powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CLIV)
marzec 2016

Marvel: Nie taki Ultron straszny
John Buscema, Roy Thomas ‹Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #70: Avengers: Narodziny Ultrona›
Lubię stare komiksy. Kiedy w kioskach pojawiła się Wielka Kolekcja Marvela, liczyłem, że skupi się właśnie na tych bardziej leciwych pozycjach. Bywało różnie, ale z czasem wydawca zaczął sięgać głębiej w przeszłość, czego dowodem jest siedemdziesiąty tom: „Avengers: Narodziny Ultrona”.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Z pozycjami archiwalnymi jest ten problem, że ciężko traktować je jako pełnoprawny produkt bez znajomości realiów czasu, w jakim powstały. Stąd też dla niektórych czytelników nagły wyskok do pradziejów Marvela w tomie sześćdziesiątym ósmym, kiedy mogliśmy zapoznać się z początkami najpopularniejszych superbohaterów, mógł być doznaniem ekstremalnym. Naiwna fabuła, pompatyczne dialogi i jednowymiarowe postacie to coś, co praktycznie dyskwalifikuje dziś te pozycje.
A jednak nie bez powodu lata 60. nazywano srebrną erą komiksu. Pozycje z tego okresu cechuje bowiem wzruszająca wręcz niewinność. Wiadomo było, że pozytywni bohaterowie są praworządni do bólu, a łotry to typy spod najciemniejszej gwiazdy. Zaznaczał się w nich wyraźny podział płci na bohaterskich mężczyzn i delikatne kobiety, a historie bardziej niż na skomplikowane wątki fabularne stawiały na efektowne pojedynki (co niestety dziś również nagminnie się powtarza). Niemniej twórcy tamtych komiksów byli pasjonatami, zdającymi sobie sprawę, że ich praca przekłada się na tworzenie nowej, współczesnej mitologii. Do tego po prostu mieli niesamowitą wyobraźnię i świetne pomysły, które przez lata były wykorzystywane przez ich kontynuatorów (teraz widać wyraźnie, że Kurt Busiek, tworząc „Avengers: Na zawsze”, inspirował się niektórymi wątkami przedstawionymi w „Narodzinach Ultrona”).
Jednym ze scenarzystów, który najbardziej odcisnęli swoje piętno we wczesnych latach Marvela, był niewątpliwie Roy Thomas, późniejszy szef wydawnictwa. Siedemdziesiąty tom Kolekcji jasno pokazuje nam, czemu tak było. Pomimo elementów, które dobitnie świadczą, że mamy do czynienia z pozycją sprzed blisko pół wieku, nawet dziś jego wyobraźnia budzi podziw, jasno dając do zrozumienia, że wyprzedzał swoją epokę. Nie tylko powołał do życia kanoniczne postacie pokroju Ultrona i Visiona, ale także wprowadził na arenę Yellowjacketa, czyli niestabilną emocjonalnie wersję Hanka Pyma.
Wbrew tytułowi „Narodziny Ultrona” nie są opowieścią w pełni poświęconą temu śmiercionośnemu robotowi i jednemu z najzacieklejszych wrogów Avengers. W sumie tak naprawdę nie widzimy samego początku powołania go do życia, a i stosunkowo szybko schodzi ze sceny. Dlatego też pozycja ta powinna bardziej nosić tytuł „Narodziny Visiona”, ponieważ to on wysuwa się na pierwszy plan. Przy nim pozostali Avengers przez większość czasu wydają się mocno bezbarwni. Obserwujemy jego wewnętrzną walkę, która ostatecznie sprowadza go na stronę dobra, i moment przystąpienia do Avengers. Następnie nieufność nowych kolegów, z jaką musi się zmierzyć. Przyznam, że to sprawiło, że całkiem inaczej spojrzałem na tę postać. Do tej pory stanowił dla mnie trzecioligowego członka najpotężniejszej drużyny na świecie, zbijającego się w jedną masę z innymi postaciami tła. Tymczasem okazuje się, że ma bardzo interesującą przeszłość i w żadnym razie nie zasługuje na przykry los, jaki spotkał go w „Upadku Avengers”.
Drugą postacią, której poświęcono sporo miejsca, jest Yellowjacket. Pojawia się w życiu Mścicieli nagle i twierdzi, że zabił Hanka Pyma. Ponieważ Kapitan Ameryka i reszta nie wiedzą, że to on nim jest, następuje cała seria nieporozumień. Szkoda tylko, że akurat ten wątek został zakończony w tak infantylny i mało przekonujący sposób, świadczący o tym, że nawet w epoce dzieci kwiatów komiksy wciąż miały odpowiadać purytańskiemu postrzeganiu świata, gdzie największym marzeniem kobiety jest zaciągnięcie do ołtarza swojego ukochanego.
Poza tym „Narodziny Ultrona” przepełnione są masą innych mniej lub bardziej ciekawych wydarzeń, jak walka z jednym z wcieleń Kanga, wycieczki w przeszłość, pojawienie się Mistrzów Zła czy zdrada Jarvisa, dotąd wiernego lokaja Avengers. Niektóre z nich cechuje tradycyjna dla lat 60. naiwność, ale zdarzają się wśród nich także perełki, jak chociażby pomysł, by pierwsi członkowie Avengers doszli do wniosku, że skoro zło wyrządzają superludzie, należy profilaktycznie pozbyć się ich wszystkich.
Wrażenie robią również rysunki Johna Buscemy, który w okresie powstawania „Narodzin Ultrona” był w szczytowej formie. Zawsze uważałem, że spośród rysujących braci Buscemów to on jest tym bardziej uzdolnionym. Nie tylko nie ma tak kanciastej kreski jak Sal, ale o wiele lepiej radzi sobie z twarzami. Scena pojawienia Visiona w deszczu należy do jednych z najlepszych w historii Avengers.
Jak już wspomniałem, cieszę się z tego albumu, bo przybliża świat komiksów, jakiego nie mieliśmy dotąd okazji poznać. A nade wszystko mamy do czynienia z wciągającym czytadłem, które może trochę trąci myszką i nie należy do największych osiągnięć Marvela, ale na tle wpadki, jaką był „X-Men: Zmierzch mutantów”, i tak wypada rewelacyjnie.



Tytuł: Wielka Kolekcja Komiksów Marvela #70: Avengers: Narodziny Ultrona
Tytuł oryginalny: The Avengers: Birth of Ultron
Scenariusz: Roy Thomas
Data wydania: 29 lipca 2015
Rysunki: John Buscema
Wydawca: Hachette
ISBN: 978-83-2820-311-2
Format: 200s. 170×260mm; oprawa twarda
Cena: 39,99
Gatunek: przygodowy, superhero
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

104
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.