 | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
10. Rozstanie(2011, reż. Asghar Farhadi) Przejmujący dramat Asghara Farhadiego zdobył Złotego Niedźwiedzia na festiwalu w Berlinie, a potem zgarnął Oscara. To doskonały dowód na to, że kino ma uniwersalny język, który potrafi dotykać emocjonalnie niezależnie od korzeni kulturowych i geograficznych odbiorcy. Podobnie jak w poprzednim filmie Farhadiego – „Co wiesz o Elly?” – tak w „Rozstaniu” kameralna historia rodzinna funkcjonuje jako odzwierciedlenie problemów i podziałów społeczeństwa irańskiego. Separacja małżonków spowodowana niechęcią męża do wyjazdu z Iranu pociąga za sobą liczne wydarzenia, które prowadzą do pogłębiającej się wrogości na łonie rodziny. Niepotrzebne sekrety, niedomówienia i lęki sprawiają, że nikt nie może efektywnie porozumieć się z bliźnim. Wszystko ma dwie strony – oficjalną, wystawianą na widok publiczny oraz nieformalną, prywatną, pokazywaną jedynie najbliższym, jeśli nie pozostawioną nietkniętą w głębi duszy jednostki. Farhadi ma na planie fantastycznych aktorów, którzy ukazują w najmniejszym detalu wszystkie ukrywane i uzewnętrzniane emocje, żeby za pomocą aktorskiego ascetyzmu zbudować postaci wiarygodne i nieobojętne publiczności. Chociaż film ma ścisły związek z tłem społecznym Iranu, odwołuje się do wartości i pojęć znanych na całym świecie. Z tego powodu „Rozstanie” pozostawia zadrę w pamięci niezależnie od pochodzenia i światopoglądu widza.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
9. Manchester by the Sea(2016, reż. Kenneth Lonergan) Pięknie powolny, lecz wyrazisty i nienużący dramat. Casey Affleck gra tu niejakiego Lee, pozornie cichego, lecz wybuchowego dozorcę w jednym z bostońskich budynków. Nie jest to jednak opowieść o żywocie złotej rączki wśród amerykańskiego blokowiska. Lee zmuszony jest wrócić do rodzinnego Manchesteru z powodu śmierci brata. Zorganizować pogrzeb, dopełnić formalności. A także zmierzyć się z duchami przeszłości, które kiedyś wypędziły go z rodzinnych stron. Mrucząca i zamknięta w sobie postać Afflecka na każdym kroku cierpi. Jego wypalenie życiem bije przez ekran. Każdy dzień smakuje tak samo: słowa są wypowiadane od niechcenia, codzienność to sączone samotnie piwo i towarzyszący mu oglądany z otępieniem mecz. Świetnie dopasowana do emploi aktora rola wybrzmiewa tu z podwójną siłą. Tym bardziej, że reżyser Kenneth Lonergan fabularne wątki rozbija na dwie ścieżki. W retrospekcjach poznajemy diametralnie innego Lee – mężczyznę cieszącego się życiem i rodzinną duszę towarzystwa. Odkrycie zdarzeń sprzed lat nie będzie w „Manchester by the Sea” jednak celem samym w sobie. To raczej obrazek złamanego człowieka z przeszłością ciągnącą się za nim w nieskończoność. Bo wśród rodzajów bólu i wyrzutów sumienia są też takie, które niczym i nigdy nie da się uciszyć.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
8. La La Land(2016, reż. Damien Chazelle) Damien Chazelle kocha jazz i ukazuje to już w kolejnym filmie. O ile jednak „Whiplash” w pewnym sensie pokazywał mroczną stronę tego uczucia – jego moc destrukcyjną, jego obsesyjne oblicze, to już uroczy „La La Land” to zupełnie inna sytuacja – miłość do jazzu jest uczuciem czystym, szczerym, pogodnym, choć nie pozbawionym odrobiny nostalgicznej zadumy. No dobrze, ale o czym właściwie jest film? Najlepiej obrazują to chyba słowa jednej z piosenek: „Here’s to the dreamers” – „Wypijmy za marzycieli!”. Ona i on. Ona, imieniem Mia (Emma Stone), pragnie zostać aktorką, chodzi na kolejne castingi, na których zawsze słyszy na początku swego występu: „Dziękujemy, to nam wystarczy”. On, Sebastian, to muzyk jazzowy, którego życia zmusza do grania „Merry Christmas Everyone” i „Jingle Bells” do kotleta, ale marzy o założeniu własnego klubu jazzowego, w którym będzie promował taką muzykę, jaką naprawdę kocha. Spotkają się, pokochają, ale ich związek będzie musiał przechodzić ciężkie próby – właśnie na skutek perypetii związanych z pragnieniami realizacji swych marzeń i pojawiających się konieczności osobistych poświęceń i trudnych kompromisów. Historia miłosna w „La La Land” jest prosta, ale nie banalna – z pewnością duża w tym zasługa obojga odtwórców głównych ról. Cóż, o tym, że między Emmą Stone i Ryanem Goslingiem jest chemia wiemy co najmniej od czasów „Crazy, Stupid, Love” i Chazelle potrafi to znakomicie wykorzystać. Ale udaje mu się też uniknąć banału, w dużej mierze dzięki znakomitemu, przejmującemu finałowi, w którym ogląda alternatywne wersje losów bohaterów. Dawno nie było musicalu tak udanego, lekkiego, sprawnie zrealizowanego, a jednocześnie niegłupiego i przy tym naprawdę urzekającego.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
7. Casino Royale(2006, reż. Martin Campbell) Dwudziesty pierwszy odcinek przygód Bonda ma niebagatelne znaczenie dla serii. To punkt zwrotny w karierze agenta Jej Królewskiej Mości: konwencja została zmieniona o 180 stopni, a główna rola przypadła w udziale Danielowi Craigowi, który bardziej przypomina bezkompromisowego twardziela niż czarującego amanta. Wprowadzono więcej akcji na poważnie, dramatycznych wątków, Bond zyskał na osobowości i dylematach moralnych. Chociaż fani przewidywali katastrofę, „Casino Royale” zaskoczyło niebywale pozytywnie, stając się jednym z najlepszych filmów o Bondzie w historii (a w naszym głosowaniu nawet najlepszym). To również ostatni film oparty na książce Iana Fleminga, tym razem znów bardzo wiele czerpiący z jej treści, ale mądrze dostosowując ją do nowych czasów. Bond znajduje się dopiero na początku swojej drogi w MI6. Rozpoczyna śledztwo związane z bankierem przestępców – demonicznym LeChiffre′em. Czarny charakter organizuje rozgrywki karciane w kasynie w Czarnogórze, aby odbić sobie duże straty finansowe i spłacić niebezpiecznych klientów. Bond, z pomocą wysłanniczki skarbu państwa Vesper Lynd, ma za zadanie wygrać z bankierem. Ale sprawy komplikują ciągłe zamachy na życie agenta i uczucie rodzące się między nim a niezwykle inteligentną Vesper. W „Casino Royale” wszystko dawkuje się w idealnych ilościach: widowiskowe sceny akcji (parkur, krwawa bijatyka w hotelu w Czarnogórze, zawalający się budynek w Wenecji), intrygi i błyskotliwe one-linery oraz wątek romansowy. Chyba nikt nie przypuszczał, że Bond z powodzeniem może podchodzić do spraw emocjonalnie i nadal obijać pyski najgorszym zakapiorom kina. Ten mądry i efektowny restart serii zasłużył niegdyś w naszym głosowaniu na miano najlepszego Bonda nie w historii, a obecnie na pierwszą dziesiątkę najlepszych filmów XXI wieku.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
6. Toy Story 3(2010, reż. Lee Unkrich) „Toy Story 3” to z pewnością godne zwieńczenie wspaniałej trylogii. Pixar w najlepszym wydaniu: rewelacyjna animacja, inteligentny humor, mnóstwo akcji i dużo wzruszeń. I choć lęk przed przemijaniem oraz tęsknota za bliskimi dotyczą tutaj „tylko” zabawek, są ukazane przejmująco. Bardzo się cieszę, że Pixar ostatecznie zrezygnował z pierwszej wersji scenariusza, prostej przygodowej opowieści, w której zabawki mają ratować wywiezionego do bliskowschodniej fabryki Buzza. Co oczywiście nie znaczy, że nie miałbym ochoty i takiego filmu obejrzeć – na pewno byłby ciekawy, zabawny i z przesłaniem. Ale powiedzmy sobie szczerze – w epopei o zabawkach od tematu dorastania ich właścicieli nie da się uciec. I bardzo dobrze, że Pixar nie próbuje tego robić, ale raźno chwyta byka za rogi. Film zahacza też o tematy zupełnie dorosłe: mamy tu totalitarną władzę misia, udającego dobrodusznego ojczulka (kto na jego widok pomyślał o Stalinie, ręka do góry), a także przerażająco ukazane zniszczenie psychiki, które dokonuje się za sprawą poczucia odrzucenia. Oczywiście nie mogło zabraknąć scen dynamicznej akcji (ucieczka z więzienia… to jest, przedszkola) i nawiązań do popkultury. Mamy zatem sceny rodem z westernu, Supermana, horroru i „Gwiezdnych wojen” (upadek Imperatora). Ale „Toy Story 3” to przede wszystkim film o nierozerwalnych więzach przyjaźni i o nieuchronności przemijania. To właśnie dlatego triquel popularnej serii o zabawkach autentycznie wzrusza. Zwłaszcza dorosłych. Po wielkim dynamicznym finale, godnym trzeciej części wspaniałej sagi następuje wyciszenie i refleksja w ostatniej, pięknie podsumowującej (chyba też domykającej) całą trylogię scenie. Bardzo mądrej, bardzo pięknej, i bardzo, bardzo wzruszającej. Dzieciom się spodoba, a dorosłym po prostu musi zakręcić się w oku łezka. Niejedna – i nie ma się co ich wstydzić. Bo przecież nie płaczemy w ostatniej scenie, gdy Andy przekazuje na zawsze swe ukochane zabawki małej dziewczynce nad losem tych zabawek. Płaczemy nad samymi sobą, nad własnym na zawsze już przecież utraconym dzieciństwem.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
5. Labirynt Fauna(2006, reż. Guillermo del Toro) Dorota Chrobak i Łukasz Kustrzyński Określa się film del Toro jako fantasy (ba, horror nawet!), ale nie ma tu za grosz fantastyki. Jest za to ciekawie pokazana reakcja dziecka na okrucieństwo wojny, na zagubienie się w niezrozumiałym świecie dorosłych, w którym czasami trzeba paktować ze złym, by przeżyć. Matka dziewczynki oddaje się pod opiekę sadystycznego kapitana. Nie z miłości, a dla ochrony córki i nienarodzonego jeszcze dziecka. – Dlaczego? – pyta Ofelia. – Odjedźmy stąd – prosi. Nie mogąc uciec od zła w świecie rzeczywistym, wkracza w świat własny, wymyślony, bajkowy, fantastyczny. Dobry? Do końca raczej nie. Świat fantasy, choć okaże się spełnieniem dziecięcych snów zaludnionych wróżkami, faunami, wiecznymi drzewami skrywającymi tajemnicę, jest jakimś fantastycznym, krzywym odbiciem świata rzeczywistego, z całym bogactwem okrucieństwa, strachu, bólu i śmierci. Recenzje „Labiryntu Fauna” Guillermo del Toro skupiają się głównie na warstwie wizualnej filmu albo podkreślają jego brutalność i aspekt polityczny. Całkowicie zaś pomijają fakt, że „Labirynt” to niezwykle wnikliwy, niemal filozoficzny wywód o roli mitów i baśni w kulturze europejskiej. Na przykładzie małej dziewczynki i trójki dorosłych z jej otoczenia, del Toro pokazuje jak wygląda realny wpływ bajek na nasze życie i jakie konsekwencje niesie ze sobą fakt, że przestajemy w nie wierzyć. Ludzie którzy przestają wierzyć w bajki, stają się istotami dysfunkcyjnymi, zarówno w prywatnym, osobistym wymiarze, jak i w szerszym, społecznym kontekście. Del Toro świetnie pokazuje to na przykładzie matki i ojczyma Ofelii. Ona zapewne kiedyś boleśnie przekonała się o tym, że „życie to nie bajka”, dlatego teraz z zasady nie wierzy w jakiekolwiek „elementy baśniowe”. W efekcie jest bezwładną, pozbawioną nadziei kobietą, która na dobrą sprawę własnoręcznie dopisuje do swego losu nieszczęśliwe zakończenia. On z kolei puste miejsce po bajkach wypełnia, tworząc swoją własną mitologię. Stokroć straszniejszą od najokrutniejszych baśni. Wierzyć w bajki – źle, nie wierzyć – też niedobrze. Czy zatem z tej beznadziejnej sytuacji jest jakieś wyjście? Del Toro wydaje się mówić, że tak. Nie przypadkiem kluczową postacią filmu czyni Mercedes, gospodynię w domu rodziców Ofelii. Mercedes również jest osobą, która przestała wierzyć w bajki, ale nie zapomniała o tym, co w nich najistotniejsze: że jest różnica między złem i dobrem, w życiu należy stać po stronie tego drugiego, a w razie potrzeby trzeba o nie walczyć. Nie wiara w baśnie, ale wiara w ich sens daje tej drobnej kobiecie niemal nadludzką siłę. I ona wie, że w życiu może i powinno być dobrze, więc po prostu robi co trzeba, by ten cel osiągnąć. Czym jeszcze jest „Labirynt Fauna"? Spojrzeniem na świat, który przemija, sugestywną analizą dorastania, wpadania w zębate koła socjalizacji (nie zawsze dobrej i słusznej), w końcu banalnym stwierdzeniem, że tylko jako dzieci jesteśmy w pełni niewinni, niezdolni do złego, czyści. I może jeszcze przewrotnym zapewnieniem, że tylko w dzieciństwie mamy na tyle dużo siły, by odrzucić świat rzeczywisty, i na jego miejscu budować coś z gruntu wspanialszego, lepszego, bez skazy. Na obraz i podobieństwo dziecka. W jednej ze scen matka Ofelii w napadzie złości wykrzykuje do córki, że magia nie istnieje. Może i rzeczywiście. Ale jedno jest pewne – nieistnienie magii nie uprawnia do jej negowania.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
Jak sami twórcy zaznaczają, opowieść została oparta na rozlicznych ludowych podaniach, baśniach, historycznych zapiskach, dziennikach, pamiętnikach i sądowych aktach. Ba! Nawet dialogi zostały zaczerpnięte z tych źródeł! A ponieważ znalazły się tu mroczne, magiczne moce, a także dwuznaczne odniesienia seksualne i przemoc wobec dzieci, tłumaczenie „folktale” jako „bajka” – mimo że pozornie poprawne – jest więc bez sensu, zwłaszcza jeśli dystrybuuje się „Czarownicę” jako horror… Ale „Czarownica” nie do końca jest horrorem. Tak naprawdę jest to rasowy dramat osadzony w realiach pierwszej połowy XVII wieku, sukcesywnie wzbogacany o coraz bardziej namacalne elementy nadprzyrodzone. Nie ma tu praktycznie żadnych klasycznych straszaków, nie ma chlapiącej na prawo i lewo krwi, nie ma rzucających się do gardeł bestii. Groza narasta stopniowo, malutkimi kroczkami, kawałek po kawałku mrocząc obraz i wbijając kolejne igiełki w trzewia, budując wielki, posępny gmach, który w całej swej budzącej dreszcze okazałości można dojrzeć dopiero na sam koniec, dosłownie na kilka minut przed końcowymi napisami. Ale żeby tego doświadczyć, trzeba odbyć seans wieczorem, w ciszy i skupieniu, bez wyczekiwania na jump sceny czy wykrzywione pyski stworów. Trzeba też dać się wciągnąć w intrygę i postawić w sytuacji bohaterów. Opowieść jest poprowadzona w sposób bardzo stonowany i elegancki, co pozwala widzowi na wsiąknięcie w problemy sportretowanej rodziny i zmianę optyki, umożliwiającą poczucie całkowitej izolacji – nie tylko od świata, od zostawionej w Europie cywilizacji i od jej lokalnej, prymitywnej namiastki, ale i od Boga. Ciemna ściana lasu przytłacza, odbierając kawałek po kawałku wiarę nie tylko swoją bliskością i złowieszczością, ale i byciem trudną do przebycia barierą, odgraniczającą gospodarstwo od kościoła i od religijnej posługi. Twórcom – między innymi dzięki świetnej, bardzo realistycznej scenografii, odtwarzającej po najdrobniejszy guzik dawne realia – udała się rzecz niesamowita, czyli oddanie grozy tamtej rzeczywistości. Grozy wynikającej z atawistycznego zabobonu, podsycanego religijną pożywką. Grozy zaludniającej świat czarownicami i rodzącej prostą, brutalną magię. Grozy prowadzącej prostą jak strzała drogą do polowań na czarownice. Do kompletu dochodzą ponure, utrzymane w sepii i szarościach zdjęcia, przez które tym mocniej kłuje w oczy czerwona peleryna wiedźmy. Nie sposób tez zapomnieć o oszczędnej, wręcz surowej muzyce z fenomenalnym, stawiającym włosy na skórze kawałkiem chóralnym. Wszystko to jednak blednie przy uświadomieniu sobie, jak dalece film odbiega od aktualnych standardów hollywoodzkiego kina. Nie dość bowiem, że mamy tu jednoznaczną sugestię losu niemowlęcia, że mamy też krążącą na golasa starą wiedźmę (chylę głowę przed aktorką, która się na to zdecydowała – notabene aktorką o odpowiednim imieniu i nazwisku do tej roli, Bathshebą Garnett), to jeszcze mamy czytelną seksualną fascynację młodszego brata starszą siostrą oraz wyczuwalną erotykę spotkania z wiedźmą w lesie. No i ten słodki, delikatny szept Złego… „Czarownica” jest filmem tylko pozornie prostym i jasnym, a kwestia osobowego zła wcale nie jest tak oczywista, jak by się niektórym zdawało. Nawet jeśli założyć, że im bardziej religijna społeczność, tym bardziej namacalny Szatan.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
3. W głowie się nie mieści(2015, reż. Pete Docter, Ronaldo Del Carmen) Wprawdzie nowy film Disneya/Pixara został trafnie memowo podsumowany jako „what if feelings have feelings”, ale „W głowie się nie mieści” to bardzo ładny, wzruszający i sprawnie zrobiony obraz. I całkiem mądry w wymowie. Film bardzo zgrabnie porusza kwestię, która niekoniecznie przebiła się jeszcze jednoznacznie w naszej kulturze – żadne emocje nie są nienaturalne, niewłaściwe czy – ogólnie ujmując – złe. Spychanie emocji uważanych za „złe” w głąb, w podświadomość czy w niepamięć nie daje niczego dobrego, a może doprowadzić do zaniku empatii i zdolności wyrażania uczuć w ogóle. Nie tylko Radość jest ważna, natomiast Smutek nie musi być źródłem negatywnych wspomnień (pięknym podsumowaniem tego jest pojawienie się różnokolorowych wspomnień – słodko-gorzkich, smutno-radosnych). Wędrówka Radości i Smutku po przepastnych archiwach Pamięci Długotrwałej, lękach Podświadomości i krainie Wyobraźni daje możliwość prostego, lecz nie prostackiego przekazania widzom tej prawdy. I wskazania wartości rozmowy z bliskimi o uczuciach. „W głowie się nie mieści” nienachalnie porusza również inne niż funkcjonowanie umysłu kwestie – wszak trudno nie uznać, że to kryzys ekonomiczny zmusza rodziców Riley do przeprowadzki za pracą. Także konieczność „dopasowania się” do nowego otoczenia, nowej klasy nie jest ukazana jako coś niewartego uwagi, wręcz przeciwnie! Każde dziecko, które przeszło lub przechodzi taką dużą zmianę odnajdzie w sytuacji Riley wiele znajomych detali. Rozpozna siebie w dziewczynce, którą ogarnia strach przed nieznanymi współuczniami czy złość na rodziców, którzy tę zmianę sprezentowali, która podejmuje nieadekwatne nieraz i chybione próby przekazania swych uczuć bliskim i przyjaciołom. A ten czerwony przycisk z napisem „DOJRZEWANIE"? To na pewno nic ważnego.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
2. The Social Network(2010, reż. David Fincher) Skomplikowana fabuła pełna zakrętów i zaułków została przedstawiona we fragmentarycznej strukturze, przeskakującej po osi czasu od rozpraw sądowych do relacjonowanych wydarzeń i różnych punktów widzenia. Zapierające dech tempo dialogów narzucone w pierwszej scenie zostaje utrzymane przez cały film (Fincher polecił aktorom szybkie mówienie, żeby zmieścić cały długi scenariusz w wymaganym czasie trwania). Bohaterowie wypowiadają duże ilości tekstu – pełnego zgrabnych wyrażeń, zabawnych, inteligentnych puent i chwytliwych metafor. Dzięki temu wszystkie sceny iskrzą i przykuwają uwagę, czyniąc nawet statyczne sekwencje z sali sądowej elektryzującymi. Scenarzysta Aaron Sorkin okazał się idealnym partnerem dla Finchera – niewiarygodnie dobre dialogi otrzymały fascynującą oprawę wizualną. W tak „przegadanym” filmie najtrudniejsze zadanie spoczęło na barkach obsady skompletowanej z obiecujących, młodych aktorów. Jesse Eisenberg pokazał pełnię swoich umiejętności w pełnej detali kreacji Zuckenberga: z jednej strony diabelnie inteligentnego programisty, który potrafi przerobić pomysł w przystępny kod, z drugiej – złośliwego frustrata, egocentryka, mającego problemy z porozumieniem się z innymi. Justin Timberlake jest niemal równie dobry jako założyciel Napstera, Sean Parker, Andrew Garfield gra jedyną sympatyczną postać – Eduardo Saverina, naiwnego, początkującego przedsiębiorcę, dającego się wyrugować z interesu przez najlepszego przyjaciela. Pod względem formalnym „The Social Network” to bezpośredni potomek „Zodiaka”. Oszczędny, dopracowany w szczegółach styl wizualny rzadko zwraca na siebie uwagę wirtuozerią, jednak jest niezwykle efektywny i funkcjonalny. Większość akcji dzieje się zamkniętych pomieszczeniach oświetlanych jedynie blaskiem monitora, salach sądowych czy klubach. Mimo to reżyser wraz z operatorem Jeffem Cronenwethem znaleźli sposób na pokazanie ich w atrakcyjny i ciekawy sposób, poprzez pomysłowe ustawienia i jazdy kamery, oświetlenie oraz montaż. Film zrobiony jest po prostu perfekcyjnie i żadne ujęcie nie jest w nim zmarnowane. Ideologicznie „The Social Network” nie opowiada się po żadnej ze stron. Fincher przedstawia wydarzenia z dystansu i z różnych punktów widzenia, nie doprowadza także do ewidentnej konkluzji. Reżyser nie próbuje także podporządkować filmu socjologicznej refleksji na temat natury Facebooka i zmian, które zainicjował. Stanowi ona raczej dostrzegalny tu i ówdzie element tła, subtelnie wskazujący zachodzące procesy. Jest to przede wszystkim film o skomplikowanych relacjach międzyludzkich, o naturze komunikacji, przy okazji także o technologii. Pozostawia nas z paradoksem, w którym aspołeczna jednostka dokonuje istotnego kroku w budowaniu wirtualnej społeczności, a elitarny, studencki serwis, będący odpowiedzią na ekskluzywne kluby, staje się ogólnoświatową siecią dla wszystkich. Fincher umieścił te fascynujące sprzeczności w wielowarstwowym, nowoczesnym filmie, unaoczniając klimat rzeczywistości, w której żyjemy.  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
1. Mad Max: Na drodze gniewu(2015, reż. George Miller) Gabriel Krawczyk i Grzegorz Fortuna Mad Max: Na drodze gniewu to kpina z domorosłych recenzentów, środkowy palec wystawiony geriatrom i filmowy odpowiednik rytualnego tańca wykonanego w świątyni steampunku. Dawno po nuklearnej zagładzie, gdy krajobraz zaczyna się i kończy na rozciągającej się po horyzont pustyni, a jedyną pozostałością po lepszych czasach jest krążący wokół Ziemi satelita; w świecie, w którym roślinność zanikła, wypalają się także uczucia. Ludzie popadają w szaleństwo. Jedni mianują się bogami. Inni, osłabieni i spragnieni, nie mając innego wyboru, składają tamtym daninę. Jeszcze inni, zniszczeni przez ekologiczną katastrofę, bardziej niż ludzi przypominają półżywych zombie. Są jeszcze dezerterzy ze społeczeństwa i wymiaru moralności: połamani osobistymi tragediami lub spragnieni odkupienia samotni mściciele. W tej postapokaliptycznej galerii osobliwości hierarchia potrzeb siłą rzeczy musi różnić się od naszej. Gdy ropa i woda decydują o przeżyciu, wówczas ryk samochodowych silników przypomina Litanię do Wszystkich Świętych, kierownica pełni funkcję magicznego artefaktu, a osiem cylindrów pod maską staje się ołtarzem dla zmotoryzowanych. Nietrudno odgadnąć, że nabożeństwem na cześć samochodowego Boga będzie pościg. Tutaj celebra ta rozciągnięta jest do niemal dwóch godzin seansu. Tak, Mad Max: Na drodze gniewu to kino niemal religijnej ekstazy, film z innego wymiaru. „Na drodze gniewu” to ponad 200-krotnie droższe od pierwszego „Mad Maxa”, fetyszyzujące kostiumy i scenografię, bezczelnie ostentacyjne, świadomie pulpowe, a równocześnie jakby wyjęte z galerii abject artu steampunkowe porno rodem z lat 70… które w dzisiejszej skali również zachwyca! Travellingi po pustynnych bezdrożach przypominają o pierwowzorze z Melem Gibsonem w roli głównej. Klatkażowe przyspieszenia ruchu wzmagają już i tak wszechobecne szaleństwo. Inwencja wizualna nie zna u Millera granic. Piruety kamery raz podporządkowane kotłom wyjętym z Requiem Verdiego, innym razem samobójczej choreografii kaskaderów, a jeszcze kiedy indziej eksplozjom stuningowanych rzęchów – zbliżają film do groteskowego teledysku obrazującego karykaturę wojny, obmyśloną chyba w psychiatryku dla emerytowanych filmowców. Wśród 2700. cięć montażowych, obok freak show sparaliżowanych karłów i rozrośniętych dziwadeł, obok wszystkich tych wizualnych fajerwerków, istnieją bohaterowie, których nietrudno zrozumieć, a więc i którym nietrudno kibicować. Poszukiwanie odkupienia przez, nie bójmy się tego tytułu, Pierwszą Heroinę XXI wieku, Furiosę (Charlize Theron) i pomagającego jej mrukliwego Maxa (Tom Hardy), również walczącego z demonami przeszłości, pięknie tonuje całą tę opowieść. Stanowi ona wolną od stereotypu pochwałę kobiecej wytrwałości i solidarności, a przy tym głośny pean na cześć życia. Mad Max oddziałuje bowiem z emocjonalną prostotą i intensywnością westernowej alegorii, uniwersalnej w każdym zakątku świata. Charakterologiczne figury, które mają jednak w sobie szeroki margines niedopowiedzenia, relacje oparte jedynie na spojrzeniach i – niemal czułych – gestach potwierdzają, że „Mad Max” to jedna z tych przypowieści o walce dobra z niesprawiedliwością, które można opowiadać w nieskończoność. Nie znajdziecie w ostatnich latach w kinach nic lepszego od czwartego „Mad Maxa”. I nie chodzi nawet o fantastyczny scenariusz z rewelacyjnymi, zdawkowymi dialogami. Nie chodzi o Charlize Theron, która wciela się w być może najciekawszą heroinę kina akcji od czasów młodej Ellen Ripley. Nie chodzi wreszcie o fakt, że karkołomny, diabelnie efektowny, niewyobrażalnie skomplikowany pod względem kaskaderskim pościg wypełnia jakieś dwie trzecie filmu. Chodzi o George′a Millera, który kręci ten film tak, jakbyśmy ciągle mieli koniec lat siedemdziesiątych, jakby reaganomatografia nigdy nie powstała, dyktat PG-13 nigdy nie nadszedł, a zyski się nie liczyły. Mamy dziwne wrażenie, że siedemdziesięcioletni dzisiaj Miller, nauczony porażką części trzeciej, zrozumiał, że do hollywoodzkich producentów można podchodzić tylko z naładowaną dwururką, wziął te sto pięćdziesiąt milionów, zakasał rękawy i udał się na szaloną podróż po pustyni. Efektem jest bezwstydnie kampowa i bezczelnie dzika opera gwałtu i przemocy, w której znalazło się jednak sporo miejsca na liryzm. Wspaniały, wspaniały film – według nas najlepszy w XXI wieku.
Tytuł: Lament Tytuł oryginalny: 곡성 [Gokseong] Data premiery: 2 grudnia 2016 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Korea Południowa Czas trwania: 156 min Gatunek: dramat, fantasy, groza / horror
Tytuł: Ziemia niczyja Tytuł oryginalny: No Man's Land Data premiery: 30 sierpnia 2002 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Belgia, Bośnia i Hercegowina, Francja, Słowenia, Wielka Brytania, Włochy Czas trwania: 98 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Małe dzieci Tytuł oryginalny: Little Children Data premiery: 16 lutego 2007 Obsada: Kate Winslet, Patrick Wilson, Jennifer Connelly, Gregg Edelman, Sadie Goldstein, Ty Simpkins, Noah Emmerich, Raymond J. Barry, Jane Adams, Trini Alvarado, Tom PerrottaRok produkcji: 2006 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat
Tytuł: Nebraska Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 115 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Chciwość Tytuł oryginalny: Margin Call Data premiery: 25 grudnia 2011 Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 107 min Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Walc z Baszirem Tytuł oryginalny: Vals Im Bashir Data premiery: 3 kwietnia 2009 Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: Francja, Izrael, Niemcy, USA Czas trwania: 90 min Gatunek: animacja, dramat, wojenny
Tytuł: Gdzie jest Nemo? Tytuł oryginalny: Finding Nemo Data premiery: 21 listopada 2003 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 100 min Gatunek: animacja, familijny, przygodowy
Tytuł: Najpierw strzelaj, potem zwiedzaj Tytuł oryginalny: In Bruges Data premiery: 29 lutego 2008 Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: Belgia, Wielka Brytania Czas trwania: 107 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: komedia, sensacja
Tytuł: Blade Runner 2049 Data premiery: 6 października 2017 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: USA Gatunek: SF
Tytuł: Kingsman: Tajne służby Tytuł oryginalny: Kingsman: The Secret Service Data premiery: 13 lutego 2015 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Gatunek: akcja, thriller
Tytuł: Miłość Tytuł oryginalny: Amour Data premiery: 2 listopada 2012 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Austria, Francja Czas trwania: 125 min Gatunek: dramat
Tytuł: Władca Pierścieni: Drużyna Pierścienia Tytuł oryginalny: Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring Data premiery: 15 lutego 2002 Obsada: Viggo Mortensen, Ian McKellen, Elijah Wood, Sean Astin, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Liv Tyler, Hugo Weaving, Sean Bean, Cate Blanchett, Christopher Lee, Ian HolmRok produkcji: 2001 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 178 min Gatunek: fantasy, przygodowy
Tytuł: Głową w mur Tytuł oryginalny: Gegen die Wand Data premiery: 4 marca 2005 Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: Niemcy, Turcja Czas trwania: 121 min Gatunek: dramat
Tytuł: To właśnie miłość Tytuł oryginalny: Love Actually Data premiery: 21 listopada 2003 Obsada: Shannon Elizabeth, Keira Knightley, Hugh Grant, Billy Bob Thornton, Colin Firth, Alan Rickman, Liam Neeson, Chiwetel Ejiofor, Laura Linney, Rowan Atkinson, Bill Nighy, Emma Thompson, January Jones, Claudia Schiffer, Denise Richards, Sienna Guillory, Heike Makatsch, Martin Freeman, Joanna Page, Rodrigo Santoro, Elisabeth Margoni, Ivana Milicevic, Elisha Cuthbert, Andrew LincolnRok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas trwania: 129 min Gatunek: komedia
Tytuł: The Square Data premiery: 15 września 2017 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: Dania, Francja, Niemcy, Szwecja Czas trwania: 142 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Daleko od nieba Tytuł oryginalny: Far from Heaven Data premiery: 26 września 2003 Rok produkcji: 2002 Kraj produkcji: Francja, USA Czas trwania: 107 min Gatunek: dramat
Tytuł: Zabójstwo Jesse'ego Jamesa przez tchórzliwego Roberta Forda Tytuł oryginalny: The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford Data premiery: 14 grudnia 2007 Obsada: Brad Pitt, Casey Affleck, Mary-Louise Parker, Brooklynn Proulx, Dustin Bollinger, Sam Rockwell, Jeremy Renner, Garret Dillahunt, Sam Shepard, Paul Schneider, Michael Parks, Ted Levine, Adam Arlukiewicz, Nick Cave, Zooey DeschanelRok produkcji: 2006 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 160 min Gatunek: western
Tytuł: Każdy by chciał!! Tytuł oryginalny: Everybody Wants Some!! Rok produkcji: 2016 Czas trwania: 117 min Gatunek: komedia
Tytuł: Watchmen: Strażnicy Tytuł oryginalny: Watchmen Data premiery: 6 marca 2009 Obsada: Malin Akerman, Jeffrey Dean Morgan, Carla Gugino, Jackie Earle Haley, Billy Crudup, Patrick Wilson, Matthew Goode, Stephen McHattie, Matt Frewer, Niall Matter, Danny Woodburn, Dan PayneRok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Kanada, USA, Wielka Brytania Czas trwania: 163 min Gatunek: dramat, SF, thriller
Tytuł: Sekrety morza Tytuł oryginalny: Song of the Sea Data premiery: 8 maja 2015 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: Belgia, Dania, Francja, Irlandia, Luksemburg Czas trwania: 93 min Gatunek: animacja, familijny, fantasy
Tytuł: Władca Pierścieni: Dwie Wieże Tytuł oryginalny: Lord of the Rings: The Two Towers Data premiery: 31 stycznia 2003 Obsada: Viggo Mortensen, Ian McKellen, Elijah Wood, Sean Astin, Orlando Bloom, John Rhys-Davies, Dominic Monaghan, Billy Boyd, Liv Tyler, Hugo Weaving, Sean Bean, Cate Blanchett, Christopher Lee, Miranda Otto, Bernard Hill, David Wenham, Brad Dourif, Andy Serkis, Karl Urban, Craig ParkerRok produkcji: 2002 Kraj produkcji: Nowa Zelandia, USA Czas trwania: 179 min Gatunek: fantasy
Tytuł: Pozwól mi wejść Tytuł oryginalny: Låt den rätte komma in Data premiery: 22 października 2010 Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: Szwecja Czas trwania: 114 min Gatunek: dramat, groza / horror
Tytuł: Ex Machina Data premiery: 20 marca 2015 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Gatunek: dramat, SF, thriller
Tytuł: Nie jestem twoim murzynem Tytuł oryginalny: I Am Not Your Negro Data premiery: 1 grudnia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 93 min Gatunek: dokument
Tytuł: Uciekaj! Tytuł oryginalny: Get Out Data premiery: 28 kwietnia 2017 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 104 min Gatunek: groza / horror, kryminał
Tytuł: Scena ciszy Tytuł oryginalny: The Look of Silence Data premiery: 22 kwietnia 2016 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: Dania, Finlandia, Norwegia, Wielka Brytania Czas trwania: 90 min Gatunek: dokument
Tytuł: Kręgosłup diabła Tytuł oryginalny: El espinazo del diablo Rok produkcji: 2001 Czas trwania: 106 min Gatunek: dramat, groza / horror
Tytuł: I twoją matkę też Tytuł oryginalny: Y tu mamá también Data premiery: 21 marca 2003 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Meksyk, USA Czas trwania: 105 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Wilk z Wall Street Tytuł oryginalny: The Wolf of Wall Street Data premiery: 3 stycznia 2014 Rok produkcji: 2013 Gatunek: dramat, kryminał
Tytuł: Drive Data premiery: 16 września 2011 Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 95 min Gatunek: akcja
Tytuł: Hot Fuzz: Ostre psy Tytuł oryginalny: Hot Fuzz Data premiery: 8 czerwca 2007 Obsada: Simon Pegg, Nick Frost, Martin Freeman, Bill Nighy, Stuart Wilson, Timothy Dalton, Jim Broadbent, Paddy Considine, Olivia Colman, Edward Woodward, Kenneth Cranham, David Bradley, Cate Blanchett, Steve Coogan, Peter JacksonRok produkcji: 2007 Kraj produkcji: Wielka Brytania Czas trwania: 121 min Gatunek: komedia, sensacja, thriller
Tytuł: Zodiak Tytuł oryginalny: Zodiac Data premiery: 15 czerwca 2007 Obsada: Jake Gyllenhaal, Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Anthony Edwards, Brian Cox, Clea DuVall, Adam Goldberg, John Getz, Pell James, Elias Koteas, Donal Logue, John Carroll Lynch, Dermot Mulroney, Chloë Sevigny, Ione Skye, Philip Baker Hall, James LeGrosRok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 158 min Gatunek: thriller
Tytuł: Za wszelką cenę Tytuł oryginalny: Million Dollar Baby Data premiery: 18 lutego 2005 Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat
Tytuł: Grawitacja Tytuł oryginalny: Gravity Data premiery: 11 października 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: SF, thriller
Tytuł: Człowiek, którego nie było Tytuł oryginalny: The Man Who Wasn’t There Data premiery: 4 stycznia 2002 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 116 min Gatunek: dramat, komedia, kryminał
Tytuł: Nić widmo Tytuł oryginalny: Phantom Thread Data premiery: 23 lutego 2018 Rok produkcji: 2017 Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat, melodramat
Tytuł: Polowanie Tytuł oryginalny: Jagten Data premiery: 15 marca 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: Dania Gatunek: dramat
Tytuł: Amelia Tytuł oryginalny: Le Fabuleux destin d'Amélie Poulain Data premiery: 19 października 2001 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Francja, Niemcy Czas trwania: 120 min Gatunek: komedia
Tytuł: Genialny klan Tytuł oryginalny: The Royal Tenenbaums Data premiery: 22 marca 2002 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 109 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Przed zachodem słońca Tytuł oryginalny: Before Sunset Data premiery: 15 października 2004 Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 80 min Gatunek: dramat
Tytuł: Życie Adeli: Rozdział 1 i 2 Tytuł oryginalny: La vie d’Adele Data premiery: 18 października 2013 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja Czas trwania: 179 min Gatunek: melodramat
Tytuł: Syn Szawła Tytuł oryginalny: Saul fia Data premiery: 22 stycznia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Węgry Czas trwania: 107 min Gatunek: dramat
Tytuł: Dzikie historie Tytuł oryginalny: Relatos salvajes Data premiery: 2 stycznia 2015 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: Argentyna, Hiszpania Czas trwania: 122 min Gatunek: dramat, komedia, thriller
Tytuł: Między słowami Tytuł oryginalny: Lost in Translation Data premiery: 20 lutego 2004 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Japonia, USA Czas trwania: 102 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Mustang Data premiery: 8 kwietnia 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Francja, Katar, Niemcy, Turcja Czas trwania: 97 min Gatunek: dramat
Tytuł: Baby Driver Data premiery: 7 lipca 2017 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas trwania: 113 min Gatunek: akcja, muzyczny
Tytuł: Pewnego razu w Anatolii Tytuł oryginalny: Bır Zamanlar Anadolu′da Data premiery: 9 marca 2012 Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Turcja Czas trwania: 150 min Gatunek: dramat
Tytuł: Zaginiona dziewczyna Tytuł oryginalny: Gone Girl Data premiery: 10 października 2014 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, thriller
Tytuł: Moonlight Data premiery: 17 lutego 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 111 min Gatunek: dramat
Tytuł: Trio z Belleville Tytuł oryginalny: Les Triplettes de Belleville Data premiery: 9 stycznia 2004 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Belgia, Francja, Kanada, Wielka Brytania Czas trwania: 91 min Gatunek: animacja, komedia
Tytuł: Kill Bill: Vol. 1 Data premiery: 17 października 2003 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 111 min Gatunek: akcja
Tytuł: Aquarius Tytuł oryginalny: Aquarius Data premiery: 30 czerwca 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Brazylia Czas trwania: 146 min Gatunek: dramat
Tytuł: Niemiłość Tytuł oryginalny: Нелюбовь Data premiery: 2 lutego 2018 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: Belgia, Francja, Niemcy, Rosja Czas trwania: 127 min Gatunek: dramat
Tytuł: Zwierzogród Tytuł oryginalny: Zootopia Data premiery: 19 lutego 2016 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 108 min Gatunek: akcja, animacja, przygodowy
Tytuł: Grand Budapest Hotel Tytuł oryginalny: The Grand Budapest Hotel Data premiery: 28 marca 2014 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: Niemcy, USA Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Scott Pilgrim kontra świat Tytuł oryginalny: Scott Pilgrim vs. the World Obsada: Michael Cera, Mary Elizabeth Winstead, Alison Pill, Mark Webber, Johnny Simmons, Ellen Wong, Kieran Culkin, Anna Kendrick, Aubrey Plaza, Ben Lewis, Nelson Franklin, Kristina Pesic, Ingrid Haas, Chantelle Chung, Erik Knudsen, Abigail Chu, Satya Bhabha, Chris Evans, Don McKellar, Emily Kassie, Jung-Yul Kim, Brie Larson, Mae Whitman, Tennessee Thomas, Brandon Routh, Jason Schwartzman, John Patrick Amedori, Bill Hader, Clifton Collins Jr., Thomas JaneRok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 112 min Gatunek: akcja, komedia, przygodowy
Tytuł: Pokój syna Tytuł oryginalny: La Stanza del figlio Data premiery: 3 stycznia 2003 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Francja, Włochy Czas trwania: 99 min Gatunek: dramat
Tytuł: Miasto Boga Tytuł oryginalny: Cidade de Deus Data premiery: 9 stycznia 2004 Rok produkcji: 2002 Kraj produkcji: Brazylia Czas trwania: 130 min Gatunek: dramat
Tytuł: Śmierć pana Lazarescu Tytuł oryginalny: Moartea domnului Lãzãrescu Rok produkcji: 2005 Czas trwania: 153 min Gatunek: dramat
Tytuł: Tamte dni, tamte noce Tytuł oryginalny: Call Me by Your Name Data premiery: 26 stycznia 2018 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: Brazylia, Francja, USA, Włochy Czas trwania: 132 min Gatunek: dramat, melodramat
Tytuł: Paterson Data premiery: 30 grudnia 2016 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 113 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Dróżnik Tytuł oryginalny: The Station Agent Data premiery: 19 marca 2004 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 88 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Coś za mną chodzi Tytuł oryginalny: It Follows Data premiery: 13 marca 2015 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 100 min Gatunek: groza / horror
Tytuł: Służąca Tytuł oryginalny: 아가씨 [Ah-ga-ssi] Data premiery: 4 listopada 2016 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Korea Południowa Czas trwania: 144 min Gatunek: dramat, melodramat
Tytuł: Tajemnica Brokeback Mountain Tytuł oryginalny: Brokeback Mountain Data premiery: 24 lutego 2006 Rok produkcji: 2005 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 134 min Gatunek: dramat
Tytuł: Lewiatan Tytuł oryginalny: Левиафан [Leviafan] Data premiery: 21 listopada 2014 Obsada: Aleksiej Sieriebriakow, Jelena Liadowa, Władimir Wdowiczenkow, Roman Madianow, Anna Ukołowa, Aleksiej Rozin, Siergiej Pochołajew, Płaton Kamieniew, Siergiej Baczurski, Walerij Griszko, Ałła Jemincewa, Margarita Szubina, Dmitrij Bykowski, Igor SawoczkinRok produkcji: 2014 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 141 min Gatunek: dramat
Tytuł: Persepolis Data premiery: 25 stycznia 2008 Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: Francja, USA Czas trwania: 95 min Gatunek: animacja, dramat, komedia
Tytuł: Ratatuj Tytuł oryginalny: Ratatouille Data premiery: 19 października 2007 Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 110 min Gatunek: animacja, familijny, komedia
Tytuł: Bękarty wojny Tytuł oryginalny: Inglourious Basterds Data premiery: 11 września 2009 Obsada: Brad Pitt, Diane Kruger, Mélanie Laurent, Christoph Waltz, Daniel Brühl, Eli Roth, Samm Levine, B.J. Novak, Til Schweiger, Samuel L. Jackson, Mike Myers, Julie Dreyfus, Cloris Leachman, Michael Fassbender, Christian Berkel, Maggie Cheung, Rod Taylor, Martin Wuttke, Jacky Ido, August DiehlRok produkcji: 2009 Kraj produkcji: Niemcy, USA Czas trwania: 153 min Gatunek: przygodowy, wojenny
Tytuł: 4 miesiące, 3 tygodnie i 2 dni Tytuł oryginalny: 4 luni, 3 saptamini si 2 zile Data premiery: 5 października 2007 Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: Rumunia Czas trwania: 113 min Gatunek: dramat
Tytuł: Dzień świra Data premiery: 7 czerwca 2002 Obsada: Marek Kondrat, Piotr Machalica, Janina Traczykówna, Joanna Sienkiewicz, Michał Koterski, Andrzej Grabowski, Monika Donner-Trelińska, Anna Przybylska, Maria Ciunelis, Zbigniew Buczkowski, Krystyna Czubówna, Bożena Dykiel, Piotr Fronczewski, Andrzej Mastalerz, Zofia Merle, Krystyna Tkacz, Ewa Ziętek, Cezary Żak, Katarzyna Figura, Cezary Pazura, Dorota ChoteckaRok produkcji: 2002 Kraj produkcji: Polska Czas trwania: 90 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom Tytuł oryginalny: Moonrise Kingdom Data premiery: 30 listopada 2012 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 94 min Gatunek: dramat, komedia, romans
Tytuł: Odlot Tytuł oryginalny: Up Data premiery: 16 października 2009 Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 96 min Gatunek: animacja, familijny, przygodowy
Tytuł: Trzy billboardy za Ebbing, Missouri Tytuł oryginalny: Three Billboards Outside Ebbing, Missouri Data premiery: 2 lutego 2018 Rok produkcji: 2017 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas trwania: 115 min Gatunek: dramat, kryminał
Tytuł: Sieranevada Tytuł oryginalny: Sieranevada Data premiery: 2 czerwca 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: Bośnia i Hercegowina, Chorwacja, Francja, Macedonia, Rumunia Czas trwania: 173 min Gatunek: dramat, familijny, komedia
Tytuł: Inwazja Barbarzyńców Tytuł oryginalny: Les Invasions barbares Data premiery: 7 listopada 2003 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Francja, Kanada Czas trwania: 99 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: Zakochany bez pamięci Tytuł oryginalny: Eternal Sunshine of the Spotless Mind Data premiery: 13 sierpnia 2004 Rok produkcji: 2004 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 108 min Gatunek: komedia, SF EAN: 5900058506606
Tytuł: Shrek Data premiery: 13 lipca 2001 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 95 min Gatunek: animacja, fantasy, komedia, przygodowy
Tytuł: Wielkie piękno Tytuł oryginalny: La grande bellezza Data premiery: 7 lutego 2014 Rok produkcji: 2013 Kraj produkcji: Francja, Włochy Czas trwania: 142 min Gatunek: dramat, komedia
Tytuł: To nie jest kraj dla starych ludzi Tytuł oryginalny: No Country for Old Men Data premiery: 15 lutego 2008 Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 122 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: thriller
Tytuł: Fantastyczny Pan Lis Tytuł oryginalny: Fantastic Mr. Fox Data premiery: 16 kwietnia 2010 Rok produkcji: 2009 Kraj produkcji: USA, Wielka Brytania Czas trwania: 87 min Gatunek: animacja, komedia, przygodowy
Tytuł: Aż poleje się krew Tytuł oryginalny: There Will Be Blood Data premiery: 29 lutego 2008 Rok produkcji: 2007 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 158 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: dramat EAN: 5907610734583
Tytuł: Donnie Darko Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 113 min Gatunek: dramat, SF, thriller
Tytuł: Boyhood Data premiery: 29 sierpnia 2014 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 163 min Gatunek: dramat
Tytuł: Spirited Away. W krainie Bogów Tytuł oryginalny: Sen to Chihiro no kamikakushi Data premiery: 4 kwietnia 2003 Rok produkcji: 2001 Kraj produkcji: Japonia Czas trwania: 125 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: animacja, familijny, fantasy, przygodowy
Tytuł: Strażnicy Galaktyki Tytuł oryginalny: Guardians of the Galaxy Data premiery: 1 sierpnia 2014 Rok produkcji: 2014 Kraj produkcji: USA Gatunek: akcja, przygodowy, SF
Tytuł: Mroczny Rycerz Tytuł oryginalny: The Dark Knight Data premiery: 8 sierpnia 2008 Obsada: Christian Bale, Heath Ledger, Michael Caine, Gary Oldman, Maggie Gyllenhaal, Aaron Eckhart, Morgan Freeman, Monique Curnen, Cillian Murphy, Chin Han, Eric Roberts, Anthony Michael Hall, Keith Szarabajka, Melinda McGraw, Nathan Gamble, Michael Jai White, William Fichtner, Edison Chen, Tom "Tiny" Lister Jr., Nicky KattRok produkcji: 2008 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 152 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: akcja, przygodowy, SF, thriller
Tytuł: Django Tytuł oryginalny: Django Unchained Data premiery: 18 stycznia 2013 Rok produkcji: 2012 Kraj produkcji: USA Gatunek: dramat, western
Tytuł: Powrót Tytuł oryginalny: Возвращение Data premiery: 19 marca 2004 Rok produkcji: 2003 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 105 min Gatunek: dramat
Tytuł: WALL·E Data premiery: 18 lipca 2008 Rok produkcji: 2008 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 97 min Parametry: Dolby Digital 5.1; format: 1,85:1 Gatunek: animacja, familijny, SF EAN: 5903570135590
Tytuł: Rozstanie Tytuł oryginalny: Jodaeiye Nader az Simin Data premiery: 7 października 2011 Rok produkcji: 2011 Kraj produkcji: Iran Czas trwania: 123 min Gatunek: dramat
Tytuł: Manchester by the Sea Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 135 min Gatunek: dramat
Tytuł: La La Land Data premiery: 20 stycznia 2017 Rok produkcji: 2016 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 128 min Gatunek: dramat, komedia, musical, muzyczny
Tytuł: Casino Royale Data premiery: 17 listopada 2006 Rok produkcji: 2006 Kraj produkcji: Czechy, USA, Wielka Brytania Gatunek: sensacja
Tytuł: Toy Story 3 Data premiery: 18 czerwca 2010 Rok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 103 min Gatunek: animacja, familijny, komedia, przygodowy
Tytuł: Labirynt Fauna Tytuł oryginalny: Pan’s Labyrinth Data premiery: 30 marca 2007 Rok produkcji: 2006 Kraj produkcji: Hiszpania, Meksyk, USA Czas trwania: 112 min Gatunek: fantasy, groza / horror
Tytuł: Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii Tytuł oryginalny: The VVitch: A New-England Folktale Data premiery: 14 lipca 2016 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Brazylia, Kanada, USA, Wielka Brytania Czas trwania: 92 min Dźwięk (format): angielski, czeski, polski, węgierski, rosyjski Napisy: angielskie, arabskie, bułgarskie, czeskie, duńskie, fińskie, greckie, węgierskie, islandzkie, norweskie, polskie, portugalskie, rumuńskie, rosyjskie, szwedzkie Parametry: Dolby Digital 5.1 Gatunek: groza / horror, kryminał
Tytuł: W głowie się nie mieści Tytuł oryginalny: Inside Out Data premiery: 1 lipca 2015 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 94 min Gatunek: animacja, komedia
Tytuł: The Social Network Data premiery: 15 października 2010 Obsada: Jesse Eisenberg, Andrew Garfield, Rooney Mara, Brenda Song, Rashida Jones, Justin Timberlake, Joseph Mazzello, Malese Jow, Max Minghella, Caleb Landry Jones, John Getz, Mike AhujaRok produkcji: 2010 Kraj produkcji: USA Czas trwania: 120 min Gatunek: obyczajowy
Tytuł: Mad Max: Na drodze gniewu Tytuł oryginalny: Mad Max: Fury Road Data premiery: 22 maja 2015 Rok produkcji: 2015 Kraj produkcji: Australia, USA Gatunek: akcja, przygodowy, thriller |