powrót; do indeksunastwpna strona

nr 10 (CXCII)
grudzień 2019

Wolności oddać nie umiem…
Marcelo D’Salete ‹Angola Janga›
Zumbi, sprawujący władzę w królestwie zbiegłych niewolników założonym w Brazylii pod koniec szesnastego wieku, został zabity 20 listopada 1695 roku. Ten dzień obchodzony jest do dziś w Brazylii jako Dzień Świadomości Czarnych. Marcelo D’Salete, laureat nagrody Eisnera opowiada historię jego walki o wolność.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W komiksie ukazane zostały zdarzenia obejmujące okres od 1655 roku, czyli od momentu narodzin Zumbiego, aż do dnia jego śmierci w roku 1695. Widzimy z jednej strony nieustanne walki o wolność i próby przeciwstawienia się Portugalczykom, z drugiej zaś obserwujemy wewnętrzne gry o władzę w obrębie Angoli Jangi. Nie wszyscy mieszkańcy tego królestwa zbiegłych niewolników chcą bowiem zbrojnie przeciwstawiać się kolonistom – niektórzy preferują układnie się z nimi. Władzę w Palmares sprawuje sędziwy Ganga-Zumba, ale ma wokół siebie ludzi, którzy chcą go jej pozbawić. Zona knuje za jego plecami i wchodzi w konszachty z Portugalczykami, Zumbi natomiast im nie ufa i chce nadal walczyć. Sędziwy wódz jest niewygodny dla obu stron. Rozpoczyna się zatem wewnętrzna walka o władzę. Stawką jest dalszy los Angoli Jangi.
Opowieść Marcelo D’Salete rozgrywa się na dwóch płaszczyznach. Przede wszystkim mamy tu oczywiście faktograficzną rekonstrukcję zdarzeń. Równie ważne są jednak wielowymiarowe portrety głównych bohaterów. Warto to podkreślić, bo nie zawsze w opowieściach historycznych udaje się te dwa elementy ze sobą pogodzić. Podczas lektury „Angoli Jangi” z zapartym tchem śledzimy kolejne potyczki, ale jednocześnie poznajemy motywacje kierujące głównymi bohaterami oraz ich emocje. Komiks ma kilku głównych bohaterów. Przede wszystkim, to wspomniany na początku Zumbi. Po tym, jak jego rodzice zostali zamordowani podczas próby ucieczki z plantacji, był wychowywany wśród Portugalczyków przez księdza Antonio Melo. Później musiał uciekać i trafił do Angoli Jangi. Został jej królem, a jego śmierć owiana jest aurą tajemnicy. Nie ma pewności, czy zginął z rąk Portugalczyków, czy też popełnił samobójstwo. Najprawdopodobniej został jednak zdradzony przez jednego ze swoich żołnierzy. Drugim bohaterem jest Mulat, niejaki Soares. Poznajemy go, gdy ucieka z plantacji i szuka ratunku w dżungli. Wspólnie z towarzyszem ucieczki chce naleźć drogę do Angoli Jangi. Losy dwóch mężczyzn splatają się, prowadząc ich przez kolejne walki, aż do dramatycznego finału. Równie wyraziste postacie obecne są po stronie kolonistów. Najbardziej charakterystycznym z nich jest Domingos Jorge Velho. Bezlitosny dowódca oddziałów Bandeirantes Paulistas prowadził krwawe bitwy z buntownikami.
Bezwzględne walki o władzę oraz wolnościowe zrywy niewolników zostały ukazane w surowej, czarno-białej oprawie graficznej. Rysunki D’Saletego są równocześnie nieco chropowate i finezyjne. Z jednej strony autor stosuje dość prostą, nieco sztywną kreskę i używa często techniki suchego pędzla, uzyskując efekt przetarć i pewnego niedopracowania. Dużo tu tuszu, ale autor sprawnie operuje kontrastem i pilnuje, żeby czerń nie przytaczała poszczególnych kadrów. Z drugiej strony znajdziemy tu natomiast sporo arabeskowych wzorów, wykorzystywanych głównie do przedstawienia bujnej roślinności. Rysownik dba o równowagę pomiędzy tymi elementami, dzięki czemu efekt ostateczny jest naprawdę interesujący.
Komiks czyta się dobrze, ale wymaga on dużej koncentracji. Po pierwsze, Marcelo D’Salete snuje swoją opowieść w nieco poetycki sposób, niejednokrotnie wplatając do niej retrospekcje. Często jest tak, że śledząc konkretne wydarzenia, jesteśmy znienacka przenoszeni o kilka lat lub kilka dni w przeszłość, żebyśmy mogli zobaczyć coś istotnego dla aktualnego rozwoju wypadków. Po drugie, bohaterowie posługują się określeniami, które mogą być niezrozumiałe. Na szczęście na końcu albumu umieszczony został glosariusz zawierający najważniejsze pojęcia, oraz kalendarium działań wojennych w Palmares. Autor dzieli się także swoimi inspiracjami. Te dodatki pozwalają lepiej zrozumieć zdarzenia relacjonowane w komiksie.
„Angola Janga” to bez wątpienia pozycja, którą trzeba znać. Przede wszystkim dlatego, że opisuje ona ten aspekt historii, który nie zawsze jest odpowiednio nagłaśniany. Nie jest to jednak powód jedyny. Poza walorami czysto edukacyjnymi, dzieło Marcelo D’Salete posiada także wartość artystyczną. Niezależnie od warstwy faktograficznej, to po prostu intrygująca, dobrze napisana i w poruszający sposób zilustrowana opowieść o uniwersalnych wartościach.



Tytuł: Angola Janga
Scenariusz: Marcelo D’Salete
Data wydania: 30 września 2019
ISBN: 978-83-66347-05-2
Format: 432s. 160x230 mm
Cena: 69,00
Gatunek: historyczny
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

110
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.