powrót; do indeksunastwpna strona

nr 8 (CLXX)
październik 2017

Smutny komiks o kontestacji
Enki Bilal, Pierre Christin ‹Legendy naszych czasów (wyd.II)›
O „Legendach naszych czasów”, mówi się jako o manifeście pokolenia ′68, rozgoryczonego drogą, w jaką poszedł świat po okresie hipisowskiej rewolucji. Jego autorami są giganci europejskiego komiksu – Enki Bilal i Pierre Christin. Dla tego rysownika był to pierwszy poważny sukces artystyczny i komercyjny. Niedawno Egmont wznowił ten tytuł.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Na album składają się trzy komiksy, jakie ukazały się w latach 1975-1977. Choć określa się je mianem cyklu w zasadzie fabularnie się ze sobą nie łączą. Ich cechami wspólnymi jest społeczna tematyka i postać tajemniczego Białowłosego, który wydaje się być bardziej świadkiem wydarzeń, niż ich bohaterem. Opowieści te wyrosły na fali społecznego niezadowolenia z przemian gospodarczych we Francji. Lata 70. to bowiem czas upadających fabryk, bezrobocia, małych miejscowości zapomnianych przez Boga i tworzenia się potężnej, uprzywilejowanej, obrzydliwie bogatej klasy wyższej.
Głównymi postaciami każdej historii są zwykli ludzie, którzy stają naprzeciwko uprzywilejowanej kasty polityków i biznesmenów nie liczących się ani z ich zdaniem, ani ich losem. W „Rejsie zapomnianych” mamy do czynienia ze zgubnym wpływem na środowisko tajnych eksperymentów wojskowych. W „Statku z kamienia” z biznesowymi decyzjami, które zamieniają w koszmar życie mieszkańców pewnej nadmorskiej miejscowości. Natomiast w „Mieście, którego nie było” z chciwością zarządców jedynej fabryki w okolicy.
Choć Christin wyraźnie wskazuje z którą grupą społeczną sympatyzuje, to jednak nie ma złudzeń i wie, że aby dokonały się zmiany na lepsze, muszą we wszystko zaingerować siły nadprzyrodzone. Tak w każdym razie dzieje się w dwóch pierwszych historiach. Trzecia natomiast z pozoru pozbawiona jest ponadnaturalnych elementów, ale tak naprawdę wydaje się jeszcze bardziej fantastyczna niż pozostałe. Pokażcie mi bowiem takiego dziedzica ogromnej fortuny, który postanowiłby przeznaczyć spadek na stworzenie utopii, w której ludzie żyliby w dobrobycie.
Z dzisiejszego punktu widzenia są to wizje naiwne i niemożliwe do spełnienia już na starcie. Niemniej podane zostały w tak intrygujący sposób, że „Legendy…” czyta się z zapartym tchem. Zwłaszcza dwa pierwsze rozdziały, które mają wyrazistych bohaterów i ciekawiej poprowadzoną fabułę. Z drugiej strony to właśnie w „Mieście, którego nie było” pojawia się ziarno zwątpienia w te wyimaginowane fantazje społeczne, co dodaje opowieści głębi i pozwala inaczej spojrzeć na trylogię.
Warto też zauważyć, że pierwszy album posiada pewnego rodzaju wstęp, w którym zostaje nam przedstawiony Białowłosy. Stał się on wrogiem publicznym numer jeden klasy rządzącej z racji swojej obecności we wszystkich wielkich ruchach społecznych, jakie nawiedzały Francję po II wojnie światowej. O przewrotności scenariusza niech świadczy fakt, że w pewnym momencie wypowiadają się o nim sami autorzy komiksu, tłumacząc, że jest on alegorią oddolnego buntu, co przez rządowych delegatów zostało bezceremonialnie wyśmiane.
Scenariusze Christina zostały rewelacyjnie zilustrowane przez Bilala. Jednych to zapewne zachęci, innych wręcz przeciwnie, ale nie jest to jeszcze ten Bilal, którego znamy chociażby z „Trylogii Nikopola”. Nie uświadczymy tu charakterystycznej dla niego onirycznej atmosfery antyutopii i cyberpunkowych wtrętów. To jeszcze czasy, kiedy szukał swojego stylu i nie stosował tak bardzo symbolicznych kadrów jak później. W żadnym razie nie umniejsza to jego pracy i świetnie koresponduje z baśniowością całości.
Choć Egmont postarał się, by drugie wydanie „Legend naszych czasów” elegancko prezentowało się na półce, opakowując je w twardą okładkę, to jednak nie ustrzegł się przed edytorskimi wpadkami. W „Rejsie zapomnianych” trafiło się kilka stron, w których wyraźnie rozjechały się piksele w czasie druku. Przy tego typu ekskluzywnym wydaniu i odpowiednio wysokiej cenie takie niedopatrzenia nie powinny mieć miejsca.
„Legendy naszych czasów” dziś nieco straciły na aktualności, ale zawsze można na nie spojrzeć przez pryzmat tytułu, jako właśnie rodzaj współczesnych legend, w których jasno mamy pokazany podział na dobro i zło. A ich głównym przesłaniem jest to, by zawsze mieć na uwadze także los tych maluczkich. I to jest przesłanie ponadczasowe.



Tytuł: Legendy naszych czasów (wyd.II)
Tytuł oryginalny: Légendes d’aujoud’hui
Scenariusz: Pierre Christin
Data wydania: sierpień 2017
Rysunki: Enki Bilal
Wydawca: Egmont
ISBN: 9788328127029
Format: 176s. 215x290 mm
Cena: 99,99
Gatunek: obyczajowy, SF
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

65
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.