powrót; do indeksunastwpna strona

nr 8 (CL)
październik 2015

6. American Film Festival: 6 filmów nie do przegapienia
Idąc szkolną nomenklaturą, 6. American Film Festival nie do końca zasłużył na swój numer. Duża ilość przeciętności dosięgnęła każdą sekcję, co w przypadku konkursów sprawiło, że zwycięzców można było bez problemu wytypować bez nerwowego oczekiwania na końcową galę. Oto sześć filmów, które wybiły się ponad średnią, bez podziału na kategorie wagowe.
‹Serce psa›
‹Serce psa›
6. Serce psa (reż. Laurie Anderson)
Poetycki, filmowy esej. Jeśli już na dźwięk tego terminu ktoś zaczynał szukać innej propozycji w bogatym festiwalowym programie, stracił naprawdę sporo. Film Laurie Anderson należy do tych, w które trzeba powoli się zanurzyć i poddać sunącej po ekranie wizji. To przykład ekranowej kontemplacji, fuzji filozofii i języka kina – wymieszanie wielkich słów wprost z Tybetańskiej Księgi Umarłych z traumą 9/11 i miłości do psiego przyjaciela jest tu bardzo przemyślane i konsekwentne. Piękne kino – wizualnie i treściowo.


‹TransFatty żyje›
‹TransFatty żyje›
5. Transfatty żyje (reż. Patrick O’Brien)
Najbardziej prawdziwy dokument całej sekcji, nie dziwi zatem, że w cuglach wygrał z konkursową konkurencją. Jego autor – Patrick O’Biren – w centrum umieścił samego siebie i osobiste zmagania z okrutną chorobą jaką jest ALS(stwardnienie rozsiane boczne). Dokumentując krok po kroku umieranie własnego ciała daje zarazem wizytówkę swojej niezłomności i pewnej pogody ducha, jaką zachował mimo postępującej przypadłości. Jednocześnie to film-testament skierowany w stronę własnego syna, uczciwy i prawdziwy do bólu, po którym ciężko się otrząsnąć.


‹Carol›
‹Carol›
4. Carol (reż. Todd Haynes)
W „Notatkach o skandalu” Cate Blanchett musiała opierać się miłosnemu afektowi ze strony Judi Dench. W filmie Todda Haynesa jej rola niejako się odwraca, bo to bohaterka grana przez australijską aktorkę, jest w budzącej się uczuciowej relacji z postacią Rooney Mary dominująca siłą. W stylowym i eleganckim dramacie Haynes zderza ze sobą gorset konwenansów z seksualną samoświadomością, nadszarpuje wizerunkiem sztywnej i jasno zarysowanej granicy klas społecznych. Powolnie lecz drobiazgowo budowana akcja to niejako alegoria dramatu obu bohaterek – zmuszonych do ukrywania uczuć wobec panującej w latach 50. sztywnej i iluzyjnej etykiety.


‹Dope›
‹Dope›
3. Dope (reż. Rick Famuyiwa)
Konkursowy pewniak wśród fabuł, czego zresztą można się było spodziewać obserwując drogę jaką przeszedł w drodze na AFF: startował w Sundance, wybrano go do jednej z sekcji w Cannes, wygrał w Deauville a amerykańscy dystrybutorzy bili się o prawa do jego wyświetlania. Zwariowane perypetie trójki nastolatków próbujących pozbyć się sporej ilości tytułowego „Dope” są kombinacją wszystkich sprawdzonych przepisów na udany film kultowy – zabawnej komedii, wyrazistych outsiderskich bohaterów, i mrugania do widza bez światopoglądowych i cenzorskich hamulców. A wszystko to w klimacie sentymentu za latami 90., hołdu dla kultury geek, manifestu black power w rytmie hip-hopowo punkowej hybrydy. Mówiłem, że to pewniak?


‹Earl i ja i umierająca dziewczyna›
‹Earl i ja i umierająca dziewczyna›
2. Earl i ja, i umierająca dziewczyna (reż. Alfonso Gomez-Rejon)
Nagrodzony nagrodą publiczności w Sundance film nie kradnie serc widza wyświechtanymi schematami. Reżyser Alfonso Gomez-Rejon na spółkę ze scenarzystą Jesse Adrewsem wywraca do góry nogami gatunek coming-of-age zawierający dorosłe i trudne tematy, z którymi dorastająca młodzież do tej pory nie miała za wiele do czynienia. W przeciwieństwie do typowego romansu, w „Earlu…” nie doświadczamy łez wyciskanymi długimi spojrzeniami i deklaracjami o wiecznym uczuciu młodych i bezbronnych wobec przypadłości kochanków. Tymbardziej, że Gomez-Rejon wydaje się być pilnym uczniem Michela Gondry’ego.
Nasza pełna recenzja – TUTAJ


‹Steve Jobs›
‹Steve Jobs›
1. Steve Jobs (reż. Danny Boyle)
„Steve’a Jobsa” ogląda się jak wycinek z końcowego warsztatu artysty, tuż przed ukończeniem kompletnego dzieła, któremu brakuje tylko złożenia podpisu gdzieś na fragmencie płótna(czy raczej obudowie). To propozycja wizji człowieka pragnącego pełnej kontroli nad własnym wytworem, ale też sprawnie i nietuzinkowo odmalowany portret biznesmena o nowatorskim myśleniu o biznesie i technologii, bez którego współczesny świat byłby znacznie uboższy. Wystarczy rzucić okiem w swoim otoczeniu na obudowę komputera, telefonu czy tabletu, by dostrzec charakterystyczne logo z nadgryzionym jabłkiem. Może i Jobs nie napisał nigdy linijki kodu ani nie stworzył własnoręcznie żadnego projektu. Lecz mając do dyspozycji świetnych muzyków potrafił stworzyć z nich genialnie grającą orkiestrę, której twórczości świat słucha dziś jak nigdy dotąd.
Nasza pełna recenzja – TUTAJ



Tytuł: Serce psa
Tytuł oryginalny: Heart of a Dog
Reżyseria: Laurie Anderson
Scenariusz: Laurie Anderson
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, USA
Czas trwania: 75 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: TransFatty żyje
Tytuł oryginalny: TransFatty Lives
Reżyseria: Patrick O'Brien
Zdjęcia: Ian Dudley
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 83 min
Gatunek: biograficzny, dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Carol
Reżyseria: Todd Haynes
Zdjęcia: Edward Lachman
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 118 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dope
Reżyseria: Rick Famuyiwa
Zdjęcia: Rachel Morrison
Scenariusz: Rick Famuyiwa
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 103 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Earl i ja i umierająca dziewczyna
Tytuł oryginalny: Me and Earl and the Dying Girl
Dystrybutor: Imperial CinePix
Scenariusz: Jesse Andrews
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 105 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Steve Jobs
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 13 listopada 2015
Reżyseria: Danny Boyle
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 122 min
Gatunek: biograficzny, dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

14
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.