powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CLXXVIII)
lipiec-sierpień 2018

Śpiesz się powoli
Silvano Sorrentino ‹Sherlook›
Bardzo proste zasady, szybka rozgrywka, ładne i solidne akcesoria to właśnie „Sherlook”. Czyli planszówka idealna na wakacje.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Sherlook›
‹Sherlook›
Tytuł tej, opublikowanej przez wydawnictwo „Trefl” gry to zlepek słów sugerujący charakter rozgrywki. „Sherlock” nawiązuje do detektywistyczno-policyjnej tematyki a „look” określa tryb samej gry. Zacznijmy od samej zawartości pudełka. Znajdziemy w nim 40 kartoników ze zdjęciami miejsca zbrodni – w centralnym puncie znajduje się obrysowany kredą zarys ofiary oraz dziesiątki drobnych rzeczy leżących na podłodze (karty, figury szachowe, narzędzia etc) Do tego dochodzi dziesięć żetonów sterujących, dwa zestawy żetonów do zliczania punktów (czerwone i pomarańczowe) oraz żółte karteczki przypominające te z filmów sensacyjnych, którymi policja oznacza ważne artefakty. Karteczki te, ponumerowane od jeden do dziesięciu, są głównym elementem taktyki w grze.
Sama rozgrywka jest banalnie prosta – chodzi o jak najbardziej precyzyjne wskazanie liczby różnic na dwóch leżących obok siebie zdjęciach. Najpierw odsłaniamy awersem pierwszy żeton sterujący. Wskazuje on jak względem siebie mają być ułożone zdjęcia, mogą być odwrócone, przesunięte, stykać się dłuższym lub krótszym bokiem. Od razu podpowiadam, że najtrudniejszy jest ten przypadek kiedy są odwrócone – w sposób raczej nienaturalny dla ludzkiego oka trzeba porównywać różne fragmenty zdjęć (lewą stronę z prawą, górę z dołem). Niby nie ma limitu czasu na liczenie różnic, ale wspomniane karteczki z numerami są unikalne, czyli tylko jedna osoba może zyskać maksimum punktów za właściwą odpowiedź. A to oznacza, że spieszyć się trzeba, bo jeśli nawet dobrze policzysz różnice to ktoś inny może zająć odpowiedni numer. Tutaj zaczyna się taktyka, bo nawet przy założeniu, że pierwsza osoba dokonała prawidłowego wyboru, to można jeszcze zyskać punkty za najbliższą prawdziwej mniejszą liczbę różnic (dwa punkty) oraz najbliższą prawdziwej większą (jeden punkt). Skąd różnica? Wskazanie in minus po kimś jest obciążone większym ryzykiem. Można też założyć, że pierwsza osoba pospieszyła się i należy liczyć dalej (na zdjęciach jest tak dużo elementów, że o pomyłkę naprawdę nietrudno).
Po dwóch-trzech rozgrzewających próbach, można spokojnie rozegrać pełną rundę i od samego początku będzie ona emocjonująca. Im większa liczba graczy, tym walka o numerki staje się bardziej zacięta, co podnosi atrakcyjność całości. Minusy? Po kilku rozgrywkach uważny gracz zacznie rejestrować elementy, które na „zdjęciach” są standardowe. Więcej zdradzał nie będę, sami się zorientujecie, co z tego wynika w trakcie gry. Według opisu gra przeznaczona jest dla graczy od ósmego roku wzwyż. Praktyka pokazuje, że zasady gry będą zrozumiałe nawet dla młodszych dzieci, jednak problemem może być wystarczająca dokładność i cierpliwość w wyszukiwaniu różnic.



Tytuł: Sherlook
Data produkcji: czerwiec 2018
Wydawca: Trefl
EAN: 5904262950521
Info: 2-6 osób, od 14 lat
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

132
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.