powrót; do indeksunastwpna strona

nr 1 (CLXXIII)
styczeń-luty 2018

Esensja ogląda: Grudzień 2017 (4)
Konrad Wągrowski
ciąg dalszy z poprzedniej strony
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Wojna o Planetę Małp›
‹Wojna o Planetę Małp›
Wojna o Planetę Małp
(2017, reż. Matt Reeves)
Konrad Wągrowski [80%]
Trylogia prequeli prowadzi nas w kierunku, którego się spodziewamy, a każdy z filmów ma nieco inny klimat. „Geneza planety małp” to klasyczne SF o nieudanym eksperymencie i Frankensteinie wydostającym się spod kontroli (abstrahując już od faktu, że Cezar jest od Frankensteina nieco ładniejszy i sympatyczniejszy), „Ewolucja planety małp” to z kolei bardziej kino polityczne o walce o władzę i próbie sił między dwiema jeszcze nie do końca zantagonizowanymi rasami. Natomiast „Wojna o planetę małp”, cóż, zaskoczyła mnie. Spodziewałem się klasycznego kina wojennego, a otrzymałem zaskakujące nieco połączenie „Czasu apokalipsy”, „Wielkiej ucieczki”, kina obozowego, a skojarzenia miałem również z „Terminatorem” (z Cezarem w roli Johna Connora, który uczy swój lud stawiać opór). O ile dwie wcześniejsze części były dosyć przewidywalne, o tyle w przypadku „Wojny” miałem wciąż wrażenie, że film prowadzi mnie w niespodziewaną stronę. I jest to jego niewątpliwa zaleta. W poprzednich filmach jasno były określone ludzkie postacie, z którymi trzeba było sympatyzować. Tymczasem tutaj wszyscy ludzie to nieprzyjaciele (poza małą Novą), a przez długie minuty ludzi w ogóle nie ma na ekranie i oglądamy tylko małpy. Ale oczywiście to owoc dwóch poprzednich filmów, które wykreowały Cezara na jednego z najciekawszych bohaterów współczesnej SF i pozwoliły na pełną identyfikację z nim.
„Wojna o planetę małp” to film niewątpliwie dobry, ale nie zaszkodziłoby mu skrócenie o pół godziny, a finałowe rozstrzygnięcie z lawiną to już jawne pójście na łatwiznę. Nie zachwyciło mnie też wstawianie na siłę nawiązania do Novy. Przecież Taylor z ekipą powrócą dopiero za dwa tysiące lat, ta dziewczynka z Novą z filmu Schaffnera nie może mieć nic wspólnego.
Jak zwykle w tej trylogii mamy tu kapitalne zdjęcia. Tym razem, dla odmiany, mroźnych zimowych krain. Ale pod względem scen akcji cała trylogia zaprzecza idei blockbusterów. Bo przecież w żadnych z filmów nie ma taniego efekciarstwa, sceny akcji są nieliczne, niedługie i jakby dodane w tle, pokazując, że widowiskowość nie jest wcale głównym celem powstania filmów. Tu niby mamy efektowną finałową bitwę, ale ogląda się ją nie jak najważniejszy element finału, ale jako pewnego rodzaju tło dla głównej opowieści. Imponuje mi, jak precyzyjnie cała historia przejęcia planety przez nową rasę została w tej trylogii poprowadzona. Wszystko jest poukładane, logiczne i przekonujące, bez gwałtownych zwrotów i skrótowych rozwiązań. Już dziś mówi się o tym, że to najlepsza trylogia SF od czasu pierwszych „Gwiezdnych wojen”
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Wonder Woman›
‹Wonder Woman›
Wonder Woman
(2017, reż. Patty Jenkins)
Konrad Wągrowski [70%]
Miał być wyścig z Marvelem o największe fortuny, miała być machina do kręcenia kilku mega przychodowych filmów w roku, a nadszedł zimno przyjęty „Człowiek ze Stali”, a potem było jeszcze gorzej – obsypany Złotymi Malinami „Batman vs Superman” i fatalnie – całkiem zresztą słusznie – przyjęty „Legion samobójców”. W tej sytuacji mniej wystawna „Wonder Woman” miała ratować całe uniwersum. Odejście od Snyderowskiego zadęcia, wpuszczenie lżejszych tonów z pewnością wyszło fabule na dobre. Nie żeby była to jakaś rewolucja, nadal mamy patetyczne deklaracje, nadal mamy klisze, ale między Dianą i bardzo fajnie przedstawionym przez Chrisa Pine’a Stevenem Trevorem jest chemia. Która pozwala zapomnieć o dziurach logicznych i całej absurdalnej nieco konstrukcji tego filmu. O ile nie jestem do końca przekonany, czy Gadot dźwignęła w pełni aktorsko złożoną sytuację swej bohaterki, która nagle ze świata mitów trafia do świata współczesnej wojny (choć można ten problem złożyć na barki zbytnio idących na skróty scenarzystów), to na pewno tym filmem potwierdziła trafność castingowej decyzji – czego wcale nie byłem pewny po „Batman vs Superman”, w którym postać Wonder Woman była trochę jak piąte koło u wozu, a sama Gadot nie do końca wiedziała, w jakiej konwencji ma grać. Tymczasem tu jest niewinna, idealistyczna, zdeterminowana, pewna swych racji, ale też, czego nie można pominąć, po prostu posągowo piękna. Feministyczny podtekst jest jednym z głównych tematów filmu, ale nie jestem pewien, czy w pełni dobrze w nim wybrzmiał. Najbardziej chyba w scenach w Londynie, gdzie Diana efektownie wchodzi w męski świat, walcząc o swoją pozycję. Co ciekawe, będąc bohaterką z mitycznej przeszłości, w swych wymaganiach reprezentuje nowoczesność, biegając z tarczą i mieczem, prezentuje idee, które dopiero przebijają się do społecznego dyskursu. Ale w finale ten wątek znika, mamy znów takie dość banalne stwierdzenia o Dobru i Złu leżącym w ludzkiej naturze, sile miłości etc. Czyli taki superbohaterski standard.
Przejdźmy do konkretnych wad. Mamy tu niby film ukazujący pochodzenie Wonder Woman, ale okropnie mało się z niego o jej korzeniach dowiedzieliśmy. Jak właściwie zorganizowane jest to społeczeństwo? Czym się zajmuje poza treningami wojskowymi? Jak wyglądają kwestie starzenia się bohaterek? Diana jest córką Zeusa, ale inne Amazonki nie – więc chyba nie żyją wiecznie? A jeśli umierają, to skąd się biorą nowe bohaterki? Oczywiście, jeśli jesteśmy oczytani, to powinniśmy to wiedzieć – powinni to zapewniać porywani mężczyźni – szkoda, że nikt nie poszedł w tym kierunku (ale rozumiem, PG-13). Skąd w ogóle Diana wie o niewolnictwie? I jak to jest, że ich społeczeństwo zostało stworzone do obrony ludzi, a nie wie nawet, że właśnie za mgiełką szaleje największa wojna w dziejach? Ja rozumiem, że to jest baśń fantasy w alternatywnej rzeczywistości, ale jednak boli trochę spłaszczenie tak złożonego konfliktu, jak I wojna światowa, do walki „źli Niemcy kontra reszta świata”. No i miałem jednak – skoro mówimy o kliszach – poczucie dużego déjà vu. Przecież „Kapitan Ameryka: Pierwsze starcie” jest zbudowany na bardzo zbliżonym pomyśle, tu mamy tylko Aresa zamiast Hydry, Ludendorffa zamiast Red Skulla, i nawet finałowy wątek samolotu niosącego Broń Masowej Zagłady, i poświęcenia bohatera, jest mocno zbliżony. Także finały, w których superbohaterowie ciskają w siebie promieniami i głazami, też mnie trochę już zaczynają nudzić. Podsumowując: ciekawa bohaterka, konkretny przekaz feministyczny, dobre perspektywy na kontynuację, ale nad scenariuszem to jednak można tu było jeszcze popracować.



Tytuł: Blade Runner 2049
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 6 października 2017
Reżyseria: Denis Villeneuve
Zdjęcia: Roger Deakins
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Gatunek: SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Czerwony żółw
Tytuł oryginalny: La tortue rouge
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 23 czerwca 2017
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Japonia
Czas trwania: 80 min
Gatunek: animacja, fantasy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Dunkierka
Tytuł oryginalny: Dunkirk
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 21 lipca 2017
Reżyseria: Christopher Nolan
Scenariusz: Christopher Nolan
Muzyka: Hans Zimmer
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Francja, Holandia, USA, Wielka Brytania
Czas trwania: 107 min
Gatunek: akcja, dramat, historyczny
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%

Tytuł: Dziewczyna bez rąk
Tytuł oryginalny: La jeune fille sans mains
Dystrybutor: Bomba Film
Data premiery: 27 października 2017
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja
Czas trwania: 76 min
Gatunek: animacja
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: Jestem Rosa
Tytuł oryginalny: Como Nossos Pais
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 6 października 2017
Reżyseria: Laís Bodanzky
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Brazylia
Czas trwania: 102 min
Gatunek: dramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Klient
Tytuł oryginalny: فروشنده [Forushande]
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 21 kwietnia 2017
Reżyseria: Asghar Farhadi
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, Iran
Czas trwania: 125 min
Gatunek: obyczajowy, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Mężczyzna imieniem Ove
Tytuł oryginalny: En man som heter Ove
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 14 lipca 2017
Reżyseria: Hannes Holm
Zdjęcia: Göran Hallberg
Scenariusz: Hannes Holm
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Szwecja
Czas trwania: 116 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Nazywam się Cukinia
Tytuł oryginalny: Ma Vie de Courgette
Dystrybutor: Vivarto
Data premiery: 2 czerwca 2017
Reżyseria: Claude Barras
Zdjęcia: David Toutevoix
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, Szwajcaria
Czas trwania: 70 min
Gatunek: animacja, dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Obcy: Przymierze
Tytuł oryginalny: Alien: Covenant
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 12 maja 2017
Reżyseria: Ridley Scott
Zdjęcia: Dariusz Wolski
Muzyka: Jed Kurzel
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Australia, Nowa Zelandia, USA, Wielka Brytania
Cykl: Obcy
Gatunek: SF, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 50%

Tytuł: Sama przeciw wszystkim
Tytuł oryginalny: Miss Sloane
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 2 czerwca 2017
Reżyseria: John Madden
Scenariusz: Jonathan Perera
Muzyka: Max Richter
Rok produkcji: 2016
Kraj produkcji: Francja, USA
Czas trwania: 132 min
Gatunek: dramat, thriller
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Strażnicy Galaktyki vol. 2
Tytuł oryginalny: Guardians of the Galaxy Vol. 2
Dystrybutor: Disney
Data premiery: 5 maja 2017
Reżyseria: James Gunn
Zdjęcia: Henry Braham
Scenariusz: James Gunn
Muzyka: Tyler Bates
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, SF
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Tanna
Dystrybutor: Solopan
Data premiery: 1 września 2017
Zdjęcia: Bentley Dean
Rok produkcji: 2015
Kraj produkcji: Australia, Vanuatu
Czas trwania: 104 min
Gatunek: dramat, melodramat
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%

Tytuł: The Square
Dystrybutor: Gutek Film
Data premiery: 15 września 2017
Reżyseria: Ruben Östlund
Zdjęcia: Fredrik Wenzel
Scenariusz: Ruben Östlund
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Dania, Francja, Niemcy, Szwecja
Czas trwania: 142 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: To
Tytuł oryginalny: It
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 8 września 2017
Reżyseria: Andy Muschietti
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 135 min
Gatunek: dramat, groza / horror
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Uciekaj!
Tytuł oryginalny: Get Out
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 28 kwietnia 2017
Reżyseria: Jordan Peele
Zdjęcia: Toby Oliver
Scenariusz: Jordan Peele
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 104 min
Gatunek: groza / horror, kryminał
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%

Tytuł: Wojna o Planetę Małp
Tytuł oryginalny: War for the Planet of the Apes
Dystrybutor: Imperial CinePix
Data premiery: 28 lipca 2017
Reżyseria: Matt Reeves
Zdjęcia: Michael Seresin
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Gatunek: akcja, dramat, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 80%

Tytuł: Wonder Woman
Tytuł oryginalny: Wonder Woman
Dystrybutor: Warner Bros
Data premiery: 2 czerwca 2017
Reżyseria: Patty Jenkins
Zdjęcia: Matthew Jensen
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 141 min
Gatunek: akcja, fantasy, przygodowy
Wyszukaj w: Kumiko.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

76
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.