powrót; do indeksunastwpna strona

nr 3 (CLXXV)
kwiecień 2018

Krótko o filmach: The Place
Paolo Genovese ‹The Place›
„The Place” nie jest może dziełem równie udanym jak „Dobrze się kłamie w miłym w towarzystwie”, ale nie zmienia to faktu, że nowy film Paolo Genovese ogląda się świetnie.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹The Place›
‹The Place›
W „The Place” dość paradoksalnie najważniejsze są wydarzenia, których nie widzimy na ekranie. Przez cały film obserwujemy bowiem jedynie rozmowy, jakie przy stoliku w restauracji pewien tajemniczy mężczyzna. Jesteśmy świadkami tego, jak przysiadają się do niego różne osoby, z którymi zawiera nietypowe umowy. Jej treść jest pozornie prosta – mężczyzna obiecuje, że spełni się jedna rzecz, o którą się poprosi, ale tylko pod warunkiem wypełnienia wyznaczonego przez niego zadania. Oczywiście nurtuje nas pytanie, kim on jest – diabłem czy może aniołem, a może tylko scenarzystą szukającym pomysłu na nowy film? Kwestia ta staje się jednak w sumie drugorzędna, kiedy dajemy się wciągnąć w historie kilku osób, które pojawiają się przy restauracyjnym stoliku. Ich prośby są różnego kalibru, na przykład ojciec pragnie, aby wyzdrowiał jego śmiertelnie chory syn, niewidomy chce odzyskać wzrok, a pewna kobieta stać się naprawdę piękną. Jeszcze bardziej różnorodne są misje, które mają wypełnić – mogą być to czyny zarówno tak straszliwe jak podłożenie bomby czy dokonanie gwałtu, jak i na przykład ochrona dziewczynki przed nieznanym niebezpieczeństwem. Trzeba zaś przyznać, że skutki podjętych przez bohaterów działań okazują się często zaskakujące zarówno dla nich, jak i dla widzów. Przede wszystkim drogi tych osób przecinają się gdzieś z dala od restauracyjnego stolika i zadanie wyznaczone jednej z nich miewa istotny wpływ na losy innej. Okazuje się, że kiedy nawet ich pragnienia zostają spełnione, to nie w każdym przypadku przynosi im to rzeczywiście szczęście. Z drugiej strony niewykonanie zadania też nie zawsze musi oznaczać prawdziwą porażkę. W efekcie „The Place” można potraktować jako filozoficzną przypowieść o nieprzewidywalności konsekwencji ludzkich działań. Obserwując rozwój wydarzeń, możemy się bowiem przekonać, że dobre intencje mogą zaowocować czymś złym, a okrutny czyn może mieć długofalowo pozytywny skutek. Szkoda tylko, że finał całej tej historii jest w sumie dość nijaki, jakby w tym przypadku scenarzystom zabrakło pomysłu na naprawdę wyraziste przesłanie. W związku z tym „The Place” nie jest może dziełem równie udanym jak „Dobrze się kłamie w miłym w towarzystwie”, ale nie zmienia to faktu, że nowy film Paolo Genovese ogląda się świetnie. Jest to w równej mierze zasługą świetnie napisanych dialogów, co znakomitej gry aktorskiej – na szczególną uwagę zasługują zaś Valerio Mastandrea w roli tajemniczego mężczyzny i Alba Rohrwacher jako zakonnica pragnąca znowu poczuć obecność Boga.



Tytuł: The Place
Dystrybutor: Aurora Films
Data premiery: 23 lutego 2018
Reżyseria: Paolo Genovese
Zdjęcia: Fabrizio Lucci
Scenariusz: Paolo Genovese
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: Włochy
Czas trwania: 105 min
Gatunek: dramat, komedia
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

48
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.