, rosyjskie, słowackie, tajskie, tureckie, ukraińskie Dodatki: DYSK 1: BLU-RAY 3D FILM, DYSK 2: BLU-RAY FILM + MATERIAŁY DODATKOWE (w wersji oryginalnej, z polskimi napisami): Islandia: Nieskończone piękno, Arka z zewnątrz, Arka wewnątrz - opcje językowe dotyczą tylko filmu Liczba nośników: Blu-Ray 3D, Blu-Ray Parametry: 16x9 Gatunek: dramat, fantasy |