powrót; do indeksunastwpna strona

nr 06 (CXCVIII)
lipiec-sierpień 2020

Krótko o muzyce: Na żywo, choć jak w studiu
Gösta Berlings Saga ‹Artefacts – Live›
Wielbiciele szwedzkiej progresywnej formacji Gösta Berlings Saga pandemiczny rok 2020 nie będą wspominali najgorzej. Najpierw bowiem (wiosną) ukazała się druga w dyskografii Skandynawów płyta koncertowa – „Artefacts – Live”, później natomiast (latem) – szósty krążek studyjny – „Konkret Musik”. Dzisiaj zajmiemy się tą pierwszą.
ZawartoB;k ekstraktu: 80%
‹Artefacts – Live›
‹Artefacts – Live›
W 2017 roku, krótko po wydaniu czwartego studyjnego w dorobku formacji ze Sztokholmu albumu „Sersophane”, jej szeregi opuścił gitarzysta Einar Baldursson. Na jego miejsce przyjęto Rasmusa Booberga, jeszcze do niedawna udzielającego się w progresywno-spacerockowym zespole New Keepers of the Water Towers („Cosmic Child”, 2013; „Infernal Machine”, 2016), który tym samym dołączył do pianisty Davida Lundberga, basisty Gabriela Tappera (a właściwie Hermanssona) oraz perkusisty Alexandra Skeppa. W tym składzie nagrano – wydany przed dwoma laty – krążek „Et Ex”, który kwartet promował jesienną trasą koncertową. Jeden z występów odbył się 2 grudnia 2018 roku w stołecznym Södra Teatern. Pamiątką po nim jest wydawnictwo „Artefacts – Live”, które muzycy Gösta Berlings Saga udostępnili w sieci przed niespełna trzema miesiącami.
Na dziewięć kompozycji, jakie znalazły się na płycie, aż siedem pochodzi z „Et Ex”. Nie licząc numeru „Over and Out”, Szwedzi odegrali praktycznie cały album – bez przerw i w ustalonej już na studyjnym krążku kolejności. Fani mogli być usatysfakcjonowani, jednak pod warunkiem, że wcześniej zdążyli już dobrze poznać jego zawartość. Choć czasu na to nie mieli zbyt dużo, nieco ponad miesiąc, może półtora… Materiał koncertowy nie różni się zbytnio od znanego z płyty; doszło trochę smaczków, ale na rozbudowane improwizacje, znacznie zmieniające strukturę utworów, Skandynawowie nie zdecydowali się. Jeśli więc komuś spodobał się „Et Ex”, także z jego wersji live będzie usatysfakcjonowany. Jest na niej bowiem to wszystko, co być powinno: pachnący Bożym Narodzeniem „Veras tema”, dynamiczny „The Shortcomings of Efficiency” z gitarą Gustafa Henrika Palma wchodzącą w dialog z syntezatorami Lundberga, nawiązujący do muzyki klasycznej „Artefacts”, patetycznie-optymistyczny „Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat” (z gościnnym udziałem saksofonisty Larsa Åhlunda), balladowo-gitarowy przerywnik w postaci „Brus från stan” i wreszcie wieńczący tę część koncertu energetycznie psychodeliczny „Fundament”.
Odegrawszy niemal w całości „Et Ex”, Szwedzi sięgnęli po nieznaną z wcześniejszych produkcji studyjnych kompozycję „Terra Nova”. To stonowany utwór, oparty głównie na dźwiękach fortepianów elektrycznego i akustycznego, w którym pozostałe instrumenty – w tym i gitara Booberga, i sekcja rytmiczna Tappera i Skeppa odgrywają jedynie role służebne. Także wtedy, gdy cały zespół podkręca tempo. Płytę wieńczy – bo czy cały koncert, to raczej mało prawdopodobne – „Sersophane”, w którym pole do popisu dostaje dla odmiany gitarzysta. I trudno dziwić się, że po dotarciu do mety muzycy zostają nagrodzeni sążnistymi oklaskami. „Artefacts – Live” to druga po, także istniejącej tylko w wersji cyfrowej, „Kontraster – Live” (2019) płyta koncertowa Gösta Berlings Saga. Choć dzieli je tylko rok, porównać się ich nie da. Na tej poprzedniej znalazł się bowiem występ sprzed dziesięciu lat, gdy zupełnie inny był skład i znacząco odmienna muzyka.
Skład:
Rasmus Booberg – gitara elektryczna, klarnet, syntezatory
David Lundberg – fortepian elektryczny, fortepian, syntezatory, mellotron
Gabriel Tapper – gitara basowa, syntezator basowy
Alexander Skepp – perkusja, instrumenty perkusyjne

gościnnie:
Gustaf Henrik Palm – gitara elektryczna
Tor Sjödén – instrumenty perkusyjne
Lars Åhlund – saksofon
Daniel Fagge Fagerström – dźwięk



Tytuł: Artefacts – Live
Wykonawca / Kompozytor: Gösta Berlings Saga
Data wydania: 15 maja 2020
Nośnik: cyfrowy
Czas trwania: 64:25
Gatunek: koncert, rock
Zobacz w:
W składzie
Utwory
Pliki
1) Veras tema: 05:01
2) The Shortcomings of Efficiency: 07:16
3) Square 5: 07:32
4) Artefacts: 06:12
5) Capercaillie Lammergeyer Cassowary & Repeat: 08:46
6) Brus från stan: 02:06
7) Fundament: 11:57
8) Terra Nova: 06:40
9) Sersophane: 08:54
Ekstrakt: 80%
powrót; do indeksunastwpna strona

204
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.