Zapraszamy do kin w styczniu. Będzie ciekawie – nowy Tarantino, nowy Kaufman, kilku oscarowych faworytów, nagrodzeni w Gdyni „Excentrycy”, nagrodzony w Cannes „Syn Szawła” – będzie co oglądać.  | ‹Big Short›
|
Big Short(2015, reż. Adam McKay) W ostatnich latach banki i Wall Street tak bardzo dały się Amerykanom we znaki, że trudno się dziwić, iż cynizm i bezwzględność sektora finansowego budzą zainteresowanie twórców, widzów i krytyki. Tym razem po nośny temat sięgnął reżyser Adam McKay, znany do tej pory głównie z komediowego repertuaru („Anchorman: Legenda telewizji”), a na planie zgromadził hollywoodzką ekstraklasę: Christiana Bale′a, Steve′a Carella, Ryana Goslinga i Brada Pitta. Film zbiera dobre recenzje, poważnie mówi się o jego oscarowych szansach – choć jednocześnie podkreśla się, że szaleństw na miarę „Wilka z Wall Street” nie należy w nim oczekiwać.  | ‹Fistaszki – Wersja kinowa›
|
Fistaszki – Wersja kinowa(2015, reż. Steve Martino) „Fistaszki” znają wszystki – to komiks kultowy już od ponad półwiecza. W tym miesiącu do naszych kina trafi jego pełnometrażowa filmowa adaptacja. Film ma niezłe recenzje i opinie widzów, twierdzących, że został zrealizowany z szacunkiem do komiksowego materiału, odtwarzając klimat i humor pierwowzoru. Ostatnio nie mieliśmy nadmiaru dobrych dzieł familijnych, czekamy więc z nadzieją na „Fistaszki”.  | ‹Zupełnie Nowy Testament›
|
Zupełnie Nowy Testament(2015, reż. Jaco van Dormael) „Zupełnie Nowy Testament” z pewnością kwalifikuje się do filmów, które bywają promowane przez protesty przed kinami. Bóg mieszka w Brukseli i jest paskudnym facetem, robiącym ludziom głównie na złość. Jego syn nie chce go znać. Bóg – o czym pewnie nie wiedzieliście – ma też zalęknioną żonę i córkę, która próbuje zbuntować się przeciwko ojcu i zmienić nieco ogólną niewesołą sytuację – zarówno rodzinną, jak i ogólnoludzką. Film jest oczywiście bluźnierczy (choć raczej w taki delikatny sposób), a poza tym zabawny i oryginalny, choć momentami może nieco pretensjonalny. Tym niemniej konkluzja jest wesoła i pozytywna, a seans dla ludzi nie za bardzo serio podchodzących do spraw religii powinien być całkiem przyjemny.  | ‹Creed. Narodziny legendy›
|
Creed. Narodziny legendy(2015, reż. Ryan Coogler) W ostatnim roku mieliśmy już kontynuacje „Gwiezdnych Wojen”, „Mad Maxa”, „Parku Jurajskiego” i „Terminatora” – nie powinno więc dziwić, że do kin trafia nowy „Rocky”. Tym razem słynny „Włoski Ogier” nie wraca na ring, ale trenuje – i to nie byle kogo, bo syna swojego wielkiego przyjaciela Apollo Creeda. Film jest ponoć tak znakomity (93% na rottentomatoes), że określa się go najlepszą częścią w serii i zupełnie poważnie mówi się o oscarowych szansach Sylvestra Stallone′a za rolę drugoplanową – co wcale nie dziwi, gdy spojrzy się z kim Sly spotkał się na planie. Reżyser Ryan Coogler ma na koncie głośną niezależną produkcję „Fruitvale Station”, z kolei Michael B. Jordan – który we wspomnianym filmie grał główną rolę – to jeden z najbardziej utalentowanych młodych amerykańskich aktorów.  | ‹Joy›
|
Joy(2015, reż. David O. Russell) Mop to bez wątpienia jeden z tych wynalazków, które uczyniły świat lepszym miejscem do życia. Zdaniem reżysera Davida O. Russella („Poradnik pozytywnego myślenia”, „American Hustle”) historia jego wynalazczyni, nowojorczanki Joy Mangano, jest na tyle fascynująca, że warto było zrobić z niej film z Jennifer Lawrence w roli głównej. Recenzje w USA wskazują, że Oscarów tym razem raczej nie będzie – co nie znaczy, że nie można liczyć na sporo śmiechu, wzruszeń i solidnego aktorstwa (nie tylko Lawrence, ale również Bradleya Coopera, Roberta De Niro i Isabelli Rossellini).  | ‹Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy›
|
Niespodziewany laureat Srebrnych Lwów na ostatnim festiwalu w Gdyni, najnowszy film Janusza Majewskiego, to osadzona w końcu lat pięćdziesiątych opowieść o muzyku jazzowym – emigrancie z czasów wojny – który po powrocie do Polski zakłada swingowy big-band. Oczekiwać należy klimatu retro, trochę ironii, nieco melancholii i dużo muzyki. A także świetnego aktorstwa – Maciejowi Stuhrowi w roli głównej partnerują m. in. Wojciech Pszoniak, Natalia Rybicka, Sonia Bohosiewicz i Anna Dymna.  | ‹Nienawistna ósemka›
|
Nienawistna ósemka(2015, reż. Quentin Tarantino) Nazwisko Quentina Tarantino zawsze stanowi wystarczającą rekomendację do zobaczenia jego kolejnych filmów. Reżyser ewidentnie nie traci formy, kontynuując dobrą passę po rewelacyjnych „Bękartach wojny” i „Django”. „Nienawistna ósemka” nawiązuje do debiutu Tarantino, „Wściekłe psy”, głównie za sprawą kameralnego charakteru i wybiegu fabularnego zakładającego poszukiwanie zdrajcy wśród zamkniętego zestawu postaci. Na ekranie pojawią się również ulubieni aktorzy reżysera, którzy pracowali z nim już wcześniej: Samuel L. Jackson, Tim Roth i Michael Madsen. W teorii „Nienawistna ósemka” to western, ale tradycyjnie już Tarantino interpretuje kino na własny sposób. Aktor Walter Goggins powiedział w jednym z wywiadów, że rolą u twórcy „Pulp Fiction” pochwalił się koledze. Po dłuższej rozmowie okazało się jednak, że nie będzie miał ani własnego konia, ani spluwy, ani nawet fajnego kapelusza. „W takim razie co to ma być za western?” – zapytał znajomy. Goggins odpowiedział: „Western Quentina Tarantino”.  | ‹Anomalisa›
|
Anomalisa(2015, reż. Duke Johnson, Charlie Kaufman) Kolejna – po „Synekdosze, Nowy Jork” – ambitne i oryginalna produkcja dla dorosłych. „Anomalisa” to animacja dla dorosłych, dzieło zrealizowane w formie animacji poklatkowej opowiadającą całkiem dorosłą historię o relacjach męsko-damskich, w której bohaterowie przeżywają kryzys egzystencjalny, onanizują przed komputerem i rozmawiają o piosenkach Cyndi Lauper. Nasza recenzentka pisała „„Anomalisa” to jedyny wybitny film tegorocznego festiwalu w Wenecji, słusznie nagrodzony Główną Nagrodą Jury.” oraz „Paradoksalnie jest to chyba najbardziej dojrzałe i intymne dzieło Kaufmana.”.  | ‹Dziewczyna z portretu›
|
Dziewczyna z portretu(2015, reż. Tom Hooper) „Dziewczyna z portretu” Toma Hoopera to dzieło skrojone ewidentnie pod Oscary – kostiumowa opowieść o pierwszym mężczyźnie, który przeszedł operację chirurgicznej zmiany płci. Film zwracający uwagę kolejną świetną rolą Oscarowego Eddiego Redmayne’a, bardzo ładne zdjęcia Danny’ego Cohena i oczywiście typowany do najważniejszych nagród filmowych.  | ‹Syn Szawła›
|
Syn Szawła(2015, reż. László Nemes) Piekielnie – i to dosłownie – ciężki film do zniesienia. Ale jakże mogłaby być inna brutalnie naturalistyczna opowieść o codzienności w obozie zagłady? Choć nie jest to powiedziane wprost, można się domyślać, że akcja filmu rozgrywa się późnym latem 1944 roku w Birkenau. Tytułowy bohater to węgierski Żyd, który po wywózce do obozu przydzielony został do Sonderkommando, czyli utworzonego przez Niemców specjalnego oddziału obsługującego krematorium. Jego zadaniem jest uprzątanie komór gazowych, wywożenie trupów, czyszczenie, dezynfekowanie, pierwsza selekcja pozostawionych przez ofiary rzeczy. Pewnego dnia Szaweł wyciąga z komory gazowej ciało chłopca, któremu pragnie urządzić normalny, religijny pogrzeb. Dąży do tego tak obsesyjnie, że wzbudza zaniepokojenie swoich towarzyszy z komanda, którzy planują ucieczkę z obozu. Czy im się uda? Pytanie wcale nie jest retoryczne…  | ‹Zjawa›
|
Zjawa(2015, reż. Alejandro González Iñárritu) Mocny oscarowy kandydat – historia niezwykłej zemsty, wyreżyserowana przez Alejandro Gonzaleza Inarritu („Birdman”, „21 gramów”), sfotografowana przez genialnego Emmanuela Lubezkiego. A przede wszystkim kolejna rola Leonardo DiCaprio, po której mówi się, że to już wreszcie ten moment, kiedy oscarowa Akademia nie będzie mogła go pominąć (cóż, po „Django” też tak mówiono). Zapowiada się intrygujące kinowe doświadczenie – nawet jeśli sam film okaże się nieco pretensjonalny (do czego meksykański reżyser już zdążył nas przyzwyczaić).  | ‹Sicario›
|
Sicario(2015, reż. Denis Villeneuve) Na dvd i blu-ray ukaże się jeden z naszych ulubionych filmów ubiegłego roku, „Sicario” z zawsze fantastyczną (ale tu jakby jeszcze bardziej) Emily Blunt w roli głównej. Siła produkcji Dennisa Villeneuve′a nie tkwi w scenariuszu (który chwilami może wydawać się dość pretekstowy), ale w obrazie i stylu: w kumulującym się mroku, w gwałcie i przemocy, które wiszą w powietrzu niczym pył uchwycony na zdjęciach Rogera Deakinsa i dla których próżno szukać kontrapunktu. „Sicario” nie jest zapewne najbardziej wnikliwym kinowym przedstawieniem amerykańskiej polityki antynarkotykowej, ale trudno o bardziej sugestywny obraz jej klęski.
Tytuł: Big Short Tytuł oryginalny: The Big Short Data premiery: 1 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat
Tytuł: Fistaszki – Wersja kinowa Tytuł oryginalny: The Peanuts Movie Data premiery: 1 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Tytuł: Zupełnie Nowy Testament Tytuł oryginalny: Le Tout Nouveau Testament Data premiery: 1 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Belgia, Francja, Luksemburg Czas trwania: 113 min Gatunek: komedia
Tytuł: Creed. Narodziny legendy Tytuł oryginalny: Creed Data premiery: 6 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 95 min Gatunek: dramat
Tytuł: Joy Data premiery: 8 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 124 min Gatunek: biograficzny, dramat, komedia
Tytuł: Excentrycy, czyli po słonecznej stronie ulicy Data premiery: 15 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Polska Czas trwania: 112 min
Tytuł: Nienawistna ósemka Tytuł oryginalny: The Hateful Eight Data premiery: 15 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 187 min Gatunek: western
Tytuł: Anomalisa Data premiery: 22 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 90 min Gatunek: animacja, fantasy, komedia
Tytuł: Dziewczyna z portretu Tytuł oryginalny: The Danish Girl Data premiery: 22 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Niemcy, USA, Wielka Brytania Czas trwania: 120 min Gatunek: biograficzny, dramat
Tytuł: Syn Szawła Tytuł oryginalny: Saul fia Data premiery: 22 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Węgry Czas trwania: 107 min Gatunek: dramat
Tytuł: Zjawa Tytuł oryginalny: The Revenant Data premiery: 29 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 151 min Gatunek: dramat, przygodowy, western
Tytuł: Sicario Data premiery: 20 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 121 min Dźwięk (format): angielski, polski Napisy: angielskie, polskie Parametry: Dolby Digital 5.1 Gatunek: akcja, dramat |