powrót; do indeksunastwpna strona

nr 6 (CLXXXVIII)
lipiec-sierpień 2019

Krótko o muzyce: Karmazynowa mistyka latających wielorybów
G. Calvin Weston, Krzysztof Majchrzak, Henryk Gembalski ‹Magic Hands›
To grzech! Wielki grzech zaniechania, że tacy artyści, jak basista Krzysztof Majchrzak, którzy od lat mieszkają i tworzą poza granicami kraju, gdzie cieszą się wielkim uznaniem, są w ojczyźnie zapomniani. Bo kto słyszał nad Wisłą o jego niezwykłym triu współtworzonym ze skrzypkiem Henrykiem Gembalskim i amerykańskim perkusistą G. Calvinem Westonem? Nieliczni. A przecież ich album „Magic Hands” to porcja doskonałego improwizowanego fusion.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Nie tak dawno, dzięki zapobiegliwości warszawskiego wydawnictwa For Tune, powrócił na polski rynek, mieszkający i tworzący od początku lat 70. ubiegłego wieku w Europie Zachodniej (obecnie w Monachium) saksofonista Leszek Żądło („Miss B.”, „Komeda. Wygnanie z Raju”), o którym przez kilka dekad mało kto nad Wisłą pamiętał. Może więc trzeba tylko cierpliwie poczekać z nadzieją, że któraś z licznych niezależnych wytwórni płytowych zechce przypomnieć innego cenionego poza granicami kraju polskiego jazzmana – pochodzącego z Częstochowy basistę Krzysztofa Majchrzaka (rocznik 1954). Jako dwudziestotrzylatek był on współzałożycielem zespołu, który po dwóch latach działalności przyjął nazwę Tie Break. W kolejnych latach występował w powstałym na bazie Tie Breaku New Jazz Band, gdzie poznał skrzypka Henryka Gembalskiego, oraz w supergrupie Symphonic Sound Orchestra, której przewodził gitarzysta Jarosław Śmietana. Wreszcie powołał do życia własny band – Sunset, z którym jednak nie zdążył zaistnieć, ponieważ w 1988 roku zdecydował się na emigrację.
Zakotwiczył we Francji i tam mieszka i pracuje do dzisiaj. Chociaż początki były trudne, wyjeżdżając nie miał bowiem żadnym znajomości ani kontaktów, szybko się zaaklimatyzował i zaczął zdobywać uznanie jako fantastyczny improwizator. Chętnie grywa z muzykami jazzowymi, bluesowymi i rockowymi, a wśród jego stałych partnerów artystycznych znajduje się skrzypek Henryk Gembalski (Pick-Up Formation), z którym nagrywał jako Trio Labirynt, Street Blues, a potem jeszcze w tercecie z amerykańskim czarnoskórym perkusistą (i multiinstrumentalistą) G. Calvinem Westonem. Weston to prawdziwy obieżyświat; w swoim curriculum vitae ma wspólne projekty z takimi tuzami, jak James Blood Ulmer, John Lurie oraz – uwaga! uwaga! – Ornette Coleman. W marcu 2013 roku Majchrzak, Gembalski oraz Weston zamknęli się w jednym z francuskich studiów nagraniowych, aby na tak zwaną „setkę” zarejestrować w stu procentach improwizowany materiał. W efekcie powstała doskonała jazzrockowa płyta „Magic Hands”.
To ponad czterdzieści minut muzyki tak dynamicznej i elektryzującej, że słuchając ją, trudno usiedzieć w miejscu. Zgodnie pracują na to wszyscy trzej artyści, żaden się nie oszczędza, każdy daje z siebie wszystko. Stylistycznie mamy tu prawdziwy jarmark pomysłów: od dominującego w każdym utworze fusion, poprzez bluesa i psychodelię, aż do world music, a nawet da się wychwycić w grze Gembalskiego wpływy muzyki klasycznej. W efekcie zespołowych improwizacji powstało osiem hipnotyzujących kompozycji, urzekających z jednej strony nastrojowymi („Steps to Heaven”) bądź niepokojącymi
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
solówkami skrzypiec („Balladak”, „#1”), z drugiej natomiast zaskakujących mariażem free jazzu i industrialu („Crimson Suite”, wzbogacone o partię Westona na trąbce „Flying Whales”). Z kolei w „Mystic Voyage” pojawiają się harmonie bluesowe, a w „Lazy Bear” nie brakuje nawiązań do folku. Na „Magic Hands” trafiły utwory, które nie są ani łatwe, ani przystępne, które burzą mury i przekraczają granice, bywa, że wdzierają się w umysł i wywołują ból, ale dotarłszy do finału, nie sposób nie docenić tej niezwykłej „mistycznej podróży”, ośmiu „kroków do nieba” w towarzystwie „latających wielorybów”.
Oj, chyba przedawkowałem!
Skład:
Henryk Gembalski – skrzypce
Krzysztof Majchrzak – gitara basowa, gitara basowa bezprogowa, gitara elektryczna
C. Calvin Weston – perkusja, instrumenty perkusyjne, trąbka, instrumenty klawiszowe, syntezatory



Tytuł: Magic Hands
Data wydania: 2014
Nośnik: CD
Czas trwania: 43:26
Gatunek: jazz, rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
CD1
1) Steps to Heaven: 04:12
2) Crimson Suite: 08:14
3) Balladak: 08:08
4) Mystic Voyage: 04:43
5) #1: 04:38
6) Lazy Bear: 05:48
7) Flying Whales: 06:46
8) Eins, zwei, drei, vier: 02:15
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

172
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.