powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CLXXI)
listopad 2017

Rozmowy z morderczynią
Margaret Atwood ‹Grace i Grace›
W „Grace i Grace” Margaret Atwood po raz kolejny udowadnia, że jest prawdziwą mistrzynią w tworzeniu przekonujących portretów psychologicznych nietuzinkowych kobiet. W trakcie lektury nie brakuje nam emocji, gdyż historia Grace Marks, którą skazano za współudział w morderstwie, okazuje się znacznie bardziej skomplikowana niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Główną bohaterkę – notabene postać autentyczną – poznajemy, kiedy w więzieniu w Kingston odsiaduje wyrok dożywocia za popełnioną zbrodnię. Szybko możemy się przekonać, że jej sprawa nie przez wszystkich jest tak jednoznacznie oceniana. Co jakiś czas pojawiają się nawet petycje w sprawie ułaskawienia Grace, podpisywane przez wiele szanowanych osobistości. Właśnie w celu zdobycia argumentów przemawiających na korzyść skazanej zlecenie otrzymuje doktor Simon Jordan, pochodzący ze Stanów Zjednoczonych młody specjalista od chorób umysłowych. Kobieta twierdzi bowiem, że nie pamięta momentu, kiedy zostali zabici jej pracodawca Thomas Kinnear i jego gospodyni Nancy Montgomery. Grace obciążają wprawdzie zeznania jej wspólnika Jamesa McDermotta, ale nie można przecież wykluczyć, że była ona jedynie bezwolnym narzędziem w jego rękach.
Nic dziwnego więc, że z rosnącym zainteresowaniem śledzimy, jak w trakcie serii spotkań z doktorem Jordanem bohaterka przedstawia koleje swego losu. Trudno byłoby nie przejąć się tą historią, kiedy dowiadujemy się o jej trudnym dzieciństwie spędzonym w Irlandii, następnie emigracji całej rodziny do Kanady i początkowo wcale nie łatwiejszym życiu w nowej ojczyźnie. Z kolei kiedy wreszcie Grace zbliża się w swej opowieści do momentu popełnienia zbrodni, to okazuje się, że w domu Thomasa Kinneara relacje między pracodawcą i służbą były dość skomplikowane, a ofiary z pewnością nie były chodzącymi ideałami. Jednocześnie zauważamy również, że między bohaterką i doktorem Jordanem wytwarza się specyficzna więź. Cały czas mamy wątpliwości co do zdrowia psychicznego Grace oraz jej odpowiedzialności za popełnioną zbrodnię, a jednocześnie odczuwamy coraz większą fascynację tą kobietą, która nie jest bezwolnym obiektem dociekań psychiatry, lecz prowadzi własną grę z tym młodym mężczyzną. Zadziwiające jest również, że bohaterka nie traci nadziei na odmianę losu, mimo uwięzienia w wieku szesnastu lat i perspektywy pozostania za kratkami do końca życia. Możemy się przekonać, że wyrok i trudne przeżycia w więzieniu i domu dla obłąkanych nie tylko nie złamały Grace, ale wręcz wzmocniły jej hart ducha.
W powieści Margaret Atwood naszą uwagę przyciąga w największym stopniu główna bohaterka, ale nie oznacza to, że nie ma tutaj innych intrygujących postaci. Choćby wspomniany już doktor Jordan marzy o stworzeniu własnego szpitala dla umysłowo chorych, ale po upadku firmy ojca młodemu lekarzowi brakuje niezbędnych funduszy. Wbrew namowom matki nie chce się ożenić, ale jednocześnie nie potrafi pozbyć się myśli o seksie. Sprawa Grace jest dla Simona szansą na zdobycie uznania w kręgach medycznych, ale może też być kresem jego marzeń. A jakby tego było mało, to wielkimi krokami nadciąga wojna secesyjna…
Szczególnie interesujące jest obserwowanie osób, które zaangażowały się w działania na rzecz uwolnienia Grace. Słynna morderczyni bowiem niczym magnes przyciąga zwykłych ciekawskich, ludzi dobrej woli i rozmaitych hochsztaplerów. Na przykład dla żony komendanta więzienia to okazja do wykazania się wspaniałomyślnością i odwagą, skoro pozwala więźniarce zostać godną zaufania służącą w swym domu. Z kolei wielebny Verringer posiada spory talent organizacyjny, jednak kieruje się nie tyle troską o zbawienie dusz parafian, lecz próbuje przy okazji zyskać coś dla samego siebie. Przy okazji możemy też przyjrzeć się zwyczajom i modom panującym wśród ludzi z towarzystwa w połowie dziewiętnastego wieku, w szczególności będziemy świadkami zażartych dyskusji na temat spirytyzmu oraz seansu hipnozy. Intrygujące postacie, pełne dramatyzmu wydarzenia oraz przekonująco nakreślony obraz ówczesnych stosunków społecznych sprawiają, że „Grace i Grace” jest naprawdę wciągającą lekturą.



Tytuł: Grace i Grace
Tytuł oryginalny: Alias Grace
Data wydania: 26 października 2017
ISBN: 978-83-8123-080-3
Format: 142×202mm
Cena: 39,90
Gatunek: historyczna, obyczajowa
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Matras.pl
Wyszukaj w
:
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

43
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.