 |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Agnieszka ‘Achika’ Szady [90%] Zbiór powiązanych ze sobą opowiadań Mike′a Resnicka próbuje odpowiedzieć na pytanie: czy zbudowanie utopii, choćby tylko w małej skali, jest możliwe? Mamy tutaj terraformowaną planetoidę, zamieszkałą przez potomków kenijskiego plemienia Kikuju, którzy postanowili wrócić do obyczajów i trybu życia przodków: pasą bydło, tkają na krosnach, poddają młodzież rytuałom przejścia w dorosłość, wierzą w czary, Tylko szaman Koriba (główny bohater i zarazem narrator) ma kontakt ze światem zewnętrznym za pośrednictwem komputera. W każdym opowiadaniu pojawia się problem, z którym duchowy i intelektualny przywódca społeczności musi się uporać, najczęściej odnosząc zwycięstwo okupione niezasłużonym cierpieniem innej osoby. Kikujska utopia ma bowiem to do siebie, że nie przewiduje ani jakiegokolwiek rozwoju, ani istnienia jednostek niedostosowanych. Książka jest świetnie napisana i znakomicie przetłumaczona, choć wymaga pewnego zawieszenia niewiary w kwestii tego, jakim cudem przybysze z XXI-wiecznej cywilizacji dali radę kompletnie zapomnieć o swoim poprzednim życiu i uwierzyć w rzucanie klątw czy sprowadzanie deszczu. Na szczęście dzięki wciągającej narracji łatwo przejść nad tym do porządku dziennego i skupić się na socjologicznej (czy może filozoficznej) warstwie opowieści.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
O czym to powieść? Najprostsza odpowiedź powinna chyba brzmmieć: o losach Juliana Sorela w epoce restauracji Burbonów (1814-1830). Oczywiście jest Julian bohaterem pierwszoplanowym i towarzyszymy mu od czasów nauki w prowincjonalnym miasteczku, przez seminarium duchowne, aż po wielką politykę Paryża, obserwując jednocześnie wybory dokonywane przez tego wielbiciela Napoleona zmuszonego ukrywać swoje sympatie pod płaszczykiem skromnego kleryka. Jest więc Julian pierwszorzędnym hipokrytą, znającym na pamięć łacińską Biblię, ale zupełnie w nią niewierzącym, uznającym swoją karierę duchowną za najłatwiejszy sposób na zdobycie przyziemnych zaszczytów („piękna sukienka kapłańska, która wiedzie do wszystkiego”). Jednocześnie, mimo wielkiego mniemania osobie, Julian okazuje się postacią nad wyraz przeciętną, która mimo fenomenalnej pamięci i niespełnionych ambicji nie może poszczycić się niczym szczególnym. Wydawać by się nawet mogło, że właśnie cała jego pogoń za zaszczytami i sukcesami jest niczym innym jak próbą dowiedzenia sobie i innym, że jest kimś szczególnym. Jest to jednak w równiej mierze opowieść o Sorelu, co opowieść o dziewiętnastowiecznej, ponapoleońskiej Francji, w której zakłamanie stało się dla wielu sposobem na życie. W swoich bohaterach, szczególnie tych drugoplanowych, Stendhal prezentue cały, niezwykle barwny przekrój ówczesnego społeczeństwa, od prowincjonalnych polityków, dla których najważniejszym argumentem w życiu było „przynosić dochód”, przez seminarium duchowne rządzące się swoimi własnymi prawami narzucanymi przez nadzorujących je księży, aż po wielkich arystokratów. Nie brak tu zresztą współczesnej polityki, która czyni z bohaterów Francuzów z 1830 roku (a może, chciałoby się powiedzieć, Francuzów w ogóle). Ów rok, w którym rozgrywa się powieść, jest zresztą dość kłopotliwy, bo na pierwszy rzut oka widać, że całość trwa o wiele dłużej niż dwanaście miesięcy, a mimo to rewolucja lipcowa nie następuje i Francja zdaje się trwać w marazmie pod władzą Burbonów. Oczywiście Stendhal napisał i opublikował książke przed wydarzeniami z lipca 1830 roku. Jednocześnie ta rozbieżność między rzeczywistością powieściową a historyczną nadaje „Czerwonemu i czarnemu” tylko dodatkowego uroku, szczególnie jeśli spojrzymy na wydarzenia z 1830 jako, jak określił to wiele lat później Wiktor Hugo, „rewolucję wstrzymaną w pół kroku”.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Agnieszka ‘Achika’ Szady [30%] W Anglii, po zwycięstwie partii republikańskiej, cała rodzina królewska od kilkunastu lat żyje w nędznej dzielnicy, zarządzanej przez nowobogackiego biznesmena. Kraj pogrąża się w ogólnym upadku: szkoły nie uczą już niczego, rząd wprowadził dowody osobiste i kamery śledzące wszystkich, nawet w domu. Niestety, na skutek pewnej narracyjnej przesady efekt jest raczej groteskowy niż w stylu „Roku 1984”, do którego ta książka bywa nietrafnie porównywana. Poruszył mnie natomiast opis Camilli, która, pragnąc się wyrwać do kawałka natury nad rzekę – ponieważ mieszkańcom osiedla dla „przestępców, nieudaczników, otyłych i Windsorów” nie wolno wychodzić bez zezwolenia poza teren – odcina zapiętą na nodze bransoletkę z identyfikatorem, niczym uciekający więzień. Wszystko razem jest przygnębiające, a miejscami mocno hermetyczne, bo książka to w dużej mierze satyra na brytyjskie realia polityczne. Fabuła nie jest porywająca, tak naprawdę wciągnął mnie tylko wątek policjanta zakochanego w samotnej matce z marginesu, w dodatku porzucony przez autorkę bez wyraźnej puenty.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Agnieszka ‘Achika’ Szady [70%] Trzy mikropowieści wzajemnie się uzupełniające. Bohaterowie żyją w układzie dwóch bardzo blisko położonych planet (niemożliwym z punktu widzenia astronomii, ale za to jakże malowniczo opisanym!). W dwóch tekstach realia stanowią połączenie mniej więcej XIX wieku (bardzo dekadenckiego i z elementami pasującymi raczej do starożytnego Rzymu) oraz supernowoczesnej techniki, natomiast akcja trzeciego rozgrywa się przed kolonizacją, wśród rdzennych mieszkańców planety-siostry. Głównym tematem książki jest tożsamość osoby i różne wątpliwości jej dotyczące. Fakt, że w tym uniwersum istnieje klonowanie, a tubylcy byli zmiennokształtni, pozwala na postawienie kilku interesujących pytań. Całość jest bardzo ładnym, choć nie najłatwiejszym w lekturze stylem i wciąga – nawet mimo tego, że fabuła toczy się niezbyt spiesznie.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Nie należy po książce Wróblewskiego oczekiwać wnikliwego reportażu, dogłębnej analizy rosyjskiej duszy, ani nawet porywających wydarzeń, w których autor brał udział. „Przejażdżka po Rosji”, jak rzadko która opowieść o wschodzie, została napisana dla samej frajdy pisania i dla przyjemności zarówno autora, jak i czytelników. Dostajemy więc zbiór luźno powiązanych ze sobą historyjek i wydarzeń, w których brał udział sam autor: od prób handlowania kawiorem, przez pośrednictwo w sprzedaży instrumentów muzycznych, aż po nieudany epizod sprzedaży drewna. Wszystko to opisano w sposób, który sprawia, że czytając książkę mało dbamy o to, ile w niej faktów, a ile zmyślenia (choć fragmenty, w których autor postanowił swoją opowieśc podkoloryzować można łatwo wyłowić z całej reszty).
Tytuł: Paradoks. Dziewięć największych zagadek fizyki Tytuł oryginalny: The Nine Greatest Enigmas in Physics Data wydania: 21 sierpnia 2014 ISBN: 978-83-7961-018-1 Format: 248s. 140×210mm Cena: 38,– Gatunek: non-fiction, popularnonaukowa Ekstrakt: 50%
Tytuł: Tydzień w Korei Północnej Tytuł oryginalny: Kim & Struppi. Ferien in Nordkorea Data wydania: 26 maja 2015 ISBN: 978-83-8069-006-6 Format: 376s. 134×206mm; oprawa zintegrowana Cena: 36,– Ekstrakt: 60%
Tytuł: W mocy wichru. Część I Data wydania: 5 listopada 2013 ISBN: 978-83-7949-050-9 Format: Mobipocket Cena: 7,– Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 80%
Tytuł: Rosyjska ruletka Tytuł oryginalny: Russian Roulette Data wydania: 19 lutego 2015 ISBN: 978-83-7392-514-4 Format: 358s. 145×235mm Cena: 32,– Gatunek: non-fiction Ekstrakt: 50%
Tytuł: Talki z resztą Data wydania: 1 września 2005 ISBN: 83-7414-144-1 Format: 224s. 125×195mm Cena: 24,90 Gatunek: non-fiction Ekstrakt: 80%
Tytuł: Kirinyaga Tytuł oryginalny: Kirinyaga Data wydania: 29 kwietnia 1998 ISBN: 83-7180-819-4 Format: 264s. 142×202mm Cena: 16,– Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 90%
Tytuł: Czerwone i czarne Tytuł oryginalny: Le Rouge et le Noir Data wydania: 17 czerwca 2015 ISBN: 978-83-7779-292-6 Format: 544s. 145×205mm; oprawa twarda Cena: 49,90
Tytuł: Królowa Camilla Tytuł oryginalny: Queen Camilla Data wydania: 24 stycznia 2008 ISBN: 978-83-7414-382-0 Format: 416s. 123×195mm; oprawa twarda, obwoluta Cena: 44,90 Gatunek: humor / satyra, obyczajowa Ekstrakt: 30%
Tytuł: Piąta głowa Cerbera Tytuł oryginalny: The Fifth Head of Cerberus Data wydania: 1999 ISBN: 83-7180-472-5 Format: 232s. 140×200mm Cena: 19,– Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 70%
Tytuł: Przejażdżka po Rosji Data wydania: 23 lutego 2010 ISBN: 978-83-7506-404-9 Format: 276s. 145×205mm Cena: 29,90 Gatunek: non-fiction, podróżnicza / reportaż Ekstrakt: 60% |