powrót; do indeksunastwpna strona

nr 9 (CLXXXI)
listopad 2018

Obcość jest w nas
Peter Watts ‹Rozgwiazda›
Nie dziwi, że „Rozgwiazda” trafiła do polskiego czytelnika dopiero po niekwestionowanym sukcesie „Ślepowidzenia”. Pierwsza powieść Petera Wattsa to dzieło odważne i niekonwencjonalne. Z tych właśnie powodów, mimo pewnych niedostatków, warto po nią sięgnąć.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
‹Rozgwiazda›
‹Rozgwiazda›
Prawdą jest, jak pisał Daniel Markiewicz, że początkowe rozdziały powieści obiecują o wiele więcej, niż autor zdecydował się nam ostatecznie dostarczyć. Z drugiej jednak strony moje wrażenie związane z umieszczeniem na dnie oceanu grupy wyrzutków społeczeństwa było nieco inne. Bohaterowie są faktycznie słabo zarysowani i Watts jak gdyby powstrzymywał się przed pełnym wykorzystaniem drzemiącego w nich, destrukcyjnego potencjału. Po prawdzie nawet zwichnięta psychologia postaci nie została w pełni odkryta przed czytelnikiem, przez co umyka trochę wrażenie ich obcości.
Po części jestem w stanie zrozumieć taki zabieg w kontekście miejsca, w którym rozgrywa się większa część akcji, czyli klaustrofobicznej stacji głębinowej. Tyle tylko, że nawet wrażenie zamknięcia bohaterów nie jest tak znowu silne, bo dzięki odpowiednim modyfikacjom mogą oni swobodnie i bez kłopotu przebywać poza stacją. I z opcji tej korzystają zdecydowanie częściej, niż wymagałaby tego od nich praca, czyli przeglądy i naprawy umieszczonej na dnie oceanu aparatury wykorzystującej głębinowe kominy i różnice temperatur w celu dostarczenia prądu światu na powierzchni. Choć Watts nie mówi tego wprost, można odnieść wrażenie, że w jego interpretacji psychologii bohaterów ich oderwanie od społeczeństwa i zamknięcie wszystkich tam, gdzie mogą doświadczyć samotności i pewnej swobody, ma na nich iście terapeutyczny wpływ.
Gdyby fabuła dotyczyła tylko wydarzeń rozgrywających się na dnie, niedostatki związane z psychologią bohaterów byłyby o wiele bardziej dotkliwe. Tak się jednak składa, że w drugiej części „Rozgwiazdy” historia zaczyna dotyczyć wydarzeń tylko pośrednio związanych z losami głównych bohaterów. Rodzi to pewien dysonans ze względu na dość nagłą i nieprzewidywalną zmianę koncepcji, nic bowiem w pierwszych rozdziałach nie wskazuje na to, że z głównego wątku historia przebywających na dnie oceanu ludzi stanie się jedynie dodatkiem do o wiele większej całości. Owszem, ich obecność tam okazuje się niezwykle istotna dla rozwoju wydarzeń, ale zabrakło wyraźniejszych przesłanek.
Na duży plus należy zaliczyć odmienną od zwyczajowych koncepcję sztucznej inteligencji, czyli inteligentnych żeli będących zmodyfikowaną tkanką mózgową reagującą na odpowiednie bodźce, a przy tym, jak wszystkim się wydawało, w pełni obiektywną w swoich ocenach. Tylko że, jak się okazuje zdecydowanie zbyt późno, obiektywizm nie zawsze oznacza dokonywanie wyborów, które będą najlepsze dla ludzkości. Szkoda, że w tym wszystkim gubi się trochę główny wątek związany z zagrożeniem z głębi oceanu, który przecież stanowi właśnie podstawę dla rozwoju fabuły w drugiej części książki.
Chociaż Watts nie rozpoczął swojej powieści od trzęsienia ziemi, to właśnie zakończenie, słusznie chwalone przez Daniela Markiewicza, w dużej mierze rekompensuje niedostatki fabuły i psychologii postaci. Do tego stopnia, że aż chce się sięgnąć po kolejną część cyklu i przekonać się, jakiego rodzaju kontynuację stworzył autor. I jest to ciekawość nie tyle związana z losami bohaterów, co o wiele bardziej z losami świata.



Tytuł: Rozgwiazda
Tytuł oryginalny: Starfish
Data wydania: 15 grudnia 2011
Wydawca: Ars Machina
Cykl: Ryfterzy
ISBN: 978-83-932319-3-5
Format: ePub; 895KB
Cena: 29,90
Gatunek: fantastyka
Wyszukaj w: MadBooks.pl
Wyszukaj w
:
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz czytniki w
: Skąpiec.pl
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

36
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.