 |  | ‹Rosyjski demon›
|
Sebastian Chosiński [60%] Grigorij Konstantinopolski, reżyser od lat podążający własną drogą, jest również bacznym obserwatorem tego, co dzieje się w światowej kinematografii. Nagrodzony na ubiegłorocznym Kinotawrze w Soczi za reżyserię „Rosyjski demon” nawiązuje do wcześniejszych awangardowych dzieł tego twórcy, ale także czerpie inspiracje z dokonań Davida Cronenberga i Nicolasa Windinga Refna. Akcja filmu rozgrywa się we współczesnej Moskwie, a jego bohaterami są ludzie z elit intelektualnych i finansowych. Swiatosław Iwanow to specjalista od dizajnu, zakochany w młodej i pięknej Asi, córce szefa jednego z największych w kraju banków. Dziewczyna przyzwyczajona jest do życia na wysokiej stopie, dlatego narzeczony, aby zapewnić jej po ślubie dotychczasowy luksus, postanawia otworzyć dochodową restaurację dla snobów, którą zresztą sam projektuje. Pieniądze na tę inwestycję wyciąga, nie bez trudu, od swojego teścia. Kiedy jest przekonany, że teraz już wszystko pójdzie z górki, zaczynają pojawiać się coraz większe problemy. Jakby ktoś za wszelką cenę dążył do zniweczenia jego marzeń o szczęściu rodzinnym i biznesowym. Iwanow nie ma jednak zamiaru poddać się i wypowiada Nieznajomemu wojnę. „Rosyjski demon” łączy w sobie elementy thrillera i tragikomedii; nie brakuje w nim też elementów groteski i absurdu. A wszystko po to, aby poddać krytyce współczesny konsumpcjonizm i snobizm elit rosyjskich, pokazując przy okazji ich oderwanie od rzeczywistości. Nagrody: najlepsza reżyseria oraz nominacja do Grand Prix – Kinotawr 2018.  |  | ‹Sheena667›
|
Sebastian Chosiński [80%] Wysznij Wołoczok to miasto położone na północ od Tweru. Ponad czterdziestotysięczne, co – jak na warunki rosyjskie – oznacza, że prowincjonalne. Prowadzą do niego kiepskie drogi, które zimą stanowią zagrożenie dla życia kierowców. Wadim i Ola są małżeństwem od dziesięciu lat, żyją na przedmieściach, on prowadzi warsztat samochodowy, ona pracuje na poczcie. Choć oboje przekroczyli już trzydziestkę i nie doczekali się jeszcze dzieci, kochają się i szanują. Wadim marzy o kupnie zachodniego samochodu z lawetą, co pozwoliłoby mu rozwinąć interes; Ola pomaga mu, nie zawsze najuczciwiej, zebrać potrzebne na ten cel pieniądze. Prowadzą ustabilizowane życie, kontakt z wielkim światem mając głównie za pośrednictwem Internetu. I to on właśnie zmienia ich monotonne trwanie. Korzystając z konta swego przyjaciela na seks-czacie, Wadim poznaje zarabiającą na życie rozbieraniem się przed kamerą piękną Amerykankę o nicku Sheena667. Ta niecodzienna znajomość otwiera przed nim nowe perspektywy; sprawia, że nieco zakompleksiony prowincjusz z dnia na dzień zmienia skórę. Pełnometrażowy debiut reżyserski Grigorija Dobrygina (aktora znanego z „Jak spędziłem koniec lata”) to przede wszystkim film o marzeniach, których niespełnienie sprawia ból, ale ich realizacja może wyrządzić wiele krzywd innym. To także portret człowieka, który pragnie zerwać z małomiasteczkową egzystencją i jest gotów zapłacić za to – dosłownie i w przenośni – wysoką cenę. Aleksiej Popogriebski może być dumny ze swego ucznia! Nagrody: nominacja do Grand Prix – Kinotawr 2019, nominacja do Tiger Award – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Rotterdamie 2019, nominacja do Gold Hugo – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago 2019.  |  | ‹Tekst›
|
Sebastian Chosiński [70%] Chyba mało kto był w stanie przewidzieć, że pierwszym zekranizowanym dziełem Dmitrija Głuchowskiego, jednego z najpopularniejszych na świecie współczesnych pisarzy rosyjskich, będzie nie kultowa już postapokaliptyczna trylogia o moskiewskim metrze, ale realistyczna powieść „Tekst” (wydana także w Polsce). Po historię Ilji Goriunowa, którego życie determinuje splot nieszczęśliwych przypadków, postanowił sięgnąć Klim Szypienko (wysokobudżetowy „Salut 7”); o przygotowanie scenariusza reżyser poprosił autora książki. Ilja to mieszkający z nadopiekuńczą matką student filologii. Jedna noc sprawia, że cała jego przyszłość staje pod wielkim znakiem zapytania. W czasie zabawy w dyskotece zostaje przez działającego pod przykrywką agenta policji Piotra Chazina wrobiony w posiadanie narkotyków, w efekcie czego na siedem lat trafia do kolonii karnej. Kiedy wraca po odbyciu wyroku, okazuje się, że stracił wszystko, co było mu bliskie – matka zmarła, a ukochana dziewczyna ułożyła sobie życie z innym. Chcąc zrozumieć dlaczego musi przez to przechodzić, odnajduje sprawcę swojego nieszczęścia, co staje się początkiem jeszcze dramatyczniejszych wydarzeń. Uzyskawszy dostęp do smartfona Chazina, poznaje jego najskrytsze tajemnice – zawodowe i osobiste. Pokusa wejścia w skórę obcego człowieka okazuje się tak wielka, że Goriunow nie cofa się nawet wtedy, gdy zagrożone staje się jego życie. „Tekst” spodobał się Głuchowskiemu, który uznał ekranizację za udaną. Wielka w tym zasługa – wcielającego się w rolę Ilji – Aleksandra Pietrowa. Młody aktor brawurowo poradził sobie z rozbudowaną i bardzo niejednoznaczną rolą.  |  | ‹Van Goghi›
|
Sebastian Chosiński [80%] Kiedy na planie filmowym spotykają się dwie tak wielkie aktorskie indywidualności, jak Aleksiej Sieriebriakow i Daniel Olbrychski, musi iskrzyć. Zwłaszcza jeśli to iskrzenie staje się częścią kreacji postaci. W filmie Siergieja Liwniewa, który powrócił do reżyserii po prawie ćwierćwieczu (w tym czasie zajmował się głównie produkcją), wcielają się oni w syna i ojca – artystów żydowskiego pochodzenia, których drogi rozeszły się dwie dekady wcześniej. Grany przez Olbrychskiego (mówiącego po rosyjsku własnym głosem) Wiktor Ginzburg jest światowej sławy dyrygentem; jego syn Mark, w którego wciela się Sieriebriakow, to utalentowany, ale szerzej nieznany twórca instalacji artystycznych. Dowiedziawszy się o postępującej szybkimi krokami chorobie ojca, Mark przyjeżdża z Izraela do rodzinnej Rygi. U boku Wiktora zastaje Irinę, niegdyś studentkę, później asystentkę, wreszcie gospodynię starego Ginzburga, jedną z wielu jego kobiet. Syn zdaje sobie sprawę, że to ostatnia szansa, aby naprawić trudne relacje z ojcem, ale nie będzie to możliwe dopóty, dopóki nie zostanie wyjaśniona tajemnica sprzed lat dotycząca matki Marka. Kim była? Co się z nią stało? Dlaczego porzuciła własne dziecko? Prawda okazuje się gorzka, ale zarazem wyzwalająca. Nad filmem Liwniewa od pierwszej do ostatniej minuty unosi się duch Śmierci, która nie daje o sobie zapomnieć. Przybiera on różne postaci: obecny jest w często rozbrzmiewającym w ścieżce dźwiękowej „Requiem” Mozarta, naznacza fizycznym cierpieniem życie obu bohaterów, rozpościera swój złowrogi cień nad zarastającą bluszczem willą Wiktora. Dodatkową atrakcją „Van Goghów” jest udział w rolach drugoplanowych wielkich, lecz dzisiaj nieco już zapomnianych, gwiazd kina radzieckiego: Olgi Ostroumowej („Tak tu cicho o zmierzchu”), Swietłany Niemoliajewej („Romans biurowy”) oraz Natalii Niegody („Mała Wiera”). Nagrody: najlepsza muzyka i nominacja do Grand Prix – Kinotawr 2019 oraz najlepsza rola męska (dla Aleksieja Sieriebriakowa), najlepsza drugoplanowa rola żeńska (dla Jeleny Korieniewej), najlepsze zdjęcia i najlepsza muzyka – nagrody Rosyjskiej Akademii Filmowej Nika 2019.  |  | ‹Niedziela›
|
Sebastian Chosiński [80%] Parafrazując tytuł legendarnego opowiadania Aleksandra Sołżenicyna, można by najnowszy film Swietłany Proskurinej nazwać „Jeden dzień z życia Dmitrija Tieriechowa”. Ten jeden dzień to „dzień święty”. Tyle że niedziela głównego bohatera w niczym nie przypomina rodzinnego i radosnego święta. Zresztą czy może być inaczej, skoro chwilę wcześniej otrzymuje on pocztą mailową lapidarnie złowieszczą wiadomość: „Wkrótce umrzesz”? Proskurina (autorka wielokrotnie nagradzanej „Najlepszej pory roku”) po raz kolejny umieściła akcję swojego dzieła na rosyjskiej prowincji, zapewne po to, aby minimalizując działanie szumu informacyjnego towarzyszącego życiu wielkich miast, uwypuklić – wprawdzie nie tak ostro, jak Jurij Bykow w „Durniu” – patologie na styku władzy i biznesu. Dmitrij jest lokalnym urzędnikiem, który stara się być uczciwy zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym. W obu przypadkach okazuje się to dla niego nadzwyczaj trudne. Wpływają na to z jednej strony czynniki zewnętrzne, niezależne od Tieriechowa, z drugiej natomiast tkwiące w nim samym ułomności charakteru. Dostrzec można w kreacji tej postaci dalekie echa księcia Myszkina z „Idioty” Fiodora Dostojewskiego i Obłomowa, tytułowego bohatera powieści Iwana Gonczarowa. Nawarstwiające się problemy, których nie chce bądź nie potrafi rozwiązać, rodzą w Dmitriju przekonanie, że ma tylko jedno wyjście z sytuacji. „Niedziela” jest ascetycznym, ale z tego też powodu tym bardziej gorzkim portretem pokolenia współczesnych trzydziestolatków – samotnych, zdezorientowanych, moralnie pogubionych. Nagrody: nominacja do Złotego „Świętego Jerzego” za najlepszy film Międzynarodowego Moskiewskiego Festiwalu Filmowego 2019.
Tytuł: Wielka poezja Tytuł oryginalny: Большая поэзия Rok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 120 minut Gatunek: dramat, psychologiczny, sensacja Ekstrakt: 90%
Tytuł: Braterstwo Tytuł oryginalny: Братство Obsada: Kirył Pirogow, Fiodor Ławrow, Jan Capnik, Anton Momot, Oleg Wasilkow, Parviz Pulodi, Witalij Kiszczenko, Wiaczesław Szychaliejew, Roman Kołotuchin, Michaił Kremer, Aleksandr Kuzniecow, Kirył Jermiczow, Kamil Murzabekow, Jewgienij Sangadżijew, Wasilij ButkiewiczRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 113 minut Gatunek: dramat, sensacja, wojenny Ekstrakt: 70%
Tytuł: Byk Tytuł oryginalny: Бык Obsada: Jurij Borisow, Anastazja Miłosławska, Siergiej Dwojnikow, Igor Sawoczkin, Aleksandr Samsonow, Aleksandr Lewin, Maria Zwonariowa, Jegor Kenżamietow, Afina Kondraszowa, Nikita Tabunszczik, Michaił Churanow, Aleksiej Filimonow, Aleksandr Gurjew, Andriej Poliszczuk, Roman KołotuchinRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 100 minut Gatunek: dramat, sensacja Ekstrakt: 80%
Tytuł: Człowiek, który zaskoczył wszystkich Tytuł oryginalny: Человек, который удивил всех Obsada: Jewgienij Cyganow, Natalia Kudriaszowa, Jurij Kuzniecow, Wasilij Popow, Paweł Majkow, Aleksiej Filimonow, Jelena Woronczichina, Maksim Witorgan, Amadu Mamadakow, Timofiej Zajcew, Igor Sawoczkin, Polina Rajkina, Jurij Skuliabin, Oleg Kunakow, Anna IsmanowaRok produkcji: 2018 Kraj produkcji: Estonia, Francja, Rosja Czas trwania: 106 minut Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Nafta Tytuł oryginalny: Керосин Rok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 77 minut Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Kwas Tytuł oryginalny: Кислота Obsada: Filip Awdiejew, Aleksandr Kuzniecow, Arina Szewcowa, Sawwa Sawieljew, Aleksandra Riebienok, Roza Chajrullina, Dmitrij Kuliczkow, Jelena Morozowa, Aleksiej Agranowicz, Anastazja Jewgrafowa, Sofia Sinicyna, Piotr Skworcow, Daniela Stojanović, Fiodor MałyszewRok produkcji: 2018 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 98 minut Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 70%
Tytuł: Rosyjski młokos Tytuł oryginalny: Мальчик русский Rok produkcji: 2018 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 73 minuty Gatunek: dramat, wojenny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Pewnego razu w Trubczewsku Tytuł oryginalny: Однажды в Трубчевске Rok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 80 min Gatunek: melodramat Ekstrakt: 80%
Tytuł: Port Tytuł oryginalny: Порт Obsada: Aleksiej Guskow, Lew Siemaszkow, Maria Borowiczowa, Jurij Borisow, Irina Wiłkowa, Władimir Daraganow, Roza Chajrullina, Timofiej Tribuncew, Michaił Jewłanow, Siergiej Umanow, Kirył Połuchin, Dmitrij Bykowski, Konstantin Murzienko, Daria AwramowaRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 88 min Gatunek: melodramat, sensacja Ekstrakt: 70%
Tytuł: Ołówek Tytuł oryginalny: Простой карандаш Rok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 93 minuty Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Rosyjski demon Tytuł oryginalny: Русский бес Obsada: Iwan Makarewicz, Liubow Aksionowa, Witalij Kiszczenko, Wiktoria Isakowa, Grigorij Konstantinopolski, Timofiej Tribuncew, Aleksander Striżenow, Yuliya Aug, Kseniya Rappoport, Maksim Witorgan, Michaił Jefremow, Anastazja Coj, Ksenia Kniaziewa, Maria Szałajewa, Alisa ChazanowaRok produkcji: 2018 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 98 minut Gatunek: dramat, komedia, thriller Ekstrakt: 60%
Tytuł: Sheena667 Tytuł oryginalny: Sheena667 Obsada: Władimir Swirski, Julia Pieriesild, Jordan Rose Frye, Paweł Worożcow, Natalia Nozdrina, Nadieżda Markina, Jurij Kuzniecow, Władimir Korobiejnikow, Aleksiej Wiertkow, Dmitrij Kołobuszkin, Jurij Artiemjew, Dmitrij BuriłowRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 97 min Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Tekst Tytuł oryginalny: Текст Obsada: Aleksandr Pietrow, Iwan Jankowski, Kristina Asmus, Sofia Ozierowa, Witalij Chajew, Maksim Winogradow, Kirył Nagijew, Natalia Żernakowa, Aleksandra Biełogłazowa, Dmitrij Rudkow, Sonia KarpuninaRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 132 minuty Gatunek: dramat, thriller Ekstrakt: 70%
Tytuł: Van Goghi Tytuł oryginalny: Ван Гоги Obsada: Aleksiej Sieriebriakow, Daniel Olbrychski, Jelena Korieniewa, Aleksandr Sirin, Polina Aguriejewa, Natalia Niegoda, Swietłana Niemoliajewa, Olga Ostroumowa, Joła Sańko, Jewgienij Tkaczuk, Awangard Lieontiew, Anna Kamienkowa, Siergiej Drejden, Igor ProninRok produkcji: 2018 Kraj produkcji: Białoruś, Izrael, Łotwa, Rosja, Wielka Brytania Czas trwania: 103 minuty Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80%
Tytuł: Niedziela Tytuł oryginalny: Воскресенье Obsada: Aleksiej Wiertkow, Wiera Alentowa, Władimir Iljin, Aleksandra Riebienok, Ilja Wiktorow, Maksim Bitiukow, Jelena Molczenko, Agnija Kuzniecowa, Masza Leonowa, Marina Brusnikina, Julia Romaszkina, Aleksandr Marin, Nikołaj TarasowRok produkcji: 2019 Kraj produkcji: Rosja Czas trwania: 82 minuty Gatunek: dramat, psychologiczny Ekstrakt: 80% |