powrót; do indeksunastwpna strona

nr 4 (CXCVI)
maj 2020

10 slasherów oddających hołd klasykom
Obrońcy pierwszego polskiego slashera „W lesie dziś nie zaśnie nikt”, mówią, że został celowo nakręcony w tak sztampowy sposób, by pokłonić się klasykom. Tymczasem to samo można zrobić, tworząc filmy intrygujące, trzymające w napięciu i ciekawe. Poniżej wybór dziesięciu takich przypadków.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Jeśli mówimy o slasherze postmodernistycznym, który świadomie kopiuje utrwalone wzorce gatunku, wyśmiewając je, a jednocześnie tworząc nową jakość, to koniecznie musimy wspomnieć o „Krzyku” Wesa Cravena. Dał nam on nie tylko charakterystycznego mordercę w białej masce, ale także bezczelnie wyśmiał schematy… jednocześnie kurczowo się ich trzymając. Mistrzostwo świata.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
To co mistrz Craven zrobił w „Krzyku”, najpierw przetrenował w siódmej odsłonie przygód Freddy′ego Kruegera. Nie jest to może najlepsza część serii, ale ze względu na pomysł, na pewno warta uwagi. Oto bowiem morderca w filcowym kapelutku atakuje sny aktorów, którzy grali w pierwszym „Koszmarze z ulicy Wiązów”. Można więc powiedzieć, że mamy do czynienia z filmem w filmie.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Rob Zombie od zawsze był miłośnikiem horrorów i makabry. W pewnym momencie nie wystarczyło mu śpiewanie o tym i kręcenie klipów. Postanowił stworzyć pełnowymiarową fabułę i wyszło mu arcydzieło z gatunku gore (pobite następnie przez jeszcze lepszą kontynuację „Bękarty diabła” – trzecią odsłonę cyklu „3 from Hell” możecie sobie darować). Bazując na pomysłach rodem z „Teksańskiej masakry piłą mechaniczną”, czego wcale nie ukrywał, zaprezentował swoją wariację na temat współczesnego kina grozy z naciskiem na slashery. Wykreował także cudowną postać Kapitana Spauldinga (Sid Haig), będącego mieszanką wulgarności, makabry i groteski.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Trudno mówić o przewrotności tego filmu, nie zdradzając za wiele z jego fabuły. Musicie więc mi uwierzyć na słowo. Alexandre Aja zabawił się utartymi schematami, w których jest morderca i uciekająca przed nim dziewczyna. Warto też dodać, że obraz ten powstał w czasie rozkwitu francuskiego kina gore na początku XXI wieku i stanowi jeden z jego największych osiągnięć.
Quentin Tarantino kocha złe filmy i niejednokrotnie oddawał im hołd. W stworzonym z Robertem Rodriguezem „Grindhouse” wskrzeszają klimat kina eksploatacji. O ile „Planet Terror” to pastiszowa opowieść o zombie, to już „Death Proof” stanowi rasowy thriller, w którym morderca (genialny Kurt Russel jako Kaskader Mike), niczym w słynnym „Autostopowiczu” z Rutgerem Hauerem, prześladuje grupkę atrakcyjnych dziewczyn.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Śmierć nadejdzie dziś” to taki krwawy „Dzień świstaka”. Główna bohaterka w kółko przeżywa ten sam dzień, a żeby wyjść z pętli czasu, musi odkryć, kto jest jej zabójcą. W tle natomiast cała masa nawiązań do klasyki, od zamaskowanego prześladowcy, poprzez krwawe zabójstwa, po smaczki w rodzaju wiszących w tle plakatów z klasycznymi horrorami.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Polscy tłumacze tytułów filmów mają wręcz niewyobrażalną inwencję. Skąd im się wzięły te „Ulice strachu”, zamiast poprawnie „Legendy miejskie”, to nie mam pojęcia. Zwłaszcza, że nijak nie odnoszą się do fabuły filmu, która w pewien sposób przypomina „Krzyk”. Tu również mamy do czynienia z zabawą konwencją, tyle, że główny morderca, zamiast wzorować się na horrorach, robi szybki przegląd miejskich legend.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Zaryzykuję stwierdzenie, że druga odsłona „Drogi bez powrotu” jest najlepszą częścią perypetii zmutowanej rodziny kanibali. A to dlatego, że poza porządną dawką przemocy, mamy w niej do czynienia ze sporą dozą autoironii. Bazując na sprawdzonych schematach przez cały czas lawirujemy między scenami komicznymi, czy wręcz naiwnymi, a jak najbardziej mrożącymi krew w żyłach.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Rzeź” to bardzo niedoceniony obraz w, i tak skromnym, dorobku reżyserskim Davida Arquette′ego. A niesłusznie, ponieważ mamy tu do czynienia z zabawą konwencją slashera i jednocześnie naiwną, choć dobitną wypowiedź polityczną. Świadczy o tym postać mordercy, który przywdziewa maskę z podobizną… Ronalda Reagana. Atakuje on uczestników pewnego rockowego koncertu i robi to w klasycznie rzeźnickim stylu.
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Kolejny przykład niekompetencji w kwestii tłumaczenia tytułów. Czemu po polsku, nie mogło być „Mord w czasie nudnego przyjęcia 2”, skoro pierwsza część właśnie tak się nazywała? Ale my nie o tym. Niniejsza produkcja jest przewrotna w każdym słowa tego znaczeniu. Przez większość czasu mamy do czynienia z tytułową imprezą i dziewczyną przeżywającą traumę po spotkaniu z mordercą w porzedniej części. Praktycznie co chwila spodziewamy się jego wejścia, a tymczasem… Dzieje się coś całkiem niespodziewanego. Intrygująca pozycja z czasów zanim zaczęto myśleć o czymś takim jak slasher postmodernistyczny.



Tytuł: Krzyk
Tytuł oryginalny: Scream
Dystrybutor: Syrena
Data premiery: 22 sierpnia 1997
Reżyseria: Wes Craven
Zdjęcia: Mark Irwin
Scenariusz: Kevin Williamson
Rok produkcji: 1996
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 111 min
WWW:
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:

Tytuł: Nowy koszmar Wesa Cravena
Tytuł oryginalny: New Nightmare
Data premiery: 16 czerwca 1995
Reżyseria: Wes Craven
Zdjęcia: Mark Irwin
Scenariusz: Wes Craven
Rok produkcji: 1994
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 112 min
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:

Tytuł: Dom 1000 trupów
Tytuł oryginalny: House of 1000 Corpses
Dystrybutor: Monolith
Reżyseria: Rob Zombie
Scenariusz: Rob Zombie
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 105 min
Parametry: Dolby Digital 5.1; format 1.85:1
WWW:
Gatunek: groza / horror
EAN: 5902619128210
Zobacz w:

Tytuł: Blady strach
Tytuł oryginalny: High Tension
Reżyseria: Alexandre Aja
Rok produkcji: 2003
Kraj produkcji: Francja, Rumunia, Włochy
Czas trwania: 91 min
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:

Tytuł: Grindhouse vol. 1: Death Proof
Tytuł oryginalny: Quentin Tarantino's Death Proof
Dystrybutor: Kino Świat
Data premiery: 20 lipca 2007
Reżyseria: Quentin Tarantino
Scenariusz: Quentin Tarantino
Rok produkcji: 2007
Kraj produkcji: USA
WWW:
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:

Tytuł: Śmierć nadejdzie dziś
Tytuł oryginalny: Happy Death Day
Dystrybutor: UIP
Data premiery: 27 października 2017
Reżyseria: Christopher Landon
Zdjęcia: Toby Oliver
Scenariusz: Scott Lobdell
Rok produkcji: 2017
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 96 min
Gatunek: groza / horror, kryminał, thriller
Zobacz w:

Tytuł: Ulice strachu
Tytuł oryginalny: Urban Legend
Reżyseria: Jamie Blanks
Scenariusz: Silvio Horta
Rok produkcji: 1998
Kraj produkcji: Kanada, USA
Czas trwania: 99 min
Gatunek: groza / horror, thriller
Zobacz w:

Tytuł: Droga bez powrotu 2
Tytuł oryginalny: Wrong Turn 2: Dead End
Reżyseria: Joe Lynch
Zdjęcia: Robin Loewen
Rok produkcji: 2007
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 93 min
Gatunek: groza / horror
Zobacz w:

Tytuł: Rzeź
Tytuł oryginalny: The Tripper
Reżyseria: David Arquette
Zdjęcia: Bobby Bukowski
Rok produkcji: 2006
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 93 min
Gatunek: groza / horror, komedia
Zobacz w:

Tytuł: Masakra na przyjęciu 2
Tytuł oryginalny: Slumber Party Massacre II
Reżyseria: Deborah Brock
Scenariusz: Deborah Brock
Muzyka: Richard Cox
Rok produkcji: 1987
Kraj produkcji: USA
Czas trwania: 77 min
Gatunek: groza / horror, komedia, muzyczny
Zobacz w:
powrót; do indeksunastwpna strona

66
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.