powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CLXXIV)
marzec 2018

15 najlepszych komiksów 2017 roku
Tegoroczne podsumowania minionych 12 miesięcy nieco się przeciągają, ale oczywiście nie zapomnieliśmy, że jesteśmy Wam winni wyniki rankingu komiksowego. Oto więc 15 najlepszych komiksów 2017 roku na polskim rynku zdaniem czytelników „Esensji”.
Opowieść Bendisa przywraca wiarę w superbohaterskie historie i chęć obcowania z kolesiami biegającymi po dachach w rajtuzach. Nie znajdziemy to rozdętej do granic absurdu opowieści o kolejnej walce z niewyobrażalnym zagrożeniem rozgrywającej się w szaleńczym tempie w kilku różnych galaktykach. Zamiast tego śledzimy osadzoną w mrocznych zaułkach Hell’s Kitchen, rozwijającą się bardzo wolno, pogłębioną psychologicznie opowieść o ludzkich dramatach. Daredevil Bendisa boryka się z problemami, które już niejeden scenarzysta fundował śmiałkowi w czerwonym stroju, ale tym razem rozgrywa się to wszystko w bardzo specyficznej atmosferze. Opowieść jest mroczna, niejednoznaczna i chwilami dość przygnębiająca. Panuje tu duszna atmosfera wzajemnego braku zaufania udzielająca się wszystkim postaciom. W zasadzie każdy ma tu coś do ukrycia i sam nikomu nie może ufać. Relacja pomiędzy Daredevilem a Urichem („Obudź się”), czy Kingpinem („Wiceszef”) podszyta jest wzajemnymi podejrzeniami. Do tego dochodzi doskonale znany fanom tej postaci motyw groźby ujawnienia tożsamości Daredevila zamieniający życie Matta Murdocka w pasmo niekończących się udręk. Jeśli dodamy do tego dręczące bohatera wyrzuty sumienia związane ze śmiercią Elektry oraz Karen Page, to uzyskamy w miarę pełny obraz koszmarów, jakim musi stawiać czoła każdego dnia.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Powstanie. Film Narodowy” to z jednej strony jeden z najśmieszniejszych komiksów ostatnich miesięcy, z drugiej niesamowicie aktualna bezwzględna satyra na współczesne pojmowanie roli kultury przez politycznych prominentów. Rysowane przez Jacka Świdzińskiego jak zwykle w minimalistycznej formie dzieło jest absolutnie przejrzyste, gdy chodzi o przekaz i obiekty szyderstwa, bawi galerią typów, dialogami i cytatami (które mogłyby wejść do powszechnego użytku) i zaskakuje przewrotną puentą. Świdziński jawi się jako mistrz komiksowej narracji – potrafi dowcip podać w bezpośrednim cytacie, w przemilczeniu, w wielokrotnym powtórzeniu statycznego kadru, w drobnych zmianach kolejnych kadrów, potrafi wrzucić żart jednym mocny stwierdzeniem, ale też dochodzić do pointy przez kilka stron. Nie udało się może nakręcić zapowiadanego Metafilmu Narodowego (choć zakończenie jest groteskowym i ironicznym triumfem produkcji), ale z pewności „Powstaniem” zbliżyliśmy się do stworzenia Narodowego Metakomiksu.
„Totalnie nie nostalgia. Memuar” to niezwykła, autobiograficzna opowieść Wandy Hagedorn o kobietach, które walczą o swoją przestrzeń w rodzinie i społeczeństwie. Dorastająca Wanda, najstarsza z czterech sióstr, oprowadza nas po swojej rodzinie. Opowiada o podporządkowanej, ale walczącej o niezależność matce, wyemancypowanej babce i siostrach, które w różny sposób radzą sobie z patriarchalną opresją. Błyskotliwa i iskrząca ciętym dowcipem powieść graficzna, jakiej jeszcze nie czytaliście i nie oglądaliście. PRL w rysunku Jacka Frąsia bywa krainą dzieciństwa, ciepłą i radosną ale i przerażającą, i upokarzającą. W świecie „Totalnie nie nostalgii” sąsiadują ze sobą wata cukrowa, dziecięce wygłupy, poważne lektury i cierpienia, których żadna dziewczynka nie powinna zaznać.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Absolutna klasyka komiksu dla dorosłych autorstwa Jean Claude′a Foresta (scenarzysta Rozbitków czasu). Bohaterka wzorowana na postaciach granych przez Brigitte Bardot. Spopularyzowana w słynnym filme Rogera Vadima. W albumie opublikowanym przez wydawnictwo Kurc zawarte są dwa z czterech oryginalnych tomów – „Barbarella” oraz „Gniew minutojada”.
Seria „Bone” autorstwa Jeffa Smitha doczekała się już miana komiksu kultowego. Dziesięć nagród Eisnera i jedenaście nagród Harveya, robi swoje. Trzynaście lat po opublikowaniu jej ostatniego zeszytu dostajemy wreszcie możliwość samodzielnego sprawdzenia, czy wszystkie te zachwyty są uzasadnione. Podczas lektury wyraźnie dają o sobie znać artystyczne fascynacje Smitha, który mówi o sobie, że jest fanem twórczości Carla Barksa i Walta Kelly’ego. Zamiłowanie do cartoonowej stylistyki i paskowego sposobu narracji widać na każdej planszy komiksu. Wprawdzie układ kadrów na stronie nie przypomina pasków drukowanych w gazecie, ale każdą planszę Smitha można w gruncie rzeczy traktować jak niezależny „pasek”, który doskonale sprawdzałby się w charakterze komiksu prasowego – np. gdyby rzecz działa się w latach osiemdziesiątych byłby to doskonały komiks na ostatnią stronę „Świata Młodych”. Smith stosuje bardzo zachowawcze, klasyczne kadrowanie. Na każdej stronie mamy zazwyczaj sześć paneli, na których rozrysowana jest dana scena bądź jej fragment. Rysownik ustawia kamerę nieruchomo i „filmuje” dialogi swoich bohaterów na niezmienionym tle. W takiej sytuacji kluczowa stają się oczywiście mimika postaci, mowa ciała oraz dialogi. Wszystkie te elementy Smith opanował niemal do perfekcji, dzięki czemu lektura stanowi prawdziwą przyjemność. Autor za pomocą bardzo uproszczonej kreski potrafi oddać szeroki wachlarz emocji bohaterów oraz wyeksponować ich cechy charakteru.
„Monstressa” jest kwintesencją okrutnego piękna, a secesyjna kreska zadziwiająco dobrze komponuje się z ponurymi, ziemistymi lub stalowoszarymi barwami. To, co rzuca się w oczy już od pierwszej chwili, to przepiękne rysunki. Przepiękne, ale też straszne, bo ten komiks jest mroczny i krwawy. Wizualnie komiks stoi na najwyższym poziomie. Mimika, gesty i proporcje sylwetek są realistyczne, dynamika walk odpowiednia, a wnętrza – czy to będzie pałac, jurta czy laboratorium – dosłownie zapierają dech mnogością szczegółów. Kolorystyka jest stonowana i, choć nakładana cyfrowo, dość udatnie naśladuje malowanie akwarelą. Często pojawiające się retrospekcje wyróżniono czarnym obramowaniem. Tę epicką opowieść trudno ogarnąć za jednym zamachem, a już na pewno nie da się tomu przeczytać szybko.
Premierowy tom głośnej, wielokrotnie nagradzanej (m.in. Nagrodą Eisnera czy Harveya) serii komiksowej, w której przyglądamy się codziennemu życiu najnormalniejszego z Avengers. Clint Barton, czyli tytułowy Hawkeye, nie ma żadnych supermocy – po prostu jest świetnym łucznikiem. Superbohaterski komiks, który da się czytać bez poczucia zażenowania i totalnego zagubienia wynikającego z braku możliwości połapania się we wszystkich wątkach.
W „Odrodzeniu” Tim Seeley łączy kryminał z fantastyką, rozrywkę z wielowątkową, rozbudowaną fabułą, makabrę z rodzinnym i społecznym dramatem oraz czarnym humorem. Spiętrzające się zagadki i małomiasteczkowa atmosfera niczym z prozy Stephena Kinga i serialu „Twin Peaks”, w połączeniu z galerią nietuzinkowych bohaterów i niecodziennie ogranym motywem zombie, dają piorunujący efekt, który dodatkowo potęgują wyśmienite rysunki Mike’a Nortona. Nowatorskie podejście Tima Seeleya do – mogłoby się wydawać zgranego już tematu żywych trupów – sprawia, że komiks czyta się doskonale a bogata galeria zróżnicowanych postaci gwarantuje dalsze atrakcje
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W tym komiksie mało jest słów i akcji, nie ma tu również klasycznej fabuły. Poszczególne epizody nie są ze sobą powiązane i często dzieli je – jak należy się domyślać – dłuższy czas, choć autor pilnuje pewnego porządku chronologicznego. Siłą tej opowieści jest natomiast specyficzny klimat, uczucia oraz emocje emanujące z każdej planszy. Malują się one zazwyczaj na twarzy bohatera, który często uśmiecha się dyskretnie widząc te wszystkie mijane po drodze cuda. Można odnieść wrażenie, że jest w jednakowym stopniu zauroczony przyrodą i zafascynowany ludźmi mijanymi podczas kolejnych spacerów. Bohater mangi dostrzega uroki świata tam, gdzie my – zabiegani i zapracowani – zazwyczaj ich nie widzimy. Pewnie gdyby ktoś taki mieszkał w naszym sąsiedztwie, wcześniej czy później uznalibyśmy go za wariata. Dostrzeganie piękna w codzienności i czerpanie radości z błahych zdarzeń nie jest bowiem w dzisiejszym świecie zbyt popularne. Mimo wszystko warto towarzyszyć idącemu człowiekowi w jego podróży, a później samemu wyruszyć na podobny spacer. Być może jednak, faktycznie znajdziemy powody do tego, by zadziwić się pięknem świata.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Dwa tomy mangi „Do Adolfów” Osamu Tezuki to bez wątpienia jedna z najważniejszych publikacji komiksowych, jakie ukazały się na naszym rynku w ostatnich latach. Monumentalne dzieło podejmuje niezwykle istotną problematykę, ale jednocześnie nie przytłacza czytelnika. Japoński „Bóg Mangi” znalazł idealną równowagę pomiędzy dobrą, dynamiczną sensacyjno-szpiegowską opowieścią i socjologiczno-filozoficznym esejem na temat ludzkiej natury oraz kształtujących ją okoliczności. Dzięki temu antywojenne przesłanie mangi pozostaje nadal aktualne i przekonujące.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Miesiąc miodowy na safari” Jesse Jacobsa to jedna z najoryginalniejszych historii komiksowych wydanych w ostatnich latach. Z jednej strony odjechana, psychodeliczna historia science fiction, a z drugiej zjadliwa satyra na konsumpcjonizm możnych tego świata. Niebagatelną rolę odgrywa tu rysunek. Całość narysowana jest nieskomplikowaną kreską, wyłącznie w zieleni, postacie są dosyć schematyczne, co kontrastuje z złożonymi wizjami pozaziemskiej przyrody. Wiele kadrów, ale i całych stron, pozbawionych dialogów, pokazuje obcy świat – plątaniny pnączy, dziwaczne roślinno-zwierzęce stworzenia, nierzadko w skomplikowanych geometrycznych kształtach. Jacobsowi udaje się nie lada sztuka – jego świat, choć rysowany bez specjalnej szczegółowości, budzi niepokój u czytelnika. Rysownik wyraźnie zdaje sobie sprawę z tego, jakie elementy mogą budzić u odbiorcy jeśli nie odrazę, to przynajmniej powodować, by czuł się nieswojo. i nie waha się tego wykorzystywać. W efekcie odczucia czytelnika tego albumu wciąż oscylują między ciekawością, rozbawieniem i nieokreślonym uczuciem dyskomfortu – co też z pewnością czyni „Miesiąc miodowy na safari” jedną z najciekawszych komiksowych propozycji tego roku.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Słynna seria przygodowa, która szturmem zdobyła uznanie czytelników a z autorów uczyniła gwiazdy komiksu europejskiego. Tytułowemu bohaterowi, byłemu policjantowi Interpolu towarzyszą na pokładzie „Kormorana” zrzędliwy szyper Barney Jordan oraz zaradny Djinn, mały hinduski sierota. Płyną ku ryzykownym przygodom, wplatują się w kłopoty oraz zabierają nas na wycieczkę ku osobliwym miejscom. Przemierzają otwarte morza, egzotyczne brzegi i dalekie kraje, gdzie zagrożenie zawsze na nich czyha.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Klatki” to komiks niełatwy i niejednoznaczny. Jednak dzięki niesamowitej oprawie graficznej i specyficznej narracji opowieść o twórczych mękach i dyskusjach na temat sztuki jest bardzo angażująca, niemal hipnotyzująca. Autor umiejętnie przeplata sekwencje poetyckie, filozoficzne i refleksyjne z tymi nieco bardziej sensacyjnymi i tajemniczymi, dzięki czemu nieustannie zaskakuje czytelnika i utrzymuje go w stanie napięcia.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Saga Winlandzka” to bez wątpienia jedna z ciekawszych mang opublikowanych w tym roku na naszym rynku. Makoto Yukimura dba o najdrobniejsze detale, dzięki czemu jego opowieść oferuje nie tylko rozrywkę na najwyższym poziomie, ale ma również walor edukacyjny. Znajdą tu także coś dla siebie ci, którzy cenią sobie wiarygodnych bohaterów oraz pełne emocji relacje między nimi.
Zgodnie z intencjami twórców „Irena” to komiks będący przede wszystkim opowieścią o duchu walki Ireny Sendlerowej – uznanej za Sprawiedliwą wśród Narodów Świata, działaczki ruchu oporu, która podczas drugiej wojny światowej ocaliła życie około dwóch i pół tysiąca żydowskich dzieci. Korzystając z dostępnych materiałów Jean-David Morvan, Séverine Tréfouël oraz David Evrard stworzyli adresowaną nie tylko do młodszego czytelnika, poruszającą historię prawdziwej bohaterki.



Tytuł: Daredevil. Nieustraszony #01
Data wydania: 25 października 2017
Wydawca: Egmont
Cykl: Daredevil
ISBN: 9788328127470
Format: 480s. 170x260 mm
Cena: 119,99
Gatunek: superhero
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Powstanie. Film Narodowy
Scenariusz: Jacek Świdziński
Data wydania: październik 2017
ISBN: 9788364858796
Format: 320s. 145x200 mm
Cena: 59,90
Gatunek: humor / satyra
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Totalnie nie nostalgia
Scenariusz: Wanda Hagedorn
Data wydania: 17 stycznia 2017
Rysunki: Jacek Frąś
ISBN: 978-83-64638-46-6
Cena: 79,90
Gatunek: obyczajowy
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Barbarella
Scenariusz: Jean-Claude Forest
Data wydania: wrzesień 2017
Wydawca: Kurc
Cena: 75,00
Gatunek: erotyka, SF
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Gnat #1: Dolina, czyli równonoc wiosenna
Tytuł oryginalny: Bone: Vernal Equinox, or The Valley
Scenariusz: Jeff Smith
Data wydania: 24 maja 2017
Rysunki: Jeff Smith
Wydawca: Egmont
Cykl: Gnat
ISBN: 9788328119840
Format: 456s. 170x260 mm
Cena: 99,99
Gatunek: fantasy
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Monstressa #1: Przebudzenie
Tytuł oryginalny: Awakening
Scenariusz: Marjorie Liu
Data wydania: 18 października 2017
Rysunki: Sana Takeda
Przekład: Paulina Braiter
ISBN: 978-83-8110-177-6
Format: 192s. 170×260mm
Cena: 49,–
Gatunek: steampunk
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Hawkeye #1: Moje życie to walka
Scenariusz: Matt Fraction
Data wydania: 15 marca 2017
Wydawca: Egmont
Cykl: Hawkeye
ISBN: 9788328119482
Cena: 39,99
Gatunek: superhero
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Odrodzenie #1: Jesteś wśród przyjaciół
Tytuł oryginalny: You’re Among Friends
Scenariusz: Tim Seeley
Data wydania: 11 października 2017
Rysunki: Mike Norton
ISBN: 978-83-8110-175-2
Format: 128s. 170×260mm
Cena: 40,–
Gatunek: kryminał, SF
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Idący człowiek
Scenariusz: Jirō Taniguchi
Data wydania: wrzesień 2017
Wydawca: Hanami
ISBN: 9788365520180
Format: 232s. 150x210 mm
Cena: 36,00
Gatunek: obyczajowy
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Do Adolfów #2
Scenariusz: Osamu Tezuka
Data wydania: 28 kwietnia 2017
Rysunki: Osamu Tezuka
Wydawca: Waneko
ISBN: 9788380961784
Cena: 59,99
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w: Selkar.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Miesiąc miodowy na safari
Scenariusz: Jesse Jacobs
Data wydania: 27 marca 2017
Rysunki: Jesse Jacobs
ISBN: 9788364858567
Format: 80s. 195x270 mm
Cena: 49,90
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Bernard Prince #1
Scenariusz: Greg
Data wydania: kwiecień 2017
Wydawca: Kurc
ISBN: 978-83-945963-6-1
Format: 248s. 210 x 297 mm
Cena: 120,00
Gatunek: sensacja
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Klatki
Tytuł oryginalny: Cages
Scenariusz: Dave McKean
Data wydania: 22 maja 2017
Rysunki: Dave McKean
Przekład: Marceli Szpak
ISBN: 978-83-65527-35-6
Format: 504s. 215x285 mm
Cena: 169,–
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Saga Winlandzka #1
Tytuł oryginalny: ヴィンランド・サガ
Scenariusz: Makoto Yukimura
Data wydania: 1 lutego 2017
Wydawca: Hanami
ISBN: 9788365520135
Cena: 65,00
Gatunek: fantasy, historyczny, manga
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:

Tytuł: Irena #1: Getto
Data wydania: 23 maja 2017
Rysunki: David Evrard
Cykl: Irena
ISBN: 9788365527417
Format: 68s. 235x315 mm
Cena: 49,00
Gatunek: historyczny
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

107
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.