powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CXLVIII)
sierpień 2015

15. T-Mobile Nowe Horyzonty: Fabryka żon
Deniz Gamze Ergüven ‹Mustang›
Turcja, ubiegająca się od lat o akcesję do Unii, wciąż odstaje zwyczajami i światopoglądem od współczesnej Europy. Dzięki tak odważnym i bezkompromisowym obrazom jak „Mustang”, jej kinematografia jest w niej już od jakiegoś czasu.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Piątka osieroconych sióstr już na starcie wakacji może uznać je za zakończone. Ich opiekunowie – tradycyjni i restrykcyjni wujek i babcia, chcą wydać je jak najszybciej za mąż. By uchronić młode dziewczyny przed nieplanowanym zbałamuceniem, podejmują szeroko zakrojone kroki ostrożności: w oknach lądują metalowe kraty, komputer i telefony trafiają do zakluczonej szafy, mur okalający dom, szybko ulega podwyższeniu. Zamiast leniwego cieszenia się z lata, siostry całe dnie spędzają na sprzątaniu, dzierganiu i przyspieszonym kursie gotowania. Jednym słowem na wszystkim tym, bez czego w tureckim pojęciu żona nie może funkcjonować.
W „Mustangu” prowincjonalny turecki model planowania rodziny jest obiektem mocnej i zasłużonej krytyki. Młodziutkie dziewczyny, wpychane na siłę w rolę kur domowych na sprzedaż, przyjmują swoje nowe zajęcie niechętnie i z oporem – a to naplują do herbaty odwiedzających ich absztyfikantów, a to wyrwą się potajemnie na mecz piłkarski czy sprawią sobie seksowne wcięcie w tradycyjnej szacie. Lecz w starciu z apodyktycznym i potajemnie molestującym je wujem oraz wypychającą je z domu obiema nogami babcią, niewiele mogą jednak wskórać.
W pełnometrażowym debiucie, reżyserka Deniz Gamze Erqüven pewną ręką kreśli przejrzysty i bezpośredni portret ograniczenia ludzkiej woli, z którym w „Mustangu” ma się do czynienia na co dzień. W znakomicie wyważonym dramacie umiejętnie dawkuje proporcje gatunków, mieszając młode bohaterki, pasujące bardziej do kina młodzieżowego ze społecznym dramatem. Nie ma tu jednakże ucieczki do zawoalowanych metafor, stąd przed widzem kładzie się obrazki desperacji – jedna z sióstr woli przespać się z przypadkowym chłopakiem pod nieobecność wuja, by stracić tak cenione przed ślubem dziewictwo. Inna planuje czym prędzej czmychnąć do Stambułu samochodem, nawet jeśli nie wie, jak je prowadzić.
„Mustang” nie jest jednakże kinem osadzonym w czarno-białych emocjach. To pełna panorama zmieniającej się Turcji: od tej nowoczesnej, goniącej za zachodnimi standardami, do funkcjonującej z nią na równej płaszczyźnie krainy przykrytej płaszczykiem poszanowania tradycji, w rzeczywistości dalej tkwiącej w wielu miejscach w conajmniej XIX wieku. Jednakże w swojej ocenie nie tyle atakuje i zwalcza skostniałe zwyczaje, co staje w obronie tych, którzy chcą prowadzić swoje życie po swojemu, a nie tylko je po prostu przeżyć.



Tytuł: Mustang
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 2016
Muzyka: Warren Ellis
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Katar, Niemcy, Turcja
Czas trwania: 97 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

5
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.