Bohaterowie? Nie powiedzą tak o sobie. W „Trudnym przypadku” poznamy lekarzy i pielęgniarki, dla których mimo wszelkich niedogodności systemu służby zdrowia pacjent nadal jest na pierwszym miejscu.  |  | ‹Trudny przypadek›
|
Epidemia koronawirusa, której jesteśmy świadkami, sprawiła, że częściej niż zwykle przyglądamy się lekarzom i pielęgniarkom podczas ich pracy. Zastanawiamy się, jakie mają warunki, jakimi są ludźmi. Oburzamy się, jak bezduszny jest system polskiej służby zdrowia i w jak wielu sytuacjach niewydolny. Z drugiej strony, każdy nagłośniony przypadek, w którym lekarz lub pielęgniarka zachowali się „po ludzku” dodaje nam otuchy: a więc są jednak jeszcze tacy przedstawiciele służby zdrowia, którzy są kompetentni i empatyczni… „Trudny przypadek”, choć powstał jeszcze przed epidemią, utwierdza nas w tym przekonaniu. Na książkę składa się dwadzieścia wywiadów z lekarzami i pielęgniarkami. Reprezentują różne dziedziny medycyny, mają różny staż pracy i doświadczenie życiowe oraz zawodowe. Nie są powszechnie znani – wyjątkiem jest tylko profesor Andrzej Jaczewski, znany seksuolog i pedagog, od wielu lat popularyzujący tematy związane z dojrzewaniem. Marianna Fijewska poprosiła każdego ze swoich rozmówców, aby opisał jeden przypadek pacjenta, który szczególnie zapadł im w pamięć lub był pod jakimś względem wyjątkowy. Opisywane tutaj przypadki są trudne ze względu na to, że nie zawsze wystarcza medycznej wiedzy oraz doświadczenia, by mierzyć się z każdym z nich. Trzeba podejmować decyzje na wyczucie, kierując się intuicją. Większość osób, z którymi rozmawia Marianna Fijewska przyznaje, że nie słucha rad o emocjonalnym nieangażowaniu się w interakcję z pacjentami. Uważają oni, że po prostu inaczej się nie da, jeśli chce się być obok, pomóc, ulżyć w cierpieniu. Czasami nawet niesie się pomoc innym w zagrożeniu swojego życia (wywiady: „Kalosze” oraz „Zaraźliwa psychoza”). Każdy przypadek jest jedyny w swoim rodzaju. Każdy przypadek jest szczególny. Każdy – pierwszy, z którym ma się do czynienia. We wszystkich wywiadach znajdziemy głęboką refleksję na temat istoty zawodu lekarza lub pielęgniarki. „Lekarze nie są patetyczni” stwierdza dziennikarka; raczej nikt tutaj nie używa wielkich słów mówiących o powołaniu czy służeniu ludzkości. Za to w każdym z tych wywiadów pojawia się to „coś” – nieszablonowe i niestandardowe podejście do zawodu i jego wyzwań. I refleksja, że każdy pacjent jest człowiekiem zasługującym na szacunek i szczególne traktowanie. I bezwarunkowa gotowość, aby pomagać do ostatniej minuty życia. Dostrzec więc w pacjencie cierpiącego człowieka, potrzebującego pomocy… Jeżeli jesteśmy tym akurat zdziwieni i zaskoczeni, „że tak można” to oznacza, niestety, że dewastacja systemu polskiej służby zdrowia zaszła już bardzo daleko. Jeśli podmiotowe myślenie o pacjencie jest często traktowane jako zapomniane, wyśmiewane czy jeśli wydaje się niepotrzebne – to konkluzja jest bardzo gorzka. Ale warto sobie uświadomić, że również i w tej niełaskawej rzeczywistości funkcjonują lekarze i pielęgniarki, dla których dobro chorego zawsze będzie na pierwszym miejscu. Warto, aby czytelnicy – potencjalni pacjenci też popatrzyli inaczej na tę grupę zawodową. Że są to osoby pełne empatii a nie wyprane z emocji roboty i naprawdę nie chodzi im o to, aby pacjenta jak najszybciej spławić i potraktować z góry. „Trudny przypadek” może w takiej zmianie nastawienia bardzo pomóc. To już drugi tom wywiadów Marianny Fijewskiej dotyczących medycyny, wcześniej opublikowała „Tajemnice pielęgniarek”. Dziennikarka jest rozmówczynią uważną, dociekliwą, nie boi się stawiać trudnych pytań, odważnie stawia czoło nie zawsze łatwym, chwilami nawet drastycznym odpowiedziom. Zadaje pytania dotyczące zawodu, życia prywatnego i drogi zawodowej łącząc wszystko z refleksją o etycznych podstawach zawodu lekarza i pielęgniarki. W rezultacie jej otwartości powstała książka „ciężka” pod względem głębi przemyśleń na temat profesjonalizmu „białego personelu”, ale także pracowników służby zdrowia jako ludzi. Wielu z nich nie chce i nie może zastosować się do wymogów systemu opieki zdrowotnej. Pacjent to dla nich ktoś więcej niż numer PESEL.
Tytuł: Trudny przypadek Data wydania: 11 marca 2020 ISBN: 978-83-80324-42-8 Format: 224s. 135×205mm Cena: 34,90 Gatunek: non-fiction, podróżnicza / reportaż Ekstrakt: 80% |