powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CLXXXVI)
maj 2019

Mam wiersz
Konrad Wągrowski
Sara Colangelo ‹Przedszkolanka›
Opowieść o pani z przedszkola, która rzuca się z całą mocą w ratowanie dla świata poetyckiego talentu jednego z jej podopiecznych jest dużo bardziej nieoczywista niż mogłoby się wydawać.
ZawartoB;k ekstraktu: 70%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Lisa Spinelli jest przedszkolanką. Oddana swojej pracy, choć może bez jakiegoś przesadnego zaangażowania, rzetelnie wykonuje swe obowiązki. Poza pracą jest matką dwojga dorastających dzieci, z którymi coraz bardziej zdaje się tracić kontakt: córka zanurza się całkowicie w cyfrowym świecie smartfonów, syn niespecjalnie wie, co właściwie ma zrobić ze swoim życiem, myśli o wstąpieniu do wojska. Małżeństwo Lisy opiera się głównie na zużytych rytuałach. Swe rozczarowanie życiem i najbliższymi bohaterka stara się maskować ambicjami literackimi. Uczęszcza na zajęcia „creative writing”, podczas których prezentuje swoje, przepełnione metaforami, wiersze. Niestety, nie spotykają się one z uznaniem innych uczestników literackich warsztatów, którzy zarzucają im wtórność i banalność…
I wtedy dzieje się coś wyjątkowego. Lisa podsłuchuje jednego ze swych uczniów, pięcioletniego Jimmy’ego Roya, który recytuje wymyślone przez siebie krótki wiersz. Lisa jest zachwycona zasłyszanymi słowami, dowiaduje się od niani chłopca, że ten często tworzy poezję, choć nikt specjalnie nie zwraca na to uwagi. Po rozwodzie matka nie utrzymuje kontaktu z rodziną, ojciec z kolei jest tak zapracowany, że prawie nie widuje się z synem. Lisa czuje, że otwiera się przed nią szansa na dokonanie czegoś wielkiego dla dobra sztuki i piękna. Sama zaczyna spisywać słowa chłopca, przekonuje też nianię by to robiła, zasłyszane wiersze prezentuje (jako swoje) na warsztatach i uzyskuje potwierdzenie od innych osób, że są literacko wartościowe. Uratowanie chłopca dla świata poezji staje się obsesją Lisy. Próbuje dotrzeć do ojca chłopca, a po niepowodzeniu, gdy nie wykazuje on zainteresowania dla kultywowania talentu syna (nie bez podstaw sądząc, że poezja nie zapewni mu przyzwoitego bytu), Lisa nawiązuje z Jimmym bezpośredni kontakt telefoniczny, chce też zaprowadzić go na wieczorek poetycki (bez zgody ojca), by inni mogli poznać się na talencie chłopca. Dla walki o poezję Jimmy’ego Lisa wydaje się być skłonna poświęcić wszystko – swoją rodzinę, swoją pracę, a nawet samą siebie.
Jeśli po tym opisie spodziewacie się pokrzepiającej opowieści o nauczycielu, który odkrywa diament w popiele i pokonuje wszelkie przeciwności dla dobra swego wychowanka, to spotka was rozczarowanie. „Przedszkolanka” (wspomnijmy, że jest to dość wierny remake izraelskiego obrazu z 2014 r.) to film dużo bardziej niejednoznaczny, poruszający szereg tematów dotykających sztuki i piękna. Czym w ogóle jest talent? Skąd się pojawia? Czy jest darem boskim, czy też można go wypracować, choćby na wspólnych zajęciach literackich? A jeśli nie – czemu wiele osób oszukuje siebie samych i żyje mrzonkami, że pracowitość zastąpić może natchnienie?
Ale najważniejszym tematem poruszanym w „Przedszkolance” jest kwestia funkcjonowania jednostek odmiennych, wrażliwych, artystycznych dusz we współczesnym społeczeństwie. Jimmy ma autentyczny talent, nie jest to tylko urojenie przedszkolanki. Mimo tego nie ma poza nią nikogo, kogo by to naprawdę obchodziło w zabieganym świecie. Ale czy to dziwne? Tak naprawdę bowiem ów talent niekoniecznie może przynieść coś wartościowego dla chłopca, świadczy o tym los wuja Jimmy’ego, który, mając literackie ambicje, ląduje ostatecznie w kiepsko płatnej, nieciekawej pracy. Jak wielu utalentowanych może odnieść sukces? Ale też jak wartościowe dla świata powinno być piękno i sztuka? Czy w ich imieniu można łamać reguły? Czy jednak za postępowaniem Lisy (w znakomitej kreacji Maggie Gyllenhaal, ale niej samej warto obejrzeć ten film) nie kryje się egoizm, chęć zrekompensowania sobie własnych porażek nawet wbrew woli innych? Jej praca zmienia się w obsesję, jej czyny stają się coraz bardziej niebezpieczne.
W finale pozostajemy rozdarci. Jednocześnie wiemy, że Lisa nie wybrała dobrej drogi, ale z drugiej, słysząc idące gdzieś w pustkę słowa „Mam wiersz”, że coś zostało utracone. Ale może właśnie taki jest ten świat, nie dający nigdy jednoznacznych odpowiedzi na pojawiające się pytania.



Tytuł: Przedszkolanka
Tytuł oryginalny: The Kindergarten Teacher
Dystrybutor: M2 Films
Data premiery: 29 marca 2019
Reżyseria: Sara Colangelo
Scenariusz: Sara Colangelo
Rok produkcji: 2018
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 96 min
Gatunek: dramat
Zobacz w:
Ekstrakt: 70%
powrót; do indeksunastwpna strona

23
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.