powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CXLVII)
lipiec 2015

Wakacyjne Kadry: Dzień 4
Czwarty dzień „Wakacyjnych Kadrów w Kręgach Sztuki” upłynął pod znakiem polskiego kina: festiwalowa publiczność mogła obejrzeć m.in. nagrodzoną Srebrnym Rogiem na Krakowskim Festiwalu Filmowym „Królową ciszy”, „Disco Polo” Macieja Bochniaka, a także przysłuchać się dyskusji o kondycji naszej kinematografii.
‹10. Wakacyjne Kadry›
‹10. Wakacyjne Kadry›
Wielka szkoda, że Agnieszka Zwiefka, reżyserka „Królowej ciszy”, odwołała przyjazd do Cieszyna, bo jej dokument należał do najciekawszych punktów czwartego dnia festiwalu, a widzowie z chęcią dowiedzieliby się, w jaki sposób autorka trafiła na swoją bohaterkę i jak zdobyła zaufanie romskiej społeczności – bez czego film nie mógłby powstać. Produkcja opowiadająca o głuchoniemej Denisie, dziesięciolatce z romskiego obozowiska na obrzeżach Wrocławia, której pasją jest taniec, to przykład filmu, który wyłamuje się ze stereotypu polskiego dokumentu, gdzie twórca stawia kamerę przed pochodzącym z nizin społecznych bohaterem i czeka tylko, aż ten w końcu się rozpłacze, co rzekomo ma stworzyć wrażenie autentyzmu. „Królowa ciszy”, choć pokazuje trudne warunki życia wrocławskich Romów, poszerza perspektywę: w fantazyjny sposób rekonstruując marzenia dziewczynki o tańcu w bollywoodzkim stylu, unika protekcjonalizmu i przesadnego pesymizmu – świetnie pokazuje zaś, że bieda, wykluczenie i choroba nie muszą pozbawiać życia kolorów. Choć odrobinę przydługa, „Królowa ciszy” należy do najciekawszych polskich dokumentów ostatnich lat.
Obok filmu Zwiefki, festiwalowicze mogli obejrzeć także kilka wartościowych fabuł, w tym „Taxi Teheran” Jafara Panahiego, które na ostatnim festiwalu w Berlinie otrzymało Złotego Niedźwiedzia oraz – przedpremierowo – surrealistyczny obraz „Gołąb przysiadł na gałęzi i rozmyśla o istnieniu” Roya Anderssona (nagrodzony Złotym Lwem na ostatnim festiwalu w Wenecji). Największe zainteresowanie wzbudziło jednak „Disco Polo” Macieja Bochniaka – film traktujący raczej o polskich fantazjach okresu transformacji, niż samym gatunku muzycznym i jego niezwykłej medialnej karierze w latach dziewięćdziesiątych. Przyznam, że nie rozumiem popularności tej produkcji: Bochniak chce być i ironiczny, i zadowolić kilku snobów rozpoznających filmowe cytaty i obronić tę specyficzną gałąź kultury, ale jego satyra jest powierzchowna, a wiedza o disco polo wyniesiona z Youtube’a (naprawdę nie wiem, dlaczego obok hitów z lat dziewięćdziesiątych pojawiają się tu zupełnie świeże „Ona tańczy dla mnie” czy „Cztery osiemnastki”). Lubię w tym filmie tylko pewne zaskakujące cameo – ale pewnie po prostu jestem zbyt wybredny.
Po projekcji „Disco Polo” zaproszono widzów na dyskusję o kondycji polskiego kina w dziesięciolecie działalności Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Podobnie jak wiele innych wydarzeń „Wakacyjnych Kadrów”, również i ta debata nie spotkała się z wielkim odzewem ze strony festiwalowiczów, a szkoda, bo Marta Sikorska z PISF-u oraz krytycy Magdalena Felis i Artur Zaborski przystępnie objaśnili zasady przyznawania dotacji przez Instytut, zwracając uwagę na wolność, jaką daje on twórcom filmowym, którzy nie muszą niewolniczo trzymać się projektów, które przedstawili ubiegając się o dofinansowanie („Ida” Pawła Pawlikowskiego wstępnie nosiła nawet inny tytuł – „Siostra miłosierdzia”). Polski Instytut Sztuki Filmowej to jedna z kilku rzeczy, które udały się III RP – a na pewno jedna z niewielu, których zazdroszczą nam za granicą.
Relacja z czwartego dnia festiwalu byłaby niepełna, gdyby nie wspomnieć o przyjeździe do Cieszyna Artura Barcisia. W czasie spotkania z publicznością Barciś sypał anegdotami, udowadniając, że wybitny aktor drugoplanowy doskonale sprawdza się również jako bohater wieczoru. Na zakończenie dnia na Wzgórzu Festiwalowym wystąpiły zespoły Zjednoczenie Soundsystem oraz Damian SyjonFam & DRoots Brothers – z kolei na cieszyńskim Rynku obejrzeć można było festiwalowe archiwalia, a także „Iluzję” Louisa Leterriera, kompletnie niedorzeczną i odmóżdżającą – więc chyba idealną na zakończenie przyjemnie ciepłej, wakacyjnej soboty.



Miejsce: Cieszyn
Od: 8 lipca 2015
Do: 12 lipca 2015
powrót; do indeksunastwpna strona

7
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.