Milo Manara kontynuuje opowieść o życiu genialnego włoskiego malarza. Pierwszy tom przedstawiał rzymski okres życia Michelangelo Merisiego de Caravaggio. Śledziliśmy w nim zdarzenia zapoczątkowane przybyciem artysty do Rzymu w roku 1592, a zakończone dramatyczną ucieczką w 1606 roku. W tym czasie namalował kilka arcydzieł, zawarł ważne znajomości i zaszedł za skórę wielu osobistościom. Caravaggio przedstawiony w pierwszym tomie to człowiek wrażliwy ale i porywczy.  |  | Brak ilustracji w tej wersji pisma |
W drugiej odsłonie swojej opowieści Manara akcentuje natomiast rozterki artysty i stopniowe pogrążanie się w rozpaczy. Caravaggio uciekł bowiem z Rzymu jako człowiek poszukiwany za zabójstwo. Jego ofiarą był niegodziwy Ranuccio Tomassoni. Tym razem nikt z możnych przyjaciół i patronów, którzy wcześniej wielokrotnie wyciągali go z tarapatów i cel więzienia Tor di Nona, nie mógł pomóc. Trzeba było opuścić miasto. Ranny artysta znalazł schronienie wśród wędrownych kuglarzy. Tu powoli dochodził do zdrowia i wyruszył do Neapolu. Jego sława dotarła tu na szczęście przed nim, dzięki czemu niemal od razu dostał pierwsze zamówienie. Miał namalować obraz przedstawiający siedem uczynków miłosiernych dla bractwa Pio Monte Della Misericordia. Od razu zabrał się do pracy. W mieście, spośród biedaków, możnych, oberżystów, ladacznic, bezdomnych oraz kalek wyłowił modeli do swego nowego dzieła. Pozostał bowiem wierny swej artystycznej wizji. Pragnął malować dla ludu i lud chciał na swych obrazach uwieczniać. Choć w Neapolu wiódł dość bezpieczne życie i mógł poświęcić się malowaniu, postanowił jednak wyruszyć na Maltę i dostać się do zakonu Kawalerów Maltańskich. Był bowiem przekonany, że to pozwoliłoby uniknąć mu kary śmierci. Tu jednak znów daje o sobie znać jego zapalczywy charakter. Znów musiał uciekać – Sycylia, powrót do Neapolu, to kolejne etapy jego szaleńczej podróży przez życie. Opisując ten okres życia artysty, Milo Manara znów pokazuje jak powstawały jego obrazy, ale znacznie więcej uwagi poświęca na rekonstrukcję psychicznych stanów Caravaggia. Widzimy zatem stopniowe pogrążanie się w rozpaczy i nieustanne szukanie sposobów na uzyskanie łaski. Artysta utwierdza się w przekonaniu, że nikt go nie rozumie, popada niemal w szaleństwo i całą swoją egzystencję podporządkowane uporczywej myśli o tym, jak odzyskać łaskę papieża i znów stać się wolnym człowiekiem. Brzemię związane z wydanym na niego wyrokiem coraz bardziej go przytłacza. Znajduje to nawet odzwierciedlenie w jego twórczości, która staje się jeszcze bardziej mroczna i przygnębiająca. I wspaniała. Caravaggio stara się uzyskać odkupienie i łaskę poprzez swoją sztukę. Zatraca się w tworzeniu i coraz dalej przesuwa swoje dzieła poza granice wyznaczany przez ówczesne zasady i normy moralne. Jego wyobrażenie o tym, jak należy przedstawiać boską chwałę nie zawsze znajduje zrozumienie. W warstwie graficznej komiks stanowi kontynuację pierwszego tomu. Znów mamy tu piękne kobiety z twarzami typowymi dla stylistyki włoskiego rysownika, wspaniale skomponowane kadry oraz niemal fotograficzne reprodukcje dzieł mistrza. Milo Manara nadal tworzy z pasją. Z wielką dbałością o szczegóły przedstawia zarówno budowle jak i ich wnętrza. Efekt realizmu wzmacnia także sposób, w jaki rysownik przedstawia twarze swoich bohaterów. Są one przedstawione w niemal malarskiej stylistyce, ale jednak są mniej realistyczne niż oblicza ukazane na obrazach Caravaggia wplecionych w fabułę. W konsekwencji można odnieść wrażenie, że to właśnie obrazy włoskiego malarza są tu potraktowane jako dzieło mówiące prawdę o świecie, który miały odzwierciedlać. Zresztą właśnie to dążenie do prawdy stanowi jeden z ważnych motywów twórczości Caravaggia. Okoliczności śmierci Caravaggia spowija tajemnica. Istnieje wiele różnych hipotez dotyczących ostatnich dni artysty i Milo Manara musiał zdecydować się na jakiś wariant zakończenia. Wybrał taką wersję, która podkreśla i eksponuje tragizm tej postaci oraz akcentuje kontrast pomiędzy światłem i mrokiem towarzyszący artyście przez całe życie. Dzięki temu „Caravaggio” Manary ma w sobie coś tajemniczego i ulotnego. To opowieść o miłości do sztuki i do życia. To pochwała pasji i bezkompromisowości. Poruszające zakończenie pozwala natomiast wierzyć, że artysta znalazł to czego tak bardzo pragnął. Łaskę i odkupienie.
Tytuł: Caravaggio #2: Łaska Data wydania: styczeń 2019 ISBN: 9788365465351 Format: 56s. 210x295 mm Cena: 50,00 Gatunek: historyczny Ekstrakt: 90% |