powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CLXI)
listopad 2016

Matczyna miłość
Sui Ishida ‹Tokyo Ghoul #2›
Drugi tom „Tokyo Ghula” przynosi nieco wytchnienia. Poznajemy bardziej dokładnie krąg niezwykłych postaci skupionych wokół kawiarni Anteiku oraz obserwujemy, jak Kaneki uczy się życia w nowym otoczeniu. Daleko jednak do atmosfery pełnej sielanki. Na horyzoncie pojawia się bowiem nowe zagrożenie w postaci tajemniczych Gołębi.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Młody, nieśmiały student, uwielbiający czytanie książek uległ przerażającej transformacji. Po tym jak wszczepiono mu kilka organów ghula, Ken Kaneki przestał być sobą - teraz musi zmierzyć się z nową tożsamością i nauczyć reguł życia w nowych okolicznościach. Stał się pół człowiekiem, pół ghulem i, jak można się domyślić, obco czuje się w obu tych wcieleniach. Na szczęście znalazły się osoby, dzięki którym nasz bohater jakoś radzi sobie w trudnej dla siebie sytuacji.
Kaneki uczy się zatem powoli nowego życia. Podejmuje pracę w kawiarni Anteiku, gdzie pod okiem rozważnego szefa – pana Yoshimury – poznaje triki, które pozwolą mu funkcjonować pośród ludzi. Dobrze jest na przykład wiedzieć jak spożywać zwyczajne posiłki w sposób nie wzbudzający żadnych podejrzeń znajomych. Jest to o tyle istotne, że – jak pamiętamy – ghule bardzo źle reagują na ludzkie pokarmy. Chłopak powoli układa sobie także relacje z Touką, która jednak nadal traktuje go z chłodną rezerwą. Na scenie pojawia się również mroczny Uta – intrygujący wytwórca masek, pozwalającym ghulom ukryć swoją tożsamość. Poznajemy też matkę z dzieckiem; Ryouko Fueguchi i jej córka Hinami w ogóle nie wyglądają jak ghule, tak się także nie zachowują - dzięki czemu Ken dowiaduje się, że nie wszystkie ghule polują na ludzi. Przy okazji poznaje też – wspólnie z milczącym Yomo – sposoby zdobywania ludzkiego mięsa bez konieczności zabijania ludzi. No i oczywiście zawieramy pierwszą znajomość z Gołębiami, czyli inspektorami Biura Śledczego do Spraw Ghuli. Koutaru Amon oraz Kureo Mado sprawiają wrażenie bezwzględnych tropicieli.
Pod względem graficznym drugi tom stanowi konsekwentną kontynuację stylistyki zapoczątkowanej w pierwszej odsłonie serii. Czysta, zdecydowana kreska wzbogacana jest często delikatnym cieniowaniem. Tła są precyzyjne i szczegółowe, często przygotowane na podstawie przetworzonych materiałów fotograficznych. Dopracowane i zróżnicowane twarze bohaterów pozwalają łatwo orientować się w rozwoju wypadków. Całość prezentuje standardy charakterystyczne dla mang z głównego nurtu.
Seria rozwija się w bardzo interesujący sposób. Z jednej strony autor uspokaja nieco rytm opowieści, zaznajamiając czytelnika z nowymi postaciami i zasadami życia ghuli, z drugiej jednak już wprowadza nowy element, który niewątpliwie będzie napędzał dalej fabułę. Warto także odnotować, że to napięcie pomiędzy ghulami i Gołębiami zostało ukazane w intrygujący sposób: inspektorzy zajmujący się tropieniem i eliminowaniem ghuli zostali zaprezentowani jako dość antypatyczni, choć przecież w gruncie rzeczy stanowią oni zagrożenie dla ghuli, a nie dla ludzi. Jednak z uwagi na to, że śledzimy całą historię z perspektywy Kena i jego nowych „przyjaciół”, Gołębie jawią się nam raczej jako postacie negatywne. Wprawdzie bronią ludzkości, ale zagrażają bohaterom, z którymi zaczynamy się przecież utożsamiać. Co więcej, ich sposób działania i bezwzględność w egzekwowaniu wyroków również nie przysparza im sympatii czytelnika. Z tej perspektywy szczególnie poruszającą wymowę ma scena, rozgrywająca się na ulicy pełnej ludzi.
Krótko mówiąc, drugi tom serii autorstwa Sui Ishidy to przede wszystkim zapis procesu poznawania nowych osób i nowych zagrożeń. Sylwetki bohaterów zarysowane są w intrygujący sposób, a każda postać niesie ze sobą jakąś tajemnicę zapisaną w jej twarzy. Autor przy okazji także – podobnie jak w pierwszym tomie – odnosi się w dyskretny sposób do zagadnień o poważniejszym wymiarze. Tym razem można wyłowić z tej opowieści refleksje o uniwersalnym charakterze pewnych uczuć i emocji, okazujących się być domeną nie tylko ludzi. Metaforą, za pomocą której autor uchwycił tę problematykę, jest matczyna miłość, rządząca się tymi samymi prawami zarówno w świecie ludzi, jak i ghuli.



Tytuł: Tokyo Ghoul #2
Scenariusz: Sui Ishida
Data wydania: czerwiec 2015
Rysunki: Sui Ishida
Wydawca: Waneko
ISBN: 9788364891526
Cena: 19,99
Gatunek: groza / horror, manga
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

120
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.