powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CLXXVI)
maj 2018

Zagraj to jeszcze raz Sam: Kapela ze wsi Szczecin
My tu gadu-gadu, a pod bokiem wyrosła nam prawdziwa międzynarodowa sensacja, ściśle związana z utworem „Enjoy the Silence” grupy Depeche Mode.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W 1990 roku Depeche Mode wkroczyli do ścisłej superligi największych zespołów świata. Stało się to za sprawą przebojowego albumu „Violator”, a zwłaszcza dwóm pochodzącym z niego singlom – „Personal Jesus” i interesującym nas „Enjoy the Silence”. Nie były to zwykłe przeboje, a prawdziwe hymny, które zostały z nami na zawsze, czego dowodem jest ich stała reprezentacja w corocznym zestawieniu Top Wszech Czasów radiowej Trójki.
Zespół wielokrotnie odwiedzał nasz kraj i wie, że ma u nas oddanych fanów. Być może stąd dowiedział się o czterech niewiastach, ubranych w tradycyjne stroje ludowe, które umieściły w internecie amatorski film, na którym wykonują na folkową modłę ich sztandarowy przebój. Cover podobno tak zachwycił Martina Gore’a i kolegów, że umieścili go na swoim fanpage’u. O śpiewających paniach nagle zrobiło się głośno. Entuzjastyczne wpisy pod nagraniem zachęciły wytwórnie płytowe, by się nimi także zainteresowały. W ten sposób szczecinianki (Joanna Sinkiewicz, Dominka Siepka, Patrycja Nowicka i Tulia Biczak) zaczęły działać pod wspólnym szyldem Tulia. Przygotowały także bardziej profesjonalną wersję „Enjoy the Silence”, a także klimatyczny klip, mający coś w sobie z oryginalnego obrazu, jaki towarzyszył piosence Depeche Mode, ale z wyraźnym piętnem słowiańszczyzny.
Piosenkarki bowiem od dziecka zajmują się białym, folkowym śpiewem i w tym kierunku się kształciły. Nie są zatem amatorkami. Niemniej nagranie ma w sobie sporo świeżości i nie brzmi, niczym gala pięćdziesięciolecia zespołu Mazowsze (nie umniejszając dorobku Mazowsza) dla emerytów z polonii w Chicago. Intrygującemu, swojskiemu akcentowaniu tekstu towarzyszy mroczna muzyka, w której mieszają się elementy współczesne z instrumentami ludowymi, typu lira korbowa, piszczałka wielkanocna, czy suka biłgorajska.
Na 25 maja wyznaczono premierę debiutanckiego albumu Tulii. Mają się na niego składać utwory własne, jak i covery klasyków, pokroju Metalliki, Kate Bush, Leonarda Cohena, R.E.M. i Coldplay. Przyznam, że jestem niezmiernie ciekaw tego projektu, zwłaszcza, że ich wersja „Nieznajomego” Dawida Podsiadły podoba mi się co najmniej tak samo, jak oryginał (a może i bardziej). Być może szykuje nam się eksportowy następca zasłużonej dla krewienia na świecie polskiej kultury Kapeli Ze Wsi Warszawa.
powrót; do indeksunastwpna strona

95
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.