powrót; do indeksunastwpna strona

nr 07 (CXCIX)
wrzesień 2020

Opowiadanie o opowiadaniu
Aleksander Krukowski
Kamila Tuszyńska ‹Narracja w powieści graficznej›
„Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej to świetne naukowe opracowanie narracji w komiksach, kierowane do odbiorców akademickich.
ZawartoB;k ekstraktu: 90%
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Brak ilustracji w tej wersji pisma
Ostatnimi czasy coraz więcej dzieje się w polskich badaniach nad komiksem. To świetnie, ponieważ skorzystać na tym mogą wszyscy – i kolejni badacze, i twórcy komiksów, i wreszcie czytelnicy. Pierwsi: bo publikacje z zakresu (nazwijmy to tak) komiksologii dają im motywację do prowadzenia własnych badań oraz literaturę do bibliografii. Drudzy: bo mogą z większą świadomością wykorzystywać pewne środki wyrazu artystycznego. Trzeci: bo mają szansę na bardziej wnikliwą i bardziej krytyczną lekturę. Czy „Narracja w powieści graficznej” Kamili Tuszyńskiej może przypaść do gustu przedstawicielom wszystkich tych grup?
Sytuacja taka byłaby idealna, ale w praktyce bardzo ciężko napisać książkę „dla każdego”. I choć „Narracja w powieści graficznej” jest z pewnością publikacją udaną i ważną, to wydaje się, że kierowaną do bardziej sprecyzowanego odbiorcy. Kamila Tuszyńska omawia w niej zagadnienie narracji w komiksie. Robi to, podążając za wyznacznikami naukowości: przedstawia przedmiot swoich rozważań, analizuje stan badań, dobiera metodologię, konstruuje terminologię, wreszcie dobiera i analizuje przykłady, na poparcie stawianych przez siebie tez. Wszystko to z naukową precyzją, z poszanowaniem dla tradycji, ale też z rzucaniem wyzwań utartym podejściom tam, gdzie wydaje się to potrzebne.
Zadanie, które postawiła przed sobą autorka, nie jest łatwe. Podstawowa trudność polega na tym, że Tuszyńska wikła się w dwa światy: narratologii oraz komiksologii. O ile narratologia jest dyscypliną mocno już ugruntowaną, o tyle wyrosła na gruncie literaturoznawczym i jej przeniesienie do komiksu, który jest wyraźnie innym medium, rodzi wiele trudności. Jednak autorka radzi sobie z nimi z podziwu godną determinacją. Obracając się w młodej jeszcze dyscyplinie nauki o komiksie, Tuszyńska wykazuje doskonałą orientację w temacie (jej bibliografia liczy blisko 400 pozycji!) i zadziwiającą wrażliwość na zależności i sprzeczności rodzące się w ramach nauki o komiksie. Radzi sobie, odrzucając koncepcje, które nie wytrzymują próby, a także przedstawiając alternatywne, autorskie modele teoretyczne.
Wszystko to sprawia, że „Narracja w powieści graficznej” staje się fascynującą przygodą intelektualną. Trzeba jednak zaznaczyć, że naukowa precyzja i skomplikowana terminologia utrudniają odbiór tej książki czytelnikowi niefachowemu. Tuszyńska nie wydaje się zainteresowana przybliżaniem omawianych przez siebie kwestii odbiorcy popularnemu, pisze wyraźnie z myślą o odbiorcach akademickich. Nie jest to wada, o ile nie oczekujemy popularnej wykładni trudnych zagadnień. To rozwiązanie – wierzę, że świadomie przyjęte – pozwala za to na bardziej wnikliwe analizy i głębsze rozważania metodologiczne. Mając na względzie, że „Narracja w powieści graficznej” to książka naukowa, trzeba przyznać, że w wyznaczonych sobie ramach Tuszyńska spisuje się świetnie, a jej publikacja jest wyczerpująca, interesująca i intelektualnie stymulująca.
Plusy:
  • wysokie zdyscyplinowanie naukowe
  • imponująca erudycja
  • autorskie modele rzucające wyzwanie dotychczasowym badaniom
  • praktyczne ilustracje teoretycznych rozważań
Minusy:
  • w zasadzie tylko dla akademickiego odbiorcy
  • książka zawiera 36 graficznych ilustracji (przy 400 stronach tekstu), warto byłoby wzbogacić ją o więcej



Tytuł: Narracja w powieści graficznej
Data wydania: 20 kwietnia 2016
Wydawca: PWN
ISBN: 978-83-01-18552-7
Format: 450s. 165×235mm
Cena: 89,90
Gatunek: non-fiction, podręcznik / popularnonaukowa
Zobacz w:
Ekstrakt: 90%
powrót; do indeksunastwpna strona

56
 
Magazyn ESENSJA : http://www.esensja.pl
{ redakcja@esensja.pl }

(c) by magazyn ESENSJA. Wszelkie prawa zastrzeżone
Rozpowszechnianie w jakiejkolwiek formie tylko za pozwoleniem.