powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXII)
grudzień 2016

DC Comics: Tata w opałach
Andy Kubert, Grant Morrison ‹Wielka Kolekcja DC #5: Batman: Batman i Syn›
Ujawnienie, że Bruce Wayne ma syna wydawało się karkołomnym zadaniem. Podjął się go scenarzysta Grant Morrison i choć z tym akurat sobie poradził, to jednak do przedstawionej w piątym tomie Wielkiej Kolekcji Komiksów DC Comics opowieści „Batman i syn” można mieć sporo zastrzeżeń.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
‹Wielka Kolekcja DC #5: Batman: Batman i Syn›
‹Wielka Kolekcja DC #5: Batman: Batman i Syn›
Jakoś ten biedny syn Batmana nie ma u nas szczęścia. Już raz bowiem poznaliśmy część tej historii w zbiorze wydanym przez Egmont. Niestety był to jedynie wycinek zaplanowanej przez Morrisona sagi, która miała wstrząsnąć światem Mrocznego Rycerza. Istniała nadzieja, że jej wznowienie przez Eaglemoss uzupełni to niedopatrzenie. Owszem, otrzymaliśmy o dwa zeszyty więcej, ale to wciąż nie jest całość, która wyjaśniłaby wszystkie otwarte wątki. Łącznie z tym najważniejszym – kto podszywa się pod naszego bohatera… Ale po kolei.
Przede wszystkim Grantowi Morrisonowi należą się pochwały za umiejętne wprowadzenie do życia Nietoperza jego nieznanego dotąd potomka. Ma na imię Damian, dziesięć lat i jest owocem chwilowego, aczkolwiek burzliwego romansu Bruce′a z Talią al Ghul, córką Ra′s al Ghula. Jakby tego było mało do tej pory wychowywany był przez Ligę Zabójców i raczej obca mu jest matczyna miłość. Choć na tak delikatnej materii, jak nieznany potomek dobrze znanego bohatera dość łatwo się wyłożyć, scenarzysta całkiem sprawnie łączy i miesza ze sobą wątki. Przede wszystkim sięga po uznawaną za historię alternatywną i nie należącą do kanonu, która ukazała się u nas w zbiorze „Batman: Narodziny demona”. To tam przedstawiono moment poczęcia Damiana. Teraz co prawda Bruce tłumaczy się (jak każdy facet), że nie był w pełni świadom swych czynów, ale ponieważ jest również odpowiedzialny, dość gładko akceptuje fakt, że jest ojcem. Może faktycznie trochę to wszystko zbyt łatwo poszło, ale przynajmniej sam Damian już na wstępie da mu popalić. Jest to bowiem chłopak rozbity emocjonalnie, który z jednej strony chciałby zaimponować swojej matce, a z drugiej zaszczepioną ma bezwzględność zabójcy. Jak łatwo się domyślić Talia przekazała go pod opiekę Batmanowi nie ze względu na tradycje rodzinne związane z postrzyżynami i przejście syna spod skrzydeł matki pod opiekę ojca, ale by dodatkowo upokorzyć swojego byłego kochanka. Plan zresztą całkiem nieźle jej się udaje, ponieważ w przeciwieństwie do poprzednich podopiecznych milionera, a także obecnego Robina, Damian nie przebiera w środkach i nie waha się np. obciąć głowę swojemu adwersarzowi.
Choć rozchwianie syna Bruce′a mogło być mocnym punktem całej historii, to niestety Morrison nie był w stanie zapanować nad swoimi pomysłami i powtykał całą masę dodatkowych wątków, które w niniejszym tomie przeważnie nie znajdują rozwiązania. Pozostaje więc pytanie, czy większą winę ponosi tu polski wydawca, który nie zaprezentował (i nie ma w planach) reszty albumów, które składają się na opowieść „The Clown at Midnight”, czy też po prostu Grant za bardzo zaszalał i nie dostrzegł, że w tym wypadku mniej znaczy więcej.
Na szczęście żadnych zarzutów komiksowi nie można postawić pod względem graficznym. Rysunki Andy′ego Kuberta są rewelacyjne i świetnie oddają dynamikę opowieści. Może nieco im brakuje, by być równie spektakularne, co te, które zaprezentował Jim Lee w „Hush”, ale na pewno miłośnicy dobrej kreski będą usatysfakcjonowani.
Na deser otrzymujemy przedruk zeszytu „Detective Comics” (vol. 1) # 411 z 1971 roku, w którym zadebiutowała Talia al Ghul. Choć sama fabuła nie jest porywająca i cechuje ją naiwność epoki (jak choćby to, że Batman w pełnym umundurowaniu – czyli łącznie z płaszczem – przebiera się za niepozorną staruszkę), to jednak warto się z nią zapoznać, by zobaczyć, jak bardzo ewoluowała i zyskała na znaczeniu postać córki Ra′sa. Tu jest naiwną, ładną dziewczyną, którą da się lubić, bo przecież to nie jej wina, że jej ojcem jest bezwzględny ekoterrorysta. Podobieństwa do niektórych bohaterek serii o Jamesie Bondzie są jak najbardziej na miejscu.
„Batman i syn” jest pozycją niewątpliwie istotną z punktu widzenia historycznego, wywracającą świat Nietoperza do góry nogami. Niemniej jako osobna pozycja, wyrwana z kontekstu nie porywa, a brak domknięcia istotnych wątków może nawet rozczarować. Wystawiona ocena jest więc nieco zawyżona, ale to ze względu na potencjał tkwiący w Damianie i odwagę scenarzysty.



Tytuł: Wielka Kolekcja DC #5: Batman: Batman i Syn
Scenariusz: Grant Morrison
Data wydania: 19 października 2016
Rysunki: Andy Kubert
Wydawca: Eaglemoss
Cena: 39,99
Gatunek: superhero
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

123
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.