powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CLXXII)
grudzień 2017

Bohema ostro bawi się
Julie Birmant, Clement Oubrerie ‹Pablo›
Pablo Picasso to artysta, który wpłynął na kształt sztuki współczesnej w sposób trudny do przecenienia. Jednak autorów biograficznego komiksu „Pablo” bardziej niż jego twórczość interesuje – niemniej fascynujące – prywatne życie artysty. Czy jednak można w tym przypadku w ogóle oddzielić od siebie obie sfery?
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
‹Pablo›
‹Pablo›
Akcja komiksu rozgrywa się na początku dwudziestego wieku, głównie w Paryżu, choć odwiedzamy także i ojczyznę Picassa. Był to niezwykle burzliwy czas dla młodego twórcy. W kontekście rozwoju jego twórczości obejmuje on tzw. okres błękitny, okres różowy oraz pierwsze próby stworzenia nowego kierunku w malarstwie – znanego dziś jako kubizm. Autorzy koncentrują się jednak nie tyle na rozwoju jego stylu i eksperymentach graficznych, co na pełnym twórczych uniesień i osobistych tragedii życiu prywatnym. Podczas lektury nie mamy zbyt wielu okazji do tego, by przyjrzeć się dziełom Picassa, ale obserwujemy zdarzenia, które miały wpływ na ich powstanie – np. samobójcza śmierć przyjaciela, wizyta w więzieniu dla kobiet Saint-Lazare (okres błękitny), czy fascynacja cyrkiem i artystami cyrkowymi (okres różowy). Jednak same obrazy Picassa pojawiają się tylko sporadycznie, zazwyczaj są gdzieś w tle – widzimy jak nad nimi pracuje, albo obserwujemy je porozrzucane w jego pracowni. W centrum uwagi znajduje się samo życie artysty, które dzielił wówczas ze swoją muzą i partnerką Fernande Olivier. To właśnie ona jest narratorką tej opowieści. Poznajemy ją jeszcze jako Amelię Lang, gdy porzucona przez rodzinę, wychowywana przez chciwą ciotkę i uwikłana w nieszczęśliwe małżeństwo, postanawia wreszcie skończyć z takim życiem i ucieka do Paryża. Tu staje się modelką, muzą i kochanką artystów. Tu także poznaje młodego Picassa, który z miejsca się w niej zakochuje.
Dalej obserwujemy ich burzliwe życie – pełne namiętności i emocji oraz obfitujące w rozstania i powroty. Widzimy jak wspólnie przeżywają twórcze rozterki i zanurzają się w życiu bohemy. W komiksie bowiem główną rolę odgrywa nie tylko Picasso, ale także szereg innych osób tworzących ówczesne paryskie środowisko artystyczne. Zresztą już same tytuły poszczególnych albumów składających się na wydanie zbiorcze na to wskazują: „Max Jacob”, „Appolinaire”, „Matisse”. Dopiero czwarty album nosi tytuł „Picasso”, co można interpretować jako opis skomplikowanej drogi artysty do odnalezienia własnego stylu, która prowadziła przez przyjaźń z Maxem Jacobem i Guillaumem Apolinairem oraz artystyczną rywalizację z Henrim Matissem. Na planszach komiksu pojawiają się dziesiątki innych postaci, ważnych dla twórczości Picassa – np. uwieczniona na jednym z jego portretów Gertrude Stein.
Żywiołowość i twórczy entuzjazm paryskiej bohemy znajduje swoje odzwierciedlenie w graficznej warstwie komiksu. Rysunki Clémenta Oubriere stanowią bowiem interesujące połączenie realizmu i groteskowości. Za pomocą żywiołowej, nieco rozchwianej, delikatnej kreski rysownik przedstawia Paryż, jako surrealistyczne miasto nieustannie tętniące artystycznym życiem. Rysowane przez niego postacie choć podobne do swoich pierwowzorów mają w sobie jednocześnie coś groteskowego. Ich wygląd i sposób bycia świadczą dobitnie o tym, że wszyscy żyją na granicy świata rzeczywistego i własnych kreacji artystycznych, nie zawsze zdając sobie sprawę, gdzie aktualnie się znajdują. Obrazu całości dopełniają przytłumione i nieco brudne kolory Sandry Desmazeries. Warto odnotować, że autorzy rysunków nie silą się na to, by na planszach oddać specyfikę dzieł Picassa, co wydaje się tu zabiegiem rozsądnym. Trudno bowiem wyobrazić sobie, by taka próba mogła zakończyć się powodzeniem, nawet jeśli opowieść dotyczy relatywnie krótkiego okresu życia artysty. Wiadomo przecież, że właśnie w tym czasie nieustannie zmieniał on sposób tworzenia obrazów poszukując nowych środków wyrazu i nowego stylu.
Komiks Julie Birmant i Clément Oubrerie to kolejna w ofercie wydawnictwa Timof i Cisi Wspólnicy wartościowa propozycja dla miłośników malarstwa i biografii wielkich artystów. Teraz obok „Vincenta i van Gogha”, „Boscha”, „Muncha” oraz przekrojowego „Z biegiem sztuki” można będzie postawić „Pablo” (i miejmy nadzieję, że warto także zarezerwować miejsce na kolejne podobne pozycje). Ta poetycka opowieść pozwala zanurzyć się w fascynujący świat paryskiej bohemy, dla której nie istniał podział na życie i sztukę. Picasso i inni twórcy pojawiający się na planszach komiksu żyli intensywnie i równie intensywnie tworzyli swoje dzieła. Spory o sztukę były niezwykle żywiołowe, a będące ich konsekwencją emocje często przenosiły się na inne dziedziny. Dzięki temu, że autorzy zdecydowali się opisać mały wycinek życia Picassa, mogli przyjrzeć mu się dokładnie, ze szczegółami ukazując różne jego aspekty. A że malarski geniusz wiódł bujny i ciekawy żywot, lektura komiksu jest pasjonującym przeżyciem.



Tytuł: Pablo
Scenariusz: Julie Birmant
Data wydania: listopad 2017
ISBN: 9788365527578
Format: 352s. 200x260 mm
Cena: 140,00
Gatunek: historyczny, obyczajowy
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

75
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.