powrót; do indeksunastwpna strona

nr 06 (CXCVIII)
lipiec-sierpień 2020

Kto ty jesteś?
Aleksander Krukowski
Jorge Gonzalez, Gani Jakupi ‹Powrót do Kosowa›
„Powrót do Kosowa” to reportaż z pierwszych tygodni pokoju w Kosowie, który koncentruje się na losach jego ludności.
ZawartoB;k ekstraktu: 100%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
„Powrót do Kosowa” to trudny, wielowarstwowy komiks, którego omówienie w ramach recenzji nie może być wyczerpujące. Jego scenarzysta, Gani Jakupi, pochodzi z tytułowego Kosowa, jednak w momencie nasilenia zbrojnych konfliktów emigrował do Barcelony. Kiedy w 1999 roku siły ONZ zdobyły kontrolę nad regionem i sytuacja zdawała się zmierzać w stronę pokoju, Jakupi, parający się już wtedy dziennikarstwem, często proszony był o komentarze w europejskich mediach. Wreszcie zaproponowano mu podróż do Kosowa w celu wykonania reportażu. Komiks ten jest ogłoszoną po 15 latach próbą rozliczenia się z tamtym powrotem, zastaną sytuacją oraz własną historią i tożsamością.
Jakupi przyjmuje bardzo specyficzną perspektywę. Jest zarazem swój i obcy. Początkowo wydaje mu się, że zna Kosowo, jednak to, co zastaje po swoim przybyciu, nie jest już tym samym Kosowem. Zmiany, jakie obserwuje, wywołują głębokie zaniepokojenie, które utrzymuje się przez długi czas, by wreszcie nieco ustąpić budzącej się nadziei. Autor rozlicza polityków, których decyzje gubią tysiące szarych obywateli, rozlicza zachodnie media, które okazują zainteresowanie konfliktem tylko do momentu, kiedy temat nie spowszednieje i nie pojawi się nowa afera, rozlicza wreszcie samego siebie – ze swoich decyzji, niemocy i bezradności.
W „Powrocie do Kosowa” warstwa historyczna, choć obecna, nie jest przesadnie eksploatowana. Jakupi w pewien sposób podkreśla nie tylko to, że historię piszą zwycięzcy, ale również dyskurs tego pisma: koncentrujący się na przywódcach, liczbach, datach. To, czego brakuje w opisie konfliktu, to mikrohistorie zwykłych ludzi żyjących i umierających obok siebie. Im Jakupi oddaje sprawiedliwość, ich portretuje i wspomina. To opowieść o ludziach, którzy w wojnie nie mieli interesu, którzy lubili się wzajemnie, ale którzy zostali uwikłani w konflikty podsycane przez tak zwanych przywódców.
Ten dramatyczny scenariusz doskonale zilustrowany został przez Jorge’a Gonzáleza. Jego technika opiera się często na kontrastach, dzięki czemu widzimy zarówno tragedię, jak i nadzieję przepełniającą Kosowo pod koniec XX wieku. Ilustracje bywają nieczytelne, ale przez to świetnie oddają klimat zrujnowanych zabudowań zaludnianych przez złamanych ludzi.
„Powrót do Kosowa” to doskonały komiks reportażowy, który dociera do istoty opisywanych zdarzeń. Nie chodzi w nim o zwykłą relację historii, lecz o głęboką analizę zjawiska. Ta analiza nie ma jednak charakteru intelektualnej spekulacji, ale pełnego emocji spojrzenia na losy ludzi, na których wojna odcisnęła niezacieralne piętno.
Plusy:
  • wielowarstwowość
  • ukazanie historii przez pryzmat doświadczeń jednostek
  • doskonały portret regionu targanego konfliktami
  • próba rozliczenia się z własną tożsamością
  • krytyka zachodnich mediów
  • doskonały dobór techniki ilustracji



Tytuł: Powrót do Kosowa
Scenariusz: Gani Jakupi
Data wydania: maj 2019
Gatunek: obyczajowy
Zobacz w:
Ekstrakt: 100%
powrót; do indeksunastwpna strona

155
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.