powrót; do indeksunastwpna strona

nr 2 (CLXXXIV)
marzec 2019

Egzystencjalizm rewolwerowców
Konrad Wągrowski
Jacques Audiard ‹Bracia Sisters›
„Bracia Sisters” udowadniają, że w westernie wciąż jest potencjał, choć już raczej nie do tego by opowiadać archetypiczne historie o walce dobra ze złem.
ZawartoB;k ekstraktu: 60%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Bracia Sisters”, nietypowy western, to ekranizacja głośnej powieści Patricka DeWitta, o której pisaliśmy na naszych łamach tak: „Patrick DeWitt oddaje więc w ręce czytelników intensywne, wieloaspektowe doznanie.Po pierwsze – perfekcyjnie skonstruowaną rozrywkę na wysokim poziomie. Po drugie – zdekonstruowaną mitologię, wciąż mocno oddziałującą na amerykańską tożsamość. Po trzecie – co równie przyciągające, przekorny moralitet, gdzie nic jest takim, jakim się mieni.”. Film ma podobne ambicje, ale jak to bywa, efekt nie ma szansy dorównać literackiemu pierwowzorowi.
XIX wiek, Dziki Zachód. Tytułowi braci Sisters (John C. Reilly i Joaquin Phoenix) to para bezwzględnych rewolwerowców na usługach złowrogiego, choć niespecjalnie pokazywanego w filmie Komandora. Poznajemy ich, gdy bez skrupułów wykonują wyrok na ludziach, którzy narazili się ich pryncypałowi (dodajmy, że sama strzelanina, jak przystało na oryginalny western, w którym to nie pojedynki na Colty są najważniejsze, ukazana jest jako feeria błysków i huków w filmowanych z daleka domku). Wkrótce otrzymują nowe zadanie – mają dopaść niejakiego Hermanna Warma, ale przed egzekucją muszą mu wydrzeć jego tajemnicę – pewien, mogący przynieść fortunę, wynalazek. Śladami tajemniczego wynalazcy podąża inny mężczyzna na usługach Komandora – tropiciel John Morris (Jake Gyllenhaal). To nie jest człowiek od mokrej roboty, jego zadaniem będzie odnalezienie Warma i przekazanie go braciom w celu „dalszej obróbki”. Problem w tym, że Morris, poznając bliżej swój obiekt, pała do niego coraz większą sympatią i coraz mniej chętnie chce oddać w ręce egzekutorów.
A owi egzekutorzy to bardzo malownicza para, na ich relacji głównie bazuje dynamika filmu. Młodszy Charlie jest brutalny, agresywny, impulsywny i – powiedzmy to sobie szerze – niespecjalnie lotny. Starszy Eli to połączenie sprzeczności. Z jednej strony egzekutor i morderca, z drugiej wrażliwa dusza, rozważający sens życia, ulegający romantycznym wzruszeniom i szczerze troszczący się o swego brata. Z kolei Warm i Morris to para jakże nie pasujących do Dzikiego Zachodu idealistów. Gdy ich ścieżki się przetną, możemy spodziewać się niestandardowych rozwiązań.
Nietrudno dostrzec, że film (podobnie zresztą jak i powieść) jest wielką metaforyczną opowieścią, pod tym względem przypominając inny interesujący western sprzed kilku lat „Meek’s Cutoff”. Każdy z bohaterów staje się przykładem innego podejścia do życia i innego sposobu na szukanie jego sensu. Sensu, którego, jak się wydaje odnaleźć nie można, egzystencjalny wydźwięk obrazu silnie uderza w widza. Gdzieś po drodze rozważane są też inne tematy – relacje rodzinne, pojęcie sprawiedliwości, potrzeba stabilizacji, obowiązki jednostki wobec społeczeństwa. Wszystko to czyni z filmu obraz ciekawy, oryginalny, ale, mimo dobrego aktorstwa i niezłego czarnego humoru, raczej trudno przystępny. Niestety nie może dziwić finansowa klapa, jakiej dostąpił na amerykańskim rynku. Nie takich opowieści szukali widzowie.
Mają „Bracia Sisters” znakomite sceny – w szczególności dramatyczną kulminację i jej reperkusje, gdy zastosowany zostaje wynalazek Warma, czy też scenę finałową. Szkoda, że cały film nie utrzymuje się na tak wysokim poziomie, że pojawiają się dłużyzny, sceny zbędne, czujemy nierówny poziom. Otrzymujemy bowiem obraz interesujący, ale też pojawiające się przekonanie, że w jakiś sposób umknęła tu twórcom szansa na stworzenie dzieła wybitnego.



Tytuł: Bracia Sisters
Tytuł oryginalny: The Sisters Brothers
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 22 lutego 2019
Reżyseria: Jacques Audiard
Zdjęcia: Benoît Debie
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: Belgia, Francja, Hiszpania, Rumunia, USA
Czas trwania: 121 min
Gatunek: komedia, kryminał, przygodowy
Wyszukaj w: Skąpiec.pl
Wyszukaj w: Amazon.co.uk
Zobacz w:
Ekstrakt: 60%
powrót; do indeksunastwpna strona

51
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.