powrót; do indeksunastwpna strona

nr 5 (CLXXVII)
czerwiec 2018

Zachować pamięć
David Evrard, Jean David Morvan, Severine Trefouel ‹Irena #3: Warszawa›
Trzeci tom serii „Irena” bardzo różni się od poprzednich odsłon opowieści o bohaterskiej kobiecie ratującej żydowskie dzieci przed zagładą. Tym razem Jean-David Morvan oraz Séverine Tréfouël nie tylko zaburzają chronologię zdarzeń przerzucając czytelnika to w przeszłość, to w przyszłość i zwiększając dramaturgię opowieść, ale również wprowadzają perspektywę osoby ocalonej przez Irenę Sendlerową.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Wszystko zaczyna się w roku 1947. Obserwujemy dramatyczną scenę rozgrywającą się we wnętrzu zniszczonego kościoła, podczas potajemnie odprawianej mszy. Mała Oliwka ma właśnie przystąpić do pierwszej komunii, gdy drzwi kościoła otwierają się i staje w nich tajemnicza postać. Nieznajomy mężczyzna zamienia kilka słów z księdzem, a ten - z rodzicami dziewczynki. W rezultacie prowadzonej szeptem rozmowy mama zalewa się łzami i zabiera córkę sprzed ołtarza. To właśnie w taki sposób mała Oliwka dowiedziała się, że nie jest tym, kim jej się wydawało i poznała swoje prawdziwe imię – Astar. Ta niezwykle dramatyczna scena przemawia do wyobraźni czytelnika znacznie lepiej, niż jakakolwiek informacja, o tym, jak uratowane dzieci dowiadywały się prawdy o swoim pochodzeniu. Doskonale przecież wiadomo, że takie pełne emocji opowieści o losach konkretnych, nazwanych z imienia i nazwiska osób uratowanych przez Irenę Sendlerową, oddziałują znacznie lepiej niż suchy wywód naszpikowany danymi i liczbami. Komiks otwiera zatem scena jednoznacznie sugerująca, że dramat uratowanych przed śmiercią Żydów nie zakończył się wraz z końcem wojny. Dalsze losy dzieci oraz tych, którzy się nimi opiekowali, były nie mniej dramatyczne.
Narratorem w tym przypadku jest Astar Berkenbaum, ale swoją historię opowiada ona już jako dorosła kobieta… córce podczas wizyty w Jad Waszem. Kobieta wypełnia wspomnieniami z dzieciństwa czas oczekiwania na przybycie samej – już sędziwej – Ireny Sendlerowej. Gdy kobieta przybywa na miejsce spotkania spoglądamy w wojenną przeszłość także i z jej perspektywy. W konsekwencji narracja bardzo swobodnie przeskakuje pomiędzy różnymi okresami. Obserwujemy zatem zdarzenia rozgrywające się po wojnie, ale wracamy również raz po raz do dramatów rozgrywających się podczas wojennej zawieruchy. W ten sposób losy Astar przeplatają się z dramatami przeżywanymi przez Irenę Sendlerową. Jesteśmy zatem świadkami uwięzienia polskiej bohaterki przez gestapo oraz obserwujemy jej uwolnienie spowodowane staraniami Żegoty. Klamrą spinającą to wszystko jest pełne wzruszeń i emocji spotkanie Ireny Sendlerowej osobami czekającymi na nią w Alei Sprawiedliwych. Jest wśród nich także Astar.
O rysunkach Davida Evrarda trudno powiedzieć coś nowego. Jego cartoonowa stylistyka w połączeniu z ciepłymi pastelowymi kolorami Waltera nadaje tej historii familijny charakter, ale sprawia również, że ludzkie dramaty ukazane na planszach komiksu zyskują nieco surrealistyczny charakter. Warto odnotować, że na twórcach komiksu bardzo duże wrażenie zrobiły wizyty w Polsce, czemu dali wyraz w komiksie. Znajdziemy tu nie tylko podziękowanie adresowane do wydawcy, ale także jego nazwisko – oraz kilku innych osób poznanych przez twórców podczas Komiksowej Warszawy – w treści komiksu. Warto również odnotować, że ta pierwotnie planowana jako trylogia (co sugerował format numeracji na okładkach) opowieść, będzie miała swoją kontynuację. Czwarty, zapowiedziany już na jesień, tom będzie nosił tytuł „Jestem z Ciebie dumny”.
Trzeci tom serii prezentującej bohaterskie czyny Ireny Sendlerowej przynosi ogromną dawkę emocji i wzruszeń, a jednocześnie jest najbardziej ze wszystkich dotychczasowych odsłon skomplikowany formalnie. Akcja komiksu nie jest prowadzona linearnie – raz po raz przenosimy się do różnych punktów czasowych i trzeba sporej koncentracji, by uchwycić wszystkie te przejścia i odpowiednio usytuować poszczególne zdarzenia. Co więcej, sprawę dodatkowo komplikuje to, że narracja prowadzona jest z dwóch punktów widzenia. Poszczególne zdarzenia śledzimy albo z perspektywy uratowanej przez Sendlerową Astar, albo – samej tytułowej bohaterki komiksu. Niezmienny natomiast jest baśniowo-mityczny ton, w jakim utrzymana jest ta opowieść o niezwykłej odwadze i prawdziwym bohaterstwie. Dzięki temu komiks ma szansę zainteresować czytelnika i zachęcić do samodzielnego poszukiwania informacji o Irenie Sendlerowej oraz jej działalności. Każdy powinien sam zagłębić się w tej historii i wyrobić sobie własne zdanie. Jest to tym bardziej istotne, że nawet w tym przypadku – jak to zwykle u nas bywa – nie brakuje wersji przedstawiających tę działalność w nieco innym świetle.



Tytuł: Irena #3: Warszawa
Data wydania: maj 2018
Rysunki: David Evrard
Cykl: Irena
ISBN: 9788365527653
Format: 68s. 235x315 mm
Cena: 49,00
Gatunek: historyczny
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

79
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.