powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CLXIII)
styczeń-luty 2017

50 najlepszych filmów 2016 roku
ciąg dalszy z poprzedniej strony
‹Lament›
‹Lament›
10. Lament
(2016, reż. Hong-jin Na)
W kontekście polskiego repertuaru kinowego południowokoreański „Lament” jawi się trochę jak jego protagonista – przypadkowy heros podejmujący nierówną walkę z dużo potężniejszymi siłami, cichy bohater roku.
„Lament” stanowi poniekąd kontynuację klimatów, do jakich przyzwyczaił nas Na Hong-jin w swoich wcześniejszych brutalnych thrillerach, jak „W pogoni” o alfonsie ścigającym wielokrotnego zabójcę prostytutek czy „Morze Żółte” o taksówkarzu poszukującym zaginionej żony. Zarazem jednak reżyser eksploruje nowe tereny – twardemu realizmowi od początku towarzyszy aura tajemniczości, a w miarę upływu czasu, gdy na fabularnej szachownicy przybywa pionków, jak katolicki ksiądz czy ekscentryczny egzorcysta, klasyczny hitchcockowski suspens coraz mocniej nasiąka metafizyką. Jednocześnie reżyser w pierwszym akcie funduje nam elementy absurdu i slapsticku – i to nie w tonie lekko komediowym, ale takim, który zrywa przeponę, nie burząc gęstej atmosfery niepokoju; symbioza grozy i humoru jest tu niezwykła nawet jak na unikatową w tym względzie specyfikę kinematografii azjatyckich.
Wielopoziomowy, niespotykanie sugestywny, wybitnie oryginalny – „Lament” trwa bite dwie i pół godziny, ale warto mu poświęcić każdą minutę. Odpłaci niezapomnianymi wrażeniami.
‹Scena ciszy›
‹Scena ciszy›
9. Scena ciszy
(2014, reż. Joshua Oppenheimer)
Po świetnie przyjętej „Scenie zbrodni” Joshua Oppenheimer ponownie ukazuje wciąż odczuwalne skutki krwawego przewrotu dokonanego przez indonezyjskie szwadrony śmierci w 1965-66 roku. Tym razem nie robi tego jednak samodzielnie – w „The Look of Silence” towarzyszy bratu okrutnie zamordowanego człowieka, który postanawia zwrócić się do ludzi bezpośrednio odpowiedzialnych za jego śmierć. Wśród osób wymienionych w napisach końcowych „The Look of Silence” zamiast nazwisk ekipy często widnieje jedno słowo – anonim. Już samo to uwidacznia jak drażliwe tematy porusza pochodzący z Teksasu reżyser. Dla wielu ludzi w Indonezji przetrwanie oznacza ciągłe przebywanie w otoczeniu dawnych katów, z których większość żyje w bogactwie i sprawuje państwowe urzędy, oznacza to więc także zmowę milczenia wokół wydarzeń z tamtych lat. Osoby, z którymi rozmawia przypominają Trzy mądre małpki – nie chcą słyszeć, nie chcą mówić i z całą pewnością nie chcą widzieć nic złego. To, że główny bohater jest… okulistą badającym wzrok zarówno ofiarom, jak i oprawcom wydaje się ponurym żartem.
Oppenheimer, obcokrajowiec usiłujący zrozumieć nieznany kraj, tym razem zyskał pomocnika, który na własnej skórze doświadczył piętna tamtego okresu – okulistę Adiego, którego brat Ramli został zamordowany przez członków szwadronów śmierci jeszcze przed jego narodzinami stając się niejako symbolem okrucieństwa „rewolucjonistów”.
W „The Look of Silence” Adi ogląda nakręcone przez Oppenheimera materiały dotyczące jego brata, a następnie rusza do domów podstarzałych katów, by z nimi porozmawiać. Słuchając wciąż tych samych odpowiedzi i powtarzanych jak mantra usprawiedliwień zaczyna tracić cierpliwość. Jego dociekliwość szybko zmywa z twarzy uśmiechy – nagle „robi się późno”, rozmówcy wyrzucają filmowców z domu, odrywają przyczepione mikrofony. „Zadajesz głębsze pytania niż Joshua” – powie mu były dowódca jednego ze szwadronów. „To mi się nie podoba.”
Warto zaznaczyć, że „The Look of Silence” to nie tylko film o katach, ale też o ofiarach, które żyjąc w ciągłym strachu przed piastującymi urzędy państwowe mordercami nie upominają się o sprawiedliwość i o rodzinach udających przed sobą nawzajem, że przeszłość ojców i dziadków jest im nieznana. Na równi wstrząsający ze „Sceną zbrodni” film wydaje się dzięki temu bardziej wzruszający i bardziej intymny. Sceny przedstawiające schorowanych rodziców Adiego, wciąż żyjących pośród morderców syna i wierzących, że ofiary zemszczą się dopiero na tamtym świecie, lub reakcje rodzin na rewelację, że zniedołężniały ojciec miał w zwyczaju pić krew swoich ofiar, by uchronić się przed szaleństwem to kino najwyższej próby.
‹Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham›
‹Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham›
8. Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
(2016, reż. Paweł Łoziński)
Chciałoby się napisać, że to dokument, ale jednak nie byłaby to do końca prawda – o zabiegu, jaki zastosował reżyser, aby uniknąć zarzutów o naruszenie zawodowej etyki, informują tu dopiero napisy końcowe i byłoby czymś nieprzyzwoitym zdradzić tę tajemnicę w krótkiej notce. Z czystym sumieniem można napisać za to, że ten film o psychoterapii dwóch kobiet, matki i córki, to jedna z najciekawszych polskich produkcji tego roku. Bohaterki próbują przy pomocy krakowskiego psychologa Bogdana de Barbaro naprawić relację zatrutą przez wzajemne żale, samotność i niezrozumienie. Film składa się z pięciu spotkań kobiet z terapeutą – każdego niezwykle emocjonalnego, obfitującego w łzy, zbyt mocne słowa, ale i mozolny wysiłek służący nie tyle temu, by w finale wreszcie paść sobie w ramiona (na szczęście Łoziński oszczędza nam kiczu łzawego happy endu), co spojrzeć na drugą osobę z innej perspektywy i wypracować odrobinę porozumienia, nad którym najtrudniejsza praca czeka po wyjściu z gabinetu. De Barbaro cierpliwie słucha opowieści swoich pacjentek, czasem hamuje, gdy wydaje się, że słowa „kocham cię” załatwiają sprawę, czasem nakłania do wycofania jakiegoś stwierdzenia, ponownego przemyślenia jakiejś kwestii. Łozińskiemu udaje się w przekonujący sposób pokazać jak „słowa mają znaczenie” – i że wbrew intuicji, czasem pierwsze, co nam ślina na język przyniesie, to, co spontaniczne, wcale nie musi najlepiej trafiać w sedno. W „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” jest wręcz przeciwnie – wypowiedziane w emocjach myśli bohaterek poddane żmudnej obróbce nie tracą na autentyczności, a i zdają się lepiej ujmować istotę problemu.
Chwilami jednak nawet tak udany film budzi wątpliwości: słuchając opowieści pacjentek mamy wrażenie, że zbyt wiele w nich ogólników, a nadmiar emocji ukrywa zaskakujący niedostatek społecznego i ekonomicznego kontekstu. Dzięki temu „Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham” niby ułatwia identyfikację z bohaterkami, w końcu każdy był kiedyś trochę samotny i niezrozumiany, ale jednocześnie taki poziom ogólności powoduje, że ostatecznie niewiele wiadomo o samych kobietach i w kilku momentach seansu można sobie zadać pytanie „ale właściwie co takiego się stało?”. Z tego powodu trudno też kupić gładkie zakończenie – nie wiadomo, w którym momencie i dlaczego między matką i córką coś zaskoczyło na tyle, że nad przepaścią nie do zasypania pojawił się jakiś pomost (tu najbardziej widać, że ów koncept, którego ujawnić nie wypada, nie we wszystkim zdaje egzamin).
‹Creed. Narodziny legendy›
‹Creed. Narodziny legendy›
7. Creed. Narodziny legendy
(2015, reż. Ryan Coogler)
„Creed” burzy status quo już samym tytułem. To film powstały na styku trzech wartości: hollywoodzkiego crowd-pleasera, kina niezależnego oraz nowej fali afroamerykańskiego rewizjonizmu. Symboliczne przekazanie pałeczki przez Sylvestra Stallone’a, który schodzi na drugi plan aktorski, ale także po raz pierwszy nie figuruje jako scenarzysta, nie jest jedynie zmianą warty w obrębie cyklu, lecz również odpowiedzią na przemiany demograficzne w Stanach.
Reżyser Ryan Coogler znalazł sposób, by młodego Adonisa Creeda uczynić postacią pasującą zarówno do uniwersum Rocky’ego, jak i do realiów „Fruitvale Station”, swojego głośnego debiutu sprzed trzech lat. Z Oscarem Grantem z tamtego filmu łączy Adonisa nie tylko osoba fantastycznego aktora Michaela B. Jordana, ale cały zestaw kulturowo-społecznych obciążeń, ze samospełniającym się proroctwem na czele.
‹Syn Szawła›
‹Syn Szawła›
6. Syn Szawła
(2015, reż. László Nemes)
W jednym z wywiadów udzielonych po otrzymaniu nagrody w Cannes László Nemes wyjawił, że kręcąc swój reżyserski pełnometrażowy debiut, w dużej mierze inspirował się nakręconym trzy dekady wcześniej legendarnym wojennym dramatem Elema Klimowa „Idź i patrz”. I rzeczywiście, jest w „Synu Szawła” przerażająca scena, która jednoznacznie kojarzy się ze wspomnianym arcydziełem kinematografii radzieckiej. Poza tym Węgier oparł swoją historię na faktach. Prawdziwa jest sekwencja, w której więźniowie starają się na zdjęciach udokumentować popełniane przez nazistów zbrodnie (takowe wykonano w sierpniu 1944 roku), jak i bunt w krematorium (do którego doszło dwa miesiące później). O sile dzieła Nemesa decyduje jeszcze jeden element – nietypowy sposób realizacji. Zdjęcia kręcone są z ręki, kamera najczęściej podąża za głównym bohaterem, widzimy więc przede wszystkim jego plecy i kontury głowy. Pole widzenia tego, co dzieje się dokoła niego, zostaje zawężone, na dodatek kadry są nieostre. Dzięki temu węgierski reżyser może uniknąć epatowania obrazami nieludzkich zbrodni, choć są one oczywiście na tyle zarysowane, że wystarczy, aby wrażliwszy widz przeżył traumę. Wybierając się do kina, warto pamiętać, że mamy do czynienia z obrazem znacznie różniącym się od „Pianisty” czy „W ciemności”; w „Synu Szawła” László Nemes postawił bowiem na skrajny naturalizm. Seans może tym samym sprawić potworny ból.
‹Zwierzogród›
‹Zwierzogród›
5. Zwierzogród
(2016, reż. Byron Howard, Rich Moore, Jared Bush)
„Zwierzogród” okazuje się nad wyraz mądrą metaforą tak współczesnej Ameryki – zafiksowanej na punkcie równości, a zarazem skonfliktowanej rasowo i klasowo, z perspektywą prezydentury Trumpa – jak i świata w ogóle, nieradzącego sobie z kryzysem migracyjnym, podstawowymi prawami człowieka, problemem ksenofobii. Niekiedy padające z ekranu aluzje tyczą się symultanicznie skali lokalnej i globalnej, jak wtedy gdy bohaterowie trafiają do niebezpiecznej dzielnicy na wzór nowojorski, ale rządzonej przez gang rosyjskich białych niedźwiedzi. Czasem kontekst jest wyłącznie amerykański – w jednej ze scen Judy poucza pokojowo nastawionego drapieżnika, że tylko króliki mogą się wzajemnie nazywać „słodziakami”. Pojawiają się także, co wciąż niezwykłe u Disneya, podteksty o sytuacji mniejszości seksualnych. I już nie tak subtelnie, aczkolwiek nie bez wdzięku podjęte zagadnienie kuriozalnego strachu prawicowców przed „mniejszością rządzącą większością”. Twórcy uwznioślają rolę grup nieuprzywilejowanych, propagują pracę u podstaw i sprawiedliwość ekonomiczną, piętnują biurokrację i nadużycia władzy. Zostawiając już zaś na boku ważkie kwestie polityczne, społeczne, kulturowe, nie można nie zauważyć, że „Zwierzogród” to również świetny… kryminał. Może nie od razu „Chinatown”, do którego w pewnym momencie nawiązuje (jak i do „Ojca chrzestnego” czy „Breaking Bad”), niemniej tak udanego króliczego kina noir nie było przynajmniej od czasu „Kto wrobił królika Rogera?”. Poważnie – są tu sceny zaskakująco mroczne, choć dominuje jednak kolorowy frenetyzm à la „Lego przygoda” i rodzice kilkulatków, o ile nie wyjątkowo nadwrażliwych, nie mają się czego obawiać.
‹Nowy początek›
‹Nowy początek›
4. Nowy początek
(2016, reż. Denis Villeneuve)
Denis Villeneuve z każdym kolejnym filmem dumnie kroczy ku zapisaniu się w historii kina jako jeden z najbardziej utalentowanych i wrażliwych reżyserów. Autor „Pogorzeliska” czy niedocenionego „Wroga”, swoim najnowszym dziełem, i to w wyjątkowej dla siebie konwencji – science fiction – „Nowym Początkiem”, robi ogromny krok naprzód. Co nie jest aż takim zaskoczeniem, biorąc pod uwagę z jakim reżyserem mamy do czynienia.
Denis Villeneuve jak zwykle prowadzi swoich aktorów z wyczuciem na najmniejszą emocję i zwraca uwagę na każde słowo oraz moment ciszy. Po raz kolejny udowadnia jak mistrzowsko opanował sztukę utrzymywania widza w napięciu, o czym świadczą o tym już pierwsze sceny „Nowego początku”. Nie wchodzi z kamerą wprost w spanikowany przybyciem obcych tłum, nie podsyca tych emocji, jedynie z dala obserwuje sytuację. Niespieszna narracja i powolne najazdy kamery, które są już znakiem rozpoznawczym reżysera pozwalają skupić się na niepewności uczuć, które targają bohaterami, a także… obcymi, którzy nie są tacy, do jakich przyzwyczaiło nas Hollywood. Nie jest to inwazja, nie są to też zwykłe odwiedziny. Naukowcy? Za mało ciekawscy. Turyści? Na te pytania próbują odpowiedzieć sobie bohaterowie filmu.
Bez wątpienia jest to film tej samej wagi dla naszych czasów, co niegdyś „Bliskie spotkania trzeciego stopnia” Spielberga. „Nowy początek” nawiązuje o wiele bliższy kontakt, niż Jodie Foster w „Kontakcie”, nie aspiruje do naukowego wyjaśniania zjawisk jak „Interstellar”, ale też dużo lepiej radzi sobie z przekazem, że czas jest względny, a uczucia takie jak miłość czy zaufanie, choć nie zawsze łatwe – potrafią oprzeć się jego działaniu. Jest to naprawdę „Nowy początek” i wyjątkowo tym razem polski tytuł oddaje ducha najnowszego filmu Denisa Villeneuve.
‹Służąca›
‹Służąca›
3. Służąca
(2016, reż. Chan-wook Park)
Po rozczarowującym „Stokerze” nakręconym w Hollywood, Park Chan-wook wraca na stare śmieci, do klimatów bliższych słynnej trylogii o zemście. Niemniej kontekst zachodni znów się pojawia – „Służącą” zainspirowała powieść Sarah Waters „Złodziejka”, znana u nas również z serialu BBC z Sally Hawkins. Twórca „Oldboya” przenosi akcję książki z wiktoriańskiej Anglii do Korei w czasach japońskiej okupacji lat trzydziestych. Samozwańczy hrabia (Ha Jung-woo) przy pomocy młodziutkiej oszustki Sook-Hee (fantastyczny debiut Kim Tae-ri) próbuje uwieść Lady Hideko (elektryzująca Kim Min-hee), nieco zdziwaczałą dziedziczkę dzielącą posiadłość z sadystycznym wujem.
Kryminalny wymiar filmu z początku zdaje się powielać wiele utartych schematów, np. z „M jak morderstwo” Hitchocka, jednak w miarę upływu czasu opowieść – podzielona na trzy rozdziały, każdy z innej perspektywy – robi się coraz bardziej zniuansowana tudzież, jak to u Parka, coraz bardziej perwersyjna. W części środkowej intryga ustępuje miejsca mocno eksponowanego erotyzmowi, by w finale powrócić ze zdwojoną siłą.
W swych zagmatwanych relacjach Hideko i Sook-Hee przypominają po trosze Bette Davis i Joan Crawford, po trosze parę kochanek z niedocenianego „Duke of Burgundy” – z tą różnicą, że sceny erotyczne w „Służącej” są bardziej intensywne, a fetysze – dużo bardziej osobliwe, by przywołać choćby symulowanie seksu z drewnianym manekinem lub zaspokajanie poprzez… spiłowywanie zęba. Nawet jednak w tych najbardziej „kinky” momentach, miłość lesbijska/kobieca pozostaje ukazywana zmysłowo i zaskakująco subtelnie. Stanowi zarazem kontrapunkt dla seksualnych zachowań mężczyzn – żałosnych, groteskowych, odrażających.
Ostatecznie „Służąca” okazuje się fascynującym thrillerem erotycznym o silnie feministycznym wydźwięku, ale też – a może: przede wszystkim – jednym z najpiękniejszych romansów ostatnich lat.
‹Mustang›
‹Mustang›
2. Mustang
(2015, reż. Deniz Gamze Ergüven)
W pełnometrażowym debiucie, reżyserka Deniz Gamze Erqüven pewną ręką kreśli przejrzysty i bezpośredni portret ograniczenia ludzkiej woli, z którym w „Mustangu” ma się do czynienia na co dzień. W znakomicie wyważonym dramacie umiejętnie dawkuje proporcje gatunków, mieszając młode bohaterki, pasujące bardziej do kina młodzieżowego ze społecznym dramatem. Nie ma tu jednakże ucieczki do zawoalowanych metafor, stąd przed widzem kładzie się obrazki desperacji – jedna z sióstr woli przespać się z przypadkowym chłopakiem pod nieobecność wuja, by stracić tak cenione przed ślubem dziewictwo. Inna planuje czym prędzej czmychnąć do Stambułu samochodem, nawet jeśli nie wie, jak je prowadzić.
„Mustang” nie jest jednakże kinem osadzonym w czarno-białych emocjach. To pełna panorama zmieniającej się Turcji: od tej nowoczesnej, goniącej za zachodnimi standardami, do funkcjonującej z nią na równej płaszczyźnie krainy przykrytej płaszczykiem poszanowania tradycji, w rzeczywistości dalej tkwiącej w wielu miejscach w conajmniej XIX wieku. Jednakże w swojej ocenie nie tyle atakuje i zwalcza skostniałe zwyczaje, co staje w obronie tych, którzy chcą prowadzić swoje życie po swojemu, a nie tylko je po prostu przeżyć.
‹Paterson›
‹Paterson›
1. Paterson
(2016, reż. Jim Jarmusch)
Jak to w typowych amerykańskich snujach, którym Jarmusch nieformalnie patronuje, nie dzieje się nic i dzieje się wszystko. Paterson codziennie przedziera się przez, jak sam to określa, „tryliony molekuł”, podczas gdy inne tryliony pozostają z boku, nietknięte, dopiero czekając na odkrycie (lub nie). Molekuły, z którymi Paterson wchodzi w interakcje, to miejsca, przedmioty, a nade wszystko ludzie. Pasażerowie, których podsłuchuje niby mimowolnie, a jednak z autentycznym zaciekawieniem, podobnie jak bohater „Taxi” Panahiego. Raper (Method Man) ćwiczący w pralni nowe zwrotki. Barman (Barry Shabaka Henley) sypiący anegdotami o sławach pochodzących z Paterson, od Allena Ginsberga przez Lou Costello po Fetty’ego Wapa.
Jarmusch pozostaje jednak zbyt inteligentnym twórcą tudzież zbyt bystrym obserwatorem, by zadowalać się li tylko serwowaniem pięknych banałów rodem z piosenki Sylwii Grzeszczak o cie-sze-niu-się-z-ma-łych-rze-czy. Jego bohater lubi swoją rutynę, ale bywa też nią rozczarowany. Bezsprzecznie kocha żonę, ale bywa też zmęczony jej bezustannym entuzjazmem.
Driver wspaniale wygrywa te niuanse. Nigdy nie wiemy, jak głęboka frustracja siedzi w Patersonie, niemniej postać często balansuje na granicy wybuchu. I jeśli nie eksploduje, to dlatego, że szczerze docenia swoje „obiektywnie” dobre życie – oddaną żonę, przyzwoitą pracę, dzięki której może służyć własnej społeczności, wreszcie poezję, w której znajduje wytchnienie od zapętlonego Dnia Świstaka. To nic innego, jak szczęśliwe sprzężenie tych wszystkich elementów daje bohaterowi siłę, wewnętrzny spokój zen niczym u drobnomieszczańskiej, pacyfistycznej wersji Ghost Doga.
Wszyscy jesteśmy Patersonami – zdaje się ostatecznie mówić Jarmusch – a nasz obraz w społeczeństwie tworzymy nie tyle my sami, ile molekuły miejsc, przedmiotów, ludzi, jakimi się otaczamy. I oby to były dobre molekuły.
• • •
Zestawienie przygotowali: Marta Bałaga, Karolina Ćwiek-Rogalska, Agnieszka Szady, Piotr Dobry, Grzegorz Fortuna, Gabriel Krawczyk, Karol Kućmierz, Jarek Robak, Krzysztof Spór, Konrad Wągrowski, Kamil Witek.
Zwycięzcy plebiscytu „Esensji” w minionych latach:
  • 2015 – Mad Max. Na drodze gniewu
  • 2014 – Strażnicy Galaktyki
  • 2013 – Django
  • 2012 – Mistrz
  • 2011 – Drive
  • 2010 – Incepcja
  • 2009 – Avatar
  • 2008 – Mroczny Rycerz
  • 2007 – Prestiż
  • 2006 – Tajemnica Brokeback Mountain
  • 2005 – Historia przemocy
  • 2004 – Władca Pierścieni: Powrót Króla
  • 2003 – Godziny
  • 2002 – Władca Pierścieni: Drużyna pierścienia
  • 2001 – Magnolia



Tytuł: Nienasyceni
Tytuł oryginalny: A Bigger Splash
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 20 maja 2016
Reżyseria: Luca Guadagnino
Zdjęcia: Yorick Le Saux
Scenariusz: David Kajganich
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Czas trwania: 124 min
Gatunek: dramat, kryminał
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Brooklyn
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 19 lutego 2016
Reżyseria: John Crowley
Zdjęcia: Yves Bélanger
Scenariusz: Nick Hornby
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Irlandia, Kanada, Wielka Brytania
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Serce psa
Tytuł oryginalny: Heart of a Dog
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 30 września 2016
Reżyseria: Laurie Anderson
Scenariusz: Laurie Anderson
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, USA
Czas trwania: 75 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Fúsi
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 19 lutego 2016
Reżyseria: Dagur Kári
Zdjęcia: Rasmus Videbæk
Scenariusz: Dagur Kári
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Dania, Islandia
Czas trwania: 94 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nawet góry przeminą
Tytuł oryginalny: 山河故人 [Shan he gu ren]
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 4 marca 2016
Reżyseria: Zhangke Jia
Scenariusz: Zhangke Jia
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Chiny, Francja, Japonia
Czas trwania: 131 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Skarb
Tytuł oryginalny: Comoara
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 3 czerwca 2016
Reżyseria: Corneliu Porumboiu
Zdjęcia: Tudor Mircea
Scenariusz: Corneliu Porumboiu
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Rumunia
Czas trwania: 89 min
Gatunek: komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Egzamin
Tytuł oryginalny: Baccalauréat
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 25 listopada 2016
Reżyseria: Cristian Mungiu
Scenariusz: Cristian Mungiu
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Rumunia
Czas trwania: 128 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Mów mi Marianna
Dystrybutor: Solopan
Data premiery: 29 stycznia 2016
Reżyseria: Karolina Bielawska
Zdjęcia: Kacper Czubak
Scenariusz: Karolina Bielawska
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 75 min
Gatunek: dokument, dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Anomalisa
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 22 stycznia 2016
Zdjęcia: Joe Passarelli
Scenariusz: Charlie Kaufman
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 90 min
Gatunek: animacja, fantasy, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Doktor Strange
Tytuł oryginalny: Doktor Strange
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 26 października 2016
Reżyseria: Scott Derrickson
Zdjęcia: Ben Davis
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kapitan Ameryka: Wojna bohaterów
Tytuł oryginalny: Captain America: Civil War
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 6 maja 2016
Zdjęcia: Trent Opaloch
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, SF, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zwierzęta nocy
Tytuł oryginalny: Nocturnal Animals
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 18 listopada 2016
Reżyseria: Tom Ford
Zdjęcia: Seamus McGarvey
Scenariusz: Tom Ford, Austin Wright
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 117 min
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Jestem mordercą
Dystrybutor: Next Film
Data premiery: 4 listopada 2016
Reżyseria: Maciej Pieprzyca
Zdjęcia: Paweł Dyllus
Scenariusz: Maciej Pieprzyca
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 117 min
Gatunek: kryminał, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Dope
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 1 kwietnia 2016
Reżyseria: Rick Famuyiwa
Zdjęcia: Rachel Morrison
Scenariusz: Rick Famuyiwa
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 103 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Barany. Islandzka opowieść
Tytuł oryginalny: Hrútar
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 12 lutego 2016
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Dania, Islandia, Norwegia, Polska
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Lobster
Tytuł oryginalny: The Lobster
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 26 lutego 2016
Reżyseria: Yorgos Lanthimos
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Grecja, Holandia, Irlandia, Wielka Brytania
Czas trwania: 118 min
Gatunek: komedia, melodramat, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Bone Tomahawk
Dystrybutor: Wistech
Data premiery: 29 kwietnia 2016
Reżyseria: S. Craig Zahler
Zdjęcia: Benji Bakshi
Scenariusz: S. Craig Zahler
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 132 min
Gatunek: dramat, groza / horror, przygodowy, western
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nie oddychaj
Tytuł oryginalny: Don't Breathe
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 2 września 2016
Reżyseria: Fede Alvarez
Zdjęcia: Pedro Luque
Muzyka: Roque Baños
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 88 min
Gatunek: groza / horror, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ostatnia Rodzina
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 30 września 2016
Kraj produkcji: Polska
Gatunek: biograficzny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Big Short
Tytuł oryginalny: The Big Short
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 1 stycznia 2016
Reżyseria: Adam McKay
Zdjęcia: Barry Ackroyd
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 130 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Babka
Tytuł oryginalny: Grandma
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 29 kwietnia 2016
Reżyseria: Paul Weitz
Zdjęcia: Tobias Datum
Scenariusz: Paul Weitz
Muzyka: Joel P. West
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 79 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Cloverfield Lane 10
Tytuł oryginalny: 10 Cloverfield Lane
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 22 kwietnia 2016
Reżyseria: Dan Trachtenberg
Zdjęcia: Jeff Cutter
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: dramat, kryminał, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nice Guys. Równi goście
Tytuł oryginalny: The Nice Guys
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 20 maja 2016
Reżyseria: Shane Black
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: kryminał, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Miara człowieka
Tytuł oryginalny: La loi du marché
Dystrybutor: Against Gravity
Data premiery: 22 stycznia 2016
Reżyseria: Stéphane Brizé
Zdjęcia: Eric Dumont
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Przyjaźń czy kochanie?
Tytuł oryginalny: Love & Friendship
Dystrybutor: Forum Film
Data premiery: 24 czerwca 2016
Reżyseria: Whit Stillman
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, Holandia, Irlandia, USA
Czas trwania: 92 min
Gatunek: dramat, komedia, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Kubo i dwie struny
Tytuł oryginalny: Kubo and the Two Strings
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 2 grudnia 2016
Reżyseria: Travis Knight
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 101 min
Gatunek: animacja, familijny, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Spotlight
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 5 lutego 2015
Reżyseria: Thomas McCarthy
Muzyka: Howard Shore
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 128 min
Gatunek: biograficzny, dramat, historyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Wołyń
Dystrybutor: Forum Film
Data premiery: 7 października 2016
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Polska
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nienawistna ósemka
Tytuł oryginalny: The Hateful Eight
Dystrybutor: Forum Film
Data premiery: 15 stycznia 2016
Reżyseria: Quentin Tarantino
Scenariusz: Quentin Tarantino
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 187 min
Gatunek: western
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Aż do piekła
Tytuł oryginalny: Hell or High Water
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 2 września 2016
Reżyseria: David Mackenzie
Zdjęcia: Giles Nuttgens
Scenariusz: Taylor Sheridan
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 102 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Komunia
Data premiery: 25 listopada 2016
Reżyseria: Anna Zamecka
Scenariusz: Anna Zamecka
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 72 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Łotr 1. Gwiezdne wojny - historie
Tytuł oryginalny: Rogue One: A Star Wars Story
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 15 grudnia 2016
Reżyseria: Gareth Edwards
Zdjęcia: Greig Fraser
Scenariusz: John Knoll, Gary Whitta
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Vaiana: Skarb oceanu
Tytuł oryginalny: Moana
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 25 listopada 2016
Rok produkcji: 2016
Czas trwania: 103 min
Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ave, Cezar!
Tytuł oryginalny: Hail, Caesar!
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 19 lutego 2016
Reżyseria: Ethan Coen, Joel Coen
Zdjęcia: Roger Deakins
Scenariusz: Joel Coen, Ethan Coen
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 100 min
Gatunek: dramat, komedia, musical, muzyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Ja, Daniel Blake
Tytuł oryginalny: I, Daniel Blake
Dystrybutor: M2 Films
Data premiery: 21 października 2016
Reżyseria: Ken Loach
Zdjęcia: Robbie Ryan
Scenariusz: Paul Laverty
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, Wielka Brytania
Czas trwania: 100 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Pokój
Tytuł oryginalny: Room
Dystrybutor: Monolith
Data premiery: 26 lutego 2016
Reżyseria: Lenny Abrahamson
Zdjęcia: Danny Cohen
Scenariusz: Emma Donoghue
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Irlandia, Kanada
Czas trwania: 118 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Carol
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 4 marca 2016
Reżyseria: Todd Haynes
Zdjęcia: Edward Lachman
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 118 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nasza młodsza siostra
Tytuł oryginalny: 海街diary [Umimachi Diary]
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 13 maja 2016
Reżyseria: Hirokazu Koreeda
Zdjęcia: Mikiya Takimoto
Scenariusz: Hirokazu Koreeda
Muzyka: Yôko Kanno
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Japonia
Czas trwania: 128 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Opiekun
Tytuł oryginalny: Chronic
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 29 kwietnia 2016
Reżyseria: Michel Franco
Zdjęcia: Yves Cape
Scenariusz: Michel Franco
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Meksyk
Czas trwania: 93 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Fuocoammare. Ogień na morzu
Tytuł oryginalny: Fuocoammare
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 2 września 2016
Reżyseria: Gianfranco Rosi
Zdjęcia: Gianfranco Rosi
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, Włochy
Czas trwania: 114 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Lament
Tytuł oryginalny: 곡성 [Gokseong]
Dystrybutor: Mayfly
Data premiery: 2 grudnia 2016
Reżyseria: Hong-jin Na
Zdjęcia: Kyung-Pyo Hong
Scenariusz: Hong-jin Na
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Korea Południowa
Czas trwania: 156 min
Gatunek: dramat, fantasy, groza / horror
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Scena ciszy
Tytuł oryginalny: The Look of Silence
Data premiery: 22 kwietnia 2016
Reżyseria: Joshua Oppenheimer
Zdjęcia: Lars Skree
Rok produkcji: 2014
Kraj produkcji: Dania, Finlandia, Norwegia, Wielka Brytania
Czas trwania: 90 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Data premiery: 23 września 2016
Reżyseria: Paweł Łoziński
Zdjęcia: Kacper Lisowski
Scenariusz: Paweł Łoziński
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Polska
Czas trwania: 80 min
Gatunek: dokument
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Creed. Narodziny legendy
Tytuł oryginalny: Creed
Dystrybutor: Forum Film
Data premiery: 6 stycznia 2016
Reżyseria: Ryan Coogler
Zdjęcia: Maryse Alberti
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 95 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Syn Szawła
Tytuł oryginalny: Saul fia
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 22 stycznia 2016
Reżyseria: László Nemes
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Węgry
Czas trwania: 107 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Zwierzogród
Tytuł oryginalny: Zootopia
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 19 lutego 2016
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 108 min
Gatunek: akcja, animacja, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Nowy początek
Tytuł oryginalny: Arrival
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 11 listopada 2016
Reżyseria: Denis Villeneuve
Zdjęcia: Bradford Young
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 116 min
Gatunek: SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Służąca
Tytuł oryginalny: 아가씨 [Ah-ga-ssi]
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 4 listopada 2016
Reżyseria: Chan-wook Park
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Korea Południowa
Czas trwania: 144 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Mustang
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 8 kwietnia 2016
Muzyka: Warren Ellis
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Francja, Katar, Niemcy, Turcja
Czas trwania: 97 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Paterson
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 30 grudnia 2016
Reżyseria: Jim Jarmusch
Zdjęcia: Frederick Elmes
Scenariusz: Jim Jarmusch
Muzyka: Carter Logan
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 113 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

8
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.