powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXLVIII)
sierpień 2015

Esensja ogląda: Sierpień 2015 (2)
Woody Allen ‹Nieracjonalny mężczyzna›, John Pogue ‹Uśpieni›, Robert Schwentke ‹Zbuntowana›
Niemal rzutem na taśmę - druga edycja sierpniowego "Esensja ogląda". Tym razem nasi redaktorzy dzielą się wrażeniami z nowego Allena i dwóch bardzo przeciętnych propozycji z kina domowego.
Kino
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Nieracjonalny mężczyzna›
‹Nieracjonalny mężczyzna›
Nieracjonalny mężczyzna
(2015, reż. Woody Allen)
Marcin Mroziuk [70%]
Najnowsza wariacja Woody′ego Allena na temat „Zbrodni i kary” niestety budzi ambiwalentne odczucia. W „Nieracjonalnym mężczyźnie” niewątpliwie możemy bowiem liczyć na błyskotliwe dialogi i ciekawe kreacje aktorskie – w szczególności naszą uwagę przykuwają: Joaquin Phoenix jako przeżywający kryzys wykładowca filozofii, który w niecodzienny sposób postanawia wziąć sprawy w swoje ręce, oraz Emma Stone w roli zafascynowanej nim i pełnej uroku studentki. Możemy również z zainteresowaniem obserwować nieco pokręcone (jak zwykle u Woody′ego Allena) relacje damsko-męskie, ale jak na komedię twórcy „Tajemnicy morderstwa na Manhattanie” jego najnowszy film jest zdecydowanie za mało śmieszny. „Nieracjonalny mężczyźnie” tym bardziej nie sprawdza się jako thriller, bo wprawdzie idea zbrodni doskonałej odgrywa istotną rolę w jego fabule, jednak reżyser nawet nie próbował stworzyć tutaj odpowiedniego napięcia. W dodatku – mimo przywołanych w filmie nazwisk wielkich filozofów – bolesna prawda jest taka, że Woody Allen nie ma tym razem niczego odkrywczego do powiedzenia. Oczywiście nie znaczy to jeszcze, że obrazu tego nie można obejrzeć z przyjemnością – tyle tylko że zapomina się o nim wkrótce po wyjściu z kina.
DVD / BD
ZawartoB;k ekstraktu: 30%
‹Uśpieni›
‹Uśpieni›
Uśpieni
(2014, reż. John Pogue)
Jarosław Loretz [30%]
„Uśpieni” to bardzo podstępny horror. Mizdrzy się do widza nie aż tak niskim budżetem (4 miliony dolarów), dość porządnymi zdjęciami (a przynajmniej tak wynikało z reklam) i umiarkowanie oryginalną tematyką (kontakt z bytem nadprzyrodzonym). Ale gdy w końcu zwabiony przed ekran widz rozpocznie seans, okazuje się, że wszystko jest nie tak.
Budżet o niczym nie świadczy, bo w rzeczywistości „Uśpieni” są czymś w rodzaju troszkę porządniej zrealizowanego found footage, próbującego weprzeć widzowi, że pokazywane zdarzenia zostały oparte na faktach. Na jakich? Tego w sumie nikt nie potrafi powiedzieć. Zdjęcia też nie są zbyt dobre. Kręcone na ogół z ręki, rozchwiane, wręcz fatalne, gdy dochodzi w końcu do jakiejś żywszej sceny. Wówczas w ogóle już nie wiadomo, na co się patrzy, bo oczywiście akurat w tym momencie kamera podskakuje albo zaczyna tańczyć jak opętana. Również i tematyka „Uśpionych” okazuje się być tuzinkowa, bo ów nadprzyrodzony byt siedzący w dziewczynie będącej obiektem eksperymentu zachowuje się jak ordynarny, oklepany duch, mimo że w sumie żadnym duchem nie jest.
Jak do tego dodać rozjeżdżającą się dramaturgię, praktycznie zerową psychologię postaci (przynajmniej dwie osoby ze szczupłej przecież, liczącej jedynie sześć sztuk obsady, są czysto anonimowe) i wkurzające oparcie akcentów grozy wyłącznie na sztampowych łupnięciach dźwięku – przy czym każde potknięcie postaci, każde strącenie talerza jest nagrane znacznie głośniej niż cała ścieżka dźwiękowa – wtedy uzyska się pełny obraz tej tandety. Finalną ocenę podnosi trochę ostatni kwadrans filmu, w którym twórcy upchnęli bodaj 90% istotnych elementów fabuły, ale dla samego zakończenia, które i tak nie wzbudza przesadnego zachwytu, nie warto przedzierać się przez godzinę nudnej nijakości…
ZawartoB;k ekstraktu: 20%
‹Zbuntowana›
‹Zbuntowana›
Zbuntowana
(2015, reż. Robert Schwentke)
Jarosław Loretz [20%]
Szorowania po dnie ciąg dalszy. Druga odsłona tandetnej młodzieżowej antyutopii nie wali może już tak mocno po oczach idiotycznymi pomysłami na konstrukcję świata (choć – z drugiej strony – nie daje też o nich zapomnieć), ale w ramach „rekompensaty” dorzuca kretynizmy innej maści. Radośni rolnicy z Serdeczności żyją w słodkiej sielance (podczas wizyty na stołówce nie biorą z blatu talerza, ale dostają go od młodego człowieka, który za każdym razem radośnie mówi „Idź w szczęściu"; pól ornych w ogóle nie widać; w użyciu są wózki ręczne i konie, ale tu i ówdzie stoją nowoczesne traktory), pociągi zaopatrujące miasto w żywność jeżdżą tak naprawdę zupełnie puste (może 30% wnętrza wagonów jest zapełnione), władze miasta absolutnie nie panują nad bezkastowymi mieszkańcami (ba! nawet nie wiedzą, gdzie się tacy lęgną), a ludzkie życie jest funta kłaków warte, mimo że społeczność Chicago aż tak liczna to znowu nie jest.
A to przecież nie wszystko. Podczas seansu pojawiają się bowiem wątpliwości bardziej kardynalnej natury. Skąd na przykład miasto bierze wodę, skoro z całej rzeki zostały ze dwie czy trzy kałuże? Skąd po dwustu latach odcięcia od świata wzięło się paliwo do transporterów? Gdzie są jakiekolwiek sprawne fabryki, które zdolne by były produkować zmyślne, niezwykle precyzyjne chipy, różne elektroniczne gadżety, a choćby i szyby, tak seryjnie niszczone w trakcie filmu? Przecież Chicago nie leży ani na złożach ropy naftowej, ani węgla, ani rud metali nieżelaznych?
Jednak nawet jeśli przymknąć na te babole oko i uznać, że film został skierowany do tej głupszej, młodszej części widowni, która notabene chyba była nim mimo wszystko zachwycona (prawie 300 milionów dolarów wpływu, średnia na serwisach 6.5), to zostaje sztampowa, często pretekstowa akcja, w której notorycznie ktoś kogoś w ostatniej chwili ratuje, a żadnej osobie prawej czy niewinnej – oczywiście takiej, która jest istotna dla fabuły – najmniejsza krzywda stać się nie może. Jeden jedyny plus tego filmu, to trzymające przy ekranie efekty specjalne oraz otwarta końcówka, sprytnie zachęcająca do obejrzenia części trzeciej. Części, która może będzie miała szansę być najlepsza z całej serii, skoro system kast nie będzie w niej już grał najważniejszej roli.



Tytuł: Nieracjonalny mężczyzna
Tytuł oryginalny: Irrational Man
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 14 sierpnia 2015
Reżyseria: Woody Allen
Zdjęcia: Darius Khondji
Scenariusz: Woody Allen
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 96 min
Gatunek: kryminał
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Uśpieni
Tytuł oryginalny: The Quiet Ones
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 18 września 2014
Reżyseria: John Pogue
Muzyka: Lucas Vidal
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 94 min
Dźwięk (format): DD 5.1 - angielski, polski /lektor/
Napisy: polskie
Dodatki: zwiastun
Parametry: 16x9
Gatunek: groza / horror
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 30%

Tytuł: Zbuntowana
Tytuł oryginalny: Insurgent
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 20 sierpnia 2015
Reżyseria: Robert Schwentke
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Cykl: Niezgodna
Dźwięk (format): angielski, polski
Napisy: polskie
Liczba nośników: DVD+książka
Parametry: Dolby Digital 5.1
Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 20%
powrót; do indeksunastwpna strona

67
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.