Defibrillator to niezwykle interesujący duet muzyków klasycznych, którzy pewnego dnia postanowili grać jazz improwizowany. Do współpracy zapraszają oni różnych perkusistów i tym sposobem grupa rozrasta się do tria. A na najnowszym albumie, zatytułowanym „Conversations About Not Eating Meat”, jest nawet kwartetem. Tym, który dołączył do składu jako ostatni, jest legendarny niemiecki saksofonista Peter Brötzmann.  |  | ‹Conversations About Not Eating Meat›
|
Historia duetu Defibrillator ma swój początek w… Polsce, na Górnym Śląsku. Tam, wciśnięte pomiędzy Bytom, Zabrze i Tarnowskie Góry, leży – obecnie powiatowe – miasto Piekary Śląskie. W połowie lat 70. ubiegłego wieku przyszli w nim na świat dwaj bracia: Sebastian (1975) i Artur (1976) Smolynowie. Obu dane było jednak zrobić karierę dopiero poza ojczyzną. Obaj przez lata studiowali muzykę klasyczną na różnych uczelniach w Niemczech (Lubeka, Weimar, Mannheim), Francji (Marsylia, Montbeliard) oraz Szwajcarii (Bazylea, Wintethur, Zurych), by po obronie dyplomów osiąść na stałe w Bazylei. Obaj brali udział w dziesiątkach festiwali i niemal w tym samym czasie – mniej więcej dekadę temu – przeżyli artystyczne nawrócenie. Sebastian zainteresował się muzyką improwizowaną z pogranicza jazzu i elektroniki, Artur natomiast – muzyką elektroakustyczną. Jak wiele razy wcześniej, tak i teraz postanowili działać razem. Efektem ich poszukiwań było powołanie do życia dwóch projektów: Defibrillatora (w ramach którego grają z różnymi perkusistami) oraz Noisezone (w którym towarzyszy im zawsze ten sam bębniarz, Niemiec Daniel Buesse).  | |
Zarówno z Defibrillatorem, jak i Noisezone, bracia Smolynowie koncertowali w Polsce w latach 2012, 2014 oraz 2015. Widać więc, że lubią wracać do ojczyzny. Są tu zresztą za każdym razem ciepło przyjmowani. W ramach pierwszego z projektów na scenie towarzyszyli im już tacy mistrzowie perkusji, jak Włoch (z Turynu) Emilio Berne, Szwajcar (z Bazylei) Samuel Duehsler czy Niemcy Maxim Hänsenberger (z Fryburga) oraz Oliver Steidle (z Berlina, choć urodzony w Norymberdze). I właśnie tego ostatniego usłyszeć można na wydanym na początku lipca – przez szwajcarską wytwórnię Border of Silence – albumie „Conversations About Not Eating Meat”. Sebastian zagrał tutaj na puzonie, a Artur odpowiadał za efekty elektroniczne; prawdziwą gwiazdą, dzięki której płyta Defibrillatora ma szansę zatoczyć naprawdę szerokie kręgi, jest jednak pojawiający się na niej gość specjalny – legendarny (dzisiaj już siedemdziesięciopięcioletni) niemiecki saksofonista i klarnecista freejazzowy Peter Brötzmann („ Mental Shake”, „ Krakow Nights”, „ Risc”). „Rozmowy na temat niejedzenia mięsa” (bo tak można przetłumaczyć tytuł płyty polsko-niemieckiego kwartetu) otwiera najkrótsza w całym zestawie, ale wcale nie najmniej interesująca, kompozycja „Antropozoophilia”. To trochę ponad pięć minut potężnego freejazzowego czadu, na który składają się zarówno narzucony przez perkusistę wolny i ciężki rytm, jak również grające unisono instrumenty dęte. Mimo szalonej stuprocentowej improwizacji nie brak w tym utworze także fragmentów przejrzystych i melodyjnych, w które można wsłuchać się z prawdziwą przyjemnością. W „Good Intentions” z kolei początek należy do tego, który wcześniej jedynie „przyglądał” się z boku pozostałym artystom – Artura Smolyna. To on, operując sprzętem elektronicznym, buduje nieco senny nastrój, w czym zresztą z czasem zaczynają wspomagać go inni – głównie Brötzmann i Steidle. Napięcie powoli rośnie, aż w końcu następuje eksplozja w postaci orgiastycznej partii puzonu i saksofonu, której pikanterii dodaje jeszcze rozedrgana i rozwibrowana elektronika. Bębniarz stara się zaś z całych sił nadążyć za swymi kolegami, co wreszcie mu się udaje, choć nie bez trudu.  | |
Pierwsze sekundy „The Man with One Ball” (nie pytajcie, co może kryć się pod tym tytułem) należą do Petera Brötzmanna, który pomny tego, że nawet wielbicielom free jazzu od czasu do czasu należy się chwila wytchnienia, gra bardzo eklektycznie, jednocześnie zapraszając do wspólnej zabawy pozostałych. Z zachęty korzystają głównie Artur Smolyn i Oliver Steidle, którzy – po wycofaniu się wiekowego Niemca – pozostają sami na placu boju i przez kilka kolejnych minut w duecie snują swą nostalgiczną opowieść. Wszystko odmienia się, jak za machnięciem czarodziejskiej różdżki, gdy zniecierpliwieni przedłużającym się oczekiwaniem, do gry podłączają się Sebastian Smolyn i ponownie Brötzmann. W efekcie zakończenie ponownie przenosi nas do świata nieokiełznanego free jazzu. Ale to i tak jedynie rozgrzewka przed tym, co czeka nas w utworze „Fuckir” (muzycy musieli mieć naprawdę sporo radości, wymyślając tytuły poszczególnych kompozycji), w którym sekcja dęta brzmi tak potężnie, że byłaby w stanie bez najmniejszych problemów obrócić w proch i pył mury Jerycha. Nie mniej ciekawie jest jednak na drugim planie, zwłaszcza dzięki młodszemu z braci Smolynów, który na swoim sprzęcie wyczarowuje przyprawiające o drżenie wzruszenia niezwykle patetyczne dźwięki.  | |
Po tak potężnym uderzeniu jak „Fuckir”, kolejny utwór – „Uterine Prolapse” – brzmi bardzo delikatnie i stonowanie. Tę barwę narzuca zresztą Steidle, a pozostali artyści lojalnie mu się podporządkowują, ograniczając swój udział praktycznie tylko do podrzucania dźwiękowych smaczków (ale za to ile ich jest i jakiej jakości!). Zaserwowany na finał, najdłuższy w całym zestawie, „Cellulite Guru” prezentuje się, przynajmniej na otwarcie, najbardziej klasycznie – transowa perkusja, klimatyczna elektronika i wpisany w stylistykę lat 60. XX wieku saksofon. Czegóż chcieć więcej? Dopiero pod koniec dają o sobie znać freejazzowe ciągotki muzyków; folguje sobie zwłaszcza puzonista, który wcześniej mimo wszystko pozostawał w cieniu swego mistrza. Ale to wcale nie oznacza, że król Peter abdykował – jak tylko potrafi, wspomaga swego młodszego kolegę po fachu. Podsumowując: „Conversations About Not Eating Meat” to kolejny kapitalny album łączący jazz i elektronikę; równie udany jak „ Flut” (2014) Hansa Joachima Irmlera i Jakiego Liebezeita, „ Starfire” (2015) Jaga Jazzist czy „ An Untroublesome Defencelessness” (2016) Merzbowa, Keijiego Haino i Balázsa Pándiego. A cieszy tym bardziej, że udział w jego powstaniu mieli Polacy! Skład: Peter Brötzmann – saksofony Sebastian Smolyn – puzon Artur Smolyn – efekty elektroniczne Oliver Steidle – perkusja
Tytuł: Conversations About Not Eating Meat Data wydania: 1 lipca 2016 Nośnik: CD Czas trwania: 45:56 Gatunek: elektronika, jazz Utwory CD1 1) Antropozoophilia: 05:12 2) Good Intentions: 08:02 3) The Man with One Ball: 07:02 4) Fuckir: 08:11 5) Uterine Prolapse: 06:52 6) Cellulite Guru: 10:38 Ekstrakt: 80% |