powrót; do indeksunastwpna strona

nr 01 (CXCIII)
styczeń-luty 2020

Tu miejsce na labirynt…: Gmeranie w mózgu
Deaf Proof ‹Brain Utopia›
Krętymi drogami prowadziła kariera niemieckiej formacji Deaf Proof, której początki sięgają połowy pierwszej dekady XXI wieku. Ta krętość znalazła swoje odzwierciedlenie między innymi w dyskografii Niemców, którzy mają na koncie dopiero trzy oficjalne w pełni samodzielne materiały. Ten najnowszy, opublikowany w grudniu ubiegłego roku, to „Brain Uropia”.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Fryburg Bryzgowijski to miasto położone w Badenii-Wirtembergii, czyli w południowo-zachodniej części Niemiec. Tam właśnie w 2006 roku trzech ukrywających się pod pseudonimami młodych Niemców – wokalista i gitarzysta J. Fredo, basista Phil oraz perkusista Pedro – założyło grupę Deaf Proof. Od początku istnienia zespół łączył w swojej twórczości wpływy stoner rocka z doom metalem, nie rezygnując przy tym z inspiracji klasyczną psychodelią z lat 70. XX wieku. Szybko jednak okazało się, że kariera formacji nie nabrała takiego rozpędu, na jaki liczyli sami muzycy, w efekcie czego przeżywała ona perturbacja personalne, które doprowadziły trio (a przez pewien czas nawet kwartet) na skraj nieistnienia. Członkom Deaf Proof udało się pozbierać dopiero po paru latach i wtedy zabrali się za odzyskiwanie straconego czasu.
Zaczęli od porządkowania archiwów, publikując dwa wydawnictwa ze starymi utworami demonstracyjnymi – „Black Forest Rock’n’Roll Circus – Demo Tapes” (2011) oraz „Beyond the Orange Door Demo” (2013) – na które trafiły kompozycje zarejestrowane półzawodowo pomiędzy 2008 a zimą 2012 roku. Odkreśliwszy grubą kreską przeszłość, przeszli do teraźniejszości. W 2014 roku światło dzienne ujrzał materiał z najnowszymi produkcjami grupy – minialbum „Death Sounds Angry”, a rok później – już pełnowymiarowy „Blood Red Sky Sessions”. Niemcy zaprezentowali się na nich jako pełnokrwisty zespół stoner-metalowy, któremu nie brakuje, w przeciwieństwie do początków kariery, ani koncepcji, ani wewnętrznego ognia. W dużej mierze wynikało to ze zintensyfikowanej edukacji, jaką muzycy przechodzili w czasach zawieruchy, poznając zawiłości gatunku z twórczości – sami o tym mówią – takich formacji, jak amerykański Saint Vitus, angielski Orange Goblin, francuski Mars Red Sky, szwajcarski Monkey3 czy żyjący „za miedzą” niemiecki Omega Massif.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
W latach 2015-2016 opublikowali jeszcze dwa splity – z grupami Holistic Hobos (3 utwory), oraz Mount Hush (jeden, ale za to dwudziestominutowy), po czym zabrali się za przygotowanie nowej płyty. Nagrali ją w rodzinnym mieście (w Yard Studio) w ciągu kilku sesji w 2017 roku, ale wydali dopiero po dwóch latach nakładem wytwórni Clostridium Records z Bochum. Na krążek trafiły cztery utwory: dwa rozbudowane, kilkunastominutowe, i dwa znacznie krótsze. Stylistycznie nie wnoszą one do portretu grupy nic nowego – to wciąż ta sama mieszanka stoneru, doomu i psychodelii, tyle że zagrana z jeszcze większą biegłością i pewnością siebie. Więcej jest też w nowych kompozycjach zróżnicowania: nie brakuje bowiem fraz bluesowych („Brain Utopia”) ani melodeklamacji („Trial and Error”, „Desert Man”); pojawiają się gitarowe przestery („Brain Utopia”), ale też fragmenty bardzo nastrojowe („Trial and Error”, „The Awakening”). Wolne tempo („Desert Man”) podkreśla melodyjność utworów, nawet wtedy, gdy ich ciężar jest przytłaczający (jak w końcówce utworu tytułowego).
Gdybyśmy mieli normalną zimę – taką ze śniegiem i mrozem – napisałbym, że to znakomity album rozgrzewający ciało, umysł i serce. Skoro jednak temperatury za oknem są, mimo końcówki stycznia, dodatnie, a śnieg spadnie pewnie dopiero na Wielkanoc – możemy cieszyć się albumem „Brain Utopia” bez żadnych dodatkowych zachęt. Bo to zwyczajnie świetna płyta jest!
Skład:
J. Fredo – śpiew, gitara elektryczna
JP – gitara basowa
Pedro – perkusja



Tytuł: Brain Utopia
Wykonawca / Kompozytor: Deaf Proof
Data wydania: 1 grudnia 2019
Nośnik: Winyl
Czas trwania: 37:00
Gatunek: metal, rock
Zobacz w:
Utwory
Winyl1
1) Brain Utopia: 14:20
2) Trial and Error: 04:35
3) The Awakening: 15:43
4) Desert Man: 02:23
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

179
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.