Naoki Urasawa nadal snuje swoją opowieść wielowątkowo, przenosząc narrację to w przeszłość, to w przyszłość. W trzecim tomie „Chłopaków z dwudziestego wieku” zbliżamy się do punktu kulminacyjnego tylko po to, by w decydującym momencie niespodziewanie przenieść się o czternaście lat do przodu. Dzięki takim zaskakującym zbiegom narracyjnym autor nieustannie utrzymuje uwagę czytelników w stanie pełnego skupienia.  |  | ‹Chłopaki z dwudziestego wieku #3›
|
W wyniku zdarzeń opisanych w poprzednim tomie Kenji został uznany na za terrorystę i musi teraz się ukrywać. Nie ustaje jednak w staraniach, by zebrać całą ekipę z dawnych lat i zapobiec realizacji planu zniszczenia świata, który… sami kiedyś wymyślili. Dziś jednak najwyraźniej próbuje go zrealizować ktoś inny. Nieubłaganie zbliża się opisany w „Księdze przepowiedni” sądny dzień – 31 grudnia 2000 roku. Czy faktycznie dojdzie do zagłady? Kto za nią stoi? Czy ma to związek z kolejnymi szemranymi działaniami „Przyjaciela” i kierowanej przez niego Partii Przyjacielsko-Demokratycznej? Gdy już wszystko zaczyna zmierzać w stronę spektakularnego finału i rozpoczyna się ostateczne odliczanie… autor nagle przenosi akcję czternaście lat do przodu, sytuując na pierwszym planie Kannę, córkę siostry Kenjiego. Teraz dziewczyna ma już siedemnaście lat i najwyraźniej ma zamiar dowiedzieć się prawdy o zniknięciu swojego wujka. Pozbawiona strachu dziewczyna pracuje w niebezpiecznej dzielnicy i wikła się w porachunki pomiędzy gangami. Co więcej, udaje jej się dotrzeć do świadka dziwnego morderstwa, w które uwikłana jest policja. Sprawa jest o tyle poważna, że Tokio przygotowuje się do wizyty papieża, a społeczne niepokoje mogą ją bardzo utrudnić. Jaki to wszystko ma związek ze zdarzeniami z „Krwawego Sylwestra 2000”? Jaka jest rola w tych zdarzeniach samego „Przyjaciela”? No cóż na odpowiedzi zapewne przyjdzie nam jeszcze długo poczekać, bo autor prowadzi nas do kluczowych odpowiedzi bardzo okrężną drogą. Na szczęście jest to droga obfitująca emocjonujące zdarzenia, opisane w taki sposób, że nie można oderwać się od lektury. Akcja mangi cały czas rozgrywa się w kilku planach czasowych. Główne zdarzenia rozgrywają się w roku 2000, gdy dochodzi do dramatycznych zdarzeń znanych później jako „Krwawy Sylwester”, ale w decydującym momencie autor bez ceregieli przenosi nas do roku 2014, nie wyjaśniając oczywiście, co wydarzyło się sądnego dnia. Zabieg to dość ryzykowny, ale sprawdza siew całej rozciągłości. Początkowo ta wolta wywołuje oczywiście irytację, ale szybko angażujemy się w poczynania Kanny, bo odważna licealistka z miejsca kradnie całe przedstawienie. Okazuje się, że Urasawa ma wiele asów w rękawie, a wyraziste i skupiające na sobie całą uwagę postacie potrafi tworzyć na zawołanie. Śledząc poczynania rezolutnej dziewczyny, budujemy sobie obraz zdarzeń od drugiej strony. Obserwujemy mianowicie ich polityczno-społeczne konsekwencje. Kanna żyje w bardzo niebezpiecznym świecie. Oddaje się tu cześć bohaterom, którzy uratowali ludzkość (nie wiemy jeszcze kto to jest) oraz czci się „Przyjaciela”, który najwyraźniej stał się postacią otaczaną religijnym kultem. Z rozmów bohaterów wyłaniają się szczegóły dotyczące życia w nowej rzeczywistości kontrolowanej przez represyjny system polityczny. Wszystko to zostało przedstawione w charakterystycznej szacie graficznej. Odtworzone z ogromną dbałością o szczegóły tła oraz specyficzne, rozpoznawalne na pierwszy rzut oka, twarze bohaterów i dynamiczne sceny walk oraz pościgów to charakterystyczne cechy twórczości Naoki Urasawy. Mistrz wspólnie ze swoimi asystentami znów zadbał o wykreowanie odpowiedniej dla opisywanych zdarzeń atmosfery. „Chłopaki z dwudziestego wieku” pozostają świetną lekturą dla fanów dobrych i trzymających w napięciu opowieści. Naoki Urasawa w mistrzowski sposób prowadzi narrację, budując obraz zdarzeń z różnych perspektyw. Wielowątkowa opowieść dostarcza zróżnicowanych emocji i daje mnóstwo radości podczas lektury. Starym zwyczajem tom kończy się mocnym cliffhangerem zapowiadającym dalsze atrakcje.
Tytuł: Chłopaki z dwudziestego wieku #3 Data wydania: 19 listopada 2019 ISBN: 9788365520388 Format: 416s.150x210 mm Cena: 65,00 Gatunek: manga Ekstrakt: 100% |