 |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Po kiepskim „Zabójcy z sąsiedztwa” bardzo pozytywne zaskoczenie. „Najmroczniejszy sekret” to zgrabnie skrojona powieść psychologiczno-obyczajowa z nieoczekiwanie sympatyczną bohaterką (piszę nieoczekiwanie, bo wcześniejsze postacie tej autorki do miłych raczej nie należały). Co prawda thrillera tu niewiele (nie ma charakterystycznego dla tego gatunku poczucia zagrożenia), a kryminału jeszcze mniej (intryga jest dość prosta i nawet końcowy twist nieszczególnie zaskakuje), ale tu już pretensje należy mieć do wydawców, którzy każdą powieść „z trupem w tle” wciskają w ramy tych dwóch gatunków.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Początek trylogii Lindy Nagaty nie jest dziełem idealnym, ale z pewnością może przypaść do gustu wielbicielom militarnej science fiction. Autorka nakreśliła tutaj całkiem przekonujący obraz nieodległej przyszłości, w której w różnych odległych rejonach świata toczą się lokalne konflikty zbrojne, będące dla światowych potęg okazją do testowania sprzętu wojskowego, a żołnierzom dające możliwość zdobycia doświadczenia bojowego. Ci ostatni mogą zaś korzystać nie tylko z tradycyjnych rodzajów broni, ale również z wszelakich nowinek technologicznych, które sprawiają, że nie są już zwykłymi ludźmi, lecz – przynajmniej częściowo – cyborgami. W szczególności dotyczy to głównego bohatera powieści – porucznika Jamesa Shelleya, który ze względu na odniesione obrażenia zdecydował się na udział w eksperymentalnym wojskowym programie badawczym. Wkrótce możemy się też przekonać, że porucznik jest wyjątkowym żołnierzem nie tylko z tego powodu. Całkiem prawdopodobna bowiem staje się teoria, że Shelley podejmuje prawidłowe decyzje w sytuacjach zagrożenia nie tylko dzięki swemu niezwykłemu instynktowi, lecz najprawdopodobniej otrzymuje on wskazówki od niekontrolowanej przez nikogo sztucznej inteligencji… W dodatku nie jest to bynajmniej ostatnia niespodzianka, jaką przygotowała tutaj dla nas autorka! W „Czerwieni” znajdziemy więc z jednej strony plastycznie nakreślone, tętniące życiem i grozą sceny bitewne (w trakcie walki nie obywa się wszak bez ofiar), z drugiej całkiem zręcznie poprowadzone motywy rodem z cyberpunku. Za ciekawy pomysł należy uznać też to, że w rolach czarnych charakterów w powieści nie zostali obsadzeni ani przeciwnicy z pola bitwy, ani towarzysze broni, lecz przedsiębiorcy wojenni. To oni bowiem prowokują tutaj wybuch kolejnych konfliktów zbrojnych, aby zapewnić odpowiedni popyt na oferowane przez siebie towary i usługi. Możemy się przekonać, że nie przywiązują oni większej wagi do życia ludzkiego (i to odnosi się nie tylko do żołnierzy) czy poczucia patriotyzmu – dla nich liczy się jedynie ich własny interes. Czytelnicy mogą zaś liczyć na pojawienie się dodatkowych emocji w momencie, kiedy okazuje się, że cele właścicielki potężnego koncernu zbrojeniowego nie są do końca zgodne z oczekiwaniami nie tylko głównego bohatera, ale i amerykańskiej armii. Można by wprawdzie ponarzekać, że na tle Shelleya inne postacie wypadają trochę blado, ale nie zmienia to faktu, że „Czerwień” jest całkiem interesującą lekturą.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Była taka scena w „Bartonie Finku”, gdzie kierownik wytwórni tłumaczył bohaterowi, jak powinien napisać scenariusz filmowy zgodnie z ogólnie przyjętymi normami. Choć „Galveston” Pizzolatto czyta się dobrze, to nie sposób oprzeć się wrażeniu, że jest to książka napisana zgodnie z tego rodzaju schematem na powieść noir. Jest bohater, twardziel i zakapior, który z niejednego pieca chleb jadł. Jest komplikacja, która zmusza go do ucieczki. Jest kobieta, którą, wbrew rozsądkowi, zaczyna się opiekować i której nie chce porzucić. Dla bacznych widzów „True Detective” jest też powtarzalne tło Luizjany, z rafineriami, podupadłymi motelami i kopniętymi przez życie ludźmi. Nie oznacza to, że mamy do czynienia z książką złą, czyta się ją bowiem nad wyraz dobrze i widać, że Pizzolatto opanował trudną sztukę stopniowania napięcia. Przeskoki między tym, co dziś a tym, co kiedyś, czynią z powieści nie tylko historię o ucieczce i gangsterskich porachunkach, ale nadają jej nieco głębszy wymiar (wciąż, co prawda, utrzymany w stylistyce konwencji noir).  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Ciekawe połączenie young adult oraz nieco staroświeckiej „ghost story”, trochę typowe (jest oczywiście zagadka z przeszłości), a trochę oryginalne (główny bohater nie jest buntowniczy ani cool, to zwyczajny, mocno pogubiony życiowo dzieciak z rozchwianą psychiką). Całość momentami – zwłaszcza w końcówce – jest może nieco zbyt sentymentalna, ale i tak daje radę: to sympatyczna, wciągająca historia, która powinna się spodobać zarówno nastolatkom, jak i dorosłym lubiącym nastrojowe opowieści o duchach.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Klasyczna dla Wolskiego political fiction, w której humor jest oparty na specyficznie stylizowanym języku, absurdalnych poczynaniach bohaterów i mieszaniu z błotem politycznych przeciwników PiS (tu: BiS, czyli Brawa i Spolegliwości), oczywiście wszystkich podanych pod lekko zniekształconymi nazwiskami, żeby nie wynikła z tego sądowa chryja. Praktycznie jak czytało się jedną tego typu książkę, nie ma potrzeby sięgać po więcej, bo proza jest pisana na jedno kopyto. Tym razem PO (Partia Obiecanek) doprowadza do oddania kraju pod szwedzkie zwierzchnictwo. Ale ponieważ dumny polski naród nie może zdzierżyć niosącego ład i porządek obcego jarzma, w dodatku zaprowadzanego przez muzułmanów (bo naturalnie Skandynawowie są już dawno w swoim kraju w mniejszości), dziwki, kłusownicy, przemytnicy, narkomani i słuchacze turońskiej rozgłośni (bo zamiast Torunia mamy tutaj Turoń) organizują obronę siedziby redemptorystów, zagrzewani do poświęceń przez głaszczącego sarenki i karmiącego wiewiórki Jarosława „Polskę zbaw” Indykiewicza. Dziś książka – chwilami zabawna, a chwilami przypominająca taplanie się w gnoju – jest już z jednej strony mocno nieaktualna i średnio zrozumiała (rotacja polityków jest na tyle duża, że wiele nazwisk trudno do kogokolwiek dopasować), z drugiej zaś niektóre elementy są wręcz zdumiewająco trafne i na czasie, choć może niekoniecznie zgodnie z zamysłem Wolskiego (wycinana jest puszcza nie augustowska, a białowieska, zaś ustawy dostarczane są do sejmu w formie gotowej do przegłosowania nie przez PO, a PiS). Zastanawia natomiast – i mimo wszystko niepokoi – końcowa recepta na podźwignięcie kraju z moralnej i gospodarczej ruiny. Miałoby to być skasowanie wszelkich „idiotycznych regulacji prawnych” i zastąpienie ich biblijnym dekalogiem oraz szczątkową konstytucją…
Tytuł: Londyn z Paddingtonem Tytuł oryginalny: Paddington’s Guide to London Data wydania: 10 maja 2017 ISBN: 978-83-240-4595-2 Format: 146s. 144×205mm Cena: 29,90 Gatunek: non-fiction Ekstrakt: 90%
Tytuł: Już mnie nie oszukasz Tytuł oryginalny: Fool Me Once Data wydania: 15 lutego 2017 ISBN: 978-83-7985-936-8 Format: 416s. 125×195mm Cena: 34,90 Gatunek: kryminał / sensacja / thriller Ekstrakt: 50%
Tytuł: Konklawe Tytuł oryginalny: Conclave Data wydania: 15 marca 2017 ISBN: 978-83-7985-944-3 Format: 336s. 145×205mm Cena: 34,90 Gatunek: kryminał / sensacja / thriller Ekstrakt: 70%
Tytuł: Mroczna Wieża Tytuł oryginalny: The Dark Tower Data wydania: 18 listopada 2015 ISBN: 978-83-7985-589-6 Format: 768s. 140×205mm; oprawa twarda Cena: 44,90 Gatunek: fantastyka, groza / horror Ekstrakt: 70%
Tytuł: Najmroczniejszy sekret Tytuł oryginalny: The Darkest Secret Data wydania: 10 maja 2017 ISBN: 978-83-7985-762-3 Format: 416s. 135×205mm Cena: 34,90 Gatunek: kryminał / sensacja / thriller Ekstrakt: 60%
Tytuł: Czerwień Tytuł oryginalny: The Red Data wydania: 30 sierpnia 2016 ISBN: 978-83-8062-002-5 Format: 416s. 132×202mm Cena: 34,90 Gatunek: fantastyka Ekstrakt: 70%
Tytuł: Galveston Tytuł oryginalny: Galveston Data wydania: 14 października 2014 ISBN: 978-83-64700-20-0 Format: 288s. 135×210mm Cena: 34,90 Gatunek: kryminał / sensacja / thriller Ekstrakt: 70%
Tytuł: Psy Tytuł oryginalny: The Dogs Data wydania: 15 czerwca 2016 ISBN: 978-83-280-2684-1 Format: 320s. 135×202mm Cena: 34,99 Gatunek: dla dzieci i młodzieży, kryminał / sensacja / thriller Ekstrakt: 60%
Tytuł: Post-Polonia Data wydania: 17 maja 2012 ISBN: 978-83-7595-456-2 Format: 212s. 140×205mm Cena: 29,90 Gatunek: obyczajowa Ekstrakt: 50% |